Zo maak je een social media kalender in 10 stappen

Een social media kalender maken is een boeiende klus. In dit artikel lees je hoe je het gestructureerd aanpakt, je social media content optimaal benut en welke tools je kunnen helpen. Zo realiseer je in 10 stappen een optimale social media planning voor 2022!

 

1. Bepaal social media doelen

Een social media kalender begint met een strategie en de vraag wat je wilt bereiken. Vaak spelen vier doelen de hoofdrol:

  1. Zichtbaarheid en naamsbekendheid laten groeien
  2. Meer abonnees voor je e-maillijst werven
  3. Leads verzamelen
  4. Directe sales realiseren

 

2. Formuleer een social media strategie

In je strategie beslis je wie je waar op welke manier benadert om je doel te realiseren. Je boodschap bepalen is hiervoor essentieel. Die moet aansluiten op de fase waarin je doelgroep zich bevindt als deze op social media zit. Wat zoeken ze en waar staan ze voor open? Is dat een informerende, helpende, inspirerende of entertainende boodschap? Is je doelgroep hier latent in geïnteresseerd of juist actief op zoek? Kun je mogelijk onderscheid maken tussen beginners en gevorderden?

Op basis van deze kenmerken kun je een aantal kernboodschappen formuleren.

 

3. Kies content formats en onderwerpen

Bij die verschillende doelen en boodschappen horen verschillende soorten formats en onderwerpen. Voor je planning is het handig om onderwerpen te kiezen die je doelgroep op social media aanspreken. Die onderwerpen verpak je in een format dat op een bepaald platform goed werkt. Bijna overal werkt video heel goed, gevolgd door carrousels, stories en combinaties van beeld en tekst. Om je social media kalender en planning overzichtelijk te houden, is het meestal efficiënt om 3 tot 5 formats te kiezen die je veel gebruikt en mogelijk op meerdere platforms kunt inzetten. Kijk bij die keuze naar uitvoerbaarheid/haalbaarheid, de wensen van je doelgroep en naar de eigenschappen van de social media platformen waar je het meest actief wilt zijn.

Onderaan dit artikel vind je nog aanvullende informatie met content suggesties per platform.

 

4. Bepaal je frequentie

Hoe vaak wil/moet je aanwezig zijn op een social media platform om de gewenste impact te hebben? Het antwoord hierop verschilt per bedrijf en per doel, maar ook per platform. Kun je op Facebook en Instagram rustig meermalen per dag van je laten zien en horen, op LinkedIn zal deze frequentie te hoog zijn en is waarschijnlijk 1 tot 3 keer per week adequater. Maak een keuze op basis van je ervaring tot nu toe en de wensen van je doelgroep.

Belangrijk hierbij is dat je kiest voor een frequentie die je consistent vol kunt houden. Dat is noodzakelijk om het gewenste effect te bereiken, maar het is ook belangrijk voor jezelf. Het is namelijk frustrerend en demotiverend als je doelen hebt maar gaandeweg merkt dat je het benodigde werk ervoor niet doet, om wat voor reden dan ook.

 

5. Kies dagen en tijden

Er zijn social media best practices die je helpen om keuzes te maken in de dagen en tijden. Zo blijken LinkedIn artikelen op maandag, donderdag en in het weekend beter te werken dan op andere dagen. Maar best-practices kunnen veranderen en vaak moet je op je eigen kennis afgaan en experimenteren. De statistieken van je social media accounts laten je vervolgens zien op welke tijden en dagen je jouw doelgroep het best bereikt.

social media planning: bepaal de beste dagen en tijden waarop je content publiceert

 

6. Social media content hergebruiken

Zet je meerdere social media platforms in, kijk dan hoe je content kunt hergebruiken. Veel formats lenen zich voor meerdere platforms en omdat je per platform slechts een deel van je volgers bereikt, kan het handig zijn om iets op meer plekken te delen.

Maar content slim hergebruiken gaat verder. Vaak kun je een bepaalde boodschap in meerdere formats gieten en kun je het gedurende langere tijd steeds op een net andere manier herhalen.

 

7. Start vanuit je basiscontent

Heb je een blog, podcast of vlog waarvoor je je belangrijkste content maakt, dan is dit de basis voor social media content. Deel deze primaire content integraal, kies een fragment, maak een samenvatting of giet het in een ander format. Vertaal een artikel bijvoorbeeld naar een video, afbeelding of presentatie.

Daarom is het goed om voor je een social media kalender maakt voor een langere periode, eerst die basiscontent te plannen. Hier raakt je social media kalender je totale contentplanning.

 

Vul je basiscontent aan met inhakers

Daarnaast kun je inhaken op evenementen, speciale dagen of gebeurtenissen in en rond je eigen organisatie die je nu al kunt aanwijzen. Zet die data in je social media kalender. In de inhaakkalender vind je allerlei inspirerende dagen, beurzen en evenementen.

 

8. Een raamwerk voor je social media kalender

Door je primaire of basiscontent voor een langere periode in te plannen en daar inhakers en zakelijke mijlpalen (zoals lanceringen of samenwerkingen) aan toe te voegen, creëer je een raamwerk of basiskalender voor je social media berichten. Daarmee kun je alle berichten per social media platform gaan invullen. Maak voor jezelf een overzicht van wat je wilt inzetten:

  • Facebook: profiel, pagina en/of groep
  • LinkedIn: profiel, pagina en/of groep
  • Twitter
  • Instagram: grid, stories, video, Live of Reels
  • Snapchat
  • TikTok
  • Google Mijn Bedrijf: berichten op je pagina

 

Combineer dat met de formats en de onderwerpen die je op basis van je primaire content, belangrijke data voor je bedrijf en inhakers hebt gemaakt. Verdeel dat over de dagen, tijden en social platformen van je keuze. Dat kun je per maand doen en je kunt werken met een lijst (in Excel of Word) of meer visueel en dan vinden veel mensen pen en papier toch erg handig, omdat het visueel is en je gemakkelijk kruisverbanden kunt tekenen.

Gebruik bijvoorbeeld een PDF zoals in de afbeelding hieronder waarop je per week invult wat je gaat doen: onderwerp en vorm. Doe dat tot je een maandoverzicht hebt. Sommige ‘slots’ kun je vooraf gerust met opzet open laten, zodat je nog spontaan kunt inhaken op gebeurtenissen. Je kunt ook meerdere maanden vooruit werken zodat je kruisverbanden kunt leggen en sommige berichten later nog eens terug kunt laten komen. Bijvoorbeeld een LinkedIn artikel van maand 1 in een tekstbericht in maand 3 nog eens extra aandacht geven.

 

Klik op de afbeelding om naar het Canva sjabloon te gaan dat je zelf kunt aanpassen (als je een Canva account hebt).

Een maandkalender voor het inplannen van social media berichten op Instagram, Facebook en LinkedIn. Met een ‘open’ rij voor kanalen waar je mogelijk incidenteel berichten plaatst, zoals Google Mijn Bedrijf , TikTok of een YouTube kanaal.

Werk je met meerdere mensen aan een social media kalender dan kun je toevoegen wie voor welk onderdeel verantwoordelijk is. Dan volstaat pen en papier niet meer maar die teamsamenwerking kun je in sommige van onderstaande tools ook heel goed invullen.

 

9. Social media planning is meer dan automatiseren

In  de loop der jaren zijn de meeste zakelijke social media gebruikers ook planningstools gaan gebruiken waarin ze vooraf hun updates maken zodat deze automatisch op een specifiek moment geplaatst worden. Dat was een uitkomst, maar het is al een tijd niet meer genoeg om succesvol te zijn.

Ja, vooruit berichten inplannen is slim en efficiënt. Maar het is niet genoeg. De algoritmes van veel (zo niet alle) social media belonen gebruikers die niet alleen zelf berichten plaatsen, maar die daarnaast reageren op berichten van anderen. Dat betekent dat je op de dagen dat er automatisch berichten live gaan, je ook tijd moet inruimen voor reacties. Dat geldt zeker voor LinkedIn en Instagram.

Dat zelf (moeten) reageren is niet per se alleen maar lastig overigens. Want ook met reacties vergroot je de zichtbaarheid en laat je zien welke kennis je in huis hebt. Bovendien zien je connecties op LinkedIn dat je reageert, waardoor je bij hen opnieuw op een goede manier in beeld komt.

Mijn advies is om daarom ook tijdvakken waarin je reageert op anderen in te plannen in je social media kalender. Bijvoorbeeld door iedere dag of om de dag op je belangrijkste platform(s) op minimaal een bericht van iemand anders te reageren. Dat is een kleine actie, die op den duur groot verschil maakt.

Publer is een social media kalender en planningstool Publer is een full-service tool voor je social media kalender

 

10. Tools voor je social media planning en kalender

Allereerst: staar je niet blind op tools voor een social media kalender. Mijn ervaring is dat situaties per bedrijf enorm verschillen waardoor goed bedoelde social media kalender templates lang niet altijd bruikbaar blijken. Soms ben je net zo goed of zelfs beter af als je je social media kalender plant met een Excel, met pen en papier en met momenten in je Outlook of Google Calendar waarin je tijd vrijmaakt om meerdere berichten achter elkaar te maken. Dat ‘batchen’ van social media content scheelt je veel tijd én geeft je rust, omdat je daarmee berichten voor een week of langer inplant.

Het inplannen van social media berichten waarbij je tegelijkertijd een kalenderoverzicht hebt kan met diverse tools. Dat is visueler en overzichtelijker dan een Excel, bovendien hebben deze tools extra functies en voordelen. Voorbeeld van kalendertools voor social media zijn Buffer, Later (Insta, Pinterest en TikTok), Tailwind (Insta en Pinterest), Facebook Creator Studio of Publer. Ook die geven je een overzicht in kalendervorm of in lijstachtige vorm. Publer lijkt momenteel het meest uitgebreid, omdat je daar ook Google Mijn Bedrijf berichten en YouTube video’s kunt posten. Bovendien heeft het een mediabibliotheek en een integratie met Canva.

Samengevat zijn dit de stappen die je zet om een social media kalender te maken:

Social media kalender stappenplan

  1. Bepaal social media doelen
  2. Formuleer een social media strategie
  3. Kies content formats en onderwerpen
  4. Bepaal je frequentie
  5. Kies dagen en tijden
  6. Social media content hergebruiken
  7. Start vanuit je basiscontent
  8. Een raamwerk voor je social media kalender
  9. Social media planning is meer dan automatiseren
  10. Tools voor je social media planning en kalender
Omslag Handleiding social media uitbesteden

Social media uitbesteden?

Met deze handleiding kies je de partij  die jouw social media wensen echt realiseert. Met onder andere:

  • Kenmerken, voor- en nadelen van diverse soorten aanbieders
  • Passende criteria om aanbieders met elkaar te vergelijken
  • Overzicht selectievragen, zodat je de juiste vragen stelt

 

Voor slechts 4,95 maak je straks de juiste keus!

Meer over social media content

Onderstaande artikelen geven je extra suggesties voor effectieve content voor specifieke social media platforms:

Meer over dit onderwerp