Een goed LinkedIn artikel schrijven

Steeds meer mensen ontdekken het publiceren van artikelen op LinkedIn.  Daarmee kun je een inhoudelijk verhaal delen zonder dat mensen van LinkedIn afgestuurd worden, zoals bij een link naar een artikel op je website. LinkedIn beloont dat met wat meer zichtbaarheid.

 

Ooit heette het LinkedIn Pulse

LinkedIn Pulse is de bijna onzichtbare naam voor het publicatieplatform van LinkedIn (je ziet hem alleen nog in de url). Het is in feite de blogfunctie op LinkedIn dat je naast je eigen website kunt gebruiken om een groter publiek te bereiken met een artikel. Deze publicatiefunctie biedt je een simpele editor waarmee je tekst, koppen, bullets, afbeeldingen, video en links kunt samenvoegen tot een artikel.

 

Waar vind je deze functie?

De functie om een artikel op LinkedIn te publiceren staat bovenaan de startpagina van je LinkedIn account.

In 2021 heeft LinkedIn de artikelen eindelijk ook toegevoegd aan bedrijfspagina’s. Dat is een waardevolle extra optie dus gebruik hem daar zeker ook.

 

Voordelen LinkedIn artikel

LinkedIn maakt een melding aan iedere connectie zodra je een artikel publiceert op LinkedIn Pulse. Al met al heeft het publiceren van een artikel op LinkedIn de volgende voordelen:

  • Met stip op 1: een artikel wordt vaker aan je connecties getoond dan een bericht met een linkje naar een blog op je eigen site. Het bereik is daarmee meestal groter.
  • Je connecties krijgen een melding van je gepubliceerde artikel.
  • Je artikel vergroot je zichtbaarheid en toont de kennis die jij of je organisatie in huis hebben.
  • Je artikel is zichtbaar in de zoekfunctie van LinkedIn. Zorg dus voor artikelen over zoektermen die voor jou relevant zijn en benoem die termen in titel, kopjes en tekst van je artikel.
  • Door vanuit LinkedIn artikelen te linken naar relevante content op je eigen site, realiseer je extra verkeer naar je eigen website.
  • In je artikel is ruimte voor een call-to-action. Nodig mensen uit om meer te lezen, zich te abonneren op je nieuwsbrief, iets te downloaden of te kopen.
  • Je lezers op LinkedIn zijn meestal meer (bij jou) betrokken dan doorsnee bezoekers van je website. Het zijn immers je relaties en vakgenoten. Met een artikel blijf je op een professionele manier in beeld en verdiep je de relatie.
  • Mensen kunnen meteen het hele artikel lezen zonder LinkedIn te verlaten. Een link in een statusupdate stuurt ze wel ergens anders heen en niet iedereen wil dat.
  • Statistieken laten je zien hoe vaak je artikel is gelezen, hoeveel reacties er waren, hoe vaak het gedeeld is. Maar ook waar lezers werken en welke functie ze hebben. Zo kun je beoordelen welke onderwerpen aanslaan en of je daar je doelgroep mee bereikt.

 

7 tips voor een goed LinkedIn artikel

Het begint natuurlijk met het schrijven van een doordacht artikel. Dat kun je eerst op je site publiceren en vervolgens nogmaals inzetten als een LinkedIn artikel. In de VS is een behoorlijk gedegen analyse gedaan van 3000 op LinkedIn gepubliceerde artikelen. Daar komen handige tips en inzichten uit:

 

1. Maak je titels tussen de 40 en 49 karakters lang

Niet zo vreemd. Met 40 tot 50 karakters kun je wel iets duidelijk maken over de strekking en blijft de volledige titel goed zichtbaar.

 

2. Lijstjes en hoe-doe titels werken goed

Lijstjes doen het nog steeds op veel plekken goed. Dat geldt ook voor artikelen waarin research gepubliceerd wordt. Titels met een vraag daarentegen scoorden juist beneden gemiddeld.

 

3. Ga voor een lang artikel

Amerikaanse LinkedIn gebruikers bleken dol op artikelen die tussen de 1000 en 1900 woorden lang waren. Dan moesten ze wel goed ingedeeld zijn met tussenkopjes en idealiter voorzien zijn van ten minste 8 (!) afbeeldingen.

Over dat laatste heb ik zelf mijn twijfels. Nederlanders zijn geen Amerikanen en hoewel ik sterk geloof in enkele aantrekkelijke afbeeldingen, vraag ik me af of acht afbeeldingen geen overkill is. Ik zou dat alleen doen als de afbeeldingen echt iets toevoegen aan de strekking van het artikel.

Dat lange artikelen goed scoren is niet zo vreemd: mensen gebruiken LinkedIn voor professionele doelen. een daarvan is het bijhouden van hun netwerk en hun vakkennis. Door lange artikelen van connecties te lezen en daar op te reageren doen ze beide zaken in een klap.

 

4. Publiceer op donderdag, maandag of in het weekend

Vermijd de woensdag en de vrijdag. Ook de dinsdag scoorde wat minder dan de maandag. De donderdag was een piekdag en de zondag deed het weer iets beter dan de zaterdag, maar beide weekenddagen zijn goed. Mensen gebruiken LinkedIn echt ook in het weekend en hebben dan zelfs wat meer tijd om in alle rust een artikel te lezen.

 

5. Kies een persoonlijke invalshoek

Verwerk een persoonlijke invalshoek in je titel. Je eigen contacten zijn namelijk de eersten die je publicatie zien. Met een persoonlijke invalshoek die zij van je kennen of waarderen zullen zij er sneller op reageren of hem delen. En dat is weer goed voor de zichtbaarheid van je LinkedIn artikel.

 

6. Leg gevoel in je titel

Lijstjes en hoe-doe titels zijn mooi, maar ook een beetje saai en gestandaardiseerd. Probeer wat meer gevoel in je titel te leggen of kom met een taalvondst, waarbij wel helder moet blijven waar je artikel over gaat. Dat trekt ook meer lezers.

 

7. Kies een vaste frequentie

Probeer vaste momenten en een vaste frequentie te kiezen om je LinkedIn artikel te publiceren. Bijvoorbeeld 1 keer per week, elke 14 dagen of 1 keer per maand. Dat werkt beter dan een paar artikelen kort achter elkaar en dan weer maanden niet.

training LinkedIn marketing

Meer rendement met LinkedIn

Ontdek welke content werkt op LinkedIn, hoe je die maakt en welke content bij jou en jouw doelen past. Zo plaats je straks echt effectieve berichten! 

Online training met strategie, tips & voorbeelden.

Wat kun je beter niet doen?

Er is een ding dat je beter niet kunt doen als je een LinkedIn artikel schrijft en publiceert. Dat is het botweg promoten van producten, diensten of workshops.

Mensen verwachten nu namelijk een inhoudelijke bijdrage van je. Lezen ze in een LinkedIn artikel uitsluitend enkele alinea’s over je nieuwste workshop, je nieuwe boek of een ander product, dan haken ze af. De kans is groot dat ze nieuwe publicaties ook niet meer zullen lezen, terwijl je daar mogelijk wel nuttige kennis deelt. Het is lastig om dat vertrouwen weer terug te winnen.

Wil je iets promoten dan kun je beter de statusupdate gebruiken en aangeven waarom je denkt dat dit iets is voor je connecties. Of benoem je aanbod binnen een inhoudelijk artikel, maar maak het niet tot hoofdingrediënt.

 

Praktische tips bij het plaatsen

Wie zelf artikelen in bijvoorbeeld een WordPress plaatst zal vrij makkelijk uit de voeten kunnen met de editor op LinkedIn. Toch enkele tips:

  • Kies een H1 kop voor de titel en gebruik de H1 maar één keer.
    Kopieer je een bestaand blog van je site, kijk dan of je ook de titel 1-op-1 kopieert of dat je deze net even anders maakt.

  • Breng verder structuur aan met H2 koppen.

  • Gebruik eventueel ook vet, italic en onderstreept om hier en daar extra accenten te leggen, maar houd het geheel rustig voor het oog. Kies bijvoorbeeld alleen voor vetgedrukte accenten.

  • Kies een mooie afbeelding voor boven je artikel.
    LinkedIn adviseert 2000 pixels breed en 600 pixels hoog, maar kijk bij iedere publicatie of dit echt klopt en of je afbeelding nog steeds goed in de tijdlijn verschijnt. Dat wil wel eens veranderen.

  • Mensen lezen online anders dan op papier.
    Vermijd lange tekstblokken en voeg tussenkoppen en witregels toe.

  • Je kunt drie hashtags plaatsen. Maak daar gebruik van en doe dat voor publicatie!
    Hashtags vergroten de zichtbaarheid bij connecties die deze hashtags volgen.

  • Voeg zeker media-elementen toe aan je tekst.
    Via het plusje links kun je een afbeelding, video, slides en links naar websites maar ook naar berichten op anders social media platformen plaatsen. Zo kun je bijvoorbeeld een tweet of een bericht op Instagram embedden.

 

LinkedIn, seo en duplicate content

Over het kopiëren van een bestaand blog naar een LinkedIn artikel verschillen de meningen wel eens.  Sommigen zijn bang dat daarmee in de ogen van Google duplicate content creëert. Dat zou dan de positie van het website artikel in Google kunnen schaden. Gelukkig hoef je daar niet bang voor te zijn als je het artikel op je website maar eerder publiceert dan je artikel op LinkedIn. Wacht bijvoorbeeld een of meer dagen voor je jouw oorspronkelijke blogartikel ook als op LinkedIn artikel publiceert.

Een andere optie die je natuurlijk hebt is je oorspronkelijke blog in een bewerkte vorm te delen op LinkedIn. Voeg bijvoorbeeld voorbeelden toe, laat ze juist weg of pak een specifiek deel uit je oorspronkelijke artikel en publiceer dat met een eigen titel.

 

Promoot je LinkedIn artikel

Een deel van je eerstegraads connecties zal een nieuw LinkedIn artikel in zijn/haar tijdlijn zien. Toch is het slim om wat extra tijd te investeren om je artikel onder de aandacht te brengen. Zeker in het begin, want naarmate meer mensen je artikel zien en waarderen zullen meer mensen je artikel delen. LinkedIn geeft lezers standaard een optie om het artikel verder te delen op LinkedIn, Facebook en Twitter, maar deze deelfunctie boven- en onderaan het artikel is wat bescheiden qua vormgeving en wordt gemakkelijk over het hoofd gezien.

Stimuleer dus het delen van je artikel met een afbeelding die aanzet tot delen. Bijvoorbeeld door halverwege of onderaan je artikel de lezer uit te nodigen om het artikel te delen. Of om te reageren, want als een artikel meer reacties krijgt wordt het ook aan meer mensen getoond.

 

LinkedIn artikelen inzetten voor je bedrijf

LinkedIn artikelen kun je inzetten om de volgende marketingdoelen te realiseren:

  • Je persoonlijke expertise naar voren brengen.

  • De expertise van specifieke medewerkers te tonen en deze vervolgens via een artikel op de bedrijfspagina.

  • Verkeer naar je website te trekken, door aan het eind van je artikel op LinkedIn te verwijzen naar een gerelateerd artikel op je site.

  • Nieuwsbriefabonnees te werven door een inschrijfmogelijkheid voor je nieuwsbrief toe te voegen.

  • Volgers te trekken op een ander platform (Twitter, Facebook, YouTube) door een relevante verwijzing naar het platform waar je meer van dit soort content deelt.

  • Mensen laten proeven van een boek, ebook, whitepaper of online cursus door onderdelen hiervan vrij te delen als LinkedIn artikel.

 

Online masterclass LinkedIn content

Veel mensen vinden het lastig om content op LinkedIn te plaatsen, omdat ze niet goed weten wat ze moeten plaatsen om het gewenste effect te bereiken. Want wat werkt nog? Welke content heb je nodig om je doelen te realiseren? Hoe maak én deel je die content op LinkedIn? Dat en heel veel meer komt aan bod in de Masterclass ‘LinkedIn content die voor jou werkt’. Je kunt deze online volgen en ontdekt de laatste inzichten over wat werkt en hoe je titels, teksten, afbeeldingen, video en nog heel veel meer effectief inzet en hoe je keuzes maakt die bij jouw LinkedIn doelen passen.

Meer over LinkedIn content