Tips voor een LinkedIn cover story

De LinkedIn cover story biedt je een geweldige mogelijkheid om meer van jezelf te laten zien op LinkedIn zodat bezoekers van je profiel je beter leren kennen. Ontdek hier 15 tips om deze profielvideo goed te benutten.

Wat is een LinkedIn cover story?

De LinkedIn cover story is een kennismakingsvideo van 30 seconden die achter je profielfoto zit. Zodra mensen op je profiel komen, begint de video te draaien en zijn de eerste drie seconden van je video zichtbaar. Klikken ze, dan volgt de hele video. De LinkedIn cover story is daarmee een ideaal instrument om een levendige connectie te maken met degene die je LinkedIn profiel tegenkomt.

Voordelen van een profielvideo op LinkedIn

Video is veel persoonlijker dan een profielfoto met wat toelichtende tekst uit je kopregel en samenvatting. Het laat meer van je persoonlijkheid en mimiek zien en mensen kunnen je stem horen. Ze leren je dus veel beter kennen en de kans op een goede klik is groter dan bij een foto. Daarom is een cover story eigenlijk onmisbaar als je echt iets met je profiel op LinkedIn wilt bereiken.

Onderzoek laat zien dat recruiters veel waarde hechten aan video’s van een kandidaat en dat geldt ook voor potentiële connecties die graag willen weten wie je bent en wat je misschien voor hen kan betekenen.

Suggesties voor je LinkedIn cover story

Je kunt je LinkedIn cover story op heel veel manieren invullen. Dit zijn wat ideeën waar je uit zou kunnen kiezen:

  1. Vertel wat je doet in je werk of in het bedrijf waar je werkt
  2. Meld waarom je dit werk doet
  3. Vertel wat je op LinkedIn doet en deelt
    dat kan dé reden zijn voor iemand om je te gaan volgen of een connectieverzoek te sturen
  4. Vertel iets meer over jou als mens
    Heb je een hobby of passie? Misschien kun je die zelfs relateren aan je werk. Als verlengstuk of juist als contrast.
  5. Doe een belofte
    Wat kunnen mensen verwachten die met jou gaan werken?
  6. Monteer meerdere korte videoshots van jezelf in meerdere situaties achter elkaar.
    Of gebruik 2 of 3 korte shots die je afwisselt met stilstaand beeld met wat tekst.
  7. Muziekje eronder? Kan!
    Met muziek geef je extra lading of emotie aan je coverstory.
    Kies voor rechtenvrije muziek of voor muziek die je elders ook gebruikt en die je bezoekers van je profiel mogelijk herkennen.

Eigenlijk is alles goed dat laat zien dat je toegankelijk bent, wat je te bieden hebt en hoe je in elkaar zit als mens, collega of ondernemer.

De eerste 3 seconden van je video draaien automatisch als iemand op je profiel komt. Val dus gerust met de deur in huis: met een begroeting die bij jou past en een kernboodschap die direct vertelt wat je doet, bent of biedt.

podcast over content voor LinkedIn waarmee je wel opvalt en reactie krijgt

Visuele content op LinkedIn

In deze aflevering van de Contentdiva’s podcast ontdek je in een kwartiertje zes vormen van visuele content waardoor je meer opvalt op LinkedIn.

Vormgeving van je profielvideo

Je hebt een staand formaat tot je beschikking, dat kun je benutten met een staande video waarbij je ten voeten uit te zien bent. Maar je kunt er ook voor kiezen om een vierkante of liggende video te maken die je vervolgens in een frame zet. Ik heb hier zelf voor een staand frame gekozen waar ik behalve de video ook wat tekst heb toegevoegd plus mijn bedrijfslogo. Kies je daarvoor, plaats je video dan ongeveer in het midden zodat de 3 seconden voorvertoning goed zichtbaar zijn.

voorbeeld-LinkedIn-cover-story

Maar dit is slechts 1 idee voor de vorm van je LinkedIn cover story en kies vooral een eigen format! Canva kan je hier goed bij helpen trouwens, dankzij de Reel-sjablonen die je ook goed kunt gebruiken voor je cover story op LinkedIn.

Wat als je cameraschuw bent?

Misschien heb je helemaal geen zin om de hoofdpersoon in een video te zijn. Gelukkig hoef je ook geen Oscar te winnen met je optreden. Maar ben je echt terughoudend, dan kun je ook een video maken door enkele stilstaande beelden van jezelf achter elkaar te monteren. Kies dan bijvoorbeeld beelden van jezelf aan het werk en voeg daar korte teksten aan toe. Bedenk je alleen wel dat je daarmee een deel van de zeggingskracht van een video verliest.

Aanzet tot actie aan het eind

Voeg een call to action toe aan het eind van je profielvideo. Dat kan in je video of in een afsluitend beeld als je met een frame gaat werken. Geef aan dat mensen je kunnen volgen of dat je graag een connectie maakt. Of roep iets over je aanbod, maar dat kan in zo’n kennismakingsvideo wel gemakkelijk salesachtig overkomen. Vraag je af of je dat wilt. Een andere optie is om mensen op een gratis aanbod te wijzen, zoals een weggever, gesprek(je), test of sample. Of wijs ze op je nieuwsbrief, podcast of YouTube kanaal.

Praktische tips voor je coverstory

  • Je plaatst hem via de LinkedIn app. Ga linksboven naar je profiel, klik op profiel wijzigen en geef aan dat je een coverstory wilt toevoegen.
  • Je kunt de video rechtstreeks opnemen, maar ook een meer bewerkte video maken zoals hierboven gesuggereerd. Zet hem dan in je foto’s en video’s op je telefoon en upload je coverstory daaruit.
  • Je kunt na het uploaden nog stickers toevoegen zoals bij de story’s. Bij mij crashte de app steeds als ik dat uittestte, maar wie weet lukt het jou wel.
  • Na het uploaden heb je de kans om het beeld van de 3 seconden voorvertoning nog iets te verschuiven. Dat is handig als je in de staande video hoog of laag zit met je gezicht.
  • Ondertiteling toevoegen. 85% van je kijkers kijkt zonder geluid en LinkedIn wil ondertiteling mogelijk maken. Maar tot het zover is kun je beter zelf al ondertiteling toevoegen aan je video.

 

Of bekijk de Help-sectie van LinkedIn voor extra hulp bij het maken en plaatsen van een LinkedIn cover story.

training LinkedIn marketing

Meer rendement met LinkedIn

Ontdek welke content werkt op LinkedIn, hoe je die maakt en welke content bij jou en jouw doelen past. Zo plaats je straks echt effectieve berichten! 

Online training met strategie, tips & voorbeelden.

Meer over LinkedIn