Content voor LinkedIn

Als je content op LinkedIn wilt delen, wil je graag dat die gezien wordt. En de ene contentvorm leent zich meer voor zichtbaarheid dan de andere. Maar laat je niet verleiden door alle zichtbaarheidstrucs die overal de ronde doen. Kijk liever naar content die bij jouw verhaal, boodschap en (persoonlijke) merk past. Stel authenticiteit en doelen voorop en kijk daarna pas naar de effecten die verschillende vormen wel en niet hebben.

Valkuil LinkedIn content

En er ligt nog een valkuil op de loer bij het maken van LinkedIn content. Veel mensen denken namelijk dat je op LinkedIn vooral professioneel moet overkomen. Daar is natuurlijk veel voor te zeggen. Maar als dat het enige is wat je doet, dan beperk je jezelf en dat werkt uiteindelijk tegen je.

Want of je op LinkedIn nu aanwezig bent als professional, bedrijf of allebei: mensen willen een connectie met je voelen. En een band vormen met mensen vraagt meer dan het ophouden van een ultra professioneel imago.

Dus ja, wees zeker professioneel. Maar wees vooral menselijk. Dat betekent dat je ook op LinkedIn meer moet laten zien dan de professionele kant van de mens of organisatie. LinkedIn is een sociaal kanaal, en wie sociaal is wordt beloond. Hoe meer jij reageert op anderen, hoe meer jouw berichten getoond worden aan je connecties of volgers. Dat geeft je verschillende opties voor je content.

Je opties voor LinkedIn content

Op het gevaar af dat deze opsomming alweer snel veroudert, wil ik je toch laten zien welke content je voor LinkedIn kunt maken en welke keuzes je hebt qua vorm:

  1. Een ‘normaal’ bericht
  2. Bericht met link
  3. LinkedIn artikel
  4. Afbeelding
  5. Beeldcarrousel
  6. Beeldcollage
  7. Video
  8. Live video
  9. Evenement
  10. Showcase pagina
  11. LinkedIn nieuwsbrief
  12. Poll of opiniepeiling

1. Een bericht zonder opsmuk

Hierin deel je wat je bezighoudt. Dit bericht op je profiel kan maximaal 1300 karakters lang zijn en het leent zich heel goed voor een persoonlijke noot. Denk aan een reflectie, een voorval, een observatie, een evenement waar je geweest ben of heengaat of een anekdote. Op je bedrijfspagina heb je 700 karakters voor een bericht.

 

2. Een bericht met een link

Je deelt een link naar content op je eigen site of een andere site. Vaak verwijs je naar vakkennis die handig kan zijn voor je connecties of deel je iets dat inspireert.

Met een link in je bericht stuur je mensen weg van LinkedIn en dat heeft LinkedIn natuurlijk liever niet. Daarom krijgen deze berichten meestal wat minder zichtbaarheid. Maar dat betekent niet dat je ze niet moet gebruiken! Integendeel. Linkberichten zijn een uitkomst als je iemand naar je commerciële aanbod wilt sturen of naar een belangrijk artikel op je site.

 

3. Een LinkedIn artikel

Je kunt ook een lang artikel schrijven op LinkedIn. Dat kan iets nieuws zijn, maar je kunt ook een blog van je website kopiëren. Het artikel kun je opmaken met koppen, afbeeldingen, video etc. Is het een kopie van een blog elders, vermeld dan de bron van het artikel met een linkje. Wat ook goed werkt is dat je het merendeel van het oorspronkelijke artikel deelt en met die link naar de bron aangeeft wat daar nog meer te halen is.

4. Een afbeelding

Samen met een korte toelichting is een afbeelding natuurlijk een perfecte manier om op te vallen. LinkedIn ondersteunt liggende, vierkante en staande afbeeldingen. Die laatste vallen enorm op, zeker bij kijkers op mobiel en lenen zich heel goed voor data en infographic-achtige content.

Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n staande afbeelding, waarin de highlights van een artikel staan.

een staande afbeelding is een goed voorbeeld van visuele LinkedIn content

5. Een beeldcarrousel

Net als op Instagram kun je een beeldcarrousel plaatsen op LinkedIn. Alleen zit die functie nogal verstopt. Dat is jammer want op Instagram blijken carrousels effectief én interactief. In de masterclass ‘LinkedIn content die werkt’ deel ik deze tip en nog veel meer tips voor effectieve LinkedIn content. Nieuwsgierig? Lees het artikel met tips voor een LinkedIn beeldcarrousel.

 

6. Een beeldcollage

Je kunt goed meerdere afbeeldingen uploaden en dan maakt LinkedIn er een collage van. Het is soms wel even een puzzel om die afbeeldingen dan goed te krijgen.

 

7. Een video

Een video op LinkedIn is al een paar jaar een krachtige manier om je boodschap voor het voetlicht te krijgen. Deel hier video’s die je zelf maakt, die iemand voor of in je bedrijf heeft gemaakt of gebruik video om een blog of een podcast samen te vatten zodat deze meer aandacht krijgen.

Wil je aan de slag met video op LinkedIn, voeg dan zeker ook profielvideo’s toe aan de profielen van de mensen die het gezicht van het bedrijf zijn. Die LinkedIn cover story is een mooie en persoonlijke manier om mensen en indirect bedrijven tot leven te laten komen.

 

8. Live video

Dit is gestart in 2019 en gaandeweg uitgerold zodat iedereen er over kan beschikken. Maar nog steeds missen veel mensen deze optie helaas.

 

9. Een evenement op LinkedIn

Eind 2019 kwam de evenementenfunctie weer terug. Eerst alleen op de profielen en in 2020 ook bij de bedrijfspagina’s. Ideaal als je zelf iets organiseert waarvoor je deelnemers zoekt, maar ook om te laten zien waar je naartoe gaat. Zo creëer je vast extra kansen om te netwerken.

 

10. Een showcasepagina

Dit is geen bericht maar een thematische pagina die je onder je bedrijfspagina kunt hangen. Hier kun je content delen die een specifiek thema betreft. Maar je kunt ook een showcasepagina maken voor een (terugkerend) event, voor een (online) magazine of voor een podcast.

 

11. Een LinkedIn nieuwsbrief

Je kunt op LinkedIn ook een nieuwsbrief publiceren en mensen uitnodigen zich daarop te abonneren. Daarmee kun je een vaste groep connecties en volgers meer aan je binden. De truc bij een LinkedIn nieuwsbrief is wel om je te onderscheiden en om met deze nieuwsbrief iets extra’s te bieden. Want anders heb je straks de zoveelste nieuwsbrief en wordt die weinig gelezen.

 

12. Een poll

De opiniepeiling was een tijd dé manier om de aandacht te trekken en interactie te realiseren. Inmiddels hebben veel mensen er een grote hekel aan. Maar een poll kun je nog steeds inzetten als hem op een passende manier gebruikt. Bijvoorbeeld om vakkennis te delen of een vakinhoudelijke mening te vragen, waarbij mensen echt nieuwsgierig zijn naar de uitkomsten. Want dan doen ze sneller mee. Gericht en met mate inzetten is dus het advies. Niet om de aandacht te trekken…

 

Content voor je LinkedIn profiel

Een persoonlijk profiel is de uitgelezen plek om LinkedIn content te publiceren. Of je nu in loondienst bent, als zzp’er werkt of als ondernemer (veel) mensen in dienst hebt. In het laatste geval ben je het zicht naar buiten en uit onderzoek blijkt dat ceo’s en andere eindbazen die zichtbaar zijn, veel bijdragen aan het succes van het bedrijf.

Bedenk een contentstrategie voor LinkedIn

Ga liever niet lukraak aan de gang met content voor LinkedIn, maar sta eerst stil bij je doelen. Wil je hier expertise tonen? Je eigen zichtbaarheid of dat van je bedrijf vergroten? Wil je verkeer naar je site en/of leads genereren?

Mogelijk alle drie, maar bedenk dan hoe die doelen samenhangen zodat je er gericht invulling aan kunt geven. Kijk vervolgens naar de frequentie die past bij jou én bij jouw connecties. Hoe vaak kun je een wat uitgebreider bericht of een video realiseren? Wil je wekelijks in beeld komen, dagelijks of kies je voor iets er tussenin? Als je dat weet, kun je een mix aan contentvormen kiezen. Kijk zelf of je twee of drie vormen kiest of dat je veel meer afwisselt.  Als je consistent bent, gaan mensen dat herkennen er er mogelijk zelfs naar uitkijken.

 

Extra hulpmiddelen op LinkedIn

Als je content deelt op je profiel kun je hashtags gebruiken. Met die hashtags wordt je bericht sneller zichtbaar voor mensen die het onderwerp van die hashtag volgen. Maar hashtags werken op LinkedIn net iets minder en deels anders dan op andere social media, dus ze helpen slechts een klein beetje. 

Op je profiel vind je inmiddels ook een sectie ‘uitgelicht’. Daar kun je zaken opnemen die wat jou betreft extra aandacht verdienen. Dat kan een blog of gastblog van jouw hand zijn, een evenement, een website of webpagina, een PDF of presentatie. Maak hier gebruik van door je beste content te laten zien die aansluit bij je doelen van dat moment. Deze uitgelichte content valt namelijk goed op bij iedereen die je profiel bekijkt.

Hier lees je nog 10 tips en hacks voor een extra zichtbaar en effectief ondernemersprofiel op LinkedIn.

 

Content voor je LinkedIn bedrijfspagina

Elders op deze site lees je welke stappen je kunt zetten om een effectieve LinkedIn bedrijfspagina te maken. Content speelt daarbij uiteraard een belangrijke rol. Bij content voor je bedrijfspagina kun je verschillende dingen doen om deze zo effectief mogelijk te maken. Denk daarbij zeker aan de volgende acties:

  1. Wissel verschillende content typen af
  2. Cureer ook content van derden
  3. Gebruik succesvolle content vaker
  4. Betrek medewerkers
  5. Kies welke content je bovenaan vastpint, maar laat dit bericht niet verouderen

 

Wissel verschillende content typen af

Het ligt voor de hand om links naar content op je site te delen. Maar als dat het enige is dat je deelt, wordt het wel erg eentonig. Bovendien laat LinkedIn berichten met links naar andere websites maar beperkt zien aan je volgers. Kies daarom voor een mix van content typen en kies ook voor enkele van onderstaande opties:

  • Een video die je uploadt naar LinkedIn
    (dus liever geen link naar YouTube of Vimeo)
  • Live video
  • (Staande) afbeeldingen, met en zonder tekst
  • Documenten (dat zijn eigenlijk beeldcarrousels met swipe functie)
  • LinkedIn artikelen (die zijn in 2021 eindelijk toegevoegd aan pagina’s!)

 

Vooral de documenten worden vergeten op bedrijfspagina’s. En dat is zonde, want daarmee kun je veel doen. Want je kunt een checklist delen, een template of een PDF van een blog. Maar wat dacht je van een PowerPoint van een training of presentatie die je ergens gaf? Die kan mensen stimuleren om zelf aan een volgende training deel te nemen.

 

Content cureren

Je content op LinkedIn hoeft echt niet alleen eigen content te zijn. Liever niet zelfs. Het staat nogal ijdel als je alleen je eigen content deelt. Maar je mist ook een kans om je volgers echt een dienst te bewijzen. Met content van derden deel je nog meer kennis en inzichten, zeker als je die met zorg selecteert.

Maar hoe doe je dat? LinkedIn doet zelf content suggesties aan een bedrijfspagina. Maar eerlijk gezegd vind ik die niet zo sterk. Meestal staan daar geen relevante zaken die ik met mijn volgers wil delen. Maar mogelijk zijn ze voor jouw pagina wel bruikbaar. Je vindt ze in een tabje bovenaan.

contentsuggesties LinkedIn bedrijfspagina

Of gebruik Feedly. Dat is een (gratis) tool die content voor je verzamelt. Je geeft zelf aan welke websites je interessant vindt en Feedly maakt een overzicht van nieuwe content die door die sites gepubliceerd zijn.

 

Content hergebruiken

Veel content verdwijnt ongezien in het vergeethoekje. Veel mensen zitten namelijk maar af en toe op LinkedIn en het is toevallig wil hun timing net samen vallen met de publicatie van jouw content. Daarom kun je content gerust hergebruiken en vaker dan een keer plaatsen. Zeker als het om een video gaat. Die kun je gerust meerdere keren per jaar opnieuw delen. Hoe vaak precies hangt af van je doelgroep, van de frequentie waarmee je content deelt en of het content is die de kijker echt van pas komt.

 

Betrek medewerkers

Veel bedrijven vragen hun medewerkers om te helpen om een bepaald bericht zichtbaarder te maken. Dat kan natuurlijk, maar doe het met mate en het is wel een beetje zonde als je het daarbij laat. Want vraag collega’s eens om content te maken! Ze kunnen met een mobiel een filmpje maken die een blik achter de schermen biedt. Of bijvoorbeeld kennis delen in een LinkedIn artikel. 

Meer rendement met LinkedIn

Ontdek welke content werkt op LinkedIn, hoe je die maakt en welke content bij jou en jouw doelen past. Zo plaats je straks echt effectieve berichten! 

Online training met strategie, tips & voorbeelden.

Online masterclass LinkedIn content

Veel mensen vinden het lastig om content op LinkedIn te plaatsen, omdat ze niet goed weten wat ze moeten plaatsen om het gewenste effect te bereiken. Want wat werkt nog? Welke content heb je nodig om je doelen te realiseren? Hoe maak én deel je die content op LinkedIn? Dat en heel veel meer komt aan bod in de Masterclass ‘LinkedIn content die voor jou werkt’. Je kunt deze online volgen en ontdekt de laatste inzichten over wat werkt en hoe je titels, teksten, afbeeldingen, video en nog heel veel meer effectief inzet en hoe je keuzes maakt die bij jouw LinkedIn doelen passen.

 

Meer lezen over LinkedIn?

Meer over dit onderwerp