Meer inkomende links naar je website

Met inkomende links sla je twee vliegen in één klap: er komt verkeer naar je site én ze zijn goed voor je positie in de Google zoekresultaten. Maar dan moeten de inkomende links wél relevant zijn en afkomstig zijn van websites die enige kwaliteit bieden. Alleen, hoe kom je dan aan die inkomende links?

Kwantiteit en kwaliteit

Allereerst is het goed om te weten dat er twee soorten inkomende links zijn, do-follow links en no-follow links. De eerste zijn het belangrijkst, omdat dit links zijn die Google ziet en gebruikt als het de waarde van je site en content probeert in te schatten. No-follow links zeggen eigenlijk tegen Google ‘negeer mij’. Die laatste hebben daarom voor je vindbaarheid geen echte waarde, maar kunnen wel voor bezoekers zorgen.

Voor inkomende (do-follow) links geldt dat kwaliteit en kwantiteit allebei belangrijk zijn. Mogelijk ga je eerst voor kwantiteit, maar kijk na enige tijd zeker ook naar de kwaliteit van inkomende links en probeer die uiteindelijk de boventoon te laten voeren. Kwaliteit kun je op twee manieren afmeten:

  • Een website heeft een vergelijkbaar vakgebied of onderwerp als jouw site
  • Een website heeft een hoge domeinautoriteit: de inhoud toont expertise, de site heeft een bepaalde autoriteit over het onderwerp en de site is betrouwbaar.

Door inkomende links van andere websites uit je branche, vakgebied of onderwerp te realiseren, krijg je bezoekers die relevant zijn. Bovendien wordt voor Google duidelijk dat je website iets met een bepaald onderwerp te maken heeft. Een timmerman die links krijgt uit de bouwwereld laat zien dat zijn content over timmeren relevant is en krijgt gerichte bezoekers. Gaat een timmerman links proberen te realiseren bij schoonheidssalons, boekwinkels of kappers, dan zal dat weinig opleveren.

Links van websites die al een hoge waardering van Google hebben, zullen ook bijdragen aan de waarde van jouw website. Dat lees je o.a. af aan de domeinautoriteit die Google toekent aan iedere website. Dat is een cijfer tussen 1 en 100. Hoe hoger hoe beter.

Idealiter ga je dus voor websites uit je branche of vakgebied die ook al goed gewaardeerd worden door Google. Maar die links krijg je niet zo maar. Het vraagt actie van jouw kant. Daarom zeven manieren om waardevolle inkomende links te realiseren.

1. Maak buitengewoon nuttige content

Maak content waar mensen niet omheen kunnen als ze het antwoord op een bepaalde vraag zoeken. Ga na welke brandende vragen jouw doelgroep heeft en formuleer daarop het ultieme antwoord. Dat zullen meestal geen korte artikelen zijn die snel klaar zijn. Het zijn eerder inhoudelijk goed doordachte antwoorden. Die vragen vaak research en een goede overzichtelijke indeling van de informatie.

Enkele voorbeelden van buitengewoon nuttige content zijn:

Een overzicht van aanbieders

Mensen weten dat er meerdere aanbieders zijn, maar vinden het lastig kiezen. Ze krijgen dus graag hulp en informatie aangereikt waar ze hun keuze op kunnen baseren. Wanneer je een objectief overzicht geeft waarin je jouw aanbod en dat van concurrenten op een rij zet of waarin je criteria geeft waarop mensen hun keus kunnen baseren, dan wordt zo’n overzicht gewaardeerd.

Deze overzichten zijn meestal zeldzaam, omdat bedrijven bang zijn dat ze daarmee iemand alleen maar op de concurrent wijzen. Die angst is niet terecht. De markt is transparanter dan ooit en iemand weet je concurrentie zo ook wel te vinden. Maar door de weg te wijzen creëer je vertrouwen en zal men je gaan waarderen.

Juist omdat mensen deze content waarderen zullen andere websites hier graag naar linken.

Uitkomsten van onderzoek

Zet feiten en cijfers op een rij waar je klant iets aan heeft. Doe deskresearch of doe zelf onderzoek en geef de uitkomsten weg. Het rapport en de bijbehorende pagina zijn waardevol. Maar als de uitkomsten objectief en bijzonder zijn, zal een persbericht naar de juiste media ook voor inkomende links zorgen.
Zie ook punt 4 verderop in dit artikel.

Publiceer interviews

Mensen houden van verhalen en interviews zijn prettig leesbaar. Kijk daarom of je mensen kunt interviewen die jouw doelgroep iets te melden hebben. Dat interview kun je op je eigen site plaatsen en daarnaast zal de geïnterviewde naar je artikel willen linken. Daarmee heb je én aantrekkelijke content voor je eigen site èn minimaal één relevante inkomende link. Want ook andere websites linken graag naar een interview met interessante uitspraken.

beter vindbaar training

Jouw website straks veel beter vindbaar?

Bestel de online masterclass ‘Beter vindbaar met content’
voor slechts €37. En ontdek hoe jij met jouw content de
vindbaarheid van je site straks structureel verbetert.

2. Ga gastbloggen

Benader relevante websites en vraag of je een gastblog mag schrijven. De website zal je artikel met link naar je website vermelden en soms krijg je ook een eigen profielpagina waar je naar je website kunt verwijzen. Kijk welke websites veel gelezen worden door je doelgroep en of er al bloggers zijn die vergelijkbare expertise hebben. Kijk waar ze over schrijven en kies onderwerpen die nog niet bediend zijn.

Wees zeker kieskeurig waar je wel en niet gaat gastbloggen. Tenslotte heb je beperkt tijd, maar denk vooral ook om je imago. Kies websites die goed aangeschreven staan en waar content van goede kwaliteit geplaatst wordt. Lees hier de tips om succesvol te gastbloggen.

3. Reageer op websites en forums

Door te reageren op bestaande artikelen en discussies kun je meer links naar je eigen site krijgen. Schrijf alleen dan een reactie als je echt iets toe te voegen hebt. Een welgemeend compliment kan ook als je het onderbouwt. Zet liever geen links naar je eigen website in je reactie. Dat komt snel spammerig over. Het kan wel, maar alleen als de pagina heel erg is toegespitst op het betreffende onderwerp. Vaak mag/moet je bij de reactie toch al verplicht je naam, email en website invullen en dat is dan de bron van de inkomende link.

Veel van deze links zullen een no-follow link zijn. Die voegen op het eerste gezicht weinig toe. Maar… ze dragen wel bij aan je reputatie én ze zorgen ook voor verkeer naar je site. Dit zijn twee factoren die gerelateerd zijn aan online vindbaarheid.

Daarnaast bevat een natuurlijk websiteprofiel altijd do-follow en no-follow links. Dus met een deel no-follow links bevestig je in de ogen van Google dat je een ‘normale’ website bent.

4. Formuleer een mediabeleid

Inkomende links van nieuwswebsites hebben in de ogen van Google veel waarde. Wanneer je informatie hebt die voor hen relevant is, zal dat niet alleen aandacht opleveren, maar ook waardevolle inkomende links.

Journalisten en redacties hebben altijd behoefte aan nieuwe experts, nieuwe feiten en een frisse of tegendraadse blik. Je kunt daar op inspelen door een gericht mediabeleid tot onderdeel van je contentstrategie te maken. Dat kan op veel manieren. Door persberichten te versturen bijvoorbeeld. Niet over promotioneel productnieuws, maar bijvoorbeeld wel over onderzoek dat je gedaan hebt.

Je kunt ook relevante journalisten, redacteuren en media volgen en zodra je ziet dat ze bepaalde informatie zoeken waar jij of een collega verstand van hebt, je kennis en hulp aanbieden. Veel journalisten zitten op Twitter en zijn daar te volgen. Of je wordt lid van Vaker in de Media (VIDM). Daar plaatsen journalisten hun vragen en je kunt jezelf positioneren als expert op een bepaald gebied, zodat journalisten jou gemakkelijk kunnen vinden en benaderen. Als ze je vermelden in een artikel, zullen ze veelal linken naar je website.

Je kunt heel goed om een link vragen als beide websites iets gemeen hebben. Een thema of een samenwerkingsrelatie bijvoorbeeld.

Wanneer je gericht om een relevante link vraagt bij een website met wie je qua onderwerp veel gemeen hebt, heb je er allebei wat aan. Jij krijgt gericht verkeer, de andere website kende jouw website nog niet en ontdekt nu relevante content die het met de eigen bezoekers kan delen en kan hen zo meer waarde bieden.

Links ruilen moet je zeer beperkt doen, omdat het in de ogen van Google ook als een truc over kan komen. Doe het alleen als de ruil over en weer echt relevant is. De inhoud van de betreffende webpagina’s zou de waarde moeten zijn die de doorslag geeft om links uit te wisselen.

Doe het niet als beide sites niets met elkaar gemeen hebben, als een van beide leeft van linkruils of als een van beide websites in de ogen van Google weinig kwaliteit biedt.
Sommige ‘slimmerikken’ bouwen een driehoekslinkrelatie: site A wil een link van site B en belooft A een link vanaf site C. Zo proberen ze aan het kritische algoritme te ontsnappen. Zo’n driehoeksrelatie is eigenlijk een teken dat de andere partij gekunsteld bezig is. Dat is iets waar Google alert op is en je kunt er bijna op wachten dat dat afgestraft wordt.

Betalen voor een link is in strijd met de Google richtlijnen en je kunt dus gestraft worden. Google is slim genoeg om websites die veel partijen laten betalen voor inkomende links te achterhalen, dus er kleeft een risico aan. Toch is links inkopen iets dat veel gebeurt. En er zijn zeker kwaliteitssites die de mogelijkheid geven om een link te kopen, maar vaak koop je dan een plek voor jouw content op die site en niet alleen een ‘kale’ link. Kies je daarvoor, zorg dan dat die link heel relevant is en dat die partij niet bekend staat om zijn linkverkooppraktijken.
Er is nog een andere veilige uitzondering: als je lid wordt van een branchevereniging of overzichtswebsite en als die site je vervolgens een waardevolle link kan bieden. Misschien zat je niet echt op het lidmaatschap zelf te wachten, maar weegt de prijs op tegen de waarde die de link je in combinatie met lidmaatschapsvoordelen biedt.

Zorg dat je een mix van bovenstaande methoden gebruikt zodat je een gevarieerd linkprofiel krijgt.

Onderstaande video geeft een aantal praktische tactieken om inkomende links te realiseren.

 

Inkomende links zijn belangrijk voor de positie van je website in Google en dat is waarom je aandacht besteedt aan linkbuilding. Maar het doel van inkomende links is niet alleen om beter vindbaar te worden maar juist om gericht verkeer naar je site te krijgen. Daar zijn meer manieren voor dan uitsluitend inkomende links realiseren.

Als je content maakt die een snaar raakt en die specifiek gericht is op jouw doelgroep dan zullen er altijd mensen zijn die dat waarderen. Een deel van hen deelt jouw content verder via mail, social media of via andere platformen. Dat levert geen inkomende links op die in ogen van Google meetellen voor je positie, maar wél meer gewenste bezoekers die vaak interesse hebben in je informatie of aanbod.

Bovendien speelt de BERT-update van Google’s algoritme uit 2019 hierbij nog een belangrijke rol. Kortweg gezegd betekende deze update dat Google door analyses van de inhoud van je content nog beter kan inschatten of content waardevol is en een goede positie verdient. Blijf daarom vooral goede content maken voor mensen, dan volgt de zoekmachine bijna vanzelf.

  1. Maak hele nuttige content die waardering oogst
  2. Ga gastbloggen
  3. Reageer op andere sites en fora
  4. Zorg voor een gericht mediabeleid
  5. Vraag om links bij verwante websites
  6. Ruil beperkt links
  7. Word lid van relevante overzichtswebsites