Een krachtige social media strategie

 

handleiding social media strategieHoe profiteer je nu echt van de investering aan tijd en geld die social media vragen? Het antwoord zit in een doordachte en krachtige social media strategie. Daarom deze handleiding die je stap voor stap door de ontwikkeling van zo’n strategie heen loodst.

Je doelen bepalen

Een effectieve social media strategie start met het bepalen van je hoofddoelen met social media. Ik onderscheid daarbij zelf drie soorten doelen:

  1. Zenden en promoten van organisatie en content
  2. In gesprek gaan
  3. Monitoren en meten

1. Promotie via social media

Promotie klinkt niet zo charmant, maar speelt voor vrijwel iedere organisatie een rol. Je wilt immers dat mensen je organisatie leren kennen en gaan waarderen. Dat betekent dat je zichtbaar moet zijn op de social media platformen waar je doelgroepen ook aanwezig zijn. Daarnaast heeft je organisatie vast ook content die gezien, gehoord of gelezen moet worden. Dat betekent bijna automatisch dat je deze deelt via social media en als je het goed doet is het geen eenrichtingsverkeer.

Ook remarketing valt hieronder: via social media kun je bezoekers van je website nogmaals benaderen. Doe dat liever niet met salesachtige boodschappen, maar bied behulpzame content aan. Zo blijf je op een positieve manier langer aanwezig in iemands beleving.

2. In gesprek op social media

Promotie is vaak eenrichtingsverkeer. Maar echt effectief word je pas op social media als daar ook gesprekken uit voortvloeien. Zo zie je dat steeds meer bedrijven een klantenservicekanaal inrichten op bijvoorbeeld Facebook of Twitter. Maar je kunt ook gericht op zoek gaan naar hulpvragen over producten, diensten of informatie en anderen de helpende reiken door hen relevante content of informatie aan te reiken.

3. Monitoring op social media

Social media zijn heel handig om in de gaten te houden wat er over je merk wordt gezegd en om daar adequaat op te reageren. Daarnaast kun je hetzelfde natuurlijk doen voor je branche en voor concurrenten. Zo bewaak je je reputatie en doe je marktonderzoek dat je kunt gebruiken om je marketingbeleid bij te stellen.

Van social media doel naar doelstelling

Op basis van je doelen kun je concrete doelstellingen formuleren. Als het goed is liggen die in het verlengde van je marketingdoelstellingen. Bepaal dan wat de bijdrage van social media moet zijn, bijvoorbeeld:

  • Het aantal bezoekers op de site voortkomend uit social media
  • Het aantal leads of nieuwsbriefabonnees gerealiseerd via social media
  • Sales op of via social media
  • Stijging van de geholpen of spontane merkbekendheid
  • Groei van het aantal mensen dat positief over je merk denkt
  • Toename van het aantal positieve recensies op social media
  • Aantal vragen/klachten afgehandeld via social media
  • Voorkomen van reputatieschade in tijden van verandering

Een belangrijke vraag daarbij is of je voldoende zicht hebt op de resultaten van social media. Als dat niet het geval is bedenk dan met welke ingrepen of tools je dat inzicht kunt verkrijgen.

Verken je startsituatie

Breng in kaart waar je nu staat op social media. Dit heb je nodig voor het kwantificeren van je doelstellingen, maar als het goed is inventariseer je veel meer:

  • Waar ben je intern tevreden over: hoe verlopen processen, kost het veel/weinig tijd, heeft men het gevoel dat de ROI van social media voldoende is.
  • Wat vindt men extern van jullie social media inspanningen?
    Hoe staat het met het aantal volgers, met de interactie, met reactiesnelheid op vragen en berichten?

Idealiter kijk je voor je social media strategie dus niet alleen naar kwantitatieve doelen in je nulmeting, maar zeker ook naar kwalitatieve doelen. Die zijn soms subjectiever, maar het interne sentiment rondom je social media prestaties is erg bepalend voor het interne draagvlak dat je nodig hebt.

Verken je doelgroep

Dit lijkt vaak een no-brainer omdat je de doelgroep als het goed is al in beeld hebt. Maar check toch welke data er zijn over het social media gebruik van je doelgroep. Gebruiken ze het om te kijken of om te kopen? Met welke vragen zitten ze, wat weten ze al? Op welke dagen of tijden zitten ze op social media en wat is de frequentie? Moet je verdere segmentatie aanbrengen binnen je doelgroep, omdat het bijvoorbeeld per leeftijd verschilt welk social media platform de voorkeur heeft?

wat doet en wil je doelgroep op social media

Doe een concurrentieanalyse

Inventariseer wat je concurrenten doen op social media, welke kanalen ze intensief gebruiken, hoe vaak ze iets plaatsen, welke content succesvol is en of hun accounts groeien. Voor een deel van deze vragen kun je een tool als BuzzSumo gebruiken. Maar kijk vooral ook zelf rond op hun social media accounts: wat valt je op, waar ben je jaloers op, wat doen ze in jouw ogen verkeerd en waar laten ze kansen liggen? Toets die bevindingen door te kijken of de volgers van je concurrent daar net zo op reageren als jij.

Zo’n concurrentieanalyse is geen eenmalige actie. Het is iets waarbij je vaker de vinger aan de pols moet houden. Volg social media accounts van concurrenten en houd in Excel bij hoe ze groeien, bijvoorbeeld per kwartaal.

Formuleer kernboodschappen

Op basis van je doelstellingen, kenmerken van je doelgroepen en de acties van je concurrenten kun je kernboodschappen formuleren. Wat is het belangrijkste dat je wilt overbrengen? Hoe verpak je dat? Is dat zakelijk, misschien wat afstandelijk of juist luchtig en joviaal? Richt je je op objectieve kenmerken en voordelen of mag het wat emotioneler? Hint: juist op social media werkt dat laatste veel beter. Mensen willen hier verhalen zien en lezen en positieve gevoelens krijgen. Of juist het gevoel hebben dat ze iets negatiefs een halt toe kunnen roepen. Kijk dus uit met een al te rationele verpakking van je boodschap.

Kies je kanalen met zorg

Bijna geen bedrijf kan overal even goed aanwezig zijn. Vaak is het raadzaam om je tot twee social media platforms te beperken en die echt goed te doen. Op andere platforms kun je dan volstaan met een basisaanwezigheid.

Achterhaal gegevens over je doelgroep: waar zitten ze, wat vinden ze van het platform en hoe vaak kijken ze er? De toekomst van elk social media platform is koffiedik kijken: je weet nooit of een platform over 1 of 2 jaar nog steeds ‘hot’ is of passé. Maar wees alert en verken hoe een platform de laatste tijd presteert. Kijk ook naar functionaliteiten. Kun je aan remarketing doen, kun je adverteren en tegen welke kosten, is er plek voor evenementen, recensies, producten of vacatures? Of kun je er misschien directe omzet realiseren? Het zijn naast doelgroep voorkeuren belangrijke criteria om prioriteiten in platformkeuze te bepalen.

Wees ook voorzichtig met aannames. B2B bedrijven denken nogal eens dat Instagram niets voor ze is, maar Instagram is het nou net het platform waar B2B accounts de meeste interactie realiseren. Soms zit er een prachtige niche op een platform wat niet 1,2,3 voor de hand ligt, maar waarvan research uitwijst dat een deel van je doelgroep er wel degelijk zit.

van social media strategie naar social media tactiek

Bedenk een social media tactiek

Nu mag je eindelijk aan de slag met de meer creatieve kant van social media:

  • Welke content ga je plaatsen?
  • Hoe is de mix tussen eigen content en content van derden?
  • Welke bronnen gebruik je voor content?
  • Wat is je toonzetting?
  • Hoe ziet je beeldtaal eruit?
  • Hoe vaak plaats je iets?
  • Op welke tijden en dagen plaats je?
  • Voor welke vormen kies je (tekst, foto, video, live-video)?
  • Ga je segmenteren binnen een platform?
  • Wie gaat het doen en met welke tools?
  • Wanneer ben je bereikbaar via social media?
  • Wanneer kies je voor betaalde promotie?

Je tactiek staat als het goed is helemaal ten dienst van de voorkeuren van je doelgroep én je doelstellingen, maar heeft een duidelijke wisselwerking met de middelen die je ter beschikking staan. Maken jullie zelf content en hoe vaak kun je zelf content produceren? Hoe vaak kun je de hulp van derden inhuren om net die extra professionaliteit en creativiteit in huis te halen?

Ten slotte

Wie met een zakelijk doel social media inzet is al snel geneigd tot zenden en tot eenrichtingsverkeer. Maar je bereik en effect op social media wordt veel groter als je je richt op interactie. Vergeet dus vooral niet om vragen te stellen, mensen uit te nodigen om zelf iets te ondernemen en monitor welke acties een snaar raken. Gebruik die informatie om je social media strategie bij te stellen.

 

About Linda Krijns

Linda Krijns is oprichter en drijvende kracht achter contentmarketingbureau Sstroop. Ze helpt bedrijven bij het vergroten van hun zichtbaarheid en het trekken van klanten. Niet door te schreeuwen dat je er bent, maar door geruisloos (sst) te laten zien hoe goed je bent aan nieuwe en bestaande klanten. Met de online technieken van nu.

Speak Your Mind

*

© Sstroop 2012-2017