Zero-click content: stop met linkjes pluggen!

Update artikel: 10 januari 2025

Denk je dat je content vooral bezoekers naar je site moet sturen? En is dat de reden dat je op social media, in zoekmachines en in je nieuwsbrief zoveel mogelijk links naar je site verwerkt? JAMMER!

Die gedachte is namelijk achterhaald. Sterker nog: als je hier teveel aan vasthoudt werkt het zelfs tegen je.

Je content moet namelijk ook in staat zijn om een bepaald effect te realiseren zonder dat je publiek daarvoor naar je site moet. Dat vraagt om een andere visie en aanpak en om content zonder linkjes. Linkvrije of zero-click content dus. En zero-click content is een van de content trends in 2025, omdat zowel de platformen, zoekmachines als je publiek daar om vragen

 

Bezoekers naar je website: het oude verhaal

Marketeers hebben jarenlang geroepen dat je content op je website moet hebben en dat je daar zoveel mogelijk naartoe linkt om bezoekers te trekken. Dat betekende linkjes delen via social media, op YouTube op fora of andere websites en in je nieuwsbrief. Daarnaast investeer je in seo, zodat je content in de zoekresultaten van Google en Bing kwam, waardoor mensen ook via die route naar je site gingen.

Dat werkt steeds minder.

Je merkt aan alles dat mensen steeds minder zin hebben om op links te klikken tenzij ze heel gericht op zoek zijn naar bepaalde informatie of content. Op zich is dat niet zo gek. Want als je zelf naar Instagram, Facebook of LinkedIn gaat heb je ook niet de intentie om meteen weer weg te gaan omdat iemand je een link naar een website voorschotelt.

Dat is precies de reden dat social media je weinig linkberichten laten zien. De enige uitzondering daarop is Pinterest.

 

Ook Google stuurt minder bezoekers naar je site

Google doet deels hetzelfde. In plaats van 10 links naar websites zie je daar nu meer en meer informatie die Google UIT websites haalt die het rechtstreeks toont in de zoekresultaten. Bijvoorbeeld in de vorm van veelvoorkomende vragen en hun antwoorden:

andere SERPS in Google die de inhoud UIT je website halen

Maar ook door direct samenvattingen, lijstjes en andere elementen uit de content op je site te laten zien in die zoekresultaten. Dus ook vanuit de organische zoekresultaten krijg je gaandeweg minder kliks. Recent onderzoek laat zien dat de Google zoekresultaten nog slechts in 40,3% leiden tot een klik.

Daar kun je chagrijnig van worden OF je speelt erop in. Ik zou voor het laatste kiezen want de algoritmes van Google, Meta en LinkedIn hebben toch altijd het laatste woord.

Hoe kun je dan zero-click content inzetten zodat je er toch wijzer van wordt?

 

Vertrouw minder op links in je content

Inspelen op de wens van je publiek om informatie zonder klik tot zich te nemen kan op verschillende manieren:

  1. Met social media met berichten zonder links
  2. Door de content op je website zo in te richten dat Google je informatie gemakkelijk kan vinden en kan tonen. 
  3. Met andere inhoud in je nieuwsbrieven en e-mails
  4. Inspelen op mensen die zoeken via AI chatbots zoals ChatGPT of Claude.

Zero-click content voor meer impact op social media

Op social media zie je dat steeds meer bedrijven hun links nogal geforceerd verwerken in hun social media berichten, omdat ze weten dat berichten mét links vaak minder bereik krijgen.

Dan maken ze bijvoorbeeld een bericht zonder link en plaatsen de link in de eerste reactie onder het bericht. Dat kan natuurlijk, maar er zitten nadelen aan. En het belangrijkste nadeel is dat je die social media gebruiker toch weer wegstuurt van het betreffende platform. Iets waar die gebruiker waarschijnlijk niet snel toe bereid is.

Dat vraagt om een andere aanpak en social media berichten die minder van links afhankelijk zijn. Als je dat slim aanpakt:

  • Stijgt het bereik van je social media berichten
  • Ziet je publiek direct je boodschap of verhaal, zonder te klikken


Op die manier realiseer je dus veel meer impact op social media.

Maar hoe maak je dan linkvrije social media content? Hier zijn enkele ideeën.

Zero-click content op social media

Vaak verwijs je met een link naar een artikel op je website, dus dat wil ik hier als basis nemen.

Het belangrijkste alternatief dat je hebt voor een bericht met een link naar een artikel op je website is video. Maak een video waarin je de strekking van je artikel deelt. Mensen die weinig tijd hebben zien dan alsnog wat je deelt.

Afhankelijk van het platform dat je inzet, heb je meer mogelijkheden. En je verwacht het misschien niet, maar LinkedIn biedt je de meeste opties om linkvrije content in te zetten en toch je verhaal goed te delen.

 

Linkvrije berichten op LinkedIn

LinkedIn biedt je meer opties dan Twitter om je bericht linkvrij te houden en toch alle inhoud van een blogartikel op je website te delen:

  • Een LinkedIn artikel
    Kopieer en plak de tekst van het oorspronkelijke blogartikel.
  • Een PDF of beeldcarrousel
    Daarvan maakt LinkedIn een document waar iemand op eigen kracht doorheen kan bladeren. Zorg dat er per pagina niet teveel tekst staat en vat je blogartikel dus eventueel samen.
  • Een staande visual
    Met in die visual een aantal bullets met de kern van je verhaal. Staande visuals zijn echte eyecatchers op LinkedIn.
  • Een (staande) video
    Vertel je verhaal in een video. Houd het wel kort en kijk of je een staande video kunt maken, want die zijn beter zichtbaar en zorgen voor veel bereik.

Berichten zonder link op Facebook

Facebook biedt je buiten video eigenlijk vrij weinig opties om content zonder links te plaatsen en toch de strekking van een artikel eer aan te doen. Wat nog wel kan:

  • Lange tekstberichten met 1 afbeelding.
    Geef daarin de strekking van het artikel op je website weer. Helaas heb je dan geen mogelijkheid hebt om die tekst goed op te maken.
  • Een informatieve visual of collage van visuals, maar die zal zelden je volledige artikel goed weer kunnen geven. Wel kun je zo een conclusie of stelling delen.
  • Een album
    Het interessante is dat albums het qua interactie op Facebook behoorlijk goed doen. Dus kijk of een fotoalbum een inhoudelijk verhaal kan weergeven en gebruik een beeldcarrousel die je voor LinkedIn of Instagram maakte als basis.

 

Echt geen link in bio op Instagram

Instagram wil mensen expliciet op het platform houden, dus vermijd de woorden ‘link in bio’ als het even kan (of zet hem in de afbeelding of video). Wat je hier wél kunt doen, naast het delen van een video is een beeldcarrousel delen die de strekking van een artikel op je website of een podcast of video goed weergeeft. Het mooie is dat Instagram bekend heeft gemaakt dat de beeldcarrousels in 2025 voor extra veel bereik gaan zorgen. 

Vaak kun je de carrousel van LinkedIn hergebruiken op Instagram en vice versa, alleen is het aantal slides op Instagram wel lager dan op LinkedIn.

alternatieven voor social media content zonder links

Inspelen op Google’s weergave van je content

De meningen zijn verdeeld of het nu goed of slecht is als Google een stuk van een pagina uit je website haalt en dat laat zien als featured snippet tussen de zoekresultaten.

Het voordeel is dat een zoeker meer ziet dan een standaard zoekresultaat en op een duidelijke manier vaak direct antwoord krijgt op zijn vraag. In een ideale situatie associeert die zoeker dat antwoord met jou als afzender.

Het nadeel is uiteraard dat iemand helemaal niet op je website komt en dus verder geen beeld krijgt bij jouw bedrijf. Of jij dan als afzender blijft hangen is maar de vraag.

Toch zou ik er wel op inspelen, omdat:

  • Jouw zoekresultaat eruit springt (en jij als afzender)
  • Een zoeker direct profiteert van je kennis
  • Die zoeker wél kan doorklikken als het antwoord naar meer smaakt


Om dat laatste draait het dan. Wat je wilt is dat je website goed geoptimaliseerd is voor deze zoekresultaten én dat de inhoud op je site altijd de wens oproept om hier nog iets meer vandaan te halen. Waarschijnlijk zullen nog best veel mensen doorklikken op onderstaand zoekresultaat, al kun je de basis al meteen lezen.

voorbeeld featured snippet samenvatting op Google

Andere e-mails en nieuwsbrieven sturen

De meeste nieuwsbrieven zijn er ook op gericht om de ontvanger toch naar de website te sturen om daar een interessante artikel of video te bekijken. Je ziet nog best veel magazine-achtige nieuwsbrieven met 5 of meer links. Alles om maar mensen naar een website te krijgen.

Het is niet vreemd dat dat gebeurt, want links in in een nieuwsbrief helpen je ook om te bepalen of je nieuwsbrief gelezen en gewaardeerd wordt.

Zet je geen links meer in je nieuwsbrieven, dan mis je dus een manier om te bepalen of mensen de inhoud wel echt  zien. Dat maakt het weinig uitnodigend om over te stappen naar (meer) linkvrije content in nieuwsbrieven.

Maar bedenk dan vooral opnieuw wat de lezer van je nieuwsbrief wil. Misschien doe je die juist een groot plezier met een extra inhoudelijke nieuwsbrief, waarin links wat meer naar de achtergrond verdwijnen. 

Zie je kansen, kijk dan bijvoorbeeld of je:

  • Bepaalde informatie volledig in je nieuwsbrief kunt delen, eventueel aangevuld met links naar andere, gerelateerde content
  • Nieuwsbrieven af kunt wisselen met mails zonder links waarin je nuttige of inspirerende informatie deelt.
  • Experimenteer eens met een ander type mail of nieuwsbrief om te zien hoe daar op gereageerd wordt.

 

Inspelen op AI Chatbots

Natuurlijk zoeken ondertussen ook meer en meer mensen via AI-tools als ChatGPT, Claude of Perplexity naar antwoorden. Bedenk wel dat dat een beperkte groep mensen is, voor wie hun functie vaak een rol speelt. Dus het gaat nog lang niet om een doorsnee van de bevolking en het is ook nog lang geen bedreiging voor Google als zoekmachine.

Maar deze tools worden wel gebruikt om antwoord te krijgen. Het fijne is dat als je bewust inspeelt op zichtbaarheid in de featured snippets van Google, dat dat ook helpt om terug te komen in de antwoorden van ChatGPT bijvoorbeeld. AI-tools zoeken namelijk op een redelijk vergelijkbare manier naar antwoorden.

Het grappige is dat we hier zelfs een tegengestelde beweging zien. In eerste instantie gaf een tool als ChatGPT namelijk geen bronnen bij de antwoorden die het gaf als daar niet expliciet om gevraagd was. Maar ChatGPT Search doet dat nu wel. Ook Perplexity noemt bronnen. En beide doen dat met links.

Nog wel doen: links als extra service

Moet je je dan helemaal niet meer focussen op het trekken van bezoekers naar je site via links in of bij je content? Jazeker wel! Want je website is jouw koninkrijk waar jij 100% de baas bent. Daar kun je mensen op jouw manier overtuigen van je kwaliteiten en goed verleiden tot extra acties, zoals het lezen van gerelateerde artikelen, contact opnemen of je weggever downloaden.

En er is nog een reden: door bijvoorbeeld bij social media content wel aan te geven dat er elders (op je website) meer te halen valt, bewijs je mensen een extra service. Degenen die op dat moment echt geïnteresseerd zijn, zullen dat waarderen (en de link gebruiken).

Dus maak bij alle content en zeker social media content de afweging:

  • Hoe graag mensen op een link willen klikken bij een bepaalde boodschap.
  • Of je jouw boodschap net zo goed kunt delen zonder link.
  • Wat in een bepaalde situatie de meeste impact heeft: zero-click content of content met link.

 

Interessant artikel? Deel het!

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp