Social media trends 2023 en content

Welke social media trends zijn er in 2023 in Nederland en hoe speel je daar slim op in met je content? In ene tijd waarin bereik en interactie op veel platformen steeds verder daalt is dat een cruciale vraag als je effectief wilt zijn op social media. Daarom zet ik de belangrijkste social media trends op een rij. 

De belangrijkste social media trends in 2023

  1. Entertainende content wint
  2. Korte video’s
  3. Content zonder links
  4. Korte sales en content funnels
  5. Slim hergebruiken van content
  6. Persoonlijke content
  7. Pay to play
  8. Live shopping op social media
  9. 1-op-1 gesprekken
  10. AI-content

 

1. Entertainende content wint

De grote groei van TikTok bij alle leeftijden is op zichzelf al bewijs maar je ziet het op meer platformen: entertainende content doet het heel goed. Mensen willen vermaakt worden. Natuurlijk kunnen ze ook best iets opsteken van entertainende content, maar je content moet mensen inspireren of vermaken om sneller succesvol te zijn. 

2. Korte video’s

Entertainende content is vaak pakkend en dus kort. Dat verklaart mede het succes van korte video’s op social media. Of dat nu een Reel, TikTok of gewone korte video is. Mensen scrollen door een tijdlijn op social media en gunnen zichzelf op deze platformen meestal niet de tijd om zich ergens echt in de verdiepen. Korte content en met name korte video’s voorzien in die behoefte.  

De videotrend op social media zijn korte video's zoals Reels en TikToks

3. Content zonder links

Wanneer je content zonder linkjes naar een website plaatst vinden wordt dat door bijna alle social media beloond met een hoger bereik van het bericht in kwestie. Maar er is nog een reden om meer content zonder links te plaatsen op social media. De bekijker van deze content wil vaak helemaal niet van het social media platform af en wil ter plekke je verhaal of boodschap tot zich nemen. Dus voorzie in die behoefte en pas het format van je social media bericht zo aan dat je wel je verhaal kwijt kunt, maar daar geen links voor nodig hebt. In dit artikel lees je tips voor slimme social media content zonder links

4. Korte sales en content funnels

De behoefte aan korte content zie je terug in het succes van korte sales funnels. Als iemand je bericht leest en besluit om te reageren of iets aan te vragen, dan komt deze in een sales funnel: een serie berichten die hem naar een aankoop leidt. Dat ging vroeger regelmatig om een serie van 5 of meer berichten. Maar mensen willen helemaal geen lange serie berichten (meer). Daarom bereik je je doel nu vaak beter met een korte serie van bijvoorbeeld 2 of 3 berichten. 

kortere funnels op social media zijn een trend

5.Slim hergebruiken van content

Juist omdat het bereik van social media berichten zo gedaald is, is het des te slimmer om zorgvuldig om te gaan met de tijd en moeite die nodig is om social media content te maken. Slim hergebruiken is daarvoor de sleutel. Niet door regelrechte kopieën te maken van een bericht en die overal te delen, al kan dat wel. Maar liever door in een klap meerdere varianten van een bericht te maken op basis van bepaalde content, zoals een blog op je site of een wat langere video.

Een manier om dat te doen is door meerdere fragmenten uit content te halen en die in te zetten in verschillende berichten. Een andere manier is om een bepaald bericht of boodschap in meerdere formats te gieten. Maak een korte video, een beeldcarrousel of beeldcollage, een tekstbericht met een afbeelding, een staande visual of gebruik uitsluitend tekst.

Overweeg je om social media uit te besteden?

6. Persoonlijke content

Mensen maken graag deel uit van de inner circle van een persoon of bedrijf. Daarom werkt het delen van persoonlijke content goed: het geeft anderen een inkijkje in je dagelijkse werk of leven. 

Persoonlijke content is vaak voer voor discussie, want hoe persoonlijk maak je het? Zeker op een platform als LinkedIn speelt dat een rol, maar elders geldt dat vaak ook. Een handige regel is om wel persoonlijk te zijn maar niet privé. Bepaalde zaken die echt in een privéleven spelen houd je voor jezelf. Maar je deelt dan bijvoorbeeld wel persoonlijke situaties, dilemma’s of afwegingen die op de een of andere manier te maken hebben met het vakgebied of het werk. 

7. Pay to Play

Met het afnemend bereik van de gratis, organische social media berichten werd het steeds vaker nodig om advertenties in te zetten of om bepaalde berichten betaald te promoten. Dat blijft in 2023 het geval, maar we gaan nu ook steeds vaker betalen voor functies die eerst gratis waren. Of voor verbeterde versies van gratis functies. Denk dan aan het betalen voor een vinkje bij een account op Twitter, Facebook of Instagram. De laatste twee koppelen daar ook nog enkele andere voordelen aan die je zichtbaarheid kunnen vergroten of je account beschermen. Maar social media marketing is echt niet meer gratis en gaat gaandeweg alleen maar meer kosten.

8. Live shopping op social media

Met Live shopping op social media vertelt iemand live iets over een product of dienst. Bij deze livestreams zie je het product direct in beeld of in begeleidende tekst en kun je erop klikken om meer te weten te komen of om het direct aan te schaffen. In de VS en Azië zie je dit al meer dan in Nederland, maar het is een kwestie van tijd voor het hier ook gangbaarder wordt.

9. 1-op-1 gesprekken

Op social media zit het effect aan de ene kant in het bereik dat je realiseert met je berichten. Dat zorgt voor grotere zichtbaarheid en naamsbekendheid. Maar aan de andere kant zit de grote winst van social media marketing ook in de 1-op-1 gesprekken. Bijvoorbeeld omdat je zelf op andermans bericht reageert of omdat iemand een reactie geeft op een bericht van jou. Dat kan openbaar maar gebeurt meer en meer in DM’s of PB’s. Juist in die gesprekken ontstaat de basis voor nader contact of directe verkoop.

10. AI-content

Steeds meer content zal een AI-component hebben of zelfs helemaal door AI gemaakt worden. Dat hoeft niet tot 13-in-een-dozijn of onpersoonlijke berichten te leiden. Het hangt er maar net vanaf hoe je AI-tools gebruikt. Bijvoorbeeld door met AI al je visuals een eigen, herkenbare stijl te geven die opvalt. Door AI in te zetten om geschreven tekst snel om te zetten naar audio of video. Of door AI af en toe in te zetten om een leuke, opvallende gimmick te creëren. Naarmate de tools beter en toegankelijker worden zal je meer AI-gegenereerde content zien en kun je die zelf ook gebruiken om jouw content verder te verbeteren. Bijvoorbeeld met deze AI tools waar je bijzondere content mee kunt maken en/of veel tijd bespaart.

Populaire social media kanalen in Nederland

Ieder jaar vinden verschuivingen plaats in het social media gebruik in Nederland. Het is handig om daar rekening mee te houden als je social media marketing inzet. Dit zijn enkele belangrijke verschuivingen die Newcom signaleert in het jaarlijkse social media onderzoek:

  • Het social mediagebruik in Nederland blijft groeien, vooral bij de 40+ doelgroep
  • Facebook & Twitter verliezen bijna een half miljoen gebruikers
  • Facebook verliest vooral jongeren (15-29 jaar)
  • TikTok, Insta en WhatsApp groeien door
  • Nederlanders zitten gemiddeld 114 minuten per dag op social media

Inspelen op social media trends

Het is gemakkelijk om enthousiast te worden van nieuwe social media trends. Maar het kan ook een valkuil zijn, omdat je dan mogelijk dingen doet die niet aansluiten bij je merk of je doelen. Of omdat je berichten gaat maken waar je je niet comfortabel bij voelt. Kijk daarom altijd eerst naar je marketingdoelen en  hoe social media daaraan bij kunnen dragen. Kies vervolgens de content en de social media trends die daar bij passen.

 

Meer over social media marketing

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp