Wat is een LinkedIn cover story?
De LinkedIn cover story is een kennismakingsvideo van 30 seconden die achter je profielfoto zit. Zodra mensen op je profiel komen, begint de video te draaien en zijn de eerste drie seconden van je video zichtbaar. Klikken ze, dan volgt de hele video. De LinkedIn cover story is daarmee een ideaal instrument om een levendige connectie te maken met degene die je LinkedIn profiel tegenkomt.Voordelen van een profielvideo op LinkedIn
Video is veel persoonlijker dan een profielfoto met wat toelichtende tekst uit je kopregel en samenvatting. Het laat meer van je persoonlijkheid en mimiek zien en mensen kunnen je stem horen. Ze leren je dus veel beter kennen en de kans op een goede klik is groter dan bij een foto. Daarom is een cover story eigenlijk onmisbaar als je echt iets met je profiel op LinkedIn wilt bereiken. Onderzoek laat zien dat recruiters veel waarde hechten aan video’s van een kandidaat en dat geldt ook voor potentiële connecties die graag willen weten wie je bent en wat je misschien voor hen kan betekenen.Suggesties voor je LinkedIn cover story
Je kunt je LinkedIn cover story op heel veel manieren invullen. Dit zijn wat ideeën waar je uit zou kunnen kiezen:- Vertel wat je doet in je werk of in het bedrijf waar je werkt
- Meld waarom je dit werk doet
- Vertel wat je op LinkedIn doet en deelt dat kan dé reden zijn voor iemand om je te gaan volgen of een connectieverzoek te sturen
- Vertel iets meer over jou als mens Heb je een hobby of passie? Misschien kun je die zelfs relateren aan je werk. Als verlengstuk of juist als contrast.
- Doe een belofte Wat kunnen mensen verwachten die met jou gaan werken?
- Monteer meerdere korte videoshots van jezelf in meerdere situaties achter elkaar. Of gebruik 2 of 3 korte shots die je afwisselt met stilstaand beeld met wat tekst.
- Muziekje eronder? Kan! Met muziek geef je extra lading of emotie aan je coverstory. Kies voor rechtenvrije muziek of voor muziek die je elders ook gebruikt en die je bezoekers van je profiel mogelijk herkennen.
Visuele content op LinkedIn
In deze aflevering van de Contentdiva’s podcast ontdek je in een kwartiertje zes vormen van visuele content waardoor je meer opvalt op LinkedIn.
Vormgeving van je profielvideo
Je hebt een staand formaat tot je beschikking, dat kun je benutten met een staande video waarbij je ten voeten uit te zien bent. Maar je kunt er ook voor kiezen om een vierkante of liggende video te maken die je vervolgens in een frame zet. Ik heb hier zelf voor een staand frame gekozen waar ik behalve de video ook wat tekst heb toegevoegd plus mijn bedrijfslogo. Kies je daarvoor, plaats je video dan ongeveer in het midden zodat de 3 seconden voorvertoning goed zichtbaar zijn.
Maar dit is slechts 1 idee voor de vorm van je LinkedIn cover story en kies vooral een eigen format! Canva kan je hier goed bij helpen trouwens, dankzij de Reel-sjablonen die je ook goed kunt gebruiken voor je cover story op LinkedIn.
Wat als je cameraschuw bent?
Misschien heb je helemaal geen zin om de hoofdpersoon in een video te zijn. Gelukkig hoef je ook geen Oscar te winnen met je optreden. Maar ben je echt terughoudend, dan kun je ook een video maken door enkele stilstaande beelden van jezelf achter elkaar te monteren. Kies dan bijvoorbeeld beelden van jezelf aan het werk en voeg daar korte teksten aan toe. Bedenk je alleen wel dat je daarmee een deel van de zeggingskracht van een video verliest.
Aanzet tot actie aan het eind
Voeg een call to action toe aan het eind van je profielvideo. Dat kan in je video of in een afsluitend beeld als je met een frame gaat werken. Geef aan dat mensen je kunnen volgen of dat je graag een connectie maakt. Of roep iets over je aanbod, maar dat kan in zo’n kennismakingsvideo wel gemakkelijk salesachtig overkomen. Vraag je af of je dat wilt. Een andere optie is om mensen op een gratis aanbod te wijzen, zoals een weggever, gesprek(je), test of sample. Of wijs ze op je nieuwsbrief, podcast of YouTube kanaal.
Praktische tips voor je coverstory
- Je plaatst hem via de LinkedIn app. Ga linksboven naar je profiel, klik op profiel wijzigen en geef aan dat je een coverstory wilt toevoegen.
- Je kunt de profielvideo rechtstreeks opnemen, maar ook een meer bewerkte video maken zoals hierboven gesuggereerd. Zet hem dan in je foto’s en video’s op je telefoon en upload je coverstory daaruit.
- Na het uploaden heb je de kans om het beeld van de 3 seconden voorvertoning nog iets te verschuiven. Dat is handig als je in de staande video hoog of laag zit met je gezicht.
- Ondertiteling toevoegen. 85% van je kijkers kijkt zonder geluid en LinkedIn wil ondertiteling mogelijk maken. Maar tot het zover is kun je beter zelf al ondertiteling toevoegen aan je video.
Of bekijk de Help-sectie van LinkedIn voor extra hulp bij het maken en plaatsen van een LinkedIn cover story.
Meer rendement met LinkedIn
Ontdek welke content werkt op LinkedIn, hoe je die maakt en welke content bij jou en jouw doelen past. Zo plaats je straks echt effectieve berichten!
Online training met strategie, tips & voorbeelden.