Een sterk merk bouwen met content

sterk merk bouwen

Hoe meer mensen hetzelfde zeggen over je merk, hoe sterker je merk is. Kijk maar om je heen naar merken die bekend en geliefd zijn. Je ziet vaak dat iedereen dan goeddeels dezelfde eigenschappen toedicht aan die bekende merken.Iedereen die iets met marketing doet, droomt ervan om een sterk merk neer te zetten. Gek genoeg doen velen dan net de verkeerde dingen. Want een sterk merk bouw je niet (alleen) met een reclamecampagne. Maar hoe pak je het dan wel aan?

Maak van je merk een levensecht karakter

Mensen vallen niet op bedrijven, ze vallen op mensen. Mensen met een karakter dat hen aanspreekt, die zichzelf zijn in alles wat ze doen. En mensen die je mag, raken je emotioneel, in je hart. Dat gaat veel verder en dieper dan iemand die je op rationeel vlak iets biedt. Daarmee kun je geen band opbouwen. Het gevoel dat mensen bij een karakter hebben is bovendien een gevoel dat lang blijft. Mits dat karakter niet verandert of onvoorspelbaar wordt.

Zo werkt het ook met bedrijven die een gewaardeerd merk willen worden. Bedrijven kunnen pas een warme band met een consument opbouwen als ze hen emotioneel weten te raken en een gevoel weten op te wekken. Daarvoor moet je ook als bedrijf investeren in een levensecht karakter. Een karakter dat bij je past zoals je echt bent, met herkenbare eigenschappen.

De merken die dat doen worden dan als een vriend of goede buur, als een broer of moeder, als een collega of coach. Iemand die je gelooft, waardeert en op wie je graag een beroep doet. Het bedrijf is met zijn karakter van betekenis voor de klant. Omgekeerd kan het bedrijf in deze situatie op zijn klanten rekenen. Want een bedrijf met karakter creëert fans en ambassadeurs: mensen die verder vertellen wat het bedrijf voor hen betekent.

Onderscheidend vermogen

Een sterk merk zegt iets over de aantrekkingskracht van jouw merk. Maar als het goed is zegt het ook iets over je concurrent. Jouw merkkarakter staat dan voor een waarde die andere aanbieders niet kunnen waarmaken. Je bent bijvoorbeeld recht door zee en straalt dat nadrukkelijk uit omdat je weet dat je concurrent als niet erg betrouwbaar wordt gezien. Of jij bent slagvaardig waar andere bedrijven in je branche traag als stroop zijn. Of je bent allerhartelijkst waar anderen vaak wat afstandelijk opereren. Wanneer je een karakter kiest, kies je als het goed is ook een positie die nog niet door anderen wordt ingenomen.

Vervolgens is het zaak om je karakter en positie in alles wat je doet waar te maken, zodat mensen gaan voelen wie je bent en hoe je handelt. Pas als alle elementen van je bedrijf en de bedrijfsvoering matchen met het karakter dat je wilt zijn, lukt het je om mensen te overtuigen en voor je te winnen. Dan moeten de volgende zaken helemaal kloppen met je merk:

  • Je gedrag als merk, inclusief het gedrag van je personeel
  • De overtuigingen en waarden
  • De processen en systemen
  • Je verpakking: denk aan de vormgeving, toonzetting en de totale sfeer in en om je bedrijf
De 4 componenten die je merk dragen

Vraag je eens af hoe je met content deze 4 bouwstenen van je merk beïnvloedt en hoe zij jouw content sterker kunnen maken

Een merkkarakter toont zich in alles wat je doet

Het verhaal achter je merk, de reden waarom je bedrijf operationeel is en doet wat het doet op de manier waarop je het doet, wordt gevoed door je overtuigingen. De normen, waarden en alles waar je in gelooft en voor staat als bedrijf. Met je gedrag ondersteun je dat en maak je het consistent. Daarbij is het wel belangrijk dat ook al je medewerkers het gewenste, passende gedrag vertonen.

Maar deze twee elementen moeten wel een geheel vormen met al je systemen en processen. Die willen namelijk nogal eens onbedoeld en ongemerkt roet in het eten gooien. Je merkkarakter zou juist ook daar zichtbaar en vooral voelbaar moeten zijn. In hoe je facturen of andere zakelijke correspondentie verstuurt bijvoorbeeld. Of in de manier waarop je omgaat met klachten en vragen. Werk je vanuit een merkkarakter dan doe je er goed aan om alles wat je bedrijf doet nog een keer na te lopen en je daarbij de vraag te stellen of dit je karakter versterkt of ondermijnt.

Ook met vormgeving en je toonzetting onderstreep je je karakter. Kleuren, beeldtaal en woordkeus scheppen als het goed is een sfeer en beleving die klopt met de persoonlijkheid van je merk. Het is prachtig om te zien hoe goede vormgevers en tekstschrijvers hieraan kunnen bijdragen.

Zo kun je je merkidentiteit ook laten zien in iets simpels als een navigatiebalk op je website. Onderstaande video vertelt daar iets meer over.

Content en een sterk merk

Een reclamecampagne kan mensen kennis laten maken met je merk en het karakter van je merk. Het kan ook heel goed sfeer overbrengen. Maar een reclamecampagne alleen is onvoldoende om voor een volledige merkbeleving te zorgen. Door content in te zetten die past bij je merkkarakter kom je al een stuk verder.

Met passende content kun je namelijk het bewijs leveren voor de waarden en eigenschappen die deel uitmaken van je merk. Bijvoorbeeld door kennis te delen, door resultaten te laten zien of door inspiratie te bieden. Je merkkarakter bepaalt samen met de wensen en vragen van je doelgroep of je meer emotionele dan wel meer rationele content deelt en de manier waarop je die aanbiedt.

Je kunt je overtuigingen laten zien in verhalen rond je bedrijf. Met je toon, vormgeving en de totale sfeer van alles wat je deelt, creëer je ook een uitstraling en beleving die past bij je karakter. Je kunt content ook verweven binnen je processen. Kijk maar naar Coolblue die passende quotes op hun verpakkingen plaatsen. Het doorsnee proces van ‘er moet een doos om om het product te beschermen’ wordt zo al heel anders ingevuld.

Voorbeelden uit de praktijk

Een dienstverlener wil aantonen dat het duurzaam resultaat oplevert en daarbij onorthodoxe manieren niet uit de weg gaat. De concurrentie slaagt daar veelal niet in, omdat ze alleen korte termijn oplossingen bieden die bovendien nogal standaard zijn. Met goede, vlot geschreven case studies kun je dan heel goed laten zien welke lange termijn resultaten geboekt zijn en ontdekt de lezer dat er ook van inventieve, anders-dan-anders methoden gebruik gemaakt wordt.

Een bedrijf dat specifieke kennis biedt aan import-export handelaren profileert zich als een specialist die je alle zorgen uit handen neemt. Met hun kennis behoeden ze hun klanten voor oponthoud en juridische narigheid met douane en overheden. Ze nemen hun klanten allerlei regelzaken uit handen en geven hen zo een groot gevoel van geborgenheid. Met hun content bieden ze inzicht in alle processen en stappen die nodig zijn. Ze delen relevant nieuws en hebben een uitgebreid kenniscentrum op hun website waar alle voorkomende vragen worden beantwoord. Wie hen belt of mailt krijgt binnen 24 uur een deskundig antwoord.

Iets heel anders is een lokale kapperszaak. De eigenaar snapt dat mensen een nieuw kapsel best eng vinden en wil dat mensen zich bij hem echt op hun gemak voelen. Samen met zijn team profileert hij zich als een hartelijke buurman en dat zie je in alles terug. Alle medewerkers staan met een persoonlijk verhaal op de website en op de Facebook delen ze kijkjes achter de schermen. Voor en na je afspraak krijg je als klant nog een persoonlijk berichtje.  Zo ken je de mensen al nog voor je een stap over de drempel hebt gezet en eenmaal binnen klopt alles met je verwachtingen.

Met content kun je een merkkarakter een stevig fundament geven en tot leven laten komen. Daarvoor staat een groot assortiment content vormen tot je beschikking. Als je dan ook nog naar alle onderdelen van je bedrijfsvoering kijkt en ervoor zorgt dat ALLE medewerkers de ins en outs van je merkkarakter snappen, creëer je over de hele linie een consistente beleving van je merk en bouw je gestaag aan een sterk merk.

Een waarschuwing: pas op voor clichés

Bedrijven zijn nogal eens geneigd om clichés tot eigenschap of merkwaarde te verheffen. Klantgericht, resultaatgericht en innovatief zijn merkwaarden waar bijna ieder bedrijf wel over begint als je ze vraagt naar hun merkwaarden (in wording). Maar het zijn niet alleen clichés (die vaak maar beperkt waar zijn), het zijn ook nog eens containerbegrippen die feitelijk niets zeggen. Want mijn kapper is resultaatgericht, maar dat is bol.com ook. Graaf dus dieper als je jouw merkwaarden in kaart wilt brengen of als je die nog een keer wilt toetsen of aanpassen. Vraag je af welke eigenschappen jou zo klant- of resultaatgericht maken. Is dat je vriendelijkheid, oprechte belangstelling of ga je altijd tot het gaatje om het beste eruit te halen? Daar heb je al drie totaal verschillende eigenschappen die zich ieder voor andere content en uitwerking lenen.

Over Linda Krijns

Linda Krijns is oprichter en drijvende kracht achter contentmarketingbureau Sstroop. Ze helpt bedrijven bij het vergroten van hun zichtbaarheid en het trekken van klanten. Niet door te schreeuwen dat je er bent, maar door geruisloos (sst) te laten zien hoe goed je bent aan nieuwe en bestaande klanten. Met de online technieken van nu.

Reacties

  1. Om een goed merk neer te zetten heb je inderdaad wel wat meer nodig dan een marketing strategie. Deze strategie kan wel helpen natuurlijk, maar om een sterk merk neer te zetten zul je je klanten echt moeten overtuigen.

© Sstroop 2012-2019