E-A-T content en SEO

E-A-T is een term die Google introduceerde waarmee het aangeeft dat het enkele kwalitatieve criteria hanteert om de kwaliteit van je site te toetsen. Wat betekent E-A-T dan voor je site, voor je seo en vooral: wat betekent E-A-T voor je content?

Wat is E-A-T en waarom is het belangrijk?

E-A-T is een begrip waarmee Google aangeeft dat een website moet beschikken over Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid (Trust). De kwaliteit van webpagina’s wordt beoordeeld op deze drie factoren en dat geldt zeker voor zogenaamde YMYL-websites. Deze Your-Money-or-Your-Life sites bevatten informatie over financiën en gezondheid en moeten dus aan extra criteria voldoen willen ze goed beoordeeld worden en daardoor een hoge(re) positie krijgen. Maar deze drie criteria zijn ook belangrijk voor alle websites die informatie bieden, ongeacht het onderwerp. Met E-A-T bestrijdt Google desinformatie en fake news.

Is E-A-T een rankingfactor in Google?

SEO-experts verschillen van mening over E-A-T als rankingfactor en of deze drie criteria direct of indirect invloed uitoefenen op je posities in Google. Officieel is E-A-T geen rankingfactor, maar uiteindelijk heeft het wel invloed op hoe Google je site ziet. En dat is weer van invloed op je positie.

En er spelen nog twee andere dingen. De laatste jaren zie je dat goede content steeds meer beloond wordt door Google. Dan mag E-A-T nu misschien geen officiële rankingfactor zijn, maar dat kan zomaar een keer veranderen.

Voordelen E-A-T content

Er zitten naast seo nog hele andere voordelen aan E-A-T content. Als je de principes achter E-A-T in je achterhoofd houdt heeft dat namelijk voordelen voor:

  • Je naamsbekendheid en zichtbaarheid
  • Je reputatie
  • De kwaliteit van je content
  • De duidelijkheid en doelgerichtheid van je website
  • Het verkeer naar je website

Hoe dat werkt, lees je hierna. Dan zie je waarom het goed is om E-A-T te omarmen en om het tot een vast onderdeel van je contentstrategie en contentplanning te maken. Zo sla je twee vliegen in een klap: je verbetert waarschijnlijk je positie in Google én je content wordt beter, met alle voordelen die daar weer bij horen.

E-A-T in je contentstrategie

Praktisch elk bedrijf en elke afzender van content heeft er baat bij om als expert, autoriteit en betrouwbaar gezien te worden. Doe dus net alsof je een YMYL-site bent en maak je content toekomstproof.

De E-A-T geeft je dan drie goede vuistregels om alle content die je publiceert te toetsen. Ze maken dat je nog eens extra kritisch kijkt naar je content en de naar de verwijzingen die je content krijgt, bijvoorbeeld op social media en op sites van anderen. Maar daarnaast kun je een aantal specifieke stappen nemen, waarbij expertise, autoriteit en betrouwbaarheid een flinke overlap hebben. Wat goed is voor een aspect helpt vaak ook een of beide andere aspecten.

De E-A-T vuistregels helpen je om content van hoge kwaliteit te maken die ook voldoen aan de kwaliteitsrichtlijnen die Google heeft gepubliceerd (in dit artikel vind je daarvan een handige samenvatting).

beter vindbaar training

Jouw website straks veel beter vindbaar?

Bestel de online masterclass ‘Beter vindbaar met content’
voor slechts €37. En ontdek hoe jij met jouw content de
vindbaarheid van je site straks structureel verbetert.

Omdat E-A-T om kwalitatieve criteria draait is het lastig om er concrete KPI’s aan te hangen. Toch kun je wel een aantal concrete stappen zetten om goede E-A-T content te maken.

Expertise tonen met content

Expertise binnen E-A-T staat voor het deskundigheidsniveau van de content op een website. Wat is het onderwerp, welke thema’s en subthema’s behandelt de site binnen het onderwerp, hoe is de onderlinge structuur van de onderwerpen? Dat bepaalt allemaal wat de reikwijdte van een onderwerp op een website is. Dat betekent dat je het volgende kunt doen:

  • Pak je sitemap erbij en kijk naar de indeling van je site: zijn de onderwerpen en categorieën nog steeds logisch geordend? Bij de start van de site is zo’n indeling gemaakt, maar je bedrijf en de wereld zijn sindsdien veranderd. Klopt het nog steeds?
  • Welke witte vlekken zitten er in je content? Mist er misschien een belangrijk onderwerp?
  • Nieuwe content gepland? Check of deze bijdraagt aan het tonen van je expertise. Is het echt relevant? Maar vooral: is degene die het schrijft een echte expert of professional? Er zijn signalen dat Google steeds slimmer wordt in het herkennen of een tekst door iemand met veel ervaring of kennis is geschreven of door een relatieve buitenstaander.
  • Loop interne links na. Vaak verwijst een nieuw artikel wel naar relevante oude artikelen, maar vergeet je om ook vanuit oude artikelen naar de nieuwe te linken. Door dat wel te doen, maak je de structuur van de site beter en logischer.
  • Zorg voor correcte informatie. Dat lijkt een open deur, maar staat er echt geen informatie op je site die niet meer actueel is? Meestal vind je die wel.

Autoriteit op je site en daarbuiten

Autoriteit heeft te maken met de geloofwaardigheid en status van de afzender. Google kijkt daarvoor naar je bedrijf als afzender maar ook naar de auteurs op je site en naar wat er verder over deze auteurs bekend is op het web. Je kunt je voorstellen dat auteurs die veel en positief genoemd worden en zichtbare vakmatige erkenning hebben gekregen, een flinke streep voor hebben. Wat kun je dan doen:

  • Nodig gerenommeerde namen uit jouw vakgebied of branche uit om een gastartikel te schrijven op je website.
  • Interview zo’n expert en plaats dat als content op je site én op je social media kanalen. Dat kan als tekst, video of podcast.
  • Laat de belangrijkste auteur(s) op je site elders gastblogs publiceren, bij voorkeur op websites die zelf een goede autoriteit hebben.
  • Deel interessante onderzoeksdata. Dat trekt vaak inkomende links én social shares aan. Naast autoriteit zorgen ze ook voor naamsbekendheid en verkeer.
  • Wees actief op social media zodat je content daar ook zichtbaarheid realiseert.
  • Zet PR in: als bekende of juist lokale media aandacht aan je bedrijf besteden is dat een positief signaal voor je autoriteit.
  • Deel reviews en testimonials op je site en moedig mensen aan om reviews elders te plaatsen: op Facebook, Google Mijn Bedrijf en reviewwebsites. Die zijn ook goed om je betrouwbaarheid te tonen.

Betrouwbare content plus betrouwbare afzender

Betrouwbaarheid heeft te maken met hoe onderwerpen en visies op onderwerpen bekend staan. Worden de inzichten op jouw website elders ondersteund en onderbouw je ze goed, bijvoorbeeld met uitgaande links naar bronnen met een goede reputatie? Is transparant wie er achter de site zit? Ook een technisch veilige site draagt bij aan betrouwbaarheid. Dingen die je dan na kunt lopen:

  • Matchen de titels goed met de inhoud van je content, of zijn ze teveel click-bait?
  • Heb je accreditaties, licenties, erkenningen, prijzen of betrouwbare partners en staan die allemaal duidelijk en correct op je site vermeld? Dit ondersteunt óók je autoriteit natuurlijk.
  • Loop je uitgaande links nog eens na. Verwijs je naar goede, actuele sites en werken alle links nog?
  • Vermeld en link naar social proof op externe websites.
  • Check of je btw- en KvK-nummers goed op je site staan en maak duidelijk wie voor de site verantwoordelijk is.
  • Loop de privacy- en klachtenregeling op de site na en zorg dat die gemakkelijk vindbaar zijn. Dat geldt ook voor leveringsvoorwaarden.
  • Monitor klachten die mensen elders over je bedrijf ventileren en als die er zijn probeer ze dan op te lossen en verder te voorkomen.

E-A-T content maken & verbeteren

Er zijn twee dingen die je kunt doen om op alle drie de E-A-T criteria een beter resultaat te krijgen. De eerste is om je belangrijkste content te controleren op actualiteit en betrouwbaarheid. Dit geldt voor de content die de meeste bezoekers trekt (je top 25, top 50 of top 100), het best vindbaar is of die cornerstone content is. Kun je hier relevante ingrediënten toevoegen die je expertise, autoriteit en betrouwbaarheid nog beter tot hun recht laten komen?

Het tweede dat je kunt doen is goed naar concurrerende websites te kijken die hoge posities in Google hebben op zoekopdrachten die ook op jouw wensenlijst staan. Kun je analyseren hoe hun artikelen in elkaar zitten qua onderwerp, indeling, lengte en bronnen? Welke auteurs staan er op hun site? Hoe staat die website en/of het bedrijf erachter bekend en kun je zien hoe ze die reputatie hebben verdiend? Zo’n analyse kan je de richting tonen waarmee je jouw E-A-T kunt verbeteren.

Meer over vindbaarheid verbeteren