Is microcontent inzetten wel zo slim?

Microcontent is geschikt om extra bereik en bekendheid te realiseren. En het lijkt zo makkelijk te maken. Maar microcontent heeft wel degelijk nadelen. Wat zijn dan de valkuilen en waar moet je dan rekening mee houden als je deze kleine content slim wilt inzetten?

Wat is microcontent?

Microcontent is content die maximaal 60 woorden of 60 seconden lang is, zodat de boodschap in die content snel te consumeren is. Microcontent kan daarmee van alles zijn, bijvoorbeeld:

  • Reels, TikToks en YouTube Shorts
  • Afbeeldingen, zoals een meme, cartoon of voor-na afbeelding
  • Oneliner, spreuk of quote
  • Korte, inspirerende of intrigerende teksten
  • Korte weergave van data zoals een piechart of grafiek
  • Offline content zoals posters, flyers, stickers of een verpakking
  • Testimonial

 

microcontent definitie

Microcontent is dus snel tot je te nemen en wordt daarom ook wel snackbare content genoemd. Die snelle consumptie van microcontent verklaart deels het succes: bij iedere korte video of kort bericht krijgt het brein van de kijker of lezer namelijk een shotje dopamine. Die dopamine zorgt ervoor dat iemand veel korte contentstukken achterelkaar consumeert, omdat er na elke content een dopaminebeloning is.

 

Voordelen microcontent

Het is verleidelijk om microcontent in te zetten, omdat microcontent een aantal voordelen heeft:

  1. Kan groot bereik realiseren
    Microcontent op social media kan je snel een groot bereik geven, omdat de algoritmes van social media deze content vaak goed tonen.
  2. Je kunt er mensen mee inspireren
    Microcontent kan mensen korte inkijkjes geven op hoe hun leven leuker of makkelijker wordt.
  3. Geschikt voor microlessen
    Als expert kun je microcontent gebruiken voor microlessen: korte, hapklare brokjes kennis.
  4. Voorproefje en introductie
    Microcontent kan mensen verwijzen naar grotere content met uitgebreidere en meer verdiepende kennis.

Nadelen microcontent

Dat lijken mooie voordelen, maar het lastige is alleen dat een aantal van die voordelen gepaard gaat met bijbehorende nadelen. Nadelen die, als je niet uitkijkt, de voordelen teniet kunnen doen:

  • Microcontent is vluchtig
    Microcontent blijft moeilijk hangen en na het consumeren van een stuk of wat korte video’s en berichten weten veel mensen niet meer wie nu de afzender van die ene tip was. 
  • Oppervlakkige korte kennislesjes
    Als je microcontent inzet als microlesjes dan moet je aan de oppervlakte blijven met snelle en makkelijk te verwerken beetjes kennis. Maar als expert wil je misschien juist verdieping en onderscheidende kennis brengen. Past dit dan bij je doelen?
  • Nontent ligt op de loer
    Nontent is content zonder echte waarde. Het bestaat alleen om gezien te worden, waardoor je je kunt verheugen over een aantal views. Maar wat doen die views voor je doelen. 
  • Het lijkt makkelijk en snel te maken
    Maar schijn bedriegt vaak, omdat veel microcontent naast ‘gewone’ content gemaakt wordt.

valkuil microcontent

Microcontent is helemaal niet makkelijk of snel

Je zou denken dat het maken van die korte, snackbare content minder tijd vraagt dan het maken van grotere content. Vaak is dat ook zo, maar toch kun je je daar nog op verkijken. Want de benodigde tijd voor microcontent zit hem veelal niet zozeer in het maken maar wel in het bedenken. Zeker bij korte video’s kan het bedenken van wat je wil laten zien of vertellen én vooral wat je weglaat, tijd kosten. Laat staan als je daarvoor een scriptje maakt.

Natuurlijk kun je een Reel of TikTok uit de losse pols maken tijdens een doorsnee bezigheid. Bijvoorbeeld bij een kijkje achter de schermen. Maar vaker vragen korte video’s net zoveel tijd als video’s van enkele minuten.

De kunst bij dit contentformat is om de boodschap allereerst zo compact mogelijk te maken. Maar dan wel zo dat die boodschap nog steeds overkomt. Daarna moet je het in pakkend en passend microformat gieten.

Daarnaast komt microcontent vaak niet in plaats van grotere content, maar komt het ernaast. Dat betekent dus dat je je meer werk op de hals haalt.

contentkeuzes maken

Keuzes en afwegingen

Hoe kun je microcontent dan gebruiken als je wilt laten zien welke kennis en expertise je in huis hebt? Ik zou dan strikte criteria opstellen en mezelf de volgende 7 vragen stellen:

  1. Dient microcontent mijn doelen?
    Of gaat het om bereik en de daarbij behorende ijdelheid van aantallen views? Ben ik bang dat ik misschien de boot mis als ik het niet inzet? Of gebruik ik microcontent als een soort stopverf, omdat ik lege plekken in mijn contentplanning heb? Twijfel je, pak dan je contentstrategie er opnieuw bij.
  2. Welke keuzes maakte ik in mijn in contenttactieken?
    Hoe sluit microcontent daar bij aan? Het artikel over effectieve contenttactieken helpt je om scherpe keuzes te maken en niet te veel te doen. Voer die tactieken ultragoed uit en je rendement stijgt. Past microcontent bij jouw tactieken?
  3. Welke content maak ik al?
    Zorg dat je microcontent geen extra te maken content wordt, maar gebruik wat je al hebt. Maak je al wat langere video’s, knip die dan op tot korte videofragmenten. Doe je niets met video, dan vragen die korte video’s waarschijnlijk te veel van je qua bedenken en uitvoeren.
  4. Kan ik kennis delen met microcontent?
    Zijn dat intrigerende of opvallende feiten of data? Zijn het korte tips? Hebben deze tips onderscheidend vermogen of zijn ze meer dertien in een dozijn?
  5. Past dit in een of twee passende formats?
    Door je te bepreken in formats is de microcontent sneller te maken en bovendien herkenbaarder voor je publiek.
  6. Kan ik microcontent hergebruiken?
    Bijvoorbeeld door een microformat te hergebruiken in een ander format.
  7. Zie ik kansen voor een serie?
    Bedenk hoe je verschillende uitingen van je microcontent eventueel kunt aaneenrijgen tot een serie waardoor die samen een groter geheel vormen en op die manier meer verdieping bieden.
LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp