Er zijn tientallen formats om uit te kiezen als je kennis, inspiratie of entertainment met anderen wilt delen. En ze lenen zich eigenlijk allemaal ook voor het etaleren van je expertise. Maar hoe kies je dan? In deze aflevering van de 100% Expert podcast benoem ik 5 top content formats die echt effectief zijn.

5 Effectieve content formats in 2023

Bij het selecteren van 5 echt effectieve content formats kijk ik naar je doel: expertise tonen. Maar ook naar formats die vaak haalbaar zijn én naar recent onderzoek over effectiviteit. Dan kom ik tot de volgende 5 formats:

  1. Lange, verdiepende artikelen op je website
  2. Korte video’s
  3. PDF’s
  4. Gastblogs
  5. Rich snippets in Google

Eerst een waarschuwing: je hoeft ze echt niet alle 5 te gebruiken. Dan loop je weer het risico op overdaad en overlast in het produceren ervan. Kies er bijvoorbeeld om te beginnen eens 3 waarop je de nadruk legt. En kijk van daaruit verder.

Lange artikelen op je website

Lang is natuurlijk lang niet altijd beter dan kort. Maar wil je verdieping aanbrengen in de kennis die je deelt, dan kom je meestal wel uit op langere artikelen. En met lang bedoel ik dan meer dan 1000 à 1200 woorden, maar 2000 of zelfs 3000 kan ook.

Bij lange artikelen is het van belang om goed op de structuur te letten en de lezer te helpen. Zeker de mobiele lezer. Met een goede indeling, koppen en subkoppen, witruimte, bullets en afbeeldingen. Zodat iemand je lange artikel eerst kan scannen, fragmenten kan lezen en eventueel het hele artikel.

Lees hier wanneer lange content beter werkt dan korte of compacte content.

Korte video’s

Het idee achter korte video’s lijkt in tegenspraak met lange blogartikelen als format. Maar dat valt mee. Als je veel kennis in huis hebt, kom je al snel overdonderend over. En niet iedereen kan meteen je hele verhaal aan of heeft behoefte aan alles ineens. En kennis delen kan ook snel droog of zelfs saai worden.

Met korte video’s waar je steeds 1 element uitlicht voorkom je dat. En kun je het bovendien luchtiger en inspirerend houden. Dat is belangrijk voor de benodigde afwisseling en een goede contentmix.

De populariteit van korte, vaak staande video’s heeft vorig jaar een enorme vlucht genomen. Profiteer daarvan. Een ander voordeel is dat ze ook redelijk snel te maken zijn.

PDF’s

Veel experts en kennisleiders gebruiken LinkedIn. En PDF’s zijn momenteel een van de best presterende formats op LinkedIn. Omdat LinkedIn ze omzet in een document waar mensen doorheen kunnen bladeren en bovendien kunnen downloaden.

Dat bladeren zorgt voor interactie en met meer interactie krijgt je bericht ook meer zichtbaarheid. Maak deze PDF’s wel visueel aantrekkelijk en beperk de hoeveelheid informatie per pagina.

PDF’s hebben een ander voordeel: je kunt ze ook op je site inzetten en ze bijvoorbeeld als gratis download aanbieden bij een gerelateerd artikel.

Gastblogs

Gastbloggen is een van de beste manieren om je kennis zichtbaar te maken voor een groter publiek. Schrijf je al graag voor je eigen site of laat je blogs schrijven, maak dan een afgeleid artikel dat je elders aanbiedt als gastblog. Kijk daarvoor naar websites die door jouw doelgroep bezocht worden en die bereid zijn om energie te steken in de promotie van je gastblog.

Gastblogs hebben als bijkomend voordeel dat ze vrijwel altijd 1 of 2 links naar jouw site bieden. Dat is weer goed voor de vindbaarheid van je website.

Rich snippets in Google

Je kunt erover debatteren of dit een content format is, maar ik zie ze de afgelopen maanden steeds meer opkomen bij de content van mijn klanten.

Wat is een rich snippet?

Het is een zoekresultaat in Google dat niet de doorsnee weergave is van een titel, korte beschrijving en een linkje. In plaats daarvan zie je bijvoorbeeld een samenvatting of een definitie bovenaan staan. Of zie je halverwege de pagina met zoekresultaten gerelateerde vragen staan, waar Google antwoord op geeft met inhoud van allerlei websites.

Inzetten op deze rich snippets zorgt voor meer naamsbekendheid. Het zorgt niet altijd voor bezoekers op je site omdat een deel van de mensen al genoeg heeft aan het antwoord dat Google toont. Maar een ander deel komt wél naar je site en leert jou of je bedrijf dus beter kennen.

Geef een antwoord