Zo maak je cornerstone content

Zo maak je cornerstone content

Met cornerstone content zeg je niet van jezelf dat je goed bent, je laat het zien. Zo trekken mensen zelf de conclusie dat jouw bedrijf iets waardevols biedt. Maar aan welke eisen moet die content voldoen om echt ‘cornerstone’ te zijn? En hoe maak je het?

Wat is cornerstone content

Cornerstone content is showcase content op je site die extreem goed overbrengt welke kennis en expertise jouw organisatie in huis heeft. Deze content zit ingebed tussen andere, verwante artikelen die naar dit artikel verwijzen. Op zijn beurt verwijst cornerstone content weer naar aanvullende, verdiepende artikelen op je site.

Door de kwaliteit en de structuur waarin de cornerstone content is ingebed in je site, vormt het een belangrijke steunpilaar in het verhaal dat je wilt overbrengen.

Waarom je deze content wilt hebben

Met cornerstone content laat je zien hoe goed je bent. Dat moet eigenlijk de belangrijkste reden zijn waarom je deze content maakt. 😊

Zo hoef je niet te toeteren en van jezelf te zeggen dat je goed bent, mensen trekken deze conclusie vanzelf als ze deze content van jouw hand lezen, omdat die:

  • Hen antwoord geeft op een lastige vraag
  • Hen de weg wijst naar een passende oplossing
  • Beter, duidelijker of uitgebreider is dan wat ze elders al over dit onderwerp hebben gelezen
  • Goed geschreven en gemaakt is

Kortom, cornerstone content moet verwachtingen overtreffen. Soms wijst deze de lezer zelfs op tekortkomingen, kennisgaten of problemen waarvan deze nog niet eens wist dat hij ze had.

Een tweede reden voor cornerstone content is dat deze de interne structuur van je site verstevigt, omdat het cornerstone artikel via interne links verbonden is met andere, verwante artikelen. Daarmee kunnen bezoekers gemakkelijk hun weg vinden, waardoor ze meer informatie vinden die voor hen interessant is. Hun vertrouwen in je groeit daardoor.

Met die interne structuur laat je ook de zoekmachines zien hoe je site in elkaar steekt en wat belangrijke onderwerpen zijn. Daarmee is je cornerstone content belangrijk voor je vindbaarheid (seo).

Cornerstone content en seo

Cornerstone content helpt je site dus om beter vindbaar te worden. Dat werkt op verschillende manieren. Allereerst geeft goede cornerstone content een van de beste en/of uitgebreide antwoorden die er zijn op een zoekopdracht. Zo ontstaat er een vliegwiel:

► De content komt langzaamaan hoger in Google ►

► Meer mensen klikken er op ►

► Men leest aandachtig en meer op je site ►

► Sommige van die mensen plaatsen een link naar je content op hun eigen website ►

► Door die inkomende links stijgt je content weer verder in Google ►

► Daardoor klikken nog meer mensen, en ga zo maar door…

Maar ook de interne structuur van je site wordt beter en vooral duidelijker voor Google, waardoor je site beter gaat presteren qua vindbaarheid. En mensen komen vaker terug op je site omdat ze onthouden dat ze hier echt iets waardevols konden vinden.

Cornerstone content is goed voor seo en vergroot de vindbaarheid van je site

Criteria voor cornerstone content

Er zijn 5 stappen of criteria die je in de gaten moeten houden als je cornerstone content wilt maken:

  1. Je hebt grote deskundigheid én affiniteit met het onderwerp
  2. Het onderwerp moet mogelijkheid tot verdieping bieden
  3. Je moet het onderwerp af kunnen bakenen
  4. Doe onderzoek naar wat er al is
  5. Maak een interne structuur

1. Showcase content

Ik gaf al aan dat cornerstone content in feite showcase content is. Kies dus een onderwerp waar je organisatie echt goed in is en waar jullie veel over kunnen vertellen. Je organisatie of een van je medewerkers heeft specifieke deskundigheid die je hiervoor kunt gebruiken.

2. Zoek de verdieping

Daarnaast moet de content een bepaalde verdieping bieden, want alleen content met echte diepgang gaat voor je werken. Die diepgang moet verder komen van verwante of deelonderwerpen die je met de cornerstone content in verband kunt brengen.

Elders op internet lees je wel dat cornerstone content altijd lang is en kom je bijvoorbeeld het getal 900 woorden tegen als minimale omvang of zelfs het aantal van 3000 tot 10000 woorden (!). Ik vind dat onzin. Gebruik allereerst het aantal woorden en de vorm die je nodig hebt om je cornerstone content zo goed en interessant mogelijk te maken. Want mogelijk komt jouw onderwerp beter tot zijn recht door een combinatie van vormen: tekst, beeld, diagrammen, animatie, tabellen, video, SlideShare. Alles wat je helpt om een exceptioneel goed antwoord te bieden. Soms is dat inderdaad lange content.

Wordt de content lang (meer dan 1000 woorden), maak dan een inhoudsopgave met klikbare ankerlinks zodat een bezoeker desgewenst direct naar een deelonderwerp kan gaan.

3. Baken het onderwerp goed af

Bij een te breed onderwerp eindig je als je niet uitkijkt bij een enorm lang en uitgebreid artikel. Dat kan wel, maar je neemt wel een grote klus op je. Zo heeft Yoast een SEO Guide geschreven die voor hen belangrijke cornerstone content is. Seo is een heel breed onderwerp, maar omdat ze een team van schrijvende experts hebben is het ze gelukt om een toonaangevende content te maken.

4. Doe concurrentieonderzoek: wat is er al

Het heeft weinig zin om cornerstone content te maken die goeddeels overeenkomt met wat anderen al geschreven hebben. Tenzij je zeker weet dat je die bestaande content kunt overtreffen. Bijvoorbeeld omdat jouw expert/expertise toonaangevender is, omdat je ziet dat er in bestaande content veel belangrijke informatie mist of omdat je speciale bronnen hebt waar anderen niet over beschikken (zoals onderzoeksresultaten of data).

5. Schets een structuur

Maak een structuur voor je site rondom het onderwerp van je cornerstone content: zorg dat bijpassende artikelen naar deze pagina linken en link vanuit deze pagina naar pagina’s met verwante artikelen die verdere uitleg geven over dit onderwerp.
Je kunt bijvoorbeeld een mindmap-achtige structuur tekenen waarin je de inkomende en uitgaande interne links voor jezelf in beeld brengt.

Dat klinkt misschien behoorlijk ingewikkeld, maar het goede nieuws is dat je waarschijnlijk al cornerstone content op je site hebt staan. Als je die content matcht met bovenstaande 5 stappen en deze aanpast of verbetert waar nodig, kom je er ook.

Bestaande content langs de cornerstone maatlat

Twijfel je over welke bestaande artikelen kunnen dienen als cornerstone? Je kunt ze op verschillende manieren opsporen:

  • Via de Yoast plugin als die op je site staat
    Als een artikel veel interne links heeft van andere artikelen is dit een aanwijzing dat het cornerstone potentie heeft.
  • Via een externe zoekopdracht
    Selecteer een aantal onderwerpen die matchen met de expertise van je bedrijf en googel vervolgens site:[jouw domein url] gevolgd door de zoekterm.
    Voor deze site kan dat bijvoorbeeld site:sstroop.nl contentmarketing doelstellingen zijn. Dan volgt er een lijst met artikelen op je site die een verwante term bevatten en die kunnen linken naar het cornerstone artikel.

Nog iets over de inhoud van showcase content

Een manier om echte showcase content te maken is om bestaande content te overtreffen. Onderstaande video geeft slimme tips waarmee je content kunt maken die 10x zo goed is als bestaande content.

Misschien zie je al verdraaid goede content over het onderwerp van je keuze en denk je dat je daar niet overheen kunt? Kijk dan of je een originelere invalshoek kunt verzinnen. Bijvoorbeeld door je informatie op een andere manier in te delen waardoor het handiger wordt voor bezoekers. Of door je op een specifieke doelgroep te richten. Daarmee wordt je publiek kleiner, maar zal je binnen die doelgroep meer bereiken. Soms kun je ook iets toevoegen dat anderen niet bieden, zoals bijpassende boeken- of videotips of aansprekende voorbeelden. En ten slotte kun je zorgen dat jouw informatie meer up-to-date is door deze steeds aan te passen aan de actualiteit, nieuwe inzichten of nieuwe data die binnen jouw organisatie of elders beschikbaar komen.

Dat alles maakt dat cornerstone content niet eenvoudig te maken is. Daar staat tegenover dat je website met een handvol van deze artikelen veel sterker wordt meen betere vindbaarheid en een betere indruk die je bij de doelgroep achterlaat. Aan jou de keus of je dat de investering waard vindt.

Over Linda Krijns

Linda Krijns is oprichter en drijvende kracht achter contentmarketingbureau Sstroop. Ze helpt bedrijven bij het vergroten van hun zichtbaarheid en het trekken van klanten. Niet door te schreeuwen dat je er bent, maar door geruisloos (sst) te laten zien hoe goed je bent aan nieuwe en bestaande klanten. Met de online technieken van nu.

© Sstroop 2012-2019