Een titel kan de doelmatigheid van een artikel maken of breken. Want de titel moet er uiteindelijk voor zorgen dat iemand een linkje aanklikt en begint te lezen. Of dat linkje nu in de Google zoekresultaten staat, op social media, in een blogoverzicht of in een mail of nieuwsbrief.
Een titel is dus belangrijk maar hoe maak je dan een titel die de aandacht trekt en ervoor zorgt dat iemand klikt? Daar is onderzoek naar gedaan en dat leidt tot de volgende titel tips.
1. Stel een vraag in de titel
Vragen in titels, op social media en binnen onderwerpregels van een mail hebben bewezen dat ze een hoger klikpercentage hebben. Ze spreken iemand rechtstreeks aan en als de vraag past bij wat die persoon op dat moment bezighoudt is de kans groot dat iemand klikt.
2. Verras met een woordspeling
Woordspelingen trekken de aandacht. Ze zijn speels en incongruent en omdat ze afwijken van de standaard reageert ons brein erop. We staan even stil, denken ‘hé wat leuk, grappig of gek’ en klikken op de titel omdat we willen weten wat er achter steekt.
3. Allitereer
Allitereren werkt ook goed, omdat onze aandacht gewekt wordt. Het principe is eeuwenoud, denk maar aan veni, vidi, vici. Ook de reclame maakt er dankbaar gebruik van: ‘Heerlijk, Helder, Heineken’ is hiervan een herkenbaar voorbeeld en zit nog steeds bij velen in het hoofd.
4. Hint op een geheim of roddel
Niets menselijks is je doelgroep vreemd. Die willen echt wel een geheim weten of een sappige roddel. Beide zijn ideaal om weer verder te vertellen en vermoedelijk werken ze ook op het beloningssysteem in ons brein.
5. Wees controversieel
Een titel die tegen de draad ingaat werkt ook heel goed. Dus gooi die knuppel in het hoenderhok als je durft. Weerleg een gangbare opvatting of zeg iets anders dan vergelijkbare aanbieders of experts. Juist als kennis delen deel uitmaakt van de marketing van je bedrijf is dit een prima manier om via je titel lezers te trekken.
6. Speel in op een verlangen
De suggestie dat een verlangen vervuld kan worden is een mooie manier om de aandacht te trekken. Dat kan een algemeen verlangen zijn zoals een tropisch strand, omdat bijna iedereen dat wel wil. Of iets specifieks voor jouw doelgroep. Dit artikel speelt bijvoorbeeld in op het verlangen om goede titels te maken.
7. Vertel iets over trends
Iedereen wil bijblijven met de laatste trends. Haak dus in op die FOMO en geef in je titel aan dat hier nieuws staat dat jouw doelgroep niet wil missen.

Training Content Creatie
Altijd genoeg effectieve content
Is je titel voor Google of voor een ander kanaal?
Wil je een hoge plek in de Google zoekresultaten bereiken met je artikel, dan helpt het enorm als de zoekterm waarop je gevonden wilt worden in de titel staat (en in de url en her en der in je artikel). Dat betekent meestal dat de titel vrij functioneel wordt.
Is je titel bedoeld voor een andere plek, dan is een functionele titel meestal niet zo’n goed idee. Want op social media moet je mensen verleiden om tijdens het scrollen even te stoppen en te beslissen of ze op jouw titel gaan klikken. Dat principe geldt ook voor veel andere plekken, zoals het artikeloverzicht op je site en zeker ook voor de titel in je nieuwsbrief. Bedenk dus wat het hoofddoel van je artikel is: Google OF social media. En kijk of je binnen al je artikelen of blogs een mooie mix kunt maken van vindbare en heel aantrekkelijke titels.
Titels die presteren in Google
Sommige titels presteren beter in de Google zoekresultaten dan andere. Seo-specialist Backlinko deed onderzoek naar het effect van titels in de Google zoekresultaten en kwam na een analyse van ruim 800.000 webpagina’s met de volgende tips:
- Gebruik een vraag in de titel
Dat zorgt gemiddeld voor 14,1% meer kliks. - Kies voor een titellengte tussen de 15 en 40 karakters
Korte, bondige titels laten mensen sneller klikken dan titels vol informatie. Ze hebben gemiddeld een 8,6% hogere klikratio. - Sensatie in je titels werkt minder goed in de zoekresultaten .
Woorden als ‘geweldig’, ‘geheim’ et cetera. lijken teveel op click bait en op dit soort titels wordt 13,6% minder snel geklikt. Doe rustig! - En toch: emotionele titels krijgen 7,3% meer kliks dan neutrale titels.
Die emotie mag zowel positief als negatief zijn. - Zet een cijfer in je titel
Cijfers vallen ons meer op als er veel tekst op een pagina staat. Met een cijfer in jouw titel springt die net iets meer in het ogen dan de omringende titels die uitsluitend tekst bevatten.
Blijf weg van click bait titels
Zorg ervoor dat je artikel de titel wel waarmaakt. Niets is fnuikender voor je reputatie dan teleurstelling.
Vaak is het slim om te beginnen met een werktitel, dan het artikel te schrijven en om vervolgens de titel te verfijnen en daarbij te kijken of je met een van de deze titelsuggesties uit de voeten kunt. Een aantal titeltactieken vind je ook terug in onze filosofie voor effectieve content. Dat is de zogenaamde SHITT-formule die zegt dat content Scherp, Helpend, Intrigerend, Trendsettend of Tijdloos moet zijn.
Meer bloginspiratie?
- Zo schrijf je een pakkende inleiding
- Is lange content altijd beter?
- De ideale bloglengte
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.