Social media content. Strategie en tips

Succesvolle social media content maken. Strategie en tips

Het maken van succesvolle social media content betekent dat je vier keer de juiste keuze moet maken: de juiste content in de juiste vorm op het juiste moment delen op het juiste social media platform. Dat geeft meteen aan hoe complex het kan zijn en ook hoe simpel.
Want als je weet…

  • welke content een snaar raakt bij je doelgroep
  • in welke vorm ze die het liefst zien
  • op welk moment ze daarvoor open staan
  • en waar ze te vinden zijn…

dan kun je social media content maken die het gewenste effect heeft.

Social media content met effect

Iedereen zou het liefst content maken die viraal gaat op social media. Maar feit is dat de meeste content hooguit een handvol shares of likes krijgt en dus maar een beperkt publiek bereikt. Hoe zorg je er dan voor dat jouw content populair is? Zijn daar technieken voor?
Ja, die zijn er. Jonah Berger is hoogleraar aan Wharton University en deed hier uitgebreid onderzoek naar. Hij onderscheidt 7 factoren die ervoor zorgen dat iets aanslaat.
In onderstaande video gaat hij uitgebreid in op die factoren.

Een deel van deze factoren kun je heel goed gebruiken in social media content. Ik zet een aantal technieken die iedereen kan inzetten op een rij.

1. Content die mensen erbij laat horen

Als je er in slaagt om mensen te laten voelen dat ze bij een selecte groep horen, voelen ze zich speciaal, zullen ze warme gevoelens houden voor je merk én dat warme gevoel delen op social media.
Voorbeelden: gun mensen een kijk achter de schermen, start een insiders groep met exclusieve informatie of voordelen. Samen actie voeren of stelling nemen tegen iets, zorgt ook voor verbinding.

2. Content die de ontvanger laat stralen

Als je content op social media zet die mensen die het liken of delen zelf goed voor de dag laat komen, wordt die content sneller gedeeld. Dat is vaak het geval met nuttige, behulpzame informatie die verschijnt op een moment dat daar veel vraag naar is. Maar het kan ook een bericht zijn met super originele of actuele inhoud.
Voorbeelden: anti-stress tips in de examentijd, auto-rijklaar tips vlak voor de vakantie of vlak voor de winter.

3. Triggers en associaties

Claim een vaste eigenschap, product of tijdstip en combineer dat met je merk zodat je daar iets eigens en herkenbaars van maakt. Cup a Soup deed dat ooit met het tijdstip van 4 uur in de middag. Op social media kun je ook een bepaald moment of situatie pakken en daar herhaaldelijk iets herkenbaars mee doen. Zo gaan mensen er naar uitkijken.
Voorbeelden: dilemma op dinsdag of een product koppelen aan oer-Hollandse momenten, zoals een rookworstmerk en een ontbijtkoekmerk doen met scènes met guur Hollands weer.

Storytelling is social media content die goed werkt

4. Vertel verhalen

Mensen zijn dol op verhalen en deze doen het heel goed op social media. Het is niet voor niets dat Instagram, Snapchat en Facebook ‘stories’ als functie hebben.
Voorbeelden: vertel verhalen van klanten, medewerkers, sollicitanten, lotgenoten en van mensen die al een stap gezet hebben. Ervaringen en achtergrondverhalen spreken erg aan, zeker als ze goed verteld worden.

5. Content met emotie

Berichten die positieve emoties opwekken, krijgen ook meer interactie. Humor, vertedering, liefde zijn emoties die aanzetten tot reageren. Wat minder positief maar wel werkzaam, zijn berichten die verontwaardiging opwekken. Deze creëren ook veel interactie.

De vorm van social media content telt

De vorm waarin je content giet, heeft veel invloed op het succes ervan. Zo kon je tot begin 2017 gerust berichten met een link plaatsen op Facebook of LinkedIn en zo gratis verkeer naar een site realiseren. Berichten met een link hebben momenteel echter veel minder effect omdat ze minder getoond worden. Wat het al jaren goed doet is visuele content: foto’s, afbeeldingen met tekst, infographics, animaties en video’s. Dat betekent dat je bij het maken van social media content van steeds meer markten thuis moet zijn. Een goede tekst schrijven alleen is vaak niet meer voldoende.
Omdat social media voortdurend veranderen is het belangrijk om je hier regelmatig goed over te informeren. Zo weet je wat nieuwe berichtvormen zijn en kun je daar op inspelen. Ook ontdek je welke vormen mogelijk minder goed zullen werken dan voorheen het geval was.

Social media content vereist een strategie

Een strategie voor social media opzetten is de belangrijkste voorwaarde om de kans op succesvolle content te vergroten. Bedenk wat je marketingdoelstellingen zijn en hoe social media kunnen helpen om die doelen te realiseren. Op welke platformen ga je je doelgroep bereiken? Welk platform geeft de meeste kans op conversie? Hoe zijn de kosten en baten per platform voor jouw organisatie?
Combineer antwoorden op deze vragen met de kennis die je hebt van je doelgroep, wat hun wensen zijn en hoe ze zich gedragen op social media. Kijk vervolgens naar het soort content dat je zou kunnen maken en houd daarbij bovenstaande principes in gedachten én je doelstellingen.
Al deze factoren bij elkaar leiden als het goed is tot een social media strategie. Daarin leg je vast welke content je waar op welk moment gaat delen, in welke toon je dat doet en met welke beeldtaal.

Ontwikkel een eigen, herkenbare stijl

Beeldtaal is belangrijk als je effect op social media nastreeft. Als mensen snel door hun tijdlijn scrollen is het slim als jouw beeld herkenbaar is en er om die reden uitspringt. Ontwikkel daarom een eigen beeldtaal, bijvoorbeeld door een handvol templates voor visuals te gebruiken. Daarmee blijf je trouw aan je eigen merkidentiteit, ogen je uitingen professioneel én vergroot je je zichtbaarheid.
Vertaal de templates vervolgens naar de verschillende afmetingen die gangbaar zijn voor de social media platforms van je keuze. Zo weet je dat ze altijd optimaal voor de dag komen.

Weet hoe je gedraagt…

Ik ben de laatste om je als een betweterige oma te vertellen hoe je je op social media moet gedragen. Maar gaandeweg zijn er wel best practices ontstaan die je de weg kunnen wijzen naar geaccepteerd gedrag van bedrijven op social media. Die best practices geven je ook ideeën over content die wel en misschien wat minder geschikt is.

1. Wees nederig

Mensen houden niet van opscheppers, dus wees waakzaam dat je niet (onbedoeld) zo overkomt. Toon zeker je successen, maar schep niet te vaak op en als je een succes benoemt, kijk dan of je de credits van je succes kan delen met anderen die daar aan hebben bijgedragen.

successen delen op social media

2. Wees eerlijk

Fouten en oneerlijke claims worden genadeloos afgestraft. Dus check en dubbelcheck je uitingen en dan nog gaat het af en toe fout. Dat hoort erbij, maar geef je fout dan toe. Misschien moet je er zelfs voor zorgen dat je een paar sorry-memes hebt klaarstaan voor het geval het je gebeurt.

3. Wees interessant

Niemand zit te wachten op 13 in een dozijn content. Kijk bij het bedenken van content hoe je net even anders kunt zijn, of je iets verrassends kunt melden of een andere invalshoek kunt laten zien. Originele onderwerpen doen het goed. Vermijd het delen van blogs en websites die je doelgroep waarschijnlijk toch al volgt.

4. Wees actief

Zorg dat je met enige regelmaat op social media actief bent en let vooral op de frequentie. Zorg dat die niet te laag is en dat deze aansluit bij je merk, branche, doelgroep en platform. Over de gewenste frequentie doen veel fabels de ronde en allerlei ‘goeroes’ menen te weten wat de ideale frequentie is. Onzin. Er is geen ideale frequentie, die bepaal je namelijk helemaal zelf en dat doe je met een social media content kalender.

Social media content kalender

Met een content kalender kun je goed plannen welke berichten je op welk moment waar gaat delen. Het biedt overzicht over je eigen berichten en je kunt er ook inhaakmomenten in plannen. Dat zijn momenten waarop er in je organisatie iets staat te gebeuren, momenten waarop er in je vak of branche iets interessants aan de hand is en zeker ook externe gebeurtenissen. Denk daarbij aan feestdagen en aan speciale dagen waarop een product of doelgroep landelijk of wereldwijd centraal staat. In een content kalender neem je idealiter de volgende elementen op per social media platform waarop je actief bent:

  • een vast aantal ‘slots’ per week of maand (of ander tijdvak)
    benoem dag en tijdstip van ieder slot
  • de berichten die passen bij je doelen
  • de vorm waarin het bericht wordt gegoten
  • wie de plaatsing doet
  • dag en tijd van plaatsing
  • inhaakmomenten
  • te nemen acties: wat heb je nodig om het bericht te maken

Dit kan heel goed in een excel format waarbij je bijvoorbeeld per maand of kwartaal een tabblad hebt en per platform een andere kleur gebruikt. Voor het daadwerkelijk plaatsen is het slim om met een plaatsingstool te werken. Facebook heeft een planningsoptie geïntegreerd. Daarnaast kun je een tool als Buffer gebruiken, eventueel in combinatie met Outlook. Outlook helpt je om iets in te plannen dat niet zo goed gaat via een andere tool. Bijvoorbeeld als je een video wilt plaatsen op Instagram of LinkedIn of wanneer je een notitie plaatst op Facebook of een lang artikel op LinkedIn. Dat gaat via tools helaas niet of minder effectief dan wanneer je het rechtstreeks op het betreffende platform plaatst.

Over Linda Krijns

Linda Krijns is oprichter en drijvende kracht achter contentmarketingbureau Sstroop. Ze helpt bedrijven bij het vergroten van hun zichtbaarheid en het trekken van klanten. Niet door te schreeuwen dat je er bent, maar door geruisloos (sst) te laten zien hoe goed je bent aan nieuwe en bestaande klanten. Met de online technieken van nu.

© Sstroop 2012-2018