Social media uitbesteden?

Kies het juiste bureau als je social media wilt uitbesteden. Tips voor je keuze.Wil je social media uitbesteden, dan kom je al snel in een onbekende wereld van social media bureaus terecht die een wirwar aan social media pakketten aanbieden. Hoe ontdek je dan welk pakket bij jou past, of je een reële prijs betaalt en welke kwaliteit je krijgt?

De voordelen van het uitbesteden van social media

Ga je social media uitbesteden dan liggen de voordelen voor de hand:

  1. Je maakt binnen je organisatie/eigen agenda tijd vrij om andere zaken te doen.
  2. Het externe uurtarief is vaak voordelig: je betaalt exact voor wat je krijgt, niet voor vakanties, ziekteverlof etc.
  3. Die eindeloze zoektocht naar inspirerende content is voorbij.
  4. Je hoeft de voortdurende wijzigingen op social media niet meer zelf bij te houden.
  5. Je krijgt extra creativiteit en een frisse blik.
  6. Er is een consistente stroom van activiteiten, los van de drukte binnen je bedrijf.

Jammer genoeg zijn er ook nadelen

Het uitbesteden van social media heeft vaak tot gevolg dat er zaken langs je heen gaan. Je houdt zelf immers veel minder bij wat er op je social media accounts gebeurt dus je hebt minder zicht op vragen, complimenten en commentaren die via social media komen.

Daarnaast is er niemand die zoveel van een bedrijf weet als de mensen die er elke dag werken. Een extern bureau kan daar niet aan tippen waardoor het mogelijk is dat ze kansen op leuke berichten laten liggen.

Beide nadelen kun je overwinnen door regelmatig tijd uit te trekken voor overleg en afstemming. Een slim social media bureau draait niet op de automatische piloot, maar houdt een vinger aan de pols en laat jou als opdrachtgever af en toe zien wat er gebeurt. Niet alleen in cijfers maar zeker ook in inhoud.

De kosten van een social media bureau

Een ander nadeel kan zijn dat de kosten van social media ineens heel duidelijk zijn.  Waar het werk eerst intern werd gedaan, heb je nu te maken met out-of-pocket kosten. Een complicerende factor is dat de kosten van het uitbesteden van social media nogal variëren tussen bureaus. Veel bureaus bieden namelijk pakketten aan van verschillende zwaarte. Die beginnen bij € 195 per maand en dat loopt op tot € 1495. Met natuurlijk een hele range aan social media pakketten die er ergens tussenin zitten. Voor je het weet vergelijk je dus appels met peren en zit je met een complete fruitmand aan soorten pakketten waar je een keus uit moet maken. Dat is geen sinecure.

Naast een goede vergelijking vragen die zichtbare kosten om duidelijke en regelmatige evaluaties. Zo krijg je zicht op wat het uitbesteden van social media oplevert en kun je de kosten ook beter intern verantwoorden.

Wel of niet uitbesteden

Voor je aan de selectie van een social media bureau begint is het de moeite waard om jezelf af te vragen wat de uitbesteding je waard is:

  • Hoeveel uur per week besteed jij of een collega nu aan social media?
  • Wat levert het op als die uren voor een andere taak ingezet kunnen worden?
  • Hoe veel of hoe weinig plezier beleef je eraan en hoeveel hoofdbrekens of frustratie krijg je doordat social media op je bordje liggen?
  • Heb je nu voldoende impact op social media of heb je het gevoel dat er meer uit te halen valt?

De antwoorden op deze vier vragen laten je snel zien of het uitbesteden een slimme keus is. Dan begint de zoektocht…

Werkwijze social media bureau

Als je je in de werkwijze van verschillende bureaus verdiept, merk je dat vier zaken cruciaal zijn om de social media van iemand over te nemen:

  1. Ervaring met de gevraagde social media kanalen
  2. De juiste tools
  3. Tijd en discipline
  4. Nauwe samenwerking met de klant

Ervaring en de juiste tools zijn voor de hand liggende zaken die op orde moeten zijn. Maar voldoende tijd en discipline zijn net zo belangrijk. Social media gedijen bij regelmaat en dat betekent dat voldoende aantrekkelijke content structureel gemaakt en gedeeld moet worden. Ook als je als klant met andere prioriteiten bezig bent. Tijd is voor een social media redacteur ook essentieel om de eigen vakkennis up-to-date te houden. Want social media veranderen razend snel en die veranderingen eisen steeds aanpassingen in strategie en werkwijze. Ten slotte moet er ruimte zijn om goed samen te werken. Een social media redacteur moet het merk kunnen leren kennen zodat hij/zij aanvoelt wat bij het merk past. Dat betekent regelmatige afstemming over de inhoud van te plaatsen berichten en over eventuele reacties die daar op komen.

Criteria bij het uitbesteden van social media

Heb je besloten om de social media voor jouw organisatie uit te besteden en wil je hun pakketten onderling vergelijken, dan helpen de volgende vier sets criteria:

1. Hoeveel social media platforms worden ingezet binnen een pakket?

Is voor jouw bedrijf vooral één social medium echt relevant? Kies dan voor een specialistisch pakket voor dat platform. Wil/moet je op meerdere platforms aanwezig zijn? Kies dan voor een breder pakket en bedenk dat het bureau hiermee een efficiencyslag kan maken: een stuk content kan op meerdere manieren op meerdere platforms gedeeld worden.

2. Maken ze ook content of gebruikt het bureau alleen bestaande content?

In het laatste geval gaat het om relevante content van derden die geselecteerd en gedeeld wordt. Daarnaast gebruiken ze artikelen, beeld en video’s die jij als opdrachtgever maakt of laat maken.
Sommige bureaus maken ook content voor je social media. Dat kan van alles zijn: artikelen, foto’s, video’s of visuals waarin bijvoorbeeld quotes of positieve uitspraken van klanten worden uitgelicht. Als vuistregel geldt dat ‘eigen’ content meer impact heeft dan content van derden. Zeker nu zowel LinkedIn als Facebook berichten met linkjes minder laat zien aan volgers.

3. Reageert het bureau ook op opmerkingen en vragen?

Heb je een levendig account of pagina waarop mensen ook tal van vragen stellen of misschien zelfs klachten delen, dan moet je met je bureau afspreken wie daar op reageert en hoe snel dat gebeurt. Is een bureau 24 uur per dag, 7 dagen per week paraat of alleen op afgesproken tijden? Hoeveel tijd kost het een bureau om echt ingevoerd te raken in alle ins en outs van jouw bedrijf? Afhankelijk van het door jou gewenste serviceniveau en de aard van je aanwezigheid op social media kan dat veel tijd kosten of het kan juist reuze meevallen.

4. Rekent een bureau opstartkosten?

Als je social media uitbesteedt, kan een serieus bureau niet direct voor je aan de slag. Wil je kwaliteit hebben en resultaten boeken dan moeten eerst de volgende stappen gezet worden:

  • Formuleren van doelstellingen.
  • Doen van een nulmeting: waar sta je nu?
  • Maken van een contentkalender: hoe vaak plaats je op welk social media platform, op welke tijd en welke berichten scoren het best bij jouw doelgroep?
  • Achterhalen van goede bronnen voor interessante, passende content.
  • Een analyse van wat werkt voor je concurrenten en voor jou
  • Inrichten van de social media: goed beeldmateriaal, wervende teksten en knoppen die aanzetten tot actie
  • Maken van huisstijl templates voor berichten: hoe gaan visuals eruitzien?

Mogelijk heb je zelf al over een aantal zaken nagedacht en is een deel al geregeld. Is dat niet het geval dan moet het bureau uren investeren om dit in gang te zetten. Die uren moeten ergens verrekend worden. Dat kan in de vorm van opstartkosten. Het kan ook verwerkt zijn in het maandtarief dat elke maand gehanteerd wordt. De eerste manier is heel transparant en voorkomt dat je bij een langlopende samenwerking uiteindelijk te veel betaalt. De tweede manier is op korte termijn financieel aantrekkelijk.

Vragenlijst voor een social media bureau

Om je te helpen maakten we vast een uitgebreide vragenlijst waarmee je een selectie kunt starten:

  • Is er een vaste redacteur voor jouw account of wisselt dat?
  • Hoeveel ervaring hebben de betreffende redacteuren met social media?
  • Wat weten ze van jouw branche of vakgebied?
  • Beheerst het bureau alle social media die voor jou van belang zijn?
  • Hoe verdiept het bureau zich in de kwaliteiten en eigenschappen van jouw organisatie?
  • Maakt het bureau binnen het pakket ook content of deelt men alleen bestaande content?
  • Welk type berichten gaat men delen (tekst, links, quotes, beeld, video etc.)?
  • Wat is de ideale frequentie voor social media berichten voor jouw account en doelstellingen?
  • Beantwoordt het bureau ook (kritische) vragen die via social media binnenkomen?
  • Is er binnen het pakket ruimte om te adverteren en zo het bereik te vergroten?
  • Formuleert het bureau doelstellingen? Hoe?
  • Meet men doelstellingen, resultaten en hoe rapporteert het bureau die?
  • Hoe verloopt de afstemming tussen bureau en klant? Welke informatie delen jullie en hoe vaak?
  • Biedt het bureau meer diensten op online marketing gebied?
  • Wat is de looptijd en opzegtermijn van een contract? Kun je gemakkelijk tussentijds opschalen of juist minderen?
  • Hoe verloopt de facturatie? Vooraf of achteraf, betalingstermijn etc.

afbeelding-checklist-social-media-bureau-selecterenWil je dit lijstje bewaren?

Je kunt deze Checklist social media bureau selecteren
direct downloaden door op de link te klikken.

Social Media beheer door Sstroop

Voor een deel van onze klanten beheren we ook social media. Bij ons betekent social media beheer dat we eerst een strategie formuleren en bepalen hoe vaak we welke content willen delen. Dat is meestal een mix van content die we zelf maken en content van derden. Ook kijken we of adverteren een rol moet spelen en welk budget daarvoor nodig is. Op Facebook adviseren we vrijwel altijd een (beperkt) advertentiebudget om voldoende bereik te realiseren.

Social media beheer gaat bij ons hand in hand met content creatie. Want eigen content in je eigen huisstijl zorgt voor veel meer impact.

Social media pakketten starten bij € 300 per maand voor twee platforms. Wil je meer dan twee platforms of heb je extra wensen, dan kijken we hoeveel tijd die extra acties kosten en maken we een offerte op maat. Onze abonnementen zijn altijd per maand opzegbaar, want we geloven niet in kleine lettertjes, wel in het leveren van aantoonbare toegevoegde waarde. Dat betekent wel dat we voor we van start gaan investeren in een goede strategie en analyse. Een deel van die uren nemen we voor onze eigen rekening, maar we vragen ook een bescheiden bedrag aan opstartkosten.
Via onderstaand formulier vraag je geheel vrijblijvend een kostenopgave.

Over Linda Krijns

Linda Krijns is oprichter en drijvende kracht achter contentmarketingbureau Sstroop. Ze helpt bedrijven bij het vergroten van hun zichtbaarheid en het trekken van klanten. Niet door te schreeuwen dat je er bent, maar door geruisloos (sst) te laten zien hoe goed je bent aan nieuwe en bestaande klanten. Met de online technieken van nu.

© Sstroop 2012-2018