Bij het maken van content voor LinkedIn ligt een valkuil op de loer. Veel mensen denken namelijk dat je op LinkedIn vooral professioneel moet overkomen. Daar is natuurlijk veel voor te zeggen. Maar als dat het enige is wat je doet, dan beperk je jezelf wel en dat werkt uiteindelijk tegen je.
Want of je op LinkedIn nu aanwezig bent als professional, bedrijf of allebei: mensen willen een connectie met je voelen. En een band vormen met mensen vraagt meer dan het ophouden van een ultra professioneel imago.
Dus ja, wees zeker professioneel. Maar wees vooral menselijk. Dat betekent dat je ook op LinkedIn meer moet laten zien dan de professionele kant van de mens of organisatie. LinkedIn is een sociaal kanaal, en wie sociaal is wordt beloond. Hoe meer jij reageert op anderen, hoe meer jouw berichten getoond worden aan je connecties of volgers. Dat geeft je verschillende opties voor je content.
Je opties voor LinkedIn content
Op het gevaar af dat deze opsomming alweer snel veroudert, wil ik je toch laten zien welke content je voor LinkedIn kunt maken en welke keuzes je hebt:
Een bericht zonder opsmuk
Hierin deel je wat je bezighoudt. Dit bericht op je profiel kan maximaal 1300 karakters lang zijn en het leent zich heel goed voor een persoonlijke noot. Denk aan een reflectie, een voorval, een observatie, een evenement waar je geweest ben of heengaat of een anekdote. Op je bedrijfspagina heb je 700 karakters voor een bericht.
Een bericht met een link
Je deelt een link naar content op je eigen site of een andere site. Vaak verwijs je naar vakkennis die handig kan zijn voor je connecties of deel je iets dat inspireert.
Een artikel
Je kunt ook een lang artikel schrijven op LinkedIn. Dat kan iets nieuws zijn, maar je kunt ook een blog van je website kopiëren. Het artikel kun je opmaken met koppen, afbeeldingen, video etc. Is het een kopie van een blog elders, vermeld dan de bron van het artikel met een linkje. Wat ook goed werkt is dat je het merendeel van het oorspronkelijke artikel deelt en met die link naar de bron aangeeft wat daar nog meer te halen is.
Een LinkedIn Story
LinkedIn keek naar het succes van stories op andere platforms en ziet daar een kans om meer gesprekken tussen mensen te stimuleren. Nederland is naast Brazilië het eerste land waar ‘LinkedIn Verhalen’ worden uitgerold. Het staand formaat van stories geeft je dan ook meer mogelijkheden dan je nu hebt. Maar er liggen ook valkuilen op de loer. Zo dreigt het gevaar dat mensen Stories van Instagram gaan doorplaatsen op LinkedIn. Maar dan krijg je al snel een mismatch in doelgroep, doel en inhoud.
Een afbeelding
Samen met een korte toelichting is een afbeelding natuurlijk een perfecte manier om op te vallen. LinkedIn ondersteunt liggende, vierkante en staande afbeeldingen. Die laatste vallen enorm op, zeker bij kijkers op mobiel en lenen zich heel goed voor data en infographic-achtige content.

Een beeldcarrousel
Net als op Instagram kun je een beeldcarrousel plaatsen op LinkedIn. Alleen zit die functie nogal verstopt. Dat is jammer want op Instagram blijken carrousels effectief én interactief. In de masterclass ‘LinkedIn content die werkt’ deel ik deze tip en nog veel meer tips voor effectieve LinkedIn content. Nieuwsgierig? Ik heb vast een korte video gemaakt waarin ik demonstreer hoe je zo’n carrousel plaatst.
Een video
Een super krachtige manier om je boodschap voor het voetlicht te krijgen. Deel hier video’s die je zelf maakt, die iemand voor of in je bedrijf heeft gemaakt of gebruik video om een blog of een podcast samen te vatten zodat deze meer aandacht krijgen.
Live video
Dit is gestart in 2019 en wordt gaandeweg uitgerold zodat iedereen er over kan beschikken.
Een evenement op LinkedIn
Eind 2019 kwam de evenementenfunctie weer terug. Eerst alleen op de profielen en in 2020 ook bij de bedrijfspagina’s. Ideaal als je zelf iets organiseert waarvoor je deelnemers zoekt, maar ook om te laten zien waar je naartoe gaat. Zo creëer je vast extra kansen om te netwerken.
Een showcasepagina
Dit is geen bericht maar een thematische pagina die je onder je bedrijfspagina kunt hangen. Hier kun je content delen die een specifiek thema betreft. Maar je kunt ook een showcasepagina maken voor een (terugkerend) event, voor een (online) magazine of voor een podcast.
Content voor je profiel als ondernemer
De ondernemer achter het bedrijf is ook het gezicht naar buiten toe. Of je nu een eenpitter bent of 100 of meer medewerkers hebt. En dat is fijn: want jij hebt het beste zicht op waar je heen gaat en weet wat er speelt intern. Voor je content kun je putten uit de hiervoor genoemde vormen.
Ga liever niet lukraak aan de gang maar sta eerst stil bij je doelen. Wil je hier expertise tonen, je zichtbaarheid vergroten en leads genereren? Mogelijk alle drie, maar bedenk dan hoe die doelen samenhangen zodat je er gericht invulling aan kunt geven. Kijk vervolgens naar de frequentie die past bij jou én bij jouw connecties. Hoe vaak kun je een wat uitgebreider bericht of een video realiseren? Wil je wekelijks in beeld komen, dagelijks of kies je voor iets er tussenin? Als je dat weet, kun je een afwisselende set contentvormen kiezen, bijvoorbeeld een mix van een wekelijks bericht of linkbericht en elke twee weken of elke maand een artikel of video.
Als je content deelt op je profiel kun je hashtags gebruiken. Met die hashtags wordt je bericht sneller zichtbaar voor mensen die het onderwerp van die hashtag volgen. Maar als er reacties komen op je bericht, krijgen je connecties van wie LinkedIn denkt dat de hashtag relevant is, hier ook een extra melding van.
Op je profiel vind je inmiddels ook een sectie ‘uitgelicht’. Daar kun je zaken opnemen die wat jou betreft extra aandacht verdienen. Dat kan een blog of gastblog van jouw hand zijn, een evenement, een website of webpagina, een PDF of presentatie. Maak hier gebruik van door je beste content te laten zien die aansluit bij je doelen van dat moment. Deze uitgelichte content valt namelijk goed op bij iedereen die je profiel bekijkt.
Hier lees je nog 10 tips en hacks voor een extra zichtbaar en effectief ondernemersprofiel op LinkedIn.
Content voor je LinkedIn bedrijfspagina
Elders op deze site lees je welke stappen je kunt zetten om een effectieve LinkedIn bedrijfspagina te maken. Content speelt daarbij uiteraard een belangrijke rol. Bij content voor je bedrijfspagina kun je verschillende dingen doen om deze zo effectief mogelijk te maken. Denk daarbij zeker aan de volgende acties:
- Wissel verschillende contenttypen af
- Cureer ook content van derden
- Gebruik succesvolle content vaker
- Betrek medewerkers
- Kies welke content je bovenaan vastpint, maar laat dit bericht niet verouderen
Wissel verschillende contenttypen af
Het ligt voor de hand om links naar content op je site te delen. Maar als dat het enige is dat je deelt, wordt het wel erg eentonig. Bovendien laat LinkedIn berichten met links naar andere websites maar beperkt zien aan je volgers. Kies daarom voor een mix van contenttypen en kies ook voor enkele van onderstaande opties:
- Een video die je uploadt naar LinkedIn
(dus liever geen link naar YouTube of Vimeo) - Live video
- LinkedIn artikelen die op een persoonlijk profiel zijn geplaatst
(ja dat is een link, maar de bezoeker blijft binnen LinkedIn) - Afbeeldingen, met en zonder tekst
- Documenten
Vooral de documenten worden vergeten op bedrijfspagina’s. En dat is zonde, want daarmee kun je veel doen. Want je kunt een checklist delen, een template of een PDF van een blog. Maar wat dacht je van een PowerPoint van een training of presentatie die je ergens gaf? Die kan mensen stimuleren om zelf aan een volgende training deel te nemen.
Content cureren
Je content op LinkedIn hoeft echt niet alleen eigen content te zijn. Liever niet zelfs. Het staat nogal ijdel als je alleen je eigen content deelt. Maar je mist ook een kans om je volgers echt een dienst te bewijzen. Met content van derden deel je nog meer kennis en inzichten, zeker als je die met zorg selecteert.
Maar hoe doe je dat? LinkedIn doet zelf contentsuggesties aan een bedrijfspagina. Maar eerlijk gezegd vind ik die niet zo sterk. Meestal staan daar geen relevante zaken die ik met mijn volgers wil delen. Maar mogelijk zijn ze voor jouw pagina wel bruikbaar. Je vindt ze in een tabje bovenaan.

Zelf gebruik ik Feedly. Dat is een (gratis) tool die content voor je verzamelt. Je geeft zelf aan welke websites je interessant vindt en Feedly maakt een overzicht van nieuwe content die door die sites gepubliceerd zijn.
Content hergebruiken
Veel content verdwijnt ongezien in het vergeethoekje. Veel mensen zitten namelijk maar af en toe op LinkedIn en het is toevallig wil hun timing net samen vallen met de publicatie van jouw content. Daarom kun je content gerust hergebruiken en vaker dan een keer plaatsen. Zeker als het om een video gaat. Die kun je gerust meerdere keren per jaar opnieuw delen. Hoe vaak precies hangt af van je doelgroep, van de frequentie waarmee je content deelt en of het content is die de kijker echt van pas komt.
Betrek medewerkers
Veel bedrijven vragen hun medewerkers om te helpen om een bepaald bericht zichtbaarder te maken. Dat kan natuurlijk, maar het is wel een beetje zonde als je het daarbij laat. Want vraag collega’s eens om content te maken! Ze kunnen met een mobiel een filmpje maken die een blik achter de schermen biedt. Of ze kunnen kennis delen in een LinkedIn artikel. Of dat voor je verzamelen die je in een afbeelding giet.
Online masterclass LinkedIn content
Veel mensen vinden het lastig om content op LinkedIn te plaatsen, omdat ze niet goed weten wat ze moeten plaatsen om het gewenste effect te bereiken. Want wat werkt nog? Welke content heb je nodig om je doelen te realiseren? Hoe maak én deel je die content op LinkedIn? Dat en heel veel meer komt aan bod in de Masterclass ‘LinkedIn content die voor jou werkt’. Je kunt deze online volgen en ontdekt de laatste inzichten over wat werkt en hoe je titels, teksten, afbeeldingen, video en nog heel veel meer effectief inzet en hoe je keuzes maakt die bij jouw LinkedIn doelen passen.

Snel en effectief LinkedIn content maken
Ontdek welke content werkt op LinkedIn, hoe je die maakt en welke content bij jouw doelen past. Zo plaats je straks echt effectieve berichten! Online training met advies, strategie, tips, voorbeelden, demonstraties en hacks.
Meer lezen over LinkedIn?
- Tips voor een effectief profiel als ondernemer of als marketeer/communicatieadviseur
- Alles over LinkedIn marketing (overzichtsartikel)
- Publiceren van een LinkedIn artikel
- Een effectieve LinkedIn bedrijfspagina
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.