Do’s en don’ts van goede inhakers

Inhaken op het nieuws, op een speciale dag of event is een goede manier om content te maken die je doelgroep aanspreekt. Zeker op social media. Maar wat is dan een goede inhaker? Hoe maak je die? En waar zitten de valkuilen van inhakers?

 

Wat is een goede inhaker?

Een goede inhaker is content die op een specifiek moment je zichtbaarheid vergroot én die bij jouw doelgroep de gewenste reactie oproept. Een goede inhaker bevat dus twee componenten:

  1. De inhaker moet je zichtbaarheid vergroten
    Een bovengemiddeld aantal ziet jouw content en reageert daar op.
  2. De inhaker moet bij jouw doelgroep de gewenste reactie oproepen
    Wat die gewenste reactie is bepaal je zelf op basis van jouw doelen. Dat kan een like of deelactie op social media zijn, ergens aan meedoen maar ook iets downloaden of aanschaffen. Daarbij moet de inhaker aansluiten bij de kenmerken en voorkeuren van jouw doelgroep.

Goede inhaakcontent maken

Er zijn twee soorten inhaakcontent. Je hebt inhaakcontent die spontaan ontstaat omdat er onverwacht iets gebeurt of in de media komt. En je hebt geplande inhaakcontent, waarbij je een inhaakkalender gebruikt en daar een aantal gebeurtenissen uit selecteert waarop je jouw inhakers baseert.

Maar ook spontane inhaakcontent kun je vaak voorzien en je daar op voorbereiden. Want sommige onderwerpen komen ieder jaar terug al weet je nooit precies wanneer. Denk aan een hittegolf, de eerste sneeuw, politiek gedoe of de langste file van het jaar. Ook in je vak of branche kun je soms voorzien dat bepaalde onderwerpen relevant gaan worden.

Inhakers opnemen in je contentkalender

Inhaakcontent gaat pas echt voor je werken als je die opneemt in je contentkalender en als je die voorbereidt. Daarvoor kun je heel goed een inhaakkalender gebruiken, waarin allerlei speciale dagen en gebeurtenissen al voor je op een rij gezet zijn. Leg die momenten in een inhaakkalender naast:

  1. Je aanbod
  2. Je merkwaarden
  3. Interesses binnen je bedrijf
  4. Bestaande content

1. Inhaakmomenten en je aanbod

Dit is de gemakkelijkste combinatie. Je kijkt naar jouw producten en diensten of naar de branche waartoe je behoort en zoekt daar passende inhaakmomenten en gelegenheden bij in een inhaakkalender.

2. Inhakers en merkwaarden

Draag je goed uit waar je merk voor staat en heb je duidelijke merkwaarden? Kijk dan welke inhaakmomenten daar bij passen. Een voorbeeld daarvan is Coolblue. Zij zeggen alles te doen voor een glimlach en humor is belangrijk bij hun inhakers rond bijvoorbeeld Sinterklaas of 1 april. Maar vanuit hun merk zouden ze ook kunnen inhaken op World Smile Day in oktober of op de internationale dag van het geluk.

Is duurzaamheid belangrijk voor je merk dan kun je inhaken op Duurzame dinsdag, Oceans Day, Green Friday (in plaats van Black Friday) etc.

3. Inhaakcontent op basis van interesses

Op deze site lees je vaker iets over persoonlijke content en hoe die idealiter naast professionele content functioneert in je contentmix en contentplan. Met persoonlijke content leren klanten en potentiële klanten de mens of mensen achter een bedrijf beter kennen en ontstaat verbinding. Persoonlijke interesses kun je op een heel natuurlijke manier delen door ze te koppelen aan inhaakmomenten. Dat kan een speciale dag zijn, maar ook een feestdag waarop je vrij bent voor je hobby of interesse. Of haak in op een evenement: sport of cultuur bijvoorbeeld. En ja, zelfs politiek kan.

4. Inhakers en bestaande content

Leg de inhaakkalender naast jouw content die het al goed doet. Want met een inhaker kun je die bestaande, succesvolle content heel goed opnieuw naar voren schuiven op een relevant moment. Jouw best-presterende content vind je in de content sweetspot, het is content die:

  • Veel bezocht wordt
  • Langer dan gemiddeld bekeken of gelezen wordt
  • Met anderen gedeeld wordt
  • Waarop bezoekers de door jou gewenste actie nemen
content kennisbank sstroop

Gratis Content Kennisbank

Met checklists, stappenplannen, best practices, tools, tutorials en meer.
Gratis en in 1 minuut binnen handbereik.

En dat laatste punt sluit dan weer mooi aan op de belangrijkste functie van een inhaker: iemand neemt de door jou gewenste actie.

 

Belangrijkste element van een goede inhaker

Houd altijd voor ogen wat je wilt bereiken, zo voorkom je dat je inhaakcontent alleen maakt omdat het toevallig zo uitkomt. Maar kijk wat die inhaker voor je moet doen. Misschien je product onder de aandacht brengen of een productvoordeel. Misschien wil je je merk beter laden. Of misschien wil je jouw publiek aanzetten tot een specifieke actie of gedrag. Houd dat doel goed voor ogen en kijk of en hoe je inhaker je daar echt bij helpt.

 

Moeten inhakers 1-op-1 aansluiten bij je onderwerpen of branche?

Veel bedrijven denken te smal als ze een inhaakkalender inzetten en kijken vooral naar onderwerpen die direct aansluiten bij hun aanbod of vakgebied. Maar zeker op social media is het juist leuk en verrassend als je eens een zijsprong maakt naar iets heel anders. Zeker als je daarbij een bruggetje maakt van jouw vak naar die totaal andere gelegenheid. Of als dat andere moment aansluit bij je merk.

Zo kun je als ondernemer een persoonlijke interesse hebben waar je af en toe iets over deelt en waarbij je dan goed op een totaal ander onderwerp kunt inhaken. Maar dat kan ook als groter merk. Zo staat het biermerk Jupiler natuurlijk voor bier, maar staat hun merk ook voor mannen en voetbal. Dat betekent dat ze uit veel momenten en evenementen kunnen kiezen om met een inhaker te komen. Die hoeft dus niet per se over bier te gaan, maar kan ook te maken hebben met kameraadschap, sport en specifieke mannenzaken.

 

Valkuil van inhaakkalenders

Gebruik een inhaakkalender nooit als basis van een contentkalender, maar zie het als een aanvulling. Kijk bij je contentkalender eerst naar je eigen zakelijke momenten en marketingdoelen:

  1. Welke producten of diensten lanceer je op welk moment?
  2. Waar ga je de komende periode naartoe of aan welke evenementen neem je deel?
  3. Wanneer zijn jouw producten of diensten extra relevant?
  4. Hoe vaak publiceer je content op je site, social media en in je nieuwsbrief?

 

Dat moeten de belangrijkste ijkpunten uit je contentkalender zijn. Vervolgens kun je kijken hoe een inhaakkalender daar op aansluit. Waarschijnlijk heb je een aantal afgebakende onderwerpen waarover je content maakt en die kun je vaak heel goed koppelen aan momenten in een inhaakkalender. En je kunt een inhaakkalender goed inzetten als ideeënbron voor extra content. Bijvoorbeeld op momenten dat je nog weinig andere content ingepland hebt staan.

Meer ROI met de juiste blogstrategie

Zo zorg je dat je blog jouw doelgroep echt aanspreekt en een goed podium biedt voor je expertise.

Meer lezen?

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp