Content maken? Ga eens offline!

Offline content werkt net zo lekker als online

Contentmarketing is online, toch? Nou, nee. Content kun je zeker ook offline inzetten en offline contentmarketing kan juist een waardevolle aanvulling zijn op je online activiteiten. Daarom volgen hier wat suggesties en voorbeelden.

Voorbeelden van offline contentmarketing

Een van de bekendste voorbeelden van offline contentmarketing zijn de gratis magazines die organisaties inzetten om mensen aan zich te binden en tegelijkertijd hun producten in het zonnetje te zetten. Denk aan de Kampioen van de ANWB of de Allerhande van Albert Heijn. De laatste verschijnt in een oplage van 2 miljoen en heeft 4,5 miljoen lezers. Daar kom je als doorsnee bedrijf natuurlijk niet aan, maar het is wel een voorbeeld dat je ter inspiratie kunt nemen.

voorbeeld offline contentmarketing

Andere voorbeelden zijn de behulpzame mini gidsen die de Consumentenbond uitbrengt over bijvoorbeeld zorgverzekeringen of gezond eten, de open dagen van onderwijsinstellingen en verenigingen of evenementen waar je kunt proeven van een onderwerp of bedrijf. Een goed  voorbeeld van het laatste is het jaarlijkse Museumweekend.

Aandacht, maatwerk en interactie

Offline content helpt je niet je positie in zoekmachines te verbeteren. Tegelijkertijd biedt het wel een aantal voordelen ten opzichte van online content:

Er is meer aandacht
Die bezoeker van je website of volger op social media is een van velen. En tenzij deze zelf iets onderneemt (klikt, reageert), krijgt deze geen enkele aandacht van je. Vervelende pop-ups daargelaten. Offline content vind je echter vaak in een omgeving waarin er meer aandacht is voor de bezoeker.

Interactie en maatwerk
Er zijn tal van contentmanagement tools die een vorm van maatwerk bieden als het gaat om het aanbieden van extra content of vervolgacties aan een bezoeker van je site. In een fysieke omgeving is het gedrag en de interactie geheel anders en dat maakt het vaak lastiger. Toch kun je offline ook maatwerk leveren als je je goed in de situatie inleeft en keuzes maakt over wat je offline kunt en wilt bereiken. Bedenk welke vragen de offline omgeving oproept en op welke manier je daar op in kunt spelen. Moet dat een persoon zijn die bepaalde vragen stelt of content aanreikt of moet er op bepaalde fysieke punten iets onder de aandacht gebracht worden?

Ideeën voor offline contentmarketing

Om het gemakkelijker te maken om offline contentmarketing in de praktijk te brengen én aan te laten sluiten bij je online content, volgen hier enkele ideeën voor offline content en hoe je die kunt inzetten.

De verpakking van je producten

Een verpakking kan zoveel meer zijn dan alleen een functioneel omhulsel. Deze kan tips bevatten, een verwijzing naar social media accounts waar bijvoorbeeld je klantenservice te bereiken is of ander handig advies. Je kunt er inspirerende quotes op afdrukken van klanten of beroemdheden, grappige weer of uitspraken en zelfs een gedicht. Daarnaast zorgt je verpakking voor sfeer en beleving.

Iets extra’s meesturen met een bestelling

Veel bedrijven sturen een foldertje met nog meer producten en aanbiedingen mee. Maar zo’n folder is meestal gericht op extra sales en niet op het ondersteunen en binden van de klant. In plaats daarvan kun je (afhankelijk van de aantallen waar het om gaat) ook iets anders meesturen:

  • Een boekje met tips van andere gebruikers of je klantenservice
  • Een beknopte handleiding in klare (beeld)taal (in plaats van gemakzuchtig verwijzen naar een online handleiding)
  • Een kaartje met een persoonlijke boodschap
  • Achtergrondinformatie over je product: weetjes, totstandkoming of duurzaamheid doen het goed

Video op een verkooplocatie

Bewegend beeld is een eyecatcher en videomarketing is een grote trend binnen contentmarketing. Maar video kun je ook inzetten op je verkoop- of bezoeklocatie. Laat enthousiaste klanten aan het woord over je product of dienst, geef (onverwachte) gebruikerstips of laat zien hoe het product achter de schermen tot stand komt. Met ondertiteling voorkom je dat geluid een storende factor wordt.

Posters op een verkooplocatie

Heb je advies, tips of originele toepassingen van je producten, dan kun je die goed delen op visueel aantrekkelijke posters op je verkooplocatie. En QR-codes mogen dan volgens sommigen ouderwets zijn, ze helpen wel om mensen vervolgens naar een webpagina met aanvullende informatie te leiden.

Virtual reality toepassingen

Visuele content die de kijker ergens mee naar toe neemt of iets laat beleven dat er pas over een tijdje is, is een mooie contentvorm om op locatie te gebruiken. Bijvoorbeeld op een beurs, in je winkel of bedrijfslocatie. De inzet ervan wordt nu snel goedkoper en zal daarmee bij meer bedrijven binnen bereik komen.

Drukwerk

De mogelijkheden van drukwerk zijn eindeloos en kunnen veel meer omvatten dan een wat oubollig flyertje. Flyers kun je tegenwoordig eenvoudig in een lage oplage maken dus maak eens specifiek drukwerk voor specifieke gelegenheden. Enkele suggesties:

  • Geef de klanten in je restaurant een recept mee van het gerecht waarvan ze net hebben gesmuld
  • Print waardevolle tips en adviezen van je site ook uit op een mooi vormgegeven A4 en leg die op je verkooplocatie. Maak dan wel een call-to-action naar je nieuwsbrief waar de bezoekers meer van dergelijke tips kunnen vinden.
  • Maak kleine kaartjes die mensen gemakkelijk bij zich kunnen steken waarop je een bondige tip of visuele illustratie geeft of juist een korte url waar men die handige of entertainende content kan vinden.

Aanwezigheid op beurzen

Toegegeven, de meeste bedrijven maken een oubollige indruk op beurzen en halen er veel minder uit dan zou kunnen. Terwijl een beurs gezien wordt als een geweldige mogelijkheid om leads te verzamelen en geïnteresseerden persoonlijk te benaderen. Het draait dan om het vangen van de aandacht en om het vasthouden ervan tot na de beurs. Dat doe je niet door visitekaartjes te verzamelen door iets leuks te verloten of weg te geven.

Het is effectiever om waarde te bieden aan degenen die echt interesse hebben. Die waarde kan heel goed ingevuld worden door content. Hoe je dat doet hangt af van je doelgroep, de aard van de beurs en je aanbod. Maar op een beurs kun je mensen echt iets laten ervaren, 1-op-1 interactie bieden, kleinschalige kennissessies organiseren of je kunt hen tastbare content meegeven die je niet op je site aanbiedt omdat dat qua handling en/of kosten te onhandig is. Dat maakt je aanwezigheid op de beurs extra waardevol in de ogen van de bezoeker omdat deze zijn moeite om erheen te gaan beloond ziet met iets exclusiefs.

Maar wat als je bedrijf alleen online actief is?

Offline marketing lijkt op het eerste gezicht vooral goed inzetbaar als je bedrijf fysieke plekken heeft waar klanten en potentiele klanten langs en binnenkomen. Toch kun je ook als je bedrijf online opereert, heel goed offline content inzetten. Er zijn immers tal van plekken en gelegenheden denkbaar die dan wel niet van jou zijn, maar waar je wel jouw content kunt etaleren en delen. Denk aan:

  • Winkels en locaties die affiniteit hebben met jouw onderwerp en waar mensen komen met interesse in jouw kennis en tips.
  • Medewerkers die naar een bijeenkomst gaan en daar altijd wel iemand met interesse tegen komen. Fijn als ze iets meer mee hebben dan alleen een visitekaartje!
  • Advertorials in geprinte (vak)bladen waar je tips deelt of een best practice case.
    Ja, dat voelt als tijdelijke reclame en toch kan het een zinvolle besteding van je budget zijn als je het medium met zorg kiest.

Integreer online en offline

Het ‘aan elkaar knopen’ van offline en online content is een uitdaging. Dat vraagt kennis van verschillende communicatiekanalen en technieken plus een frisse blik. Omdat mensen de switch van offline naar online niet heel gemakkelijk maken is het slim om hen daar in te faciliteren. Bijvoorbeeld met een passende url waar je geen hele site bouwt maar die met een simpele redirect mensen naar de juiste pagina op je website verwijst (waar de url’s natuurlijk onhandig lang zijn).

About Linda Krijns

Linda Krijns is oprichter en drijvende kracht achter contentmarketingbureau Sstroop. Ze helpt bedrijven bij het vergroten van hun zichtbaarheid en het trekken van klanten. Niet door te schreeuwen dat je er bent, maar door geruisloos (sst) te laten zien hoe goed je bent aan nieuwe en bestaande klanten. Met de online technieken van nu.

Speak Your Mind

*

© Sstroop 2012-2017