Zo toon je je expertise op LinkedIn

Wil je expertise tonen op LinkedIn? Met deze tips kun je jezelf positioneren als expert en zorgen dat je kennis en kwaliteiten ook echt van je LinkedIn profiel en bedrijfspagina afspatten.

‘Zeg het niet, laat het zien’ geldt dubbel en dwars als je ergens expert in bent, want eigenlijk kan iedereen zich expert noemen. Op zich is dat nog niet zo erg, maar als je jezelf wilt onderscheiden met jouw expertise, dan kun je LinkedIn daar goed voor gebruiken. Maar dan moet alles wat je op LinkedIn doet die expertise ook uitstralen en er liefst overtuigend bewijs voor leveren.

Je hebt drie middelen tot je beschikking om op LinkedIn je expertise te tonen:

  1. Je profiel en hoe je dat inricht
  2. De content die je via je profiel deelt
  3. Een bedrijfspagina (ook als je geen bedrijf hebt)

 

Je expertise op je LinkedIn profiel

Op je LinkedIn profiel kun je je expertise op allerlei manieren naar voren brengen. Om niets over het hoofd te zien, geef ik je hier suggesties voor alle elementen van je LinkedIn profiel.

 

1. Kopregel

Benoem hier het gebied waarop jij expert bent. Soms kan dat met een functie, maar vaker moet je daar wat meer informatie over geven. Bijvoorbeeld hoe lang je dit al doet en wat je achtergrond is.

 

2. Info-sectie

Die informatie uit de kopregel vul je verder aan in de info-sectie. Schrijf die vanuit de ik-persoon zodat mensen het gevoel hebben dat jij echt aan het woord bent. Geef aan wat je doet en benoem de achtergronden van je expertise: opleidingen, accreditaties, werkervaring, je visie op dit expertgebied. Heb je een passende review of testimonial dan kun je die hier ook laten zien.

 

3. Uitgelicht

In deze sectie kun je (links naar) extra artikelen, documenten en presentaties delen. Wil je dat ze een goed beeld schetsen van je kennis en ervaring, probeer hier dan een afgewogen selectie te presenteren. Op je profiel werkt het als een carrousel waar mensen doorheen kunnen klikken, maar de eerste drie items in Uitgelicht zijn direct zichtbaar op desktop, dus plaats daar de belangrijkste drie die samen een mooi representatief geheel vormen. Zet de belangrijkste vooraan, want op mobiel is slechts 1 item zichtbaar.

 

4. Ervaring

De verschillende ervaringen die je hebt zorgen samen voor het bewijs dat je inderdaad bepaalde ervaring hebt. Zet de belangrijkste en meest recente bovenaan, benoem verantwoordelijkheden én geboekte resultaten en voorzie elk ervaringsgebied van zogenaamde rich media. Daarmee kun je video, afbeeldingen en documenten toevoegen aan een specifieke werkervaring.

Wat hier snel vergeten wordt is om aanvullend bewijs te geven. Bijvoorbeeld als je extra dingen doet naast je ‘gewone’ werk die wel alles te maken hebben met je expertise. Je bent bijvoorbeeld gastauteur of columnist ergens of je hebt een eigen podcast of YouTube kanaal. Maak daarvoor dan een aparte bedrijfspagina aan of benoem de organisatie waarvoor je dit doet als deze een bedrijfspagina heeft op LinkedIn. Dan verschijnt namelijk het logo naast de ervaring, wat extra visuele kracht geeft.

 

5. Opleidingen, Cursussen & Certificaten

Vul hier alles in wat relevant is. Misschien ben je geneigd om dingen over te slaan omdat het redelijk wat tijd kost, maar kijk dan toch of dit niet op een of andere manier relevant kan zijn als onderbouwing van je expertise.

 

6. LinkedIn vaardigheidstest

In het verlengde van certificaten die organisaties zoals opleidingsinstituten uitgeven, kun je voor sommige vakgebieden ook een LinkedIn test afleggen. Haal je die dan krijg je een extra certificaat en die is zichtbaar bij je vaardigheden, zoals je hieronder ziet waar een seo-toets met succes is afgelegd ????. Helaas vind je lang niet voor alle vakgebieden een passende toets, maar het is de moeite waard om toch te kijken of er iets is, want zo’n LinkedIn evaluatie zegt net iets meer.

 

7. Vaardigheden

Misschien heb je dit ooit eens ingevuld en er verder niet meer naar gekeken. Begrijpelijk, maar LinkedIn heeft gaandeweg toch weer vaardigheden toegevoegd en dat kan relevant voor je zijn. Check ze daarom weer eens, voeg toe wat relevant is, gooi weg wat weinig toevoegt en vraag enkele relaties om die te onderschrijven. Je kunt ook de volgorde nu veranderen dus zet zeker de meest relevante bovenaan en niet per se de vaardigheden met de meeste onderschrijvingen.

Link naar de vaardigheidsquizzes op LinkedIn

Linkedin certificaat op je profiel

8. Publicaties

Als expert heb je vast wel eens elders gepubliceerd. Dat kan een gastblog zijn, een column of een ingezonden brief of opiniestuk. Kijk of je die sectie kunt inzetten of bijwerken zodat deze weer up-to-date en representatief is.

 

Expertcontent op LinkedIn

Elders kun je al lezen dat het delen van brokjes kennis niet voldoende is om je expertstatus te vergroten en dat je daarnaast zogenaamde expertcontent nodig hebt. Kort gezegd vraagt dat om

  • Gidsende content die mensen de weg wijst
  • Pionierende content waarmee je geheel nieuwe inzichten deelt
  • Betrouwbaarheidscontent die het bewijs van je expertise toont en ondersteunt

Maar content op LinkedIn vraagt nog iets meer.

Allereerst is het slim om te kijken of je expertise misschien een (te) breed veld beslaat. Is dat het geval, dan is het goed om enkele specifieke deelonderwerpen uit je vakgebied te kiezen en die als een soort stokpaardjes te gebruiken. Dan word je sneller (h)erkend met jouw onderwerpen.

Het tweede is dat je goed gebruikt maakt van de formats die LinkedIn je biedt om je kennis te delen. Want dat zijn er nogal wat:

  • LinkedIn artikelen
  • Tekstberichten zonder en met afbeeldingen
  • Links naar andere websites
  • Afbeeldingen en andere visuals
  • Video en live video
  • Documenten, die als bladerbare carrousel worden getoond
  • Polls
  • Evenement
  • Een LinkedIn nieuwsbrief

Het is vaak aan te raden om niet te veel verschillende formats te gebruiken. Kies er enkele waarvan je weet dat je er goed mee overweg kunt, zodat je die consistent kunt delen. Twee formats lenen zich heel goed voor het tonen van expertise op LinkedIn. Dat zijn de LinkedIn artikelen en de documenten. 

 

LinkedIn artikelen en documenten

LinkedIn artikelen zijn heel geschikt om wat meer kennis te delen en die aan te vullen met afbeeldingen, video en een call-to-action. Hun bereik is de laatste tijd weer afgenomen, maar toch zou ik ze niet terzijde schuiven, omdat je ze heel inhoudelijk in kunt zetten.

Een PDF-document uploaden naar LinkedIn zorgt voor een bladerbare carrousel. Dat kun je goed gebruiken om bijvoorbeeld een presentatie, stappenplan of handleiding te delen. Je kunt hem ook uitgesproken visueel maken. Hier lees je meer tips over zo’n carrousel op LinkedIn.

Zowel LinkedIn artikelen, documenten als andere formats die je op LinkedIn deelt kun je opnemen in je Uitgelicht sectie, dus besteed veel aandacht aan de (eerste) afbeelding voor extra impact.

En over afbeeldingen gesproken: als je die inzet, kies dan voor een herkenbaar template in de kleuren van je huisstijl zodat je afbeeldingen herkenbaar worden en samen ook een geheel vormen.

Meer rendement met LinkedIn

Ontdek welke content werkt op LinkedIn, hoe je die maakt en welke content bij jou en jouw doelen past. Zo plaats je straks echt effectieve berichten! 

Online training met strategie, tips & voorbeelden.

 

Expertise tonen op een LinkedIn bedrijfspagina

Het derde instrument dat je op LinkedIn kunt inzetten om je expertise te tonen is je bedrijfspagina. Die kun je overigens ook maken als je geen eigen bedrijf hebt. Een pagina kan ook betrekking hebben op iets anders dat je bezit, zoals een podcast, een community, (online) magazine of boek of zelfs een YouTube kanaal.

Een bedrijfspagina geeft je net als een profiel een aantal fijne mogelijkheden voor het tonen van je expertise:

 

Een kopregel

Maak gebruik van de maximale 120 karakters om zoveel mogelijk te melden over je bedrijfspagina zodat mensen die overwegen je te volgen, weten wat ze kunnen verwachten. Wat ik vaak aanraad is om eerst een hele alinea te schrijven met wat je kwijt wilt en om vervolgens te schrappen en bondig samen te vatten.

 

De omslagfoto

Die zou je kopregel aan moeten vullen en is een goede plek om een korte belofte van enkele woorden te plaatsen. Gebruik niet te veel tekst, maar houd het visueel voor een aantrekkelijke indruk. Bovendien is veel tekst slecht leesbaar op een mobiele weergave van je omslagvideo.

 

De info-sectie

Oh lala, die info-sectie wordt vaak enorm verwaarloosd. Je mag hier namelijk veel tekst plaatsen, maar dat gebeurt vaak niet. Nu mis je wel een goede tekst editor waarmee je je tekst een beetje kunt opmaken met bijvoorbeeld vet, kopjes of bullets dus het is vooral zaak om een tekstbrei te voorkomen want die leest ook weer niemand. Gebruik daarom veel witruimte en blokken van 3 of 4 zinnen. En kijk of je emoji’s kunt gebruiken als opsommingsteken, bijvoorbeeld met een vinkje of een andere emoji.

 

Content op je bedrijfspagina

Hier geldt weer hetzelfde als bij een profiel: kies enkele formats die je gebruikt en probeer herkenbaar te worden voor je volgers. Bijvoorbeeld door afbeeldingen op te maken in een vast template. Je kunt ook bijdragen van een profiel hier nog een keer delen of andersom, maar voorkom dat je op je profiel en bedrijfspagina steeds hetzelfde plaatst. Dan heeft het voor je connecties geen zin meer om je pagina te volgen. Kijk dus waar ze elkaar kunnen aanvullen.

Van expert naar kennisleider

Mogelijk zien veel mensen je al als expert en wil je doorgroeien naar kennisleider: een expert die vernieuwing en innovatie brengt en het vakgebied zelfs opschudt. Kennisleiderschap kun je eigenlijk niet claimen, maar je kunt wel stappen zetten om op de top van de expert pyramide te komen. Lees hier meer over kennisleiderschap.

Meer over dit onderwerp