7 Tips voor sterke, pakkende titels

Hoe schrijf je een sterke titel? Een titel die de aandacht trekt en echt aanzet tot lezen? Lees hier 7 tips voor pakkende titels PLUS tips voor titels die goed scoren in Google.

Update artikel: 20 januari 2025

Op basis van onderzoek dat Neil Patel in januari 2025 publiceerde, is onderstaande lijst met 7 titel tips weer helemaal up to date gemaakt. Hij analyseerde 75.000 artikelen en 850.000 social media berichten om te zien welk type titel nu het meest succesvol was.

 

1. Gebruik een cijfer in de titel

Dat kan op twee manieren. Je kunt aangeven dat er een lijstje komt, zoals de titel van dit artikel dat aangeeft dat er 7 tips volgen. Lijstjes doen het namelijk nog steeds goed.

Of je vermeld onderzoeksdata. Je titel zegt dan bijvoorbeeld dat x% van de mensen iets doet. 

 

2. Hint op een geheim of iets verrassends

Niets menselijks is je doelgroep vreemd en juicekanalen doen het niet voor niets goed. Veel mensenwillen echt wel een geheim of sappige roddel weten. Ben je daar niet zo van, kijk dan of je een inzicht hebt dat mensen kan verrassen.

 

3. Zet je call-to-action in de titel en benoem urgentie

Vermeld direct wat iemand krijgt als deze klikt. Bijvoorbeeld een gratis download.

Een call-to-action of een oproep met urgentie doet het nog beter: ‘doe dit voor het te laat is’. Of geef aan dat iets nog beperkt beschikbaar is.

 

4. Allitereer of verras met een woordspeling

Dit komt niet in het onderzoek naar voren, maar uit ervaring weet ik wel dat het werkt. Allitereren en woordspelingen zijn namelijk creatief en vallen veel meer op tussen al die functionele titels.

Allitereren werkt goed, omdat onze aandacht gewekt wordt. Het principe is eeuwenoud, denk maar aan veni, vidi, vici. Ook de reclame maakt er dankbaar gebruik van: ‘Heerlijk, Helder, Heineken’ is hiervan een herkenbaar voorbeeld en zit nog steeds bij velen in het hoofd.

Ook woordspelingen trekken de aandacht. Ze zijn speels en incongruent en omdat ze afwijken van de standaard reageert ons brein erop. We staan even stil, denken ‘hé wat leuk, grappig of gek’ en klikken op de titel omdat we willen weten wat er achter steekt.

 

5. Wees eigenwijs of zelfs controversieel

Een titel die tegen de draad ingaat werkt ook heel goed. Dus gooi die knuppel in het hoenderhok met je titel. Weerleg een gangbare opvatting of zeg iets anders dan vergelijkbare aanbieders of experts. Juist als kennis delen deel uitmaakt van de marketing van je bedrijf is dit een prima manier om via je titel lezers te trekken.

 

6. Speel in op emotie en verlangen

De suggestie dat een verlangen vervuld kan worden is een mooie manier om de aandacht te trekken. Dat kan een algemeen verlangen zijn zoals een tropisch strand, omdat bijna iedereen dat wel wil. Of iets specifieks voor jouw doelgroep. Dit artikel speelt bijvoorbeeld in op het verlangen om goede titels te maken.

 

7. Vertel iets over trends

Iedereen wil bijblijven met de laatste trends. Haak dus in op die FOMO en geef in je titel aan dat hier nieuws staat dat jouw doelgroep niet wil missen.

 

Podcast: blogpromotietips

Vaak promoot je een blog vooral kort na publicatie. Maar je bereikt zoveel meer met een iets andere aanpak en deze praktische tips

Is je titel voor Google of voor een ander kanaal?

Wil je een hoge plek in de Google zoekresultaten bereiken met je artikel, dan helpt het enorm als de zoekterm waarop je gevonden wilt worden in de titel staat (en op meer plekken, zie de tips over on-page seo). Dat betekent meestal dat de titel vrij functioneel wordt.

Is je titel bedoeld voor een andere plek, dan is een functionele titel meestal niet zo’n goed idee. Want op social media moet je mensen verleiden om tijdens het scrollen even te stoppen en te beslissen of ze op jouw titel gaan klikken. Dat principe geldt ook voor veel andere plekken, zoals het artikeloverzicht op je site en zeker ook voor de titel in je nieuwsbrief. Bedenk dus wat het hoofddoel van je artikel is: functioneel of emotioneel? En kijk of je binnen al je artikelen of blogs een mooie mix kunt maken van vindbare en heel aantrekkelijke titels.

 

Goede titels voor Google: seo-titels

Sommige titels presteren beter in de Google zoekresultaten dan andere. Seo-specialist Backlinko deed onderzoek naar het effect van titels in de Google zoekresultaten en kwam na een analyse van ruim 800.000 webpagina’s met een aantal tips voor titels die scoren in Google. Tips die ook uit het nieuwe onderzoek van Neil Patel naar voren komen:

 

Gebruik een vraag in de titel

Dat zorgt volgens Backlinko gemiddeld voor 14,1% meer kliks. Met een vraag kun je dus zowel het effect in de zoekresultaten als het effect van je titel in het algemeen verbeteren.

 

Zet een cijfer in je titel

Cijfers vallen meer op als er veel tekst op een pagina staat, zoals bij een overzicht van Google zoekresultaten. Met een cijfer in jouw titel springt die net iets meer in het ogen dan de omringende titels die uitsluitend tekst bevatten. BuzzSumo analyseerde maar liefst 100 miljoen titels op social media en concludeerde dat het cijfer 10 het best scoorde en dat verder oneven cijfers het iets beter deden dan even cijfers.

 

Emotionele titels krijgen 7,3% meer kliks

Die emotie mag zowel positief als negatief zijn. In beide gevallen werkt dit beter dan een neutrale, beschrijvende titel.

 

Lengte van je titel doet ertoe!

Hier spelen twee zaken een rol. In de overzichtspagina met zoekresultaten klikken mensen sneller op korte bondige titels. Die hebben gemiddeld een 8,6% hogere klikratio. Maar onderzoek van seo-bureau SEMRush naar 700.000 artikelen wijst uit dat lange titels meer inkomende links krijgen en vaker gedeeld worden op social media.

Dat zorgt dus voor een dilemma en vraagt een keus van jou als contentmaker. Met een lange artikel krijg je mogelijk sneller een goede positie in Google dankzij die inkomende links. Maar deze maakt het wel lastiger om mensen te laten klikken. Maak hierin dan per artikel een afweging.

 

Vermijd sensatie in je titels

Sensationele titels werken minder goed in de zoekresultaten. Woorden als ‘geweldig’, ‘geheim’ et cetera lijken teveel op click bait en op dit soort titels wordt 13,6% minder snel geklikt. Blijf daarom ver van click bait titels en zorg dat je artikel de titel wel waarmaakt. Niets is fnuikender voor je reputatie dan teleurstelling.

Vaak is het slim om te beginnen met een werktitel, dan het artikel te schrijven en om vervolgens de titel te verfijnen en hopelijk komen deze titel tips dan van pas.

Meer bloginspiratie?

 

Interessant artikel? Deel het!

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp