Content voor LinkedIn en best practices in 2024

Als je content op LinkedIn wilt delen, wil je graag dat die gezien wordt. En de ene contentvorm leent zich meer voor zichtbaarheid dan de andere. Maar laat je niet verleiden door alle zichtbaarheidstrucs die overal de ronde doen. Kijk liever naar content die bij jouw verhaal, boodschap en (persoonlijke) merk past. Stel authenticiteit en doelen voorop en kijk daarna pas naar de tips, tricks en algoritmetrucjes die door allerlei LinkedIn goeroes gedeeld worden.

 

Valkuil LinkedIn content

En er ligt nog een valkuil op de loer bij het maken van LinkedIn content. Veel mensen denken namelijk dat je op LinkedIn vooral professioneel moet overkomen. Daar is natuurlijk veel voor te zeggen. Maar als dat het enige is wat je doet, dan beperk je jezelf en dat werkt uiteindelijk tegen je.

Want of je op LinkedIn nu aanwezig bent als professional, bedrijf of allebei: mensen willen een connectie met je voelen. En een band vormen met mensen vraagt meer dan het ophouden van een ultra professioneel imago.

Dus ja, wees zeker professioneel. Maar wees vooral menselijk. Dat betekent dat je ook op LinkedIn meer moet laten zien dan de professionele kant van de mens of organisatie. LinkedIn is een sociaal kanaal, en wie sociaal is wordt beloond. Hoe meer jij reageert op anderen, hoe meer jouw berichten getoond worden aan je connecties of volgers. Dat geeft je verschillende opties voor je content.

 

Je opties voor LinkedIn content

Op het gevaar af dat deze opsomming alweer snel veroudert, wil ik je toch laten zien welke content je voor LinkedIn kunt maken en welke keuzes je hebt qua vorm:

  1. Een tekstbericht
  2. Tekstbericht met afbeelding(en)
  3. Bericht met link
  4. LinkedIn artikel
  5. Afbeelding
  6. Beeldcarrousel
  7. Beeldcollage
  8. Video
  9. Live video
  10. Live audio
  11. Evenement
  12. Showcase pagina
  13. LinkedIn nieuwsbrief
  14. Poll of opiniepeiling
  15. Bijdragen aan een gezamenlijk artikel

Nieuwsgierig naar algoritmetrucjes, best practices en mijn eigen kanttekeningen daarbij? Luister dan naar de podcast via o.a. Spotify of Apple. Of bekijk de uitgebreide video onderaan deze pagina.

1. Een tekstbericht zonder opsmuk

Hierin deel je wat je bezighoudt. Dit bericht op je profiel kan maximaal 3000 karakters lang zijn en het leent zich heel goed voor een persoonlijke noot. Denk aan een reflectie, een voorval, een observatie, een evenement waar je geweest ben of heengaat of een anekdote.

 

2. Een tekstbericht met afbeelding(en)

Een tekstbericht op LinkedIn met een of meer afbeeldingen doet het momenteel weer goed. Houd dan de volgende tips en best practices voor een tekstupdate in gedachten:

  • Houd het ongeveer op 900 à 1200 karakters
  • Meer afbeeldingen zorgen voor meer bereik, maar het maximum ligt op 5 afbeeldingen, daarna neemt het bereik af
  • Afbeeldingen van jou als afzender en van echte mensen doen het beter dan stockfoto’s
  • Zorg voor een belofte/trigger aan het begin

 

NB 1: het onderzoek dat met deze aanbevelingen komt, baseert zich op een analyse van tekstberichten die grotendeels in het Engels, Spaans of Duits waren. Bedenk dat de Nederlandse taal anders is en dat hier het ideale aantal karakters anders kan liggen. Kies daarom voor een aantal woorden dat jouw boodschap op de beste manier vervat.

NB2: na publicatie van het onderzoek regende het ineens selfies op LinkedIn. Je kunt je voorstellen dat mensen dat gaandeweg minder aantrekkelijk gaan vinden en dat de kans aanwezig is dat het algoritme die berichten minder gaat laten zien. Kies daarom voor beeld dat aansluit bij je verhaal, ook qua aantal.

3. Een bericht met een link

Je deelt een link naar content op je eigen site of een andere site. Vaak verwijs je naar vakkennis die handig kan zijn voor je connecties of deel je iets dat inspireert.

Met een link in je bericht stuur je mensen weg van LinkedIn en dat heeft LinkedIn natuurlijk liever niet. Daarom krijgen deze berichten meestal wat minder zichtbaarheid. Maar dat betekent niet dat je ze niet moet gebruiken! Integendeel. Linkberichten zijn een uitkomst als je iemand naar je commerciële aanbod wilt sturen of naar een belangrijk artikel op je site. Maar doseer ze en gebruik ze niet als het niet nodig is.

 

4. Een LinkedIn artikel

Je kunt ook een lang artikel schrijven op LinkedIn. Dat kan iets nieuws zijn, maar je kunt ook een blog van je website kopiëren. Het artikel kun je opmaken met koppen, afbeeldingen, video etc. Wat ook goed werkt is dat je het merendeel van het oorspronkelijke artikel van je website deelt en met een link naar de bron aangeeft wat daar nog meer te halen is.

 

5. Een afbeelding

Samen met een korte toelichting is een afbeelding natuurlijk een perfecte manier om op te vallen. LinkedIn ondersteunt liggende, vierkante en staande afbeeldingen. Die laatste vallen enorm op, zeker bij kijkers op mobiel en lenen zich heel goed voor data en infographic-achtige content.

Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n staande afbeelding, waarin de highlights van een artikel staan.

een staande afbeelding is een goed voorbeeld van visuele LinkedIn content

 

6. PDF-document = carrousel

Net als op Instagram kun je een beeldcarrousel plaatsen op LinkedIn. Dat doe je door de optie document te kiezen als je een update wilt plaatsen daar een PDF-document te uploaden. Zorg dat iedere pagina van je PDF een slide met informatie bevat. Mensen kunnen vervolgens door dit document bladeren.

Het LinkedIn algoritme geeft in 2024 de voorkeur aan documenten:

  • Met 10 à 12 slides
  • Visueel aantrekkelijk en herkenbaar
  • Ongeveer 20 à 50 woorden per slide
  • Met een korte begeleidende tekst

Kijk hier voor meer tips en voorbeelden voor een PDF-document/carrousel op LinkedIn

 

7. Een beeldcollage

Je kunt goed meerdere afbeeldingen uploaden en dan maakt LinkedIn er een collage van. Het is soms wel even een puzzel om die afbeeldingen dan goed te krijgen.

8. Een video

Een video op LinkedIn is al een paar jaar een krachtige manier om je boodschap voor het voetlicht te krijgen. De afgelopen twee jaar leken ze qua bereik wat minder effectief, maar nu doen ze het weer best goed.

LinkedIn video best practices:

  • Deel video’s van 1 à 2 minuten
  • Zorg voor een trigger aan het begin: doe een belofte over wat de video biedt
  • Houd de begeleidende tekst bij de video kort en start die ook met een belofte
  • Upload het originele bestand (dus geen link naar YouTube)
  • Voeg een visueel aantrekkelijke thumbnail toe
  • Ondertitel de video

 

9. Live video

Live video blijkt een supereffectieve manier om veel interactie en bereik te realiseren. Helaas heb je momenteel nog wel een tool van een derde partij nodig om live video op LinkedIn in te zetten.

Overweeg je live video, dan zijn dit best practices:

  • Houd de duur van je live video op LinkedIn tussen de 15 en 25 minuten
  • Gebruik het voor een interview met een expert, een verslag van een event of een korte workshop

 

10. Live audio

Heb je ten minste 150 connecties (profiel) of 150 volgers (bedrijfspagina) dan kun je in aanmerking komen om audio events te organiseren. Vergelijkbaar met live video en luisteraars kunnen zelf een inbreng hebben als ze hun virtuele hand opsteken.

Het advies bij een live audio event is om deze minimaal 15 minuten te laten duren zodat meer mensen het event kunnen ontdekken en kunnen aanhaken.

 

11. Een evenement op LinkedIn

Met een LinkedIn event kun je heel goed actuele kennis en inzichten delen. Maar je kunt ze ook zelf bijwonen en ze gebruiken als kans om je netwerk te vergroten. Zelf een succesvol LinkedIn event organiseren vraagt wel om een goede voorbereiding vooraf met flink wat promotie in de weken voorafgaand aan het event. 

 

12. Een showcasepagina

Dit is geen bericht maar een thematische pagina die je onder je bedrijfspagina kunt hangen. Hier kun je content delen die een specifiek thema betreft. Maar je kunt ook een showcasepagina maken voor een (terugkerend) event, voor een (online) magazine of boek of voor een podcast.

 

13. Een LinkedIn nieuwsbrief

Je kunt op LinkedIn ook een nieuwsbrief publiceren en mensen uitnodigen zich daarop te abonneren. Daarmee kun je een vaste groep connecties en volgers meer aan je binden. Zij krijgen namelijk bericht in hun mailbox als je nieuwsbrief uitkomt.

De truc bij een LinkedIn nieuwsbrief is wel om je te onderscheiden en om met deze nieuwsbrief iets extra’s te bieden. En vraag je af of je niet liever een nieuwsbrief in eigen beheer hebt dan een nieuwsbrief via LinkedIn. Het hangt van je situatie af wat het beste is.

 

14. Een poll

De opiniepeiling was een tijd dé manier om de aandacht te trekken en interactie te realiseren. Vervolgens kwamen er allerlei onzinnige polls en kregen steeds meer mensen er een hekel aan.

Inmiddels is de poll weer op de weg terug en zorgt hij ook weer voor bereik. Zet hem dan wel op een passende manier in. Bijvoorbeeld om een vakinhoudelijke mening te vragen, waarbij mensen echt nieuwsgierig zijn naar de uitkomsten. Dan doen ze namelijk eerder mee.

Andere best practices voor een LinkedIn poll:

  • Geef drie voorgekookte antwoordopties
  • Nodig bij de vierde optie uit tot het delen van een ander antwoord in de reacties onder het bericht
  • Houd de duur van je poll op een week
  • Doe achteraf nog verslag van de uitkomsten

 

15. Gezamenlijke artikelen

Door bij te dragen aan een gezamenlijk artikel kun je een speciale badge verdienen die op je profiel komt. Die badge verklaart dat jij ’top voice’ bent op een bepaald gebied. Om uitgenodigd te worden tot een gezamenlijk artikel moet uit je profiel blijken dat iets tot jouw specialisaties behoort. Vervolgens moet je enkele keren een bijdrage hebben geleverd voor je de badge krijgt en moet je dat blijven doen nadat je een badge hebt verdiend.

Content voor je LinkedIn profiel

Een persoonlijk profiel is de uitgelezen plek om LinkedIn content te publiceren. Of je nu in loondienst bent, als zzp’er werkt of als ondernemer (veel) mensen in dienst hebt. In het laatste geval ben je het zicht naar buiten en uit onderzoek blijkt dat ceo’s en andere eindbazen die zichtbaar zijn, veel bijdragen aan het succes van het bedrijf.

Bedenk een contentstrategie voor LinkedIn

Ga liever niet lukraak aan de gang met content voor LinkedIn, maar sta eerst stil bij je doelen. Wil je hier expertise tonen? Je eigen zichtbaarheid of dat van je bedrijf vergroten? Wil je verkeer naar je site en/of leads genereren?

Mogelijk alle drie, maar bedenk dan hoe die doelen samenhangen zodat je er gericht invulling aan kunt geven. Kijk vervolgens naar de frequentie die past bij jou én bij jouw connecties. Hoe vaak kun je een wat uitgebreider bericht of een video realiseren? Wil je wekelijks in beeld komen, dagelijks of kies je voor iets er tussenin? Als je dat weet, kun je een mix aan contentvormen kiezen. Kijk zelf of je twee of drie vormen kiest of dat je veel meer afwisselt.  Als je consistent bent, gaan mensen dat herkennen er er mogelijk zelfs naar uitkijken.

 

Extra hulpmiddelen op LinkedIn

Als je content deelt op je profiel kun je hashtags gebruiken. Met die hashtags wordt je bericht sneller zichtbaar voor mensen die het onderwerp van die hashtag volgen. Maar hashtags werken op LinkedIn net iets minder en deels anders dan op andere social media, dus ze helpen slechts een klein beetje. 

Op je profiel vind je een sectie ‘uitgelicht’. Daar kun je zaken opnemen die wat jou betreft extra aandacht verdienen. Dat kan een blog of gastblog van jouw hand zijn, een evenement, een website of webpagina, een PDF of presentatie. Maar het kan ook heel goed een product of dienst zijn of een mooie weggever. Kijk voor deze sectie zeker verder dan gewone content.

Hier lees je nog 10 tips en hacks voor een extra zichtbaar en effectief ondernemersprofiel op LinkedIn.

training LinkedIn marketing

Meer rendement met LinkedIn

Ontdek welke content werkt op LinkedIn, hoe je die maakt en welke content bij jou en jouw doelen past. Zo plaats je straks echt effectieve berichten! 

Online training met strategie, tips & voorbeelden.

Online masterclass LinkedIn content

Veel mensen vinden het lastig om content op LinkedIn te plaatsen, omdat ze niet goed weten wat ze moeten plaatsen om het gewenste effect te bereiken. Want wat werkt nog? Welke content heb je nodig om je doelen te realiseren? Hoe maak én deel je die content op LinkedIn? Dat en heel veel meer komt aan bod in de Masterclass ‘LinkedIn content die voor jou werkt’. Je kunt deze online volgen en ontdekt de laatste inzichten over wat werkt en hoe je titels, teksten, afbeeldingen, video en nog heel veel meer effectief inzet en hoe je keuzes maakt die bij jouw LinkedIn doelen passen.

 

Meer lezen over LinkedIn?

 

Of bekijk de uitgebreide video over LinkedIn best practices in 2024

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp