Checklist hashtags gebruiken

Met hashtags kun je de zichtbaarheid van social media berichten enorm vergroten. MITS je de hashtags goed gebruikt. Formuleer daarom een hashtagstrategie zodat je de juiste hashtags kiest en inzet.

Hashtagstrategie

Een hashtag is een specifiek onderwerp of categorie. Het vat samen waar een social media bericht over gaat. Met een hashtagstrategie zorg je ervoor dat je de juiste hashtags gebruikt en dat je  hashtags doen wat ze moeten doen: de zichtbaarheid vergroten van relevante berichten voor relevante mensen in je doelgroep.Het woord relevant zegt het al: de hashtag moet van betekenis zijn voor de mensen die in dit onderwerp geïnteresseerd zijn. Zo ontdekken ze jouw bericht en account en hebben ze er hopelijk iets aan. Bovendien voorkom je met relevantie dat je spammerig overkomt.

Hashtags gebruiken

De functie en het gebruik van hashtags verschilt nogal per social media platform. Dat betekent dat je per platform moet kijken wat voor jouw bedrijf de beste toepassing is. Soms kun je een hashtag op meerdere platforms gebruiken. Dat geldt bijvoorbeeld voor events, merkgebonden hashtags of vrij algemene, brede hashtags. Maar op Instagram gebruik je veel hashtags weer alleen daar.

Als vuistregel kun je aanhouden dat je een mix maakt van brede, populaire hashtags en niche hashtags. Bij de brede, populaire hashtags is het vaak lastig (of zelfs bijna onmogelijk) om zichtbaar te worden binnen die hashtag. Bij niche hashtags lukt dat sneller. Hoe dat werkt en hoe je die mix precies maakt, verschilt per platform. Daarover lees je hieronder meer.

Hashtags op Instagram

Op Instagram kun je het best eerst onderzoek doen naar de relevante hashtags en een grote lijst met opties maken. De kunst is om naast grote, voor de hand liggende hashtags juist die hashtags te vinden die niche zijn en bijvoorbeeld minder dan 500 berichten hebben. Kijk vervolgens bij de 9 populairste berichten wat ervoor nodig is om daar tussen te komen. Is dat te doen, maak dan een aantrekkelijk en relevant bericht voor die hashtag. Bij voldoende likes en reacties kom je tussen de 9 populairste berichten en gaan relevante mensen je account ontdekken.

Hoe groter je account, hoe groter de hashtags kunnen zijn. Heb je duizenden volgers dan kun je gerust meer populaire hashtags gaan gebruiken. Kun je met een klein account dan geen grote hashtags gebruiken? Zeker wel, maar de kans dat deze veel bijdragen aan je zichtbaarheid is kleiner dan bij niche hashtags. Met een mix van grote en kleine hashtags bereik je dan meer.

Op Instagram doen lange hashtags het vaak beter dan korte. Er is hashtag onderzoek dat aangeeft dat 21 karakters optimaal is qua lengte. Dit is wel onderzoek in de VS, dus dat kan in Nederland net iets anders liggen, maar het geeft een indicatie. Datzelfde onderzoek constateert ook dat 9 hashtags optimaal is, maar dat (iets) meer op zich geen kwaad kan als de hashtags relevant blijven.

Waar je de hashtags precies plaatst maakt niet echt uit. Je kunt ze onderaan je bericht plaatsen of in de eerste opmerking.

Wat op Instagram wel uitmaakt is of je zelf actief bent met je account. Hoe actiever jij bent, hoe zichtbaarder het Instagram algoritme jouw berichten maakt. Daarom is het slim om een half uurtje voor je jouw bericht plaatst, eerst zelf actief te worden op het platform.

Hashtags op LinkedIn

LinkedIn heeft twee soorten hashtags. De gewone hashtags en de community hashtags.

Om met de eerste soort te beginnen: de hashtags vertegenwoordigen een onderwerp of categorie. Vanuit je profiel kun je een onbeperkt aantal hashtags volgen. Zo vind je sneller berichten die voor jou relevant zijn.

Daarnaast kun je zelf hashtags aan je eigen berichten en artikelen toevoegen. Om niet spammerig en juist wel relevant over te komen, kom je vaak op drie tot vijf hashtags uit. Meestal is het slim om een brede hashtag te kiezen die voor een categorie staat en een of twee hashtags die meer specifiek (niche) zijn, maar wel extreem goed van toepassing zijn. Bestaat je doelgroep uit Nederlanders, dan zou ik Nederlandstalige hashtags kiezen. Bij Engelstalige hashtags zal je bericht al snel onopgemerkt blijven voor de mensen die deze hashtag volgen.

Daarnaast kun je een hashtag toevoegen die je doelgroep omschrijft.

En afhankelijk van het doel van je bericht kun je een saleshashtag toevoegen, bijvoorbeeld met de naam van je product of dienst. Of voeg een merkspecifieke hashtag toe (zie hieronder).

Gebruik je hashtags op LinkedIn dan is het slim om eerst te kijken of de hashtags waar je aan denkt wel gebruikt worden door je doelgroep. Klop de hashtag in kwestie in in het zoekvenster en kijk hoeveel mensen die hashtag volgen en of er mogelijk een betere hashtag gesuggereerd wordt. Integreer de hashtags in je tekst, plaats ze eronder of maak een mix!

Maak je artikelen op LinkedIn vindbaar

Bij LinkedIn artikelen is het even opletten geblazen met hashtags. Voeg ze aan je artikel toe voor je ze publiceert. Want hoewel je na publicatie je tekst kunt redigeren, staan de hashtags in je artikel vast. Belangrijker is echter dat je de hashtags gebruikt in het bericht dat verspreidt wordt als je een artikel publiceert. Daar kun je ook aangeven welke hashtags relevant zijn en die maken je artikel voor iedereen op LinkedIn goed vindbaar!

hashtags gebruiken op LinkedIn zodat je een artikel goed vindbaar maakt
In een LinkedIn artikel kun je de hashtags na publicatie niet meer aanpassen.

Dan de zogenaamde community hashtags op LinkedIn. Die horen bij je bedrijfspagina maar het nut daarvan is niet heel duidelijk. Op je bedrijfspagina kun je aangeven welke drie hashtags voor jouw pagina relevant zijn. Vervolgens kun je als pagina op berichten in de feed van deze hashtag reageren met een like of commentaar. Je kunt het bericht ook direct delen op je pagina. Dit is zo te zien (nog) het enige nut dat de community hashtags hebben.

Hashtags op Facebook

In juni 2020 waren hashtags op Facebook ineens echt inzetbaar. Je kon er op zoeken en het werd duidelijk dat je met hashtags het organisch bereik van je berichten kon vergroten. Je kunt ook zien hoeveel berichten er binnen een bepaalde hashtag geplaatst zijn, maar niet hoeveel mensen die hashtag volgen. Toch zou je op basis van het aantal berichten wel relevante en specifieke niche hashtags kunnen vinden. Daarmee kun je net als op Instagram een goede mix maken van niche hashtags en brede hashtags.

Onderzoek geeft wel aan dat het plaatsen van (te)veel hashtags, de ‘engagement’ of interactie op je bericht kan schaden. Daarom is het advies nog om slechts enkele hashtags te plaatsen, bijvoorbeeld 1 à 3, maar zeker niet meer dan 5. Voeg een hashtag voor je merk of product toe zodat mensen die kunnen gebruiken om hier meer over te ontdekken.

Korte hashtags lijken ook beter te werken: 6 tot 17 karakters. Dat is op zich niet vreemd, deze zijn duidelijk en goed leesbaar.

Wel kun je met terugwerkende kracht oude berichten voorzien van een aantal hashtags. En staat het minder gek als je een bericht van Instagram inclusief hashtags doorplaatst op Facebook.

Hashtags op Pinterest

Hashtags op Pinterest zijn categorieën van onderwerpen. Per Pin kun je er maximaal 20 kwijt, maar dat wordt al snel overkill. Kijk heel goed hoe relevant bepaalde hashtags zijn en kies degene die echt goed passen. Pinterest meldt dat ze per hashtag steeds de nieuwste Pins bovenaan zetten. Dus als er veel gebeurt binnen een hashtag, betekent dat dat je Pin als nel aan zichtbaarheid verliest.

Dan kun je twee dingen doen:

  • Je plaatst regelmatig nieuwe berichten voor hashtags die voor jouw bedrijf heel relevant zijn. Bijvoorbeeld dagelijks of wekelijks. Om dat behapbaar te houden is het waarschijnlijk goed om dat voor max 3 of max 5 hashtags te doen.
  • Je kiest niche hashtags waar het verloop niet snel gaat.
    In dat geval weet je dat je Pins vrij lang zichtbaar zijn.

Hashtags Twitter

In een tweet heb je natuurlijk maar 280 karakters. Daarom adviseert Twitter je om maximaal twee hashtags per tweet te plaatsen. Ook op Twitter kun je eerst research doen naar de populariteit van een hashtag. Maar Twitter is vooral een actualiteitenplatform en daarmee heel geschikt om op hashtags in te haken met een passend en relevant bericht.

Hashtags voor je merk

Vaak is het handig om een hashtag met je merknaam te gebruiken. Zeker op een platform als Instagram of Pinterest waar je een flink aantal hashtags aan een bericht kunt toevoegen. Zo kunnen mensen die één bericht interessant of inspirerend vinden, snel achterhalen wat jij als afzender nog meer te bieden hebt. Zo realiseer je nieuwe volgers.

Het ligt voor de hand om het op je merknaam te houden, maar kijk of er nog een verwante hashtag is die je naast je merkhashtag kunt inzetten. Bijvoorbeeld je pay-off of een woord uit je pay-off, een gevleugelde kreet die mensen met je bedrijf associëren of een specifieke afkorting.

Hashtags voor een event

Organiseer je zelf een event, bepaal dan geruime tijd voor het event wat de hashtag moet zijn. Maak deze kort en duidelijk, zodat de hashtag gemakkelijk te gebruiken is maar ook herkenbaar. Communiceer verschillende keren vóór het event al wat de hashtag zal zijn en doe dat ook bij het begin van het event. Zo voorkom je dat jouw gekozen hashtag vertroebeld wordt door andere hashtags die bezoekers mogelijk zelf gekozen hebben.

Als organisator kun je vooraf bedenken of je de event hashtag zelf wilt domineren of dat je juist liever bezoekers laat domineren. Het eerste geeft je regie, het tweede is wellicht leuker voor de mensen die de hashtag volgen. Mocht je event hashtag trending worden, dan geeft dat je event veel zichtbaarheid. Is een trending hashtag je doel, huur dan iemand in die tijdens het hele event (en ervoor en erna) berichten op alle social media platformen plaatst en die jouw account(s) daartoe overneemt.

Bezoek je een event, dan kan strategisch gebruik van de event hashtag zorgen voor zichtbaarheid en meer volgers. Maar alleen als het event relevant is voor je doelgroep, want anders trek je mogelijk de verkeerde mensen aan. Bedenk daarom vooraf wat je strategie zal zijn: óf je deelt dat je ergens bent en wat je doel met het delen is.

Hashtags checken en genereren

Hashtags vind je vaak via het platform waar je ze wilt gebruiken. Zo kun je op LinkedIn een hashtag die je in gedachten hebt, intikken in het zoekveld. Je ziet dan hoeveel volgers er voor een bepaalde hashtag zijn. Krijg je geen resultaten via LinkedIn maar ben je er van overtuigd dat iets wel een heel goed passende hashtag is? Gewoon gebruiken. Als de term betekenisvol is komen er ongetwijfeld meer gebruikers én volgers voor deze hashtag.

Op Instagram werkt het ongeveer hetzelfde, met als bijkomend voordeel dat Instagram meteen veel suggesties voor verwante hashtags geeft.

Daarnaast kun je een hashtag generator gebruiken. Die veranderen regelmatig, dus google of  vraag rond. Planningstools voor social media hebben soms ook een hashtaggeneratorfunctie.

De risico’s van verkeerde hashtags

Kun je verkeerde hashtags gebruiken? Ja, dat kan zeker en de risico’s worden groter als je met opzet verkeerde hashtags gebruikt. Bijvoorbeeld omdat een hashtag trending is, je daar op mee wilt liften maar je bericht er eigenlijk niets mee te maken heeft. De kans is groot dat het algoritme van een social media platform dat door heeft. In dat geval wordt je bericht niet of nauwelijks getoond. Echt vervelend wordt het als je door zo’n opzettelijke actie als spammer wordt aangemerkt: in dat geval kun je een waarschuwing krijgen.

Maar met een doordachte hashtagstrategie en oprechte intenties voorkom je dat en zorg je ervoor dat je hashtags je zichtbaarheid en bereik enorm vergroten.

Meer over social media content