Content voor Facebook

Hoe maak je aantrekkelijke én effectieve content voor Facebook? Content waarmee je je bereik vergroot, die verkeer naar je site levert, die zorgt voor leads en verkopen? Je leest hier content ideeën voor Facebook.

Ja, het bereik van bedrijfspagina’s op Facebook is de laatste jaren sterk teruggelopen. Facebook laat mensen namelijk liever berichten van vrienden en familie zien dan van bedrijven. Wil je als bedrijf meer bereik op Facebook dan moet je eigenlijk naar je portemonnee grijpen. Toch kun je met gratis, organische content voor Facebook nog genoeg bereiken. Gelukkig!

Bedenk een strategie

Voor je over de vorm en inhoud van je content op Facebook na gaat denken, is het praktisch om eerst een strategie te formuleren.

Bedenk wat je wilt bereiken op Facebook en vertaal dat naar concrete KPI’s. Voorbeelden van KPI’s voor Facebook content zijn:

  • Een x aantal bezoekers naar je site, per week of per maand
  • Een bepaald bereik per maand
  • Bepaald gedrag: bijvoorbeeld mensen die iets aanvragen, die meedoen aan een challenge

Kijk vervolgens wat je doelgroep wil zien en lezen op Facebook. Waar staan ze voor open, waar zoeken ze naar en waar maken ze tijd voor? Hoe kun je daar op inspelen?Als je deze drie doelgroepvragen kunt beantwoorden, zie je vrijwel altijd een richting ontstaan voor je content.

Op basis van die ideeën én je beschikbare tijd kun je bepalen hoe vaak je iets plaatst. Bedenk dat consistentie de sleutel is tot succes op social media. Kies daarom minimaal één vast moment in de week waarop je altijd iets herkenbaars doet. Ga bijvoorbeeld op een vaste dag en tijd live of plaats een video. Of deel op dat moment bepaalde nuttige informatie. Door enkele vaste momenten te kiezen creëer je een moment waar mensen naar uit kijken.

1. Gebruik content op meer manieren

Waar veel bedrijven kansen laten liggen is dat ze hun content vaak maar 1 keer delen op hun eigen pagina. Maar dan mis je een deel van je volgers, omdat Facebook je bericht nooit aan iedereen laat zien. Aan de andere kant houdt Facebook ook niet van herhaling en je volgers hoeven ook niet meermalen hetzelfde te zien, dan haken ze af. Hetzelfde bericht meermalen op dezelfde manier delen is dus geen oplossing.

Wat wel een oplossing is, is om bepaalde content op verschillende manieren te verpakken en na verloop van tijd op een ander wijze te delen. Zo creëer je wel meer bereik voor je eigen verhaal. Veel content start als een geschreven artikel op een website, maar kan vervolgens ook heel goed verpakt worden in een quote, diavoorstelling, gifje of visueel verhaal.

2. Stort je op video

Facebook is dol op video en laat video’s aan meer mensen zien. Naar verluidt omdat ze YouTube van de videotroon willen stoten. Feit is dat video’s die je uploadt naar Facebook of die je maakt met Facebook Live veel bereik creëren. Veel ondernemers en communicatieafdelingen zien op tegen het maken van video. Ingewikkeld, duur en andere gedachten komen direct boven als iemand het idee om een video te maken laat vallen. Toch kan video ook op een laagdrempelige manier gemaakt worden, zonder dat je iets afdoet aan de uitstraling. Hiervoor zijn verschillende tools in omloop, zoals Animoto, Ripl, Adobe Spark en Lumyer.

  • Lumyer is een gratis app voor iOS en Android waarmee je een foto animeert.
  • Ripl is er alleen voor iOS. Kies een afbeelding, een design, voeg een titel, hashtags etc. toe en je afbeelding wordt geanimeerd.
  • Animoto, maakt van verschillende foto’s een video. Met muziek en tekst.
  • Adobe Spark is een serie van drie tools waarmee je naar keuze een afbeelding, complete magazineachtige pagina of video kunt maken.

3. Kies voor een visual quote

Quotes doen het goed op Facebook. Wil je een artikel delen op je eigen pagina, plaats hem dan niet alleen als een tekstbericht met een linkje, maar kies ook voor een andere vorm die goed werkt: de visual quote.

Als het goed is heeft je artikel of video ergens een opvallende uitspraak of prikkelende zin. Licht die zin eruit en maak er een afbeelding van waarin je de quote mooi vormgeeft. Zo kun je een artikel op een niet storende manier een tweede keer onder de aandacht brengen van de volgers van je pagina. De eerste keer dat je het linkje plaatst zag immers maar een deel van je publiek je bericht.

De catch bij effectieve quotes zit hem niet alleen in de tekst (lief, inspirerend, prikkelend of onthutsend), maar ook in de vormgeving. Daarvoor komen Lumyer, Ripl en Adobe Spark van pas. Maar ook de gratis tool Canva.

4. Maak een diavoorstelling

Als je content een aantal stappen, een handvol tips of een ander lijstje of opsomming bevat kun je het idee van de afgebeelde quotes ook verder uitwerken naar een diavoorstelling. Met een diavoorstelling kun je 3 tot 7 afbeeldingen achter elkaar plaatsen en als een korte video delen op je pagina.

5. Gebruik gifs

Je hebt natuurlijk flauwe, melige gifs en gifs die je al 100 keer gezien hebt. Maar je kunt gifs op heel veel manieren inzetten. Bijvoorbeeld als een boemerang waarbij je steeds twee situaties laat zien. Ideaal voor een ‘voor’ en een ‘na’. Of een serie van 3 of 4 beelden waarmee je de kern van bijvoorbeeld een artikel laat zien. Of je maakt een gifje voor een artikel dat je publiceert. Onderstaand gifje gebruikten we bijvoorbeeld als aankondiging voor het artikel met tips voor goede titels.
Voor gifjes kun je giphy gebruiken, maar ook Canva helpt je om gifjes te maken in je huisstijl:

6. Verhalen

Toen Instagram enorm veel succes had met Stories, kwam die functie natuurlijk ook naar Facebook. De stories zijn 24 uur zichtbaar en lenen zich daardoor heel goed voor speciaal nieuws en nieuws dat speciaal of exclusief voor je volgers is (zie 11).

Maak je een Facebook Story gebruik dan de app en niet je computer of laptop. De app biedt net wat meer mogelijkheden. Wat ook kan is je Story eerst op Instagram plaatsen en deze vervolgens delen op je Facebookpagina.

7. Zet Facebook groepen in

Groepen op Facebook zijn ook een interessante manier om meer bereik op Facebook te realiseren. Mensen die lid zijn van een Facebook groep krijgen een bericht in hun tijdlijn als daar iets nieuws geplaatst wordt door een ander lid. Je informatie plaatsen in groepen is dan ook een goede methode om meer zichtbaarheid te krijgen.

MITS je informatie 100% aansluit bij de wensen en beleving van de groepsleden. Is dat niet het geval dan loop je snel het risico dat mensen je een irritante spammer vinden. Als de groepsbeheerder dat ook vindt, kun je uit de groep gezet worden. Markeren veel mensen je bericht als spam dan loop je ook het risico dat Facebook je nauwlettender gaat volgen en je mogelijk zelfs een tijd lang blokkeert.

Zet je andermans Facebook groep in, bedenk dan:

  • Wat zijn de regels van de groep? Blijf je binnen die regels?
  • Zijn er andere frequente plaatsers van berichten en hoe vaak plaatsen zij?
    Dat is een indicatie van een frequentie die niet als storend wordt ervaren.
  • Alleen personen kunnen lid worden van een groep.
  • Je kunt een bericht niet inplannen, alleen direct plaatsen.
  • Op welk type berichten reageren andere mensen? Past jouw bericht in die lijn?
  • Reageer je zelf ook of ben je alleen een plugger? Helpende reacties kunnen waardevoller zijn dan het voortdurend delen van eigen informatie.

8. Sponsored updates

Als het bereik van je eigen Facebook pagina nog klein is, kun je overwegen om een deel van je berichten te promoten. Kijk dan in je statistieken welke berichten goed gewaardeerd worden en tot interactie leiden in de vorm van kliks, likes of reacties. Bedenk vervolgens wat je met zo’n bericht zou willen bereiken. Verkeer naar je website? Meer nieuwsbriefabonnees of bekendheid voor een evenement?

Klik dan niet zomaar op de knop die Facebook standaard aanbiedt om een bericht te promoten, maar maak in plaats daarvan zelf een advertentie aan waarin je eerst het doel van je berichtpromotie kunt aangeven. De standaard promotieknop is wel effectief als je achter de schermen van je pagina al met zogenaamde custom audiences werkt.

9. Facebook Live

Facebook Live is misschien wel het type content voor Facebook dat het meeste bereik oplevert. Maar het is ook heel interactief en je kunt echt een band met mensen opbouwen tijdens een live video. Tijdens het filmen zie je welke mensen live met je meekijken en kun je hen ook de gelegenheid geven om een eigen vraag te stellen. Zo creëer je extra interactie en maak je je video authentieker en dynamischer.

Ideeën voor een Facebook Live

  • Korte interviews met collega’s
  • Een demonstratie van hoe iets werkt
  • Een kijkje achter de schermen van je bedrijf
  • Een fragment van een evenement of training die je organiseert
  • Reacties van klanten in je winkel, bij een proeverij of demonstratie
  • Een feestelijke opening

Na afloop kun je de video verder bewerken en het eindresultaat ook voor andere doeleinden gebruiken. Je kunt ook een poll of wedstrijd koppelen aan iets dat in je video te zien is.

10. Poll of quiz

Ook een poll kun je behoorlijk visueel maken. Sterker nog, goed beeld zorgt ervoor dat je poll meer opvalt en meer uitnodigt tot reageren.

Facebook training

11. Inside informtie

Mensen hebben graag het idee dat ze bij een ‘inner circle’ horen. Ook willen ze sommige dingen graag net iets eerder weten dan anderen. Als je in deze wensen voorziet, zal je content meer interactie krijgen en daardoor meer mensen bereiken. Dit kun je doen met blikken achter de schermen, door primeurs te delen of door sommige content exclusief voor Facebook te bewaren. Zo kun je een Facebook Live of een ‘gewone’ video een beperkte tijd toegankelijk houden. Mensen moeten er dan wel voor zorgen dat ze de video bijtijds bekijken.

12. Facts& Figures

Flink veel mensen vinden het leuk om feiten en cijfers te kennen die voor hen relevant zijn. Soms voor zichzelf, soms om indruk op anderen te maken.

voorbeeld van goede content voor Facebook: de fact en figure
Ssstroop deelt iedere maandag een fact & figure over marketing op Instagram.

13. Goed nieuws

Boy, wat wordt dat vaak over het hoofd gezien. Maar leuke berichten zijn meer dan welkom op Facebook als tegenwicht voor alle narigheid die de hele dag gedeeld worden. Maar leuk nieuws binnen je bedrijf of over jezelf als ondernemer, een mooi succes van een klant of een relatie, een grappig voorval, een geweldig event dat je hebt bezocht of ‘gewoon’ goed nieuws voor je doelgroep. Deel dat eens en mensen zullen graag meevieren of mee blij zijn.

Meet wat werkt op Facebook

Bekijk wat ieder Facebook bericht je oplevert aan bereik, verkeer naar je site en aan betrokkenheid. De statistieken van je Facebookpagina bieden hiervoor een schat aan informatie.

Facebook uitbesteden?

Zodat je zeker weet dat er consistent berichten geplaatst worden die je bedrijf zichtbaar maken en houden? Zorg er dan voor dat je een partij kiest die bij jouw wensen en doelen past. De Handleiding social media uitbesteden is daarvoor een onmisbaar hulpmiddel.

Omslag Handleiding social media uitbesteden

Handleiding social media uitbesteden

Zo maak je de juiste keuzes en kies je de juiste partij. Compleet met criteria, vragenlijsten en briefing template. Heel handig en eigenlijk onmisbaar 🙂
Voor slechts € 16,50 ex btw is hij van jou.

Meer over Facebook en social media