Een hogere contentmarketing ROI

De sleutel tot een hogere contentmarketing ROI zit in het heel bewust kiezen voor specifieke doelen en daar vervolgens nieuwe en bestaande content exact op afstemmen.

Dit artikel geeft je daarvoor advies en bovendien 5 duidelijke acties die in vrijwel iedere situatie slim zijn om te doen als je de ROI van content wilt verbeteren.

Hoe bepaal je contentmarketing ROI?

De ROI van content is in feite niets anders dan een verhouding:

opbrengst van content : investering in content

De investering in content is vrij goed in kaart te brengen en omvat kosten voor:

  • De productie van een tekst, beeld, video, nieuwsbrief of social media bericht
  • Het plaatsen en onderhouden van deze content op de site
  • Een evenredig deel van de kosten van de site en eventuele tools
  • Zoekmachineoptimalisatie zodat de content vindbaar wordt
  • Promotie van de content

Opbrengsten van content

Lastiger wordt het als je naar de opbrengsten kijkt. In dat geval moet je namelijk goed weten wat content oplevert in geld. Bijvoorbeeld:

  • Een nieuwe abonnee op een nieuwsbrief.
    Bepaal de gemiddelde opbrengst van een abonnee.
  • Een top 3 positie in Google voor een blog of een verkooppagina
    Bekijk hoog de conversie van die pagina is naar een lead en/of sale en bepaal de gemiddelde opbrengst van die eerste sale.
  • Ondersteuning van after sales waardoor extra aankopen gedaan worden.
Is hoog staan in Google echt je doel?
Hoog staan in Google is een relevant marketingdoel MITS je bepaalt wat die positie en de bijbehorende bezoekers je gaan opleveren. Denk daarbij aan leads en conversies.

Maar er zijn ook content doelen denkbaar die niet goed in geldelijke opbrengsten uit te drukken zijn, maar per saldo wel bijdragen aan je marketingopbrengsten, denk aan content die:

  • Je naamsbekendheid vergroot
  • De merkbeleving groter of de positionering duidelijker maakt
  • Mensen inspireert
  • Bezoekers of kijkers aanzet tot het verder delen van die content

Hiervan is een stuk lastiger te bepalen wat de opbrengst van content uiteindelijk is, zeker als je die in euro’s wilt uitdrukken. Daarom is het belangrijk om concrete doelen te kiezen die je vervolgens echt kunt meten.

Kies meetbare rendementsdoelen

Enkele concrete doelen van content die goed te meten zijn, zijn de volgende. De content:

  1. Zorgt voor leads (informatieaanvragen, offerte aanvragen, nieuwsbriefabonnees)
  2. Zorgt nieuwe klanten, die een aanschaf doen
  3. Stimuleert herhalingsaankopen of aanschaf van verwante diensten of producten
  4. Is zichtbaar in Google, liefst zo hoog mogelijk op pagina 1
  5. Wordt gedeeld met anderen via social media, mail of WhatsApp
  6. Maakt dat mensen meermalen op je site komen kijken
  7. Zorgt voor meer bezoekers, die je via doel 1 t/m 3 ten gelde maakt

Vind je het lastig om concrete doelen te bepalen of zoek je hiervoor inspiratie of voorbeelden, dan kun je een handig overzicht met tientallen voorbeelden van marketing KPI’s downloaden:

 

5 acties voor meer content rendement

Kijk je naar deze doelen, dan kun je de volgende vijf stappen zetten om te bepalen wat je content je oplevert en hoe je het rendement ervan vergroot. Hiervoor kun je een handvol handige tools gebruiken die in principe gratis zijn. Deze tools staan onderaan dit artikel.

Actie 1: richt Analytics goed in

Niet iedereen is dol op cijfers, maar er zijn vrij eenvoudige manieren om snel en gemakkelijk te achterhalen welke content goed scoort. Voor de meeste site gebruik je Google Analytics.

Stel hier doelen en conversies in. Daarmee zie je bijvoorbeeld hoe vaak mensen zich abonneren op je nieuwsbrief, hoe vaak ze een formulier invullen, je contactpagina bezoeken of een aankoop voltooien.

Dit artikel laat stap voor stap zien hoe je doelen instelt in Google Analytics.

 

Actie 2: monitor posities in Google

Maak een lijst zoekopdrachten waarop je goed gevonden wilt worden en controleer je huidige positie in Google. Ga niet zelf googelen om te zien waar je staat, want dan krijg je een vertekend beeld. Gebruik in plaats daarvan een tool waarmee je je positie kunt controleren en waarmee je kunt monitoren hoe deze stijgt als je de bijbehorende pagina’s verder optimaliseert en promoot (zie actie 3).

Hoge posities in Google zorgen voor meer bezoekers en als je site en pagina’s goed ingericht zijn, zorgt dit uiteindelijk voor meer behaalde doelen.

Actie 3: geef (bijna) goede content een upgrade

Als je stap 2 uitvoert zal je zien dat je website voor bepaalde zoekopdrachten op de tweede pagina in Google staat. In dat geval is het goed om te kijken of je deze kunt verbeteren. Dat kan op twee manieren:

  1. Check of de pagina goed geoptimaliseerd is voor vindbaarheid. Dit doe je door de on-page seo te verbeteren.
  2. Verbeter de inhoud zodat meer mensen hier vinden wat ze zoeken.

Content verbeteren om te stijgen in Google

Kijk of de pagina voldoende volledig is om bezoekers goed van dienst te zijn. Geef extra informatie. Dat kan in de vorm van tekst, maar ook met afbeeldingen, een video, infographic of presentatie met slides.
Kom je daar niet helemaal uit, kijk dan bij pagina’s die wel hoog in Google staan voor deze zoekopdracht waar zij anders zijn en wat ze beter doen.

Of maak een wat verouderde pagina weer helemaal actueel en voeg nieuwe data, inzichten en voorbeelden toe. Google houdt namelijk van actuele content.

Soms helpt het om een of meer artikelen te maken over een verwant onderwerp dat naar dit bewuste artikel linkt. Zo ontstaat een cluster van pagina’s over een onderwerp, wat ook een positief signaal voor Google is.

Klik HIER
Vertel je bezoekers heel duidelijk wat ze moeten doen: ‘klik hier’ benadrukken voelt soms overdreven maar onderzoek laat zien dat het broodnodig is.

Actie 4: stimuleer bezoekers meer

Veel websites zijn veel te bescheiden en wijzen bezoekers te weinig op de grote voordelen die ze te bieden hebben. Dat kan op heel veel manieren:

  • Gebruik pop-ups en sliders
    Ja, ze zijn soms vervelend, maar werken wel heel goed.
    Dus gebruik ze gericht en gedoseerd op een manier waarbij ze de gebruikersvriendelijkheid niet hinderen.
  • Geef meer weg
    Laat mensen proeven en uitproberen. Deel kennis en wees daar niet terughoudend in. Deel handige checklists en handleidingen. Of laat mensen een (korte) periode gratis kennismaken met een trial, sample of instapversie.
  • Voeg een gerichte call-to-action toe
    Vertel bezoekers wat je van hen wilt en wat de ideale volgende stap zou zijn. Doe dat echt letterlijk, want dat verhoogt de conversie. Dus een expliciete ‘klik hier om …’ kan geen kwaad.
  • Zorg voor sociaal bewijs
    Heb je goede referenties, deel ze dan. En deel ze overal, niet slechts op een verzamelpagina. Werk je met gekwalificeerde partners of heb je certificeringen of erkenningen, toon deze! Sociaal bewijs of social proof verhoogt de conversie flink.

Actie 5: contentpromotie helpt enorm

De meeste content wordt niet of nauwelijks gepromoot. Misschien een verbazingwekkende constatering, maar toch laat onderzoek zien dat de meeste content beperkt gepromoot wordt. Vaak alleen kort na verschijning en dan deelt men bijvoorbeeld een linkje via social media of een nieuwsbrief. That’s it!

Daar ligt voor jou een kans. Ga planmatig te werk en deel ieder stuk content direct nadat het gemaakt is. Maar plan ook vervolgacties in en verpak bepaalde content op verschillende manier. Door dit creatieve hergebruik van je content kun je het vaker delen zonder dat het iemand stoort. Het tegendeel is zelfs het geval, want met verschillende formats speel je in op de verschillende voorkeuren die mensen hebben om content te consumeren. Daarmee is het een geweldige manier om je contentmarketing ROI te verbeteren.

Meer over contentmarketing ROI