10 tips voor een goede LinkedIn bedrijfspagina

Met deze 10 tips wordt je LinkedIn bedrijfspagina een mooi visitekaartje. Representatief, met interessante content die gezien wordt en met veel aandacht voor je aanbod. Zodat deze echt bijdraagt aan je marketingresultaat op LinkedIn!

Lees onderstaande 10 tips of beluister de podcast die deze tips nog aanvult met enkele veel gemiste kansen. Ontdek ze en vergroot het effect van je bedrijfspagina nog meer. 

 

Het maximale uit je bedrijfspagina halen kan in betrekkelijk weinig tijd en moeite. Mits je het belangrijkste principe van een bedrijfspagina steeds in je achterhoofd houdt: is dit relevant én boeiend voor mijn doelgroep.

LinkedIn voegt voortdurend nieuwe functies toe en kijkt daarbij goed naar Facebook en Instagram. Wel zie je dat de vernieuwingen bij LinkedIn relatief langzaam gaan. Maar goed, dat geeft je ook de kans om in relatieve rust in te spelen op nieuwe functies en mogelijkheden.

10 tips voor een LinkedIn bedrijfspagina

  1. Maak optimaal gebruik van de omslagfoto
  2. Schrijf een aantrekkelijke én relevante inleiding
  3. Gebruik meer dan een call to action in het info-gedeelte
  4. Gebruik LinkedIn hashtags strategisch
  5. Plaats verschillende typen berichten
  6. Cureer content van derden
  7. Hergebruik je beste LinkedIn content
  8. Meet, evalueer en stel bij
  9. Promoot je LinkedIn bedrijfspagina
  10. Benut de vele functies die LinkedIn je biedt

 

1. Een relevante omslagfoto

Er zijn nog steeds bedrijven die verzuimen een goede omslagfoto te uploaden. Maar met de omslagfoto laat je zien waar je bedrijf voor staat én wat je voor je doelgroep kunt betekenen.

De aanbevolen afmetingen voor je omslagfoto zijn 1192 pixels breed bij 220 pixels hoog. Kies een afbeelding die past bij je merk, maar kies vooral een afbeelding die laat zien wat je doet, wat je te bieden hebt én voor wie je werkt.

Voorbeeld omslagfoto LinkedIn bedrijfspagina

 

Die omslagfoto hoeft bovendien niet jarenlang dezelfde te zijn. Je kunt hem gerust regelmatig wijzigen en naar een nieuw product, dienst of evenement laten verwijzen.

 

2. Een wervende inleiding

In de inleidende tekst (de zogenaamde tagline)heb je 120 karakters. Probeer die maximaal te benutten door hier je belofte weer te geven als die nog niet in de afbeelding zichtbaar is. Datzelfde geldt voor je doelgroep: voor wie werk je/wie kan bij je kopen.

 

3. Voeg 2x een call to action toe

Bezoekers van je LinkedIn Bedrijfspagina zien altijd de knop om je pagina te volgen. Daarnaast staat een tweede knop met een extra call-to-action die je tot op zekere hoogte zelf kunt kiezen.

LinkedIn bedrijfspagina knoppen instellen

Maar er is meer: in het Info-gedeelte van je pagina heb je veel ruimte om je bedrijf voor te stellen aan een geïnteresseerde bezoeker. Daarin kun je de volgende onderdelen opnemen:

  • Waarom je doet wat je doet
  • Wie je klanten zijn
  • Welke diensten of producten je biedt
  • De volgende stap met jouw call to action

 

Bedenk dat iemand die dit stuk informatie op je bedrijfspagina leest, echt in je bedrijf geïnteresseerd is. Je komt immers alleen op dit tabje als je daar nieuwsgierig bent. Dus dit is een ideale plek om een tweede call-to-action te plaatsen. Vermeld bijvoorbeeld een gratis download of aanbieding. Die kun je overigens goed delen in de uitgelicht-sectie van je bedrijfspagina, zodat mensen daar direct naartoe kunnen. 

 

4. Zet hashtags strategisch in

Als je berichten plaatst op je pagina kun je uiteraard hashtags toevoegen. Maar je kunt ook 3 hashtags aan je pagina koppelen. Als er voor die hashtags elders op LinkedIn berichten geplaatst worden, krijg je namelijk een seintje zodat je kunt reageren. Door inhoudelijk te reageren maak je jouw bedrijfspagina zichtbaar voor meer mensen. Maar dan moet je dus wel 1 of meer hashtags kiezen waar je een duidelijke mening over hebt of waarvoor je heel nuttige kennis hebt die je snel en goed in een reactie kunt delen.

Vraag je bij beide typen hashtags af welke hashtags jouw doelgroep volgt, zodat je zichtbaar wordt voor de juiste mensen.

 

5. Verschillende soorten content op je pagina

Natuurlijk deel je op je LinkedIn bedrijfspagina waardevolle content. Dat kan content van jezelf zijn, maar ook relevante content van derden. Maar probeer berichten met externe links te vermijden. Allereerst omdat linkberichten minder getoond worden en omdat LinkedIn gebruikers vaak niet door willen klikken. Maar door linkberichten te vermijden en voor meer afwisselende contentvormen te kiezen, maak je je bedrijfspagina afwisselender en aantrekkelijker. Bovendien beloont het algoritme sommige contentvormen meer dan andere, waardoor je bereik toeneemt.

Probeer linkberichten tot een minimum te beperken, omdat die meestal weinig bereik krijgen. Kies dan liever voor alternatieven waarmee je jouw verhaal ook voor het voetlicht brengt.

Alternatieven voor externe links op je LinkedIn bedrijfspagina

 

training LinkedIn marketing

Meer rendement met LinkedIn

Ontdek welke content werkt op LinkedIn, hoe je die maakt en welke content bij jou en jouw doelen past. Zo plaats je straks echt effectieve berichten! 

Online training met strategie, tips & voorbeelden.

6. Cureer content van derden

Het staat een beetje ijdel om alleen je eigen content te delen op je bedrijfspagina (Wij van WC-eend…). Natuurlijk zet je die hier in het zonnetje, maar bedenk dat mensen je bedrijfspagina volgen omdat ze op zoek zijn naar interessante informatie en tips. Als je hier ook content van derden deelt, verrijkt dat je eigen content en positioneer je jouw bedrijf nog meer als een expert. Je laat immers zien dat je een brede blik hebt, dat je steeds open staat voor nieuwe kennis en dat je jouw volgers waardeert. Daarmee is dit een goede manier om je expertise op LinkedIn te tonen.

 

7. Content hergebruiken

De meeste mensen zitten maar af en toe op LinkedIn. Daarmee is de kans groot dat ze jouw content mislopen. Dan is het slim om content die succesvol was geregeld opnieuw te delen. Kijk dus af en toe in je statistieken om te zien welke content voor veel interactie zorgde of veel bekeken werd. Als er een onderwerp is dat aanslaat, kun je die content vaak in een ander format nogmaals delen. Maak van een LinkedIn artikel bijvoorbeeld een staande visual met de highlights. Maak er een korte video van of een PDF-document. Je hebt volop mogelijkheden om dezelfde inhoud op meerdere manieren te delen met je publiek.

 

8. Statistieken van je bedrijfspagina

Wie zijn de mensen die je pagina volgen nu precies? Komen je volgers overeen met je ideale doelgroep? De LinkedIn bedrijfspagina laat je achter de schermen gedetailleerd zien wie je volgers zijn. Je ziet wie het zijn, wat hun functie is, in welke branche ze werken, hoeveel werkervaring ze hebben en hoe groot het bedrijf is waar ze werken. Fijne informatie waarmee je kunt checken of je de juiste doelgroep bereikt.

Zoals je in onderstaande afbeelding ziet is de informatie behoorlijk uitgebreid en gedetailleerd. Dat is voor jezelf handig om te weten, maar het helpt je vooral om goede, gerichte content met je volgers te delen:

Behalve op functie kun je ook selecteren op bedrijfstak, senioriteit en bedrijfsgrootte.

 

9. Promoot je LinkedIn bedrijfspagina

Je hebt de optie om connecties uit te nodigen om je pagina te volgen. Maar die functie zorgt al snel voor irritatie. Gebruik het daarom met beleid en vraag het alleen aan mensen van wie je echt weet dat ze iets met je bedrijf of het onderwerp van je pagina hebben.

Maar je kunt echt nog wel meer doen dan dat. Promoot je LinkedIn bedrijfspagina vooral ook buiten LinkedIn. Plaats bijvoorbeeld een duidelijke link in de footer van je website, waarbij je liefst ook duidelijk maakt wat er te halen valt. Zet de LinkedIn bedrijfspagina in zakelijke e-mailhandtekeningen van medewerkers. Of wijs nieuwsbriefabonnees op je bedrijfspagina, bijvoorbeeld omdat je op die pagina iets exclusiefs deelt.

 

10. Extra functies van je bedrijfspagina

LinkedIn voegt regelmatig nieuwe functies toe, waardoor je steeds meer waarde uit je bedrijfspagina kunt halen. Ik benoem hier een paar interessante:

  1. Een bericht bovenaan vastzetten
    Het bovenste bericht is beter zichtbaar dan de daaropvolgende berichten, omdat weinig bezoekers echt ver zullen scrollen. Dus zet hier een bericht dat voor veel interactie zorgde of dat een showcase is voor je huidige aanbod. Let alleen op dat het bericht niet te veel veroudert: sommige mensen kunnen dan denken dat je pagina niet bijgehouden wordt.
  2. Gebruik de specialisaties
    Veel bedrijven gebruiken maar een paar specialisaties. Mogelijk omdat ze die hebben ingevuld toen ze de bedrijfspagina aanmaakten. Maar je aanbod is sindsdien vast uitgebreid. Of kijk of je specifieke niches kunt adresseren met de specialisaties. Zo wordt je bedrijfspagina vaker getoond in de zoekresultaten.
  3. Uitgelicht-sectie
    Voeg je belangrijkste content toe aan je Uitgelicht-sectie zodat die meer aandacht krijgt. Maar voeg hier bijvoorbeeld ook je belangrijkste weggever(s) toe of vermeld een speciaal aanbod of actie.

Online Masterclass LinkedIn content

Veel mensen vinden het lastig om content op LinkedIn te plaatsen, omdat ze niet goed weten wat ze moeten plaatsen om het gewenste effect te bereiken. Want wat werkt nog? Welke content heb je nodig om je doelen te realiseren? Hoe maak én deel je die content op LinkedIn? Dat en heel veel meer komt aan bod in de Masterclass ‘LinkedIn content die voor jou werkt’. Je kunt deze online volgen en ontdekt de laatste inzichten over wat werkt en hoe je titels, teksten, afbeeldingen, video en nog heel veel meer effectief inzet en hoe je keuzes maakt die bij jouw LinkedIn doelen passen.

Extra tips voor je LinkedIn bedrijfspagina

In dit artikel las je al meer over het gebruik van andere content formats en van de data in je statistieken. Hier vind je daar meer over:

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp

kennisleiderschap tonen op LinkedIn

Kennisleiderschap tonen op LinkedIn

LinkedIn is veel minder vluchtig dan andere social media en biedt de meeste content formats en distributiemogelijkheden. Tips om die te benutten om je kennisleiderschap te tonen | podcast & artikel

Lees meer