Kennisleiderschap tonen op LinkedIn

In een TikToktijd waarin bijna alles wel lijkt te draaien om leuke, snelle maar ook vluchtige korte video’s, kan het juist handig zijn om het over een andere boeg te gooien. Met doordachte content die misschien niet 1,2,3 te verteren is maar die wel tot nadenken aanzet. En belangrijker, die ervoor zorgt dat mensen je kennisleiderschap en expertise zien en erkennen.

 

3 LinkedIn tactieken bij kennisleiderschap

  1. Je profiel goed inrichten
  2. Interactie met de juiste mensen
  3. Kennis, inzichten delen op basis van data

 

1. Je LinkedIn profiel

Het klinkt zo gemakkelijk: je LinkedIn profiel goed inrichten. Of in aanvulling daarop je LinkedIn bedrijfspagina. Toch zie ik daar twee veelvoorkomende problemen die dat in de weg staan:

  • Te weinig zicht hebben op de mogelijkheden
  • Te bescheiden zijn

LinkedIn verandert voortdurend en voegt steeds nieuwe opties en functies toe. Het is dus gemakkelijk om daar het zicht op te verliezen. Wat zijn dan de functies die je momenteel (eind maart 2023) zeker zou moeten benutten om ervoor te zorgen dat je profiel recht doet aan je kennis en kunde?

LinkedIn profielvideo

Een korte video van 30 seconden waarin je de bezoeker van je profiel persoonlijk kunt toespreken. Maak het dan ook persoonlijk en zorg dat jouw persoonlijkheid spreekt en dat het echt een kennismaking is. Film deze video staand en kijk direct in de camera. En voeg ondertiteling toe want ruim 80% kijkt met het geluid uit. Wil je meer weten lees dan het artikel met profielvideo tips.

Uitgelicht sectie

Een etalage met ruimte voor de belangrijkste informatie die jouw kennisleiderschap ondersteunt. Vermeld bijvoorbeeld een belangrijke pagina op jouw site of elders, een vermelding in media, LinkedIn artikelen of een LinkedIn nieuwsbrief als je die hebt. Op desktop zie je er 3 in beeld staan, op mobiel maar 1, dus prioriteer wat je beslist in beeld wilt hebben voor bezoekers van je LinkedIn profiel.

Extra link bovenaan je profiel

Voor mensen met een Creator profiel (en dat is meestal wel aan te raden). Die link kun je naar een product of dienst laten leiden, zoals een boek, training of iets anders. Maar ook naar een mediaoptreden, een weggever of onderzoek dat je hebt gedaan.

Kopregel goed benutten

Benoem inde kopregel niet alleen je functie, maar geef die meer kleur en achtergrond met extra informatie en details. Zo bied je een completere indruk.

Aanbevelingen en badges voor vaardigheden

Wist je dat je voor veel vaardigheden een soort LinkedIn examen kunt afleggen waardoor LinkedIn je een badge geeft voor die vaardigheid? Dat is een onafhankelijke getuigenis van het niveau dat je op dat vlak hebt. Ze zijn er niet voor alle vaardigheden, maar zo’n badge is extra bewijs.

2. Interactie met anderen

Beschouw LinkedIn als een grote community waar je gelijkgestemden ontmoet, waardevolle gesprekken kunt voeren en waar anderen uiteraard jouw expertise kunnen ontdekken.

Dan is het niet alleen belangrijk dat je zelf interessante content plaatst, maar zeker ook dat je op anderen reageert. Als je dat doet zullen geheel nieuwe mensen jouw inhoudelijke reactie ontdekken. En daarmee ook de kopregel die als het goed is, kort en bondig vertelt wat je te bieden hebt.

Reageer op berichten van je connecties, maar ook op die van:

  • Collega-experts
  • Klanten en oud-klanten
  • Nieuwe leads
  • Mensen die iets anders doen maar een vergelijkbare doelgroep hebben

 

Samen werken aan artikelen

Een nieuwe functie is die van de samenwerkingsartikelen. Je levert dan aanvullende input op een bepaald artikel dat door de LinkedIn redactie is geïnitieerd. Kies onderwerpen die samenhangen met de inhoud van je profiel en je expertise. 

Een overzicht van de onderwerpen die LinkedIn hiervoor beschikbaar stelt vind je hier

3. Eigen berichten met kennis en inzichten

Als het goed is plaats je zelf ook berichten. Maar wat plaats je dan? Uit onderzoek onder ruim 3500 mensen in managementfuncties dat eind 2022 onder andere door LinkedIn is gedaan, blijkt dat als je echt als een thoughtleader of kennisleider gezien wilt worden, je harde data moet delen in je berichten. Data die jouw inzichten ondersteunen. En het allerbest is natuurlijk om met nieuwe inzichten te komen of met inzichten die net een andere kant, standpunt of visie laten zien.

Juist omdat we in onzekere tijden leven, hebben bedrijven extra veel behoefte aan houvast. Die bied je met een gedegen onderbouwing van je inzichten en standpunten.

Een link naar dit onderzoek vind je hier.

 

Nieuwe LinkedIn functies benutten

Ten slotte kun je nieuwe functies die LinkedIn vrij recent geïntroduceerd heeft, benutten, zoals de live audio events en een tool om je content in te plannen:

Live audio events

Dit zijn events waarbij je met een of meerdere mensen een bepaald onderwerp bespreekt. Luisteraars kunnen actief deelnemen. Je kunt bijvoorbeeld met een andere expert die een aanvullend onderwerp in gesprek gaan; standpunten uitwisselen met iemand die eenzelfde expertise heeft of je kunt samen met een klant meer vertellen over een bepaald traject of dienst die je aanbiedt. Mogelijkheden genoeg.

Dit kan vanaf een profiel, maar ook vanaf een pagina mits je 150 connecties dan wel volgers hebt.

 

Inplannen van content

Heb je beperkt tijd of vergeet je vaak om met enige regelmaat berichten te plaatsen op LinkedIn, maak dan gebruik van de LinkedIn planningstool, waarbij je de publicatie van meerdere berichten goed kunt plannen. Maak dan wel tijd vrij om zelf weer te reageren op eventuele reacties op jouw bericht.

LinkedIn biedt kennisleiders veel kansen

Hoewel LinkedIn minder hip en happening lijkt dan andere social media kanalen is het dus een uitstekende plek om je kennisleiderschap te tonen. Met je profiel en pagina, door content te plaatsen die nieuwe inzichten toont die gebaseerd zijn op harde data en door LinkedIn te behandelen als een community en dus te reageren op anderen. De nieuwe functies die LinkedIn regelmatig toevoegt kunnen je daar nog verder bij helpen.

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp