Profileer je op LinkedIn als communicatieadviseur

Als communicatieadviseur wil je waarschijnlijk laten zien wat je in je mars hebt. En de inzet van social media en dan met name van LinkedIn helpt je om je te profileren.

Communicatieadviseurs merken het vaak snel als hun bedrijf in zwaar weer komt. Eerst wordt het budget gekort, daarna gaat het mes in de formatie. Dan is het prettig als je LinkedIn profiel en je netwerk op orde zijn. In economisch goede tijden werkt je profiel uiteraard ook voor je. Recruiters zoeken actief naar de juiste mensen. Dus als je wilt groeien in je carrière is LinkedIn een fijne springplank.

1. Je kopregel

Veel mensen hebben iets als communicatieadviseur, online marketeer of marketing professional in hun kopregel staan. Vaak gevolgd door de naam van hun werkgever. Maar je bent toch veel meer dan dat? Gebruik de ruimte die je hebt en vul je functie aan met andere zaken zoals verantwoordelijkheden of vakmatige interesses. Of een project dat je doet, of vrijwilligerswerk.

2. Een goede foto

Als communicatieadviseur hoor je verstand te hebben van beeld, althans dat vinden je collega’s. Een minder goede profielfoto op je LinkedIn profiel doet daarom bij een communicatieadviseur eerder afbreuk dan bij iemand anders (fotografen uitgezonderd). Dus zorg voor een goede foto waarbij je de bezoeker van je profiel aankijkt en er geen niet-zakelijke dingen in beeld zijn.

Als communicatieadviseur is het ook goed om een LinkedIn cover story te plaatsen: de profielvideo die achter je profielfoto zit. Daarmee laat je zien dat je de laatste LinkedIn kneepjes beheerst (en het brengt misschien extra carrièrekansen omdat recruiters video’s belangrijk vinden)

goede profielfoto LinkedIIn

3. Je samenvatting

Dit is de plek waar mensen meer informatie over je willen lezen. Schrijf hem vanuit de eerste persoon. Vertel wat je bezighoudt, waarom je doet wat je doet en wat mensen aan je kunnen hebben. Laat zien waarom je jouw vak beoefent en wat je daar in boeit. Zo kunnen mensen je expertise en voorkeuren beter duiden. Heb je een elevator pitch dan is dit de plek om die te delen!

Ook hier kun je meer persoonlijke informatie delen. Dat hoeft geen informatie te zijn die al te zeer privé is. Maar je hebt vast een interessante hobby of voorliefde. Dat geeft wat extra kleur aan je profiel.

Het is handig om vaktermen of productnamen waarvan je weet dat er op gezocht wordt ook te benoemen in je samenvatting.

4. Zoektermen en dooddoeners

Van een communicatieadviseur verwachten mensen creativiteit. Waak er dus voor dat je termen gebruikt die iedereen gebruikt en die daardoor hun zeggingskracht hebben verloren. Denk aan woorden als creatief, enthousiast, teamplayer, passie. Dat kan echt beter. Stop meer tijd in het vinden van benamingen die echt bij je horen.

Dat geldt ook voor de zoektermen die je met opzet in je profiel verwerkt. Waarschijnlijk wil je graag gevonden worden op je specialisaties. Interne communicatie, social media, contentmarketing, seo, branding, huisstijl. Het kan allemaal.

Verwerk de door jou gewenste termen in je kopregel, samenvatting en werkervaring, maar overdrijf het niet. Je wilt juist prettig leesbare teksten schrijven, die ook op een scherm goed overkomen. Die zijn juist voor een communicatieadviseur een visitekaartje, dus maak daar gebruik van.

LinkedIn groepen over communicatie
Profileer je als communicatieadviseur op LinkedIn door actief deel te nemen aan groepen

5. Toon je vakkennis met groepen

Juist voor een communicatieadviseur is het van belang dat je laat zien dat je je vak bijhoudt. Dat kan prima met de groepen waar je lid van bent. Door lid te worden van marketing- en communicatiegroepen gericht op die specialisaties waar je je op wilt profileren en die bovenaan je profiel te zetten, ziet iedereen waar je interesses liggen. Men zal er daarna waarschijnlijk ook van uitgaan dat je over die kennis beschikt. Let dus op van welke groepen je lid wordt, of je dat lidmaatschap zichtbaar maakt op je profiel en welke groepen bovenaan staan.

6. Gebruik de sectie ‘Uitgelicht’

Boven je samenvatting staat ‘Uitgelicht’ waar je een mooie etalage hebt om te laten zien wat je doet en wat je kunt. Hier kun je een video toevoegen, of een presentatie, een document of een artikel dat je eerder op LinkedIn of op een marketingsite hebt gepubliceerd. Plaats je hier twee dingen dan zullen die prominent in beeld komen. Meer kan ook, dan wordt het een carrousel.

7. Onderschrijvingen en aanbevelingen

Probeer voor iedere werkervaring ten minste twee aanbevelingen te krijgen die de kanten belichten die jij naar voren wilt laten komen. De waarde van onderschrijvingen is niet altijd groot, maar het valt wel op als je ze niet hebt of als relevante vaardigheden niet of nauwelijks door je netwerk onderschreven worden. Nadat het nieuwtje eraf was, worden onderschrijvingen niet vaak meer spontaan gegeven, maar het kan geen kwaad om mensen die je goed kent erom te vragen.

8. Blijf echt in contact met je netwerk

Kijk regelmatig op LinkedIn om te zien wat je connecties doen. Leef mee en toon interesse in wat ze doen. Zo blijven connecties actueel en relevant. Die getoonde interesse maakt ook dat je in beeld komt bij de contacten van je eigen connecties. Dat tweedegraads netwerk kan net zo betekenisvol en behulpzaam zijn als je eerstegraads netwerk op LinkedIn. Hoe actiever jij zelf bent op LinkedIn, hoe meer het LinkedIn algoritme jouw berichten aan je connecties toont.

Activiteit op LinkedIn heeft nog een ander voordeel: als jij actief bent worden jouw berichten en artikelen vaker getoond aan je netwerk. Dat komt van pas als je tip 9 en 10 inzet.

 
podcast over content voor LinkedIn waarmee je wel opvalt en reactie krijgt

Dit werkt op LinkedIn!

In deze aflevering van de Contentdiva’s podcast ontdek je in een kwartiertje zes vormen van visuele content waardoor je meer opvalt op LinkedIn en meer interactie en betrokkenheid realiseert.

9. Deel vakkennis

Door vakkennis te delen via statusupdates kun je laten zien welke vakbladen en websites je volgt. Probeer daarbij ook buiten de gebaande paden te gaan. Natuurlijk kun je artikelen van Frankwatching, Marketingfacts, Adformatie en Marketingtribune delen, om er maar een paar te noemen. Maar probeer daarnaast juist artikelen van meer gespecialiseerde bronnen te delen, die minder voor de hand liggen. Daarmee laat je niet alleen meer zien, maar bewijs je ook vakgenoten in je netwerk een dienst. Dat zijn net de mensen die je kunnen attenderen op interessante banen en groeimogelijkheden. Het artikel over content voor LinkedIn zet mogelijkheden en adviezen op een rij.

10. Publiceer artikelen op LinkedIn

Door af en toe een langer artikel van eigen hand op LinkedIn te publiceren, blijf je nog beter in beeld bij je netwerk. Deel bijvoorbeeld een case uit de praktijk of inzichten die je hebt opgedaan. In eerste instantie ziet slechts een beperkt deel van je connecties je artikel. Maar zodra zij reageren, wordt je artikel aan steeds meer mensen getoond. En hoe actiever jij als LinkedIn gebruiker bent, hoe groter je bereik. Lees hier tips hoe je van een eigen artikel op LinkedIn een succes maakt.

Online masterclass LinkedIn content

Veel mensen vinden het lastig om content op LinkedIn te plaatsen, omdat ze niet goed weten wat ze moeten plaatsen om het gewenste effect te bereiken. Want wat werkt nog? Welke content heb je nodig om je doelen te realiseren? Hoe maak én deel je die content op LinkedIn? Dat en heel veel meer komt aan bod in de Masterclass ‘LinkedIn content die voor jou werkt’. Je kunt deze online volgen en ontdekt de laatste inzichten over wat werkt en hoe je titels, teksten, afbeeldingen, video en nog heel veel meer effectief inzet en hoe je keuzes maakt die bij jouw LinkedIn doelen passen.

Meer over LinkedIn

 
Masterclass LinkedIn content

Meer resultaat op LinkedIn

Ontdek welke content werkt op LinkedIn, hoe je die maakt en welke content bij jouw doelen past. Zo plaats je straks echt effectieve berichten! Online training met advies, strategie, tips, voorbeelden en demonstraties.