Toffe titel tips voor als je aandacht zoekt

toffe titel tips. Voor al je artikel de aandacht moet trekken.

Een titel kan de doelmatigheid van een artikel maken of breken. Want de titel moet er uiteindelijk voor zorgen dat iemand een linkje aanklikt en begint te lezen. Of dat linkje nu in de Google zoekresultaten staat, op social media, in een blogoverzicht of in een mail of nieuwsbrief.

Een titel is dus belangrijk maar hoe maak je dan een titel die de aandacht trekt en ervoor zorgt dat iemand klikt? Daarvoor kun je de volgende principes gebruiken.

1. Stel een vraag in de titel

Vragen in titels, op social media en binnen onderwerpregels van een mail hebben bewezen dat ze een hoger klikpercentage hebben. Ze spreken iemand rechtstreeks aan en als de vraag past bij wat die persoon op dat moment bezighoudt is de kans groot dat iemand klikt.

2. Verras met een woordspeling

Woordspelingen trekken de aandacht. Ze zijn speels en incongruent en omdat ze afwijken van de standaard reageert ons brein erop. We staan even stil, denken ‘hé wat leuk, grappig of gek’ en klikken op de titel omdat we willen weten wat er achter steekt.

3. Allitereer

Allitereren werkt ook goed, omdat onze aandacht gewekt wordt. Het principe is eeuwenoud, denk maar aan veni, vidi, vici. Ook de reclame maakt er dankbaar gebruik van: ‘Heerlijk, Helder, Heineken’ is hiervan een herkenbaar voorbeeld en zit nog steeds bij velen in het hoofd.

4. Hint op een geheim of roddel

Niets menselijks is je doelgroep vreemd. Die willen echt wel een geheim weten of een sappige roddel. Beide zijn ideaal om weer verder te vertellen en vermoedelijk werken ze ook op het beloningssysteem in ons brein.

5. Wees controversieel

Een titel die tegen de draad ingaat werkt ook heel goed. Dus gooi die knuppel in het hoenderhok als je durft. Weerleg een gangbare opvatting of zeg iets anders dan vergelijkbare aanbieders of experts. Juist als kennis delen deel uitmaakt van de marketing van je bedrijf is dit een prima manier om via je titel lezers te trekken.

6. Speel in op een verlangen

De suggestie dat een verlangen vervuld kan worden is een mooie manier om de aandacht te trekken. Dat kan een algemeen verlangen zijn zoals een tropisch strand, omdat bijna iedereen dat wel wil. Of iets specifieks voor jouw doelgroep. Dit artikel speelt bijvoorbeeld in op het verlangen om goede titels te maken.

7. Vertel iets over trends

Iedereen wil bijblijven met de laatste trends. Haak dus in op die FOMO en geef in je titel aan dat hier nieuws staat dat jouw doelgroep niet wil missen.

Is je titel voor Google of voor een ander kanaal?

Wil je een hoge plek in de Google zoekresultaten bereiken met je artikel, dan helpt het enorm als de zoekterm waarop je gevonden wilt worden in de titel staat (en in de url en her en der in je artikel). Dat betekent meestal dat de titel vrij functioneel wordt.

Is je titel bedoeld voor een andere plek, dan is een functionele titel meestal niet zo’n goed idee. Want op social media moet je mensen verleiden om tijdens het scrollen even te stoppen en te beslissen of ze op jouw titel gaan klikken. Dat principe geldt ook voor veel andere plekken, zoals het artikeloverzicht op je site en zeker ook voor de titel in je nieuwsbrief. Bedenk dus wat het hoofddoel van je artikel is: Google OF social media. En kijk of je binnen al je artikelen of blogs een mooie mix kunt maken van vindbare en heel aantrekkelijke titels.

Blijf weg van click bait titels

Zorg ervoor dat je artikel de titel wel waarmaakt. Niets is fnuikender voor je reputatie dan teleurstelling.

Vaak is het slim om te beginnen met een werktitel, dan het artikel te schrijven en om vervolgens de titel te verfijnen en daarbij te kijken of je met een van de deze titelsuggesties uit de voeten kunt. Een aantal titeltactieken vind je ook terug in onze filosofie voor effectieve content. Dat is de zogenaamde SHITT-formule die zegt dat content Scherp, Helpend, Intrigerend, Trendsettend of Tijdloos moet zijn.

Over Linda Krijns

Linda Krijns is oprichter en drijvende kracht achter contentmarketingbureau Sstroop. Ze helpt bedrijven bij het vergroten van hun zichtbaarheid en het trekken van klanten. Niet door te schreeuwen dat je er bent, maar door geruisloos (sst) te laten zien hoe goed je bent aan nieuwe en bestaande klanten. Met de online technieken van nu.

© Sstroop 2012-2019