Alle content formats in een handig overzicht

Als je nieuwe content bedenkt, denk je vaak eerst aan een onderwerp. Maar het format van je content is net zo bepalend voor het effect van je content als de inhoud. Je content format bepaalt namelijk hoe je een bepaalde boodschap brengt. Zo bepaal je niet alleen hoe je doelgroep je content kan consumeren, maar het format heeft ook impact op de hele beleving van je content én je merk.

Als contentmaker ben je al snel geneigd om steeds voor een specifiek format te kiezen. Dat is meestal tekst of video en in mindere mate ook audio. Maar los van deze drie basisvormen heb je veel meer keuze. Afwisseling in content formats vraagt meer inspanning maar is zeker belangrijk. Door voor meerdere formats te kiezen en die af te wisselen voorkom je dat:

  • Je doelgroep je merk als saai of ‘steeds hetzelfde’ beleeft
  • Mensen die een andere voorkeursmanier van informatie tot zich nemen hebben, jouw content missen of overslaan
  • Je de beste match tussen inhoud en format misloopt

Vooral dat laatste zie je regelmatig gebeuren. Dan wordt content bijvoorbeeld steevast in een tekstvorm gedeeld terwijl die informatie mogelijk nog meer tot zijn recht was gekomen in een infographic, podcast of video.

15 soorten content formats

Bij deze indeling heeft ieder content format duidelijk andere eigenschappen al is er soms zeker overlap. Zo lijkt een story in de basis erg op een beeld carrousel maar door de elementen die je kunt toevoegen krijgt een story toch andere eigenschappen en mogelijkheden. Op basis van eigenschappen ontstaat dan deze basisindeling in content formats:

  1. Tekst
  2. Audio
  3. Video
  4. Live video
  5. Beeld carrousel of collage
  6. Gif
  7. Meme
  8. Story
  9. Infographic
  10. Cartoon en strip
  11. Quiz
  12. Tijdlijn
  13. Tool
  14. Kaart of route
  15. Lesmateriaal

1. Tekst

Dit content format spreekt voor zich en toch ook weer niet. Want bij tekst hoef je niet alleen te denken aan het vrij standaard format van een artikel van 500 tot 800 woorden. Maar kun je zeker ook denken aan

  • Ultrakorte copy
  • Longcopy artikelen (vanaf 1500 woorden)
  • Rapport
  • Persbericht
  • E-Book
  • Boek
  • Quotes

2. Audio

Podcasts en audioboeken zijn de bekendste vormen van audio content en andere vormen van audio content zijn hier vaak mee vergelijkbaar. Zo valt een audiodagboek of een radio-uitzending al snel onder de noemer ‘podcast’.

3. Video

Ook video komt in soorten en maten. Denk aan:

  • Animatie
  • Tekenfilm
  • Vlog
  • Uitleg of demonstratievideo
  • Talkshow
  • Ted Talk
  • Serie gemonteerde beelden met of zonder ondertiteling of voice-over
  • TikTok’s, Reels en microvideo

4. Live video

Social media en YouTube geven je volop de kans om live video in te zetten en dat kan in allerlei formats. Van ultrakort (15 seconden of minder) tot 3 uur (of meer), een talkshow of interview of juist een monoloog. En natuurlijk kun je live goed dingen demonstreren, uitleggen, mensen mee laten kijken met een evenement of een blik achter de schermen gunnen.

5. Beeldcarrousel of collage

Een combinatie van beelden die samen een verhaal vertellen, samen een bepaalde sfeer creëren of samen entertainende waarde hebben. Ga je dit inzetten kijk dan zeker of:

  • Alle beelden echt iets toevoegen
  • Je beeldcompilatie ook mobiel goed zichtbaar is
  • De kijker zelf voor- of achteruit kan navigeren
  • De beelden steeds hetzelfde formaat moeten hebben of dat afwisseling in formaten de totaalindruk juist versterkt
Een beeldcarrousel doet het goed op social media. Instagram houdt bijvoorbeeld bij hoe ver mensen door de carrousel bladeren en kiest er mede op basis van die interactie voor om je bericht aan meer of minder mensen te laten zien.

6. Gifje

Technisch gezien zijn gifjes microvideo’s maar door de inhoud en vorm zet je ze heel specifiek in en daarom beschouw ik het als een afzonderlijk en geheel eigen content format. Of je ze nu zelf maakt of uit een bestaande verzameling haalt, met een gif druk je een eigen stempel: meestal spottend, vriendelijk, sarcastisch, cynisch of grappig.

7. Meme

Een meme is niet meer of minder dan een afbeelding met wat tekst. Toch weet een meme net als een gif een heel eigen sfeer te creëren en overstijgt daardoor een ‘gewone’ afbeelding met tekst.

8. Story

Als social media format is een story toch veel meer dan een ‘gewone’ afbeelding-tekstcombinatie, dankzij de stickers, kleuren en interactieve elementen die je toe kunt voegen. Het zet ook veel meer aan tot een bepalde actie dan een doorsnee afbeelding.

Daarnaast zijn er Web Stories. Deze kun je maken op een WordPress website en lijken redelijk op een social media story. Het aardige van Web Stories is dat Google ze indexeert en ze gaandeweg een steeds zichtbaarder plek in de zoekresultaten gaan krijgen.

9. Infographic

Dit content format is ideaal om verschillende data samen in beeld te brengen waardoor je op een visuele manier informatie overdraagt. Veel infographics hebben een zakelijk karakter, maar je kunt ze zeker ook heel entertainend maken.

10. Strip en cartoon

Weinig merken gebruiken strips en cartoons structureel als content format. Mede daardoor kan het een perfecte manier zijn om je te onderscheiden. Met een strip of cartoon kun je snel de kern van iets weergeven. Je kunt ze zakelijk houden door informatie te delen, maar ook inspirerend of entertainend maken door met kleur, sfeer of humor te werken.

11. Quiz

Een ideaal format als je voor interactie wilt zorgen of als je mensen actief met bepaalde kennis aan de slag wilt laten gaan. De quiz is dan een kennistoets waar je eventueel een passende vervolgstap aan kunt verbinden. Maar meestal hebben quizzes vooral entertainende waarde.

Een quiz is een goed voorbeeld van een content format
Een quiz nodigt uit tot interactie en wordt o.a. gebruikt als instrument om een mailinglijst te laten groeien

 12. Tijdlijn

Dit is een visueel format waarmee je voortgang in de tijd of in resultaat laat zien. Bijvoorbeeld als je de mijlpalen van een organisatie, ontwikkeling, evenement, trend, product of productcategorie wilt laten zien. Of de voortgang die een klant heeft geboekt dankzij jouw product of interventie.

Zo kan een gewichtsconsulent laten zien hoe een cliënt gedurende een bepaalde tijd gewicht verloor, maar kun je het tijdlijn format ook gebruiken om ontstaan en ontwikkeling van de Huishoudbeurs of de groei in gebruik van fotoalbums in beeld te brengen.

13. Tool

 Een tool is een instrument dat de gebruiker helpt om iets te ontdekken, controleren of te veranderen. Denk aan Google Translate, een synoniemen generator, spelling- of plagiaatchecker of een calculator waarmee iemand gemakkelijk een bepaalde uitkomst of voordeel kan berekenen. Ze kunnen zowel heel functioneel zijn als entertainend. Een voorbeeld van dat laatste is Toonify waarmee je van een foto een cartoon maakt. Nuttig? Nee. Maar wel leuk om te doen.

Tools waarmee je een product naar eigen smaak kunt ontwerpen of personaliseren zijn zowel nuttig als entertainend. Bijvoorbeeld als je je eigen sneaker ontwerpt. Een deel van de ontwerpen wordt puur voor de lol gemaakt.

Voorbeeld van Toonify
Toonify is een voorbeeld van een tool. In dit geval een toon die puur entertainend is: je verandert een foto in een cartoon.

14. Kaart of route

Met een kaart kun je snel laten zien waar je bedrijf gevestigd is en een overzicht van locaties geven of een overzicht van partners. Routes zijn voor bedrijven relevante content als die routes aansluiten bij een aanbod. Hardloop-, wandel en fietsroutes liggen voor de hand, maar het kan ook een ingrediëntenroute of een ontdekkingsroute zijn waarmee je mensen meer laat ervaren. Die route kan virtueel of in het echt gedaan worden en zo kun je je doelgroep ook bestemmingen laten ontdekken. Maar een routekaart kan ook heel andere ijkpunten hebben. Dan wordt het meer een stappenplan met ‘stations’ en hoeft het geen geografisch karakter te hebben.

15. Lesmateriaal

Lesmateriaal kan natuurlijk een e-Book of video zijn en valt in dat geval onder een van de andere content formats. Maar zodra je het lesmateriaal als een cursus ordent en laat consumeren ontstaat toch een extra format.

Een ander voorbeeld zijn webinars waar je kennis deelt, maar mensen ook vragen laat stellen, polls laat beantwoorden en soms samen naar een breakout room laat gaan om daar van gedachten te wisselen. Dat is toch anders dan een (live) video.

Content formats helpen je content vaker te gebruiken

Het is altijd handig om de formats op een rij bij de hand te hebben. Zo zal je sneller ook eens een ander format inzetten waardoor je je doelgroep meer afwisseling biedt. Het beste moment om het formatoverzicht bij de hand te hebben is als je met een contentplanning bezig bent.

Maar zo’n overzicht heeft nog een ander voordeel: je kunt namelijk snel zien of je een stuk content niet ook nog in een tweede of derde format kunt gieten. Met dit extra bereik je deels andere mensen en het geeft je extra content voor andere kanalen. Zo haal je meer rendement uit je content.

Zo kan ik de opsomming in dit artikel ook verpakken als een beeldcarrousel die ik weer vrij eenvoudig kan animeren tot een video. Maar het is ook gemakkelijk om te zetten naar een staande, infographic-achtige visual.

Meer over dit onderwerp