Een social media kalender maken is een boeiende klus. In dit artikel lees je hoe je het gestructureerd aanpakt, je social media content optimaal benut en welke tools je kunnen helpen. Zo realiseer je in 10 stappen een optimale social media kalender en planning voor de komende periode!
Social media kalender stappenplan
Een effectieve social media kalender maak je meestal stapsgewijs om valkuilen en verkeerde aannames te voorkomen:
- Bepaal social media doelen
- Formuleer een social media strategie en boodschappen
- Kies je social media kanalen
- Kies content formats en onderwerpen
- Bepaal je frequentie
- Kies dagen en tijden
- Social media content hergebruiken
- Start vanuit je basiscontent
- Een raamwerk voor je social media kalender
- Social media planning is meer dan automatiseren
1. Bepaal social media doelen
Een social media kalender begint met een strategie en de vraag wat je wilt bereiken. Vaak spelen vier doelen de hoofdrol:
- Zichtbaarheid en naamsbekendheid laten groeien
- Meer abonnees voor je e-maillijst werven
- Leads verzamelen
- Directe actie of sale realiseren
De doelen die je in deze beginfase kiest zijn onmisbaar als je vervolgens een strategie formuleert.
2. Formuleer een social media strategie
In je strategie beslis je wie je waar op welke manier benadert om je doel te realiseren. Je boodschap bepalen is hiervoor essentieel. Die moet aansluiten op de fase waarin je doelgroep zich bevindt als deze op social media zit. Wat zoeken ze en waar staan ze voor open?
- Is dat een informerende, helpende, inspirerende of entertainende boodschap?
- Is je doelgroep latent geïnteresseerd in iets of juist actief op zoek?
- Kun je mogelijk onderscheid maken tussen beginners en gevorderden?
Op basis van deze kenmerken kun je een aantal kernboodschappen formuleren.
3. Kies je kanalen
Zodra je weet wàt je wilt overbrengen kun je bekijken welke social media kanalen zich het best lenen voor die boodschap. Natuurlijk kies je een kanaal waarvan je weet dat je doelgroep er zit. Maar net zo belangrijk is dat je doelgroep op dat specifieke kanaal open staat voor jouw boodschap. Probeer automatismen te vermijden en kies niet automatisch voor TikTok als je doelgroep jong is en kies niet automatisch voor LinkedIn als je B2B bent.
Vrijwel iedere doelgroep is heel goed via meerdere platformen te bereiken, dus check recent social media onderzoek dat je vertelt welke social media populair en effectief zijn bij welke doelgroep. Kijk ook welke platformen bij jouw voorkeuren passen. Want als jij of degene in je team die de berichten maakt affiniteit voelt met een platform, wordt je aanwezigheid vaak veel effectiever en consistenter.
4. Kies content formats en onderwerpen
Bij die verschillende doelen, kanalen en boodschappen horen verschillende soorten formats en onderwerpen. Voor je planning is het handig om onderwerpen te kiezen die je doelgroep op social media aanspreken. Die onderwerpen verpak je in een format dat op een bepaald platform goed werkt.
Om je social media kalender en planning overzichtelijk te houden, is het meestal efficiënt om 3 tot 5 formats te kiezen die je veel gebruikt en mogelijk op meerdere platforms kunt inzetten. Kijk bij die keuze naar uitvoerbaarheid/haalbaarheid, de wensen van je doelgroep en naar de eigenschappen van de social media platformen waar je het meest actief wilt zijn.
Onderaan dit artikel vind je nog aanvullende informatie met content suggesties per platform.
Welk format precies werkt verschilt per kanaal en wisselt in de tijd. Maar met deze formats zit je voorlopig goed.
5. Bepaal je frequentie
Hoe vaak wil/moet je aanwezig zijn op een social media platform om de gewenste impact te hebben? Het antwoord hierop verschilt per bedrijf en per doel, maar ook per platform. Kun je op Facebook en Instagram rustig meermalen per dag van je laten zien en horen, op LinkedIn zal deze frequentie te hoog zijn en is waarschijnlijk 1 tot 3 keer per week adequater. Maak een keuze op basis van je ervaring tot nu toe en de wensen van je doelgroep.
Belangrijk hierbij is dat je kiest voor een frequentie die je consistent vol kunt houden. Dat is noodzakelijk om het gewenste effect te bereiken, maar het is ook belangrijk voor jezelf. Het is namelijk frustrerend en demotiverend als je doelen hebt maar gaandeweg merkt dat je het benodigde werk ervoor niet doet, om wat voor reden dan ook.
6. Kies dagen en tijden
Er zijn social media best practices die je helpen om keuzes te maken in de dagen en tijden. Zo blijken LinkedIn artikelen op maandag, donderdag en in het weekend beter te werken dan op andere dagen. Maar best-practices kunnen veranderen en vaak moet je op je eigen kennis afgaan en experimenteren. De statistieken van je social media accounts laten je vervolgens zien op welke tijden en dagen je jouw doelgroep het best bereikt.
7. Social media content hergebruiken
Zet je meerdere social media platforms in, kijk dan hoe je content kunt hergebruiken. Veel formats lenen zich voor meerdere platforms en omdat je per platform slechts een deel van je volgers bereikt, kan het handig zijn om iets op meer plekken te delen.
Maar content slim hergebruiken gaat verder. Vaak kun je een bepaalde boodschap in meerdere formats gieten en kun je het gedurende langere tijd steeds op een net andere manier herhalen.
8. Start vanuit je basiscontent
Heb je een blog, podcast of vlog waarvoor je je belangrijkste content maakt, dan is dit de basis voor social media content. Deel deze primaire content integraal, kies een fragment, maak een samenvatting of giet het in een ander format. Vertaal een artikel bijvoorbeeld naar een video, afbeelding of presentatie.
Daarom is het goed om voor je een social media kalender maakt voor een langere periode, eerst die basiscontent te plannen. Hier raakt je social media kalender je totale contentplanning.
Vul je basiscontent aan met inhakers
Daarnaast kun je inhaken op evenementen, speciale dagen of gebeurtenissen in en rond je eigen organisatie die je nu al kunt aanwijzen. Zet die data in je social media kalender. In de inhaakkalender vind je allerlei inspirerende dagen, beurzen en nationale en internationale evenementen.
9. Een raamwerk voor je social media kalender
Door je primaire of basiscontent voor een langere periode in te plannen en daar inhakers en zakelijke mijlpalen (zoals lanceringen of samenwerkingen) aan toe te voegen, creëer je een raamwerk of basiskalender voor je social media berichten. Daarmee kun je alle berichten per social media platform gaan invullen. Maak voor jezelf een overzicht van wat je wilt inzetten:
- Facebook: profiel, pagina en/of groep; beste formats
- LinkedIn: profiel, pagina en/of groep; beste formats
- Instagram: type account
- TikTok
- YouTube
Maak combinaties van kanalen en formats
Combineer de kanalen van jouw keuze dat met de formats en de onderwerpen die voor jou belangrijk zijn.
- Welke formats gebruik je op een bepaald kanaal?
- Welke boodschap laat zich het best door welk format vertellen?
- Met welk format zorg je voor interactie en bereik?
Vaak werkt het goed om een maandoverzicht te maken. Sommige ‘slots’ kun je dan in eerste instantie nog open laten, zodat je spontaan kunt inhaken op actuele gebeurtenissen.
Werk je met meerdere mensen aan een social media kalender dan kun je toevoegen wie voor welk onderdeel verantwoordelijk is. Dan heb je vaak wel een goede tool nodig die zo’n teamsamenwerking ondersteunt.
Social media uitbesteden?
Met deze handleiding kies je de partij die jouw social media wensen echt realiseert. Met onder andere:
- Kenmerken, voor- en nadelen van diverse soorten aanbieders
- Passende criteria om aanbieders met elkaar te vergelijken
- Overzicht selectievragen, zodat je de juiste vragen stelt
Voor slechts 8,95 maak je straks de juiste keus!
10. Social media planning is meer dan automatiseren
Planningstools waarin je vooraf je berichten kunt klaarzetten zijn een uitkomst. Maar ze zijn niet genoeg. De meeste social media algoritmes belonen gebruikers die niet alleen zelf berichten plaatsen, maar die daarnaast reageren op berichten van anderen. Dat betekent dat je op de dagen dat er automatisch berichten live gaan, je ook tijd moet inruimen voor reacties op berichten van anderen. Dat geldt zeker voor LinkedIn en Instagram.
Dat zelf (moeten) reageren is niet per se alleen maar lastig overigens. Want ook met reacties vergroot je de zichtbaarheid en laat je zien welke kennis je in huis hebt.
Mijn advies is om daarom ook tijdvakken waarin je reageert op anderen in te plannen in je social media kalender. Bijvoorbeeld door iedere dag of om de dag op je belangrijkste platform(s) op minimaal een bericht van iemand anders te reageren. Dat is een kleine actie, die op den duur groot verschil maakt.
Tools voor je social media kalender en planning
Allereerst: staar je niet blind op tools voor een social media kalender. Mijn ervaring is dat situaties per bedrijf enorm verschillen waardoor goed bedoelde social media kalender templates lang niet altijd bruikbaar blijken. Soms ben je net zo goed of zelfs beter af als je je social media kalender plant met een Excel, met pen en papier en met momenten in je Outlook of Google Calendar waarin je tijd vrijmaakt om meerdere berichten achter elkaar te maken. Dat ‘batchen’ van social media content scheelt je veel tijd én geeft je rust, omdat je daarmee berichten voor een week of langer inplant.
Het inplannen van social media berichten waarbij je tegelijkertijd een kalenderoverzicht hebt kan met diverse tools. Dat is visueler en overzichtelijker dan een Excel, bovendien hebben deze tools extra functies en voordelen. Voorbeeld van kalendertools voor social media zijn Buffer, Later (Insta, Pinterest en TikTok), Tailwind (Insta en Pinterest), Facebook Creator Studio of Publer. Ook die geven je een overzicht in kalendervorm of in lijstachtige vorm. Publer lijkt momenteel het meest uitgebreid, omdat je daar ook berichten voor je Google Bedrijfsprofiel en YouTube video’s kunt posten. Bovendien heeft het een mediabibliotheek en een integratie met Canva.
Meer over social media content
Onderstaande artikelen geven je extra suggesties voor effectieve content voor specifieke social media platforms:
- 10 belangrijke social media trends 2023
- Duurzame social media best-practices
- Meer bereik & effect met social media content zonder links
- Extra ideeën nodig? Gebruik de inhaakkalender 2023 of de tips voor goede inhakers