Publiceren op LinkedIn Pulse. Tips & tricks.

Publiceren op LinkedIn Pulse

Steeds meer mensen ontdekken het publiceren op LinkedIn, want sinds LinkedIn Pulse heeft gelanceerd is het mogelijk om lange artikelen te schrijven en te delen via je persoonlijke account. Toch hoor ik van veel kanten dat het publiceren van artikelen via Pulse nogal wat vragen oproept.

Wat is LinkedIn Pulse?

Pulse is een publicatieplatform van LinkedIn waar iedereen artikelen integraal kan publiceren. Het is een blogplatform dat je naast je eigen website kunt gebruiken om een groter publiek te bereiken met een artikel. Pulse biedt je een simpele editor waarmee je tekst, koppen, bullets, afbeeldingen, video en links kunt samenvoegen tot een artikel. Tot nu toe is LinkedIn Pulse alleen bruikbaar voor individuele accounts en niet voor bedrijfspagina’s.

Waar vind je Pulse

De functie om een artikel op LinkedIn te publiceren staat als het goed is bovenaan de startpagina van je LinkedIn account. Mocht je de optie daar niet zien dan kun je snel starten door rechtstreeks naar de volgende url te gaan: www.linkedin.com/post/new

Wat heb je eraan?

In het verleden gaf LinkedIn een melding aan iedere connectie zodra je een artikel publiceerde op LinkedIn Pulse. Die meldingen zijn verdwenen, waardoor je zelf meer moeite moet doen om je artikel zichtbaar te maken. Maar je artikel verschijnt wel in de tijdlijn van je connecties. Mede daardoor heeft publiceren op LinkedIn Pulse een aantal flinke voordelen:

  • Je artikel vergroot je zichtbaarheid en toont de kennis die jij of je organisatie in huis hebben
  • Je artikel is zichtbaar in de zoekfunctie van LinkedIn. Zorg dus voor artikelen over zoektermen die voor jou relevant zijn
  • Door te linken naar relevante content op je eigen site, realiseer je extra verkeer naar je eigen website
  • In je artikel is ruimte voor een call-to-action
  • Je lezers op LinkedIn Pulse zijn meestal meer betrokken dan doorsnee bezoekers van je website. Het zijn immers je relaties en vakgenoten
  • Mensen kunnen meteen het hele artikel lezen zonder LinkedIn te verlaten. Een link in een statusupdate stuurt ze wel ergens anders heen en niet iedereen wil dat
  • Pulse is eindeloos groot. In theorie hebben alle LinkedIn leden die jouw taal lezen toegang tot je artikel.

Hoe maak je dan een goed artikel?

In de VS is een behoorlijk gedegen analyse gedaan van 3000 op Pulse gepubliceerde artikelen. Daar komen handige tips en inzichten uit:

1. Maak je titels tussen de 40 en 49 karakters lang

Niet zo vreemd. Met 40 tot 50 karakters kun je wel iets duidelijk maken over de strekking en blijft de volledige titel zichtbaar als iemand een kennisgeving ziet dat een van zijn LinkedIn contacten iets gepubliceerd heeft. LinkedIn heeft twee regels om je publicatie aan te kondigen, dus bij lange woorden aan het begin van de titel kan 49 karakters zelfs net iets te lang zijn.

2. Lijstjes en hoe-doe titels werken goed

Niet vreemd, want lijstjes doen het overal goed. Dat geldt ook voor artikelen waarin research gepubliceerd wordt. Titels met een vraag daarentegen scoorden juist beneden gemiddeld.

3. Ga voor een lang artikel

Amerikaanse LinkedIn gebruikers bleken dol op artikelen die tussen de 1000 en 1900 woorden lang waren. Dan moesten ze wel goed ingedeeld zijn met tussenkopjes en idealiter voorzien zijn van ten minste 8 (!) afbeeldingen.
Over dat laatste heb ik zelf mijn twijfels. Nederlanders zijn geen Amerikanen en hoewel ik sterk geloof in enkele aantrekkelijke afbeeldingen, vraag ik me af of acht afbeeldingen geen overkill is. Ik zou dat alleen doen als de afbeeldingen echt iets toevoegen aan de strekking van het artikel. Dat lange artikelen goed scoren is niet zo vreemd: mensen gebruiken LinkedIn voor professionele doelen. een daarvan is het bijhouden van hun netwerk en hun vakkennis. Door lange artikelen van connecties te lezen en daar op te reageren doen ze beide zaken in een klap.

4. Publiceer op donderdag, maandag of in het weekend

Vermijd de woensdag en de vrijdag. Ook de dinsdag scoorde wat minder dan de maandag. De donderdag was een piekdag en de zondag deed het weer iets beter dan de zaterdag, maar beide weekenddagen zijn goed.

LinkedIn Pulse kanalen

Uit eigen ervaring en die van een klant die behoorlijk actief is op Pulse, vallen me nog twee andere aanraders op:

  1. Kies een persoonlijke invalshoek (en verwerk die in je titel)
    Je eigen contacten zijn de eersten die je publicatie zien en er hopelijk op reageren of hem delen. Dus het is niet zo vreemd dat een persoonlijk verhaal goed scoort.
  2. Leg gevoel in je titel
    Lijstjes en hoe-doe titels zijn mooi, maar ook een beetje saai en gestandaardiseerd. Probeer wat meer gevoel in je titel te leggen of kom met een taalvondst, waarbij nog wel helder moet blijven waar je artikel over gaat. Dat trekt ook meer lezers.

Wat kun je beter niet doen?

Er zijn een paar dingen die je beter niet kunt doen:

  1. Producten, diensten of workshops promoten
    Mensen verwachten een inhoudelijke bijdrage van je. Lezen ze in een Pulse artikel slechts een paar alinea’s over je nieuwste workshop, je nieuwe boek of een ander product, dan haken ze af. De kans is groot dat ze nieuwe publicaties ook niet meer zullen lezen, terwijl je daar mogelijk wel nuttige kennis deelt. Het is lastig om dat vertrouwen weer terug te winnen.
    Wil je iets pluggen dan kun je beter de statusupdate gebruiken en aangeven waarom je denkt dat dit iets is voor je connecties.
  2. Multimedia toevoegen aan je artikel
    Je kunt video’s embedden maar in de VS wijzen de eerste analyses uit dat dit het aantal keren dat je artikel gelezen wordt, vermindert. Tijd om dat ook in Nederland uit te testen, maar tot het zo ver is kun je dit misschien beter nog niet of beperkt doen.

Pulse, seo en duplicate content

Over het plaatsen van een bestaand blog op LinkedIn Pulse verschillen de meningen nog wel eens. Door een blog integraal te kopiëren creëer je in de ogen van Google immers duplicate content en dat kan de positie van je website in Google schade. Met als bijkomend risico dat je Pulse publicatie gaat ranken in Google en niet het blog op je site. Om dat risico zo klein mogelijk te maken zijn er twee oplossingen. De eerste is je oorspronkelijke blog in een bewerkte vorm te delen op LinkedIn Pulse. Voeg bijvoorbeeld voorbeelden toe of laat ze juist weg of pak een specifiek deel uit je oorspronkelijke artikel en publiceer dat met een eigen titel. De tweede optie is een tijdje te wachten tot Google je blog in de zoekresultaten opneemt en dan pas je blog te publiceren op Pulse. Plaats dan wel een link onder je artikel naar de oorspronkelijke blogpublicatie. Hoe lang je moet wachten hangt er een beetje vanaf, want Google loopt niet dagelijks door je website om te zien of je nieuwe publicaties hebt. Ik houd als vuistregel twee weken aan.

Promoot je artikel op LinkedIn

Nu je eerstegraads connecties een nieuw artikel niet meer automatisch zien, moet je er zelf harder aan trekken om je artikel onder de aandacht te brengen. Zeker in het begin, want naarmate meer mensen je artikel zien en waarderen zullen meer mensen je artikel delen. LinkedIn geeft lezers standaard een optie om het artikel verder te delen op LinkedIn, Facebook en Twitter, maar deze deelfunctie boven- en onderaan het artikel is wat bescheiden qua vormgeving en wordt gemakkelijk over het hoofd gezien.

Stimuleer dus het delen van je artikel met een afbeelding die aanzet tot delen. Bijvoorbeeld door halverwege of bijna onderaan je artikel een afbeelding als deze te plaatsen:

artikel delen op LinkedIn Pulse

Maar dan ben je er nog niet. Zet de volgende stappen:

  • Publiceer je artikel
  • Ga in het gepubliceerde artikel op het ‘deel’pijltje staan en kies LinkedIn
  • kopieer de url uit het pop-up venster
  • Klik op ‘artikel bewerken’
  • Voeg de link uit het pop-up venster toe aan deze afbeelding

En voilà: een meer opvallende aanzet tot delen!

LinkedIn Pulse inzetten voor je bedrijf of organisatie

LinkedIn Pulse zou je kunnen inzetten om de volgende marketingdoelen te realiseren:

  • Je persoonlijke expertise naar voren brengen
  • De expertise van specifieke medewerkers te tonen en deze vervolgens via de bedrijfspagina op LinkedIn aan het bedrijf te koppelen
  • Verkeer naar je website te trekken, door aan het eind van je artikel op LinkedIn te verwijzen naar een gerelateerd artikel op je site
  • Nieuwsbriefabonnees te werven door een inschrijfmogelijkheid voor je nieuwsbrief toe te voegen
  • Volgers te trekken op een ander platform (Twitter, Facebook, YouTube) door een relevante verwijzing naar het platform waar je meer van dit soort content deelt
  • Mensen laten proeven van een boek, ebook, whitepaper of online cursus door onderdelen hiervan vrij te delen als LinkedIn publicatie

 

LinkedIn training op maatWil je LinkedIn echt benutten? 

Met een LinkedIn Clinic voor jouw bedrijf maak je een echte slag:

  • we maken jou en je bedrijf stukken zichtbaarder
  • je ontdekt extra kneepjes om meer uit je bestaande relaties te halen
  • we verbeteren je bedrijfspagina en maken die effectiever
  • je leert de tips en tricks van LinkedIn Pulse

Lees meer►►

 

About Linda Krijns

Linda Krijns is oprichter en drijvende kracht achter contentmarketingbureau Sstroop. Ze helpt bedrijven bij het vergroten van hun zichtbaarheid en het trekken van klanten. Niet door te schreeuwen dat je er bent, maar door geruisloos (sst) te laten zien hoe goed je bent aan nieuwe en bestaande klanten. Met de online technieken van nu.

Comments

  1. Hoi Janneke,
    Dank je wel voor je compliment.
    Het lastige van seo en LinkedIn Pulse vind ik zelf dat experts elkaar weleens tegenspreken. Daarom ben ik liever voorzichtig. Wat ik na voortschrijdend inzicht en ervaring tegenwoordig zelf aanhoud als regel is dat je gerust je blog kunt publiceren als LinkedIn publicatie, maar er wel onder vermeldt dat het blog oorspronkelijk verscheen op je website of elders (met link). Want je hebt helemaal gelijk: de waarde van LinkedIn Pulse is groot voor zichtbaarheid, traffic en reputatie.
    ik zal bovenstaand blog weer iets aanpassen met die ervaring.

  2. Ha Linda. Fijne blog. Van andere experts hoor ik ook wel dat een publicatie op LinkedIn Pulse juist niet ten koste gaat van de SEO-kracht. Waarop baseer jij de uitspraak dat dit wel zo is? Het zou zonde als ik het ‘fout’ doe door het verkeerde advies te volgen. Zeker voor onze nieuwe ghostwriting-dienst is SEO heel belangrijk. De kracht van LinkedIn Pulse heb ik inmiddels ondervonden (met al bijna 70.000 views en meer dan 4000 likes op één artikel). Ik kan het iedereen aanraden!

Speak Your Mind

*

© Sstroop 2012-2017