5 belangrijke contentlessen voor 2024

Terugkijken op het afgelopen jaar geeft je waardevolle contentlessen voor 2024. In dit artikel en bijbehorende podcast kijk ik terug op het afgelopen jaar en deel ik mijn eigen observaties en lessen die jou kunnen helpen bij je contentacties voor het komend jaar.

Valkuil bij terugkijken en evalueren

Als je terugkijkt op het afgelopen jaar komen vaak eerst de dingen die niet zo goed gingen of die beter hadden gekund in je op. Op zich nuttig, maar dan mis je wel belangrijke dingen. Want je kunt minstens zoveel leren van wat er heel goed ging als van wat niet zo goed ging. Kijk je terug, kijk dan zeker naar de volgende twee zaken.

  1. Kijk nadrukkelijk naar wat dit jaar echt goed is gegaan.
    Vier die successen. Kijk vervolgens welke lessen je uit die successen haalt. Was het iets in een proces of aanpak? Waren het bepaalde keuzes die je maakte? Of waren het interne sterktes die je goed hebt weten te benutten?
    Haal de rode draad eruit en zorg dat je die lijn doorzet in het komend jaar.
  2. Focus niet alleen op harde data.
    Vaak evalueer je op basis van harde data. Nu ben ik zeker een fan van harde data als het gaat om bijsturen en monitoren. Dan kijk je bijvoorbeeld naar bezoekersaantallen van je site én naar de conversie van de site. Wat social media bijdragen aan je doelen. Of hoe je nieuwsbrief geopend wordt, hoeveel mensen klikken én hoeveel mensen de gewenste actie nemen. Mooie data die goede inzichten leveren. Maar doe dan nog een ding extra: relateer de successen uit je data ook aan de hoeveelheid tijd en middelen die je erin geïnvesteerd hebt. Dan zie je hoe de geboekte resultaten zich verhouden tot de inspanning en maak je nog betere keuzes.

Contentlessen voor 2024

Als ik terugblik op het afgelopen jaar dan springen de volgende 5 contenlessen voor 2024 in het oog:

  1. Promoot content nog meer
  2. Gebruik AI om meer content slim te hergebruiken (dat sluit aan op 1)
  3. SEO veranderde in 2023 en gaat nog meer veranderen
  4. Wees voorzichtig met podcast KPI’s
  5. Je weggever of lead magnet verliest aan effect

contentpromotie als eerste contentles voor 2024 Contentles 1: promoot, promoot, promoot

Ik noteerde het al bij de contenttrends voor 2024, maar content echt intensief promoten is enorm belangrijk. Natuurlijk wist ik dat wel, maar toch verwaarloosde ik het af en toe. Zo kan ik precies zien wanneer ik een nieuwe podcastaflevering wel extra promootte en wanneer niet. Podcastpromotie leverde me al snel 30% meer downloads op. 

En als ik een LinkedIn artikel een week na publicatie nog eens extra onder de aandacht bracht, leverde dat zo 25% (of meer) extra lezers van het artikel op.

 

content slim hergebruiken met AI

 

Contentles 2: slim hergebruiken is een must

Het slim hergebruiken is een van mijn stokpaardjes. Dat is niet voor niets, want we doen het echt veel te weinig. Terwijl het gigantisch veel oplevert. Zeker als je voor dat hergebruiken AI-tools kiest die je helpen.

Canva is daar een goed voorbeeld van. Deze tool heeft dit jaar opnieuw allerlei extra functies toegevoegd waarmee je snel allerlei visuele varianten van je content maakt. Bijvoorbeeld met Canva Magic Studio dat je helpt om van het ene contentformat naar een ander format te switchen.

Mijn tweede tool qua hergebruik is CastMagic. Upload het geluid van een audio- of videopname en de tool geeft je binnen een paar minuten voorstellen voor afgeleide content. Zoals een script voor een Reel of korte video,  een LinkedIn bericht, carrousel, een blog en nog veel meer …

seo verandert nog meer in 2024

Contentles 3: seo verandert

Begin dit jaar keek ik naar alle veranderingen die AI teweeg bracht en kwam ik tot het inzicht dat AI er voor zou kunnen zorgen dat we minder organische bezoekers op onze website zouden krijgen. Tot nu toe valt dat me nog erg mee, maar misschien is dat mede omdat Bing AI wel omarmd heeft door ChatGPT te integreren, maar dat Google en Chrome daar nog wat minder ver in zijn.

Wel duidelijk is dat mensen gaandeweg steeds meer ontdekken dat ze ChatGPT en Google Bard kunnen inzetten om een heel goed antwoord te krijgen op hun zoekvraag. Zonder dat ze daarvoor naar verschillende sites moeten om daar het antwoord te destilleren.

Maar… het gonst wel in seo-land en de laatste tijd werden er aardig wat berichten over de wijzigingen in het Google algoritme. Bijvoorbeeld dat:

  • Actuele content een streep voor heeft
  • Google vaker content van sites laat zien die iemand al eerder bezocht heeft
  • Dat unieke, originele content boven content gaat die een verzameling van gangbare content lijkt te zijn.

 

podcast kpi's om in de gaten te houden

Contentles 4: podcast KPI’s

Als je een podcast hebt of overweegt er een te starten, dan is dit een belangrijke contentles.

Ik spar regelmatig met podcastcoach Simone Snaterse omdat zij een kei is in het strategisch inzetten van een podcast. We kwamen opnieuw tot de conclusie dat het bij een podcast echt niet draait om het aantal downloads. Maar wel om de feedback, de reacties die je krijgt en de band die je gaandeweg kweekt met terugkerende luisteraars. Bedenk dat je podcast een superproeverij is. Mensen ontdekken je en merken hoe jij en je organisatie in de wereld staan. Ze profiteren van de kennis, inspiratie of entertainment die je deelt, maar ze voelen vooral hoe je daar mee omgaat. Dat helpt hen beslissen of jouw visie, aanpak en manier van doen bij hen past.

Dat betekent dat je niet te getalsmatig naar je aantallen downloads en abonnees moet kijken. Natuurlijk is het belangrijk: je wilt wel voldoende bereik hebben. Maar het gaat om de nuance en wat er door die podcast gebeurt met de luisteraar. Bedenk dan dat een podcast zo een klant op kan leveren die vele duizenden euro’s aan omzet waard is. Vaak is dat niet aan een aflevering toe te schrijven maar gaat daar een langer proces aan vooraf.

Gated content verliest effect

Contentles 5: gated content verliest effect

Toen ik onderzoek deed naar de content trends voor 2024 stuitte ik op onderzoek dat uitwees dat zogenaamde gated content steeds minder werkt. Gated content is content waar iemand pas toegang toe krijgt als hij zijn naam en emailadres prijsgeeft. Dat geldt bijvoorbeeld voor je weggevers. Mensen zijn daar steeds minder toe bereid en als ze het doen geven ze steeds vaker fake-informatie.

Dat betekent dat doorsnee e-books en checklists minder effectief worden als weggever. Je gated content moet speciale en liefst unieke content zijn. Andere content kun je beter helemaal vrijgeven.

Met dat inzicht heb ik de complete Content Kennisbank volledig vrij toegankelijk gemaakt. Daar hoef je dus geen contactgegevens voor achter te laten. Liever heb ik dat je de inhoud van de kennisbank zo waardevol vindt dat je je bewust op mijn nieuwsbrief abonneert, omdat je daar diezelfde waarde en eigenlijk nog meer vindt.

Op Frankwatching laat ik zien hoe je ondanks de toenemende drempels toch nog steeds rendement haalt uit gated content.

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp