De 5 grootste valkuilen bij je contentstrategie

Valkuilen bij je contentstrategie klinkt nogal dreigend, maar dat is niet mijn bedoeling. Want het mooie van valkuilen is dat als je je eenmaal bewust bent dat ze er zijn, ze eigenlijk al onschadelijk zijn.

Tijdens de training contentstrategie die ik al een tijdje voor Frankwatching geef, kom ik eigenlijk steeds dezelfde valkuilen tegen. Diezelfde valkuilen zie ik ook als ik met een opdrachtgever aan de slag ben tijdens een Content Strategiedag.

Deze valkuilen kunnen je behoorlijk in de weg zitten en ervoor zorgen dat je strategie uiteindelijk minder effectief is dan je vooraf verwachtte. Omdat je net niet de best passende content maakt voor jouw doelen en doelgroep.

Grootste valkuilen contentstrategie

Dit zijn de meest voorkomende valkuilen bij een contentstrategie:

  1. Je wilt te veel doelen realiseren
  2. Je versnippert je aandacht
  3. Je kent je doelgroep niet goed genoeg
  4. Je kent de concurrerende content slecht
  5. Je monitort de verkeerde dingen

1. Je bent te ambitieus en wilt te veel

Het liefst zou je al je doelen de komende periode realiseren. Ambitie is mooi, maar als je te veel doelen tegelijkertijd wilt realiseren, ga je jezelf flink in de weg zitten. Je moet dan meerdere sporen tegelijk bewandelen, waardoor je je veel werk op de hals haalt. Dat vele werk is uiteindelijk lastig vol te houden, waardoor je je gaandeweg niet meer aan je oorspronkelijke strategie én het bijbehorende contentplan kunt houden.

 

2. Je aandacht raakt versnipperd

Zelf heb ik last van het shiny new object syndroom: ik zie overal kansen. Daardoor ontdek ik regelmatig waardevolle tactieken en tools, maar het is wel link. Want als ik mijn aandacht over te veel content, kanalen en middelen verdeel, ga ik de dingen toch minder goed en efficiënt doen. De kracht van een goede contentstrategie zit hem deels dus in de beperking. Door focus zie je sneller wat werkt, kun je zaken voor de volle 100% doen en kom je niet in tijdnood.

Dat betekent dat je soms harde keuzes moet maken en bijvoorbeeld afscheid neemt van een social media platform. Maar als je dat onderbouwd doet, krijg je er extra resultaat voor terug.

leerstijlen en gewoontes van je doelgroep analyseren 3. Te weinig kennis van de doelgroep

Iedereen denkt zijn doelgroep te kennen, maar is dat ook zo? Elke keer als ik met iemand de klantreis van diens doelgroep(en) in kaart breng, komen we toch voor verrassingen te staan. Wat beweegt en wil iemand nu echt? Welke content zoekt deze in welke fase van de klantreis? Vaak doe je toch allerlei aannames en die blijken soms fout of achterhaald.

Daarom hanteer ik een uitgebreid schema waarin we je bestaande content in kaart brengen en matchen met verschillende fasen die iemand doorloopt voor (en nadat!) deze klant wordt. En we toetsen je bestaande content aan de onderwerpen waar mensen in die verschillende fasen echt op zitten te wachten.

 

4. Te weinig zicht op concurrerende content

Jouw doelgroep krijgt bizar veel content op zich afgevuurd en raakt niet alleen overbelast maar ook wat afgestompt. Dat betekent niet dat je je in allerlei bochten moet gaan wringen om maar op te vallen. Maar het betekent wel dat je goed moet weten wat andere spelers in jouw vak of branche brengen. Zodat je witte vlekken qua onderwerp ontdekt en ziet welke kansen ze laten liggen. Maar ook welke onderwerpen al zo grondig door anderen benoemd en behandeld worden, dat het lastig wordt voor jou om daarin zichtbaar te worden.

Een echt goede inventarisatie laat altijd zien waar jouw kansen zitten om op te vallen. Met een ander onderwerp, een andere insteek of een slim gebruik van een bepaald format of middel.

Met een concurrentieanalyse leer je van de successen van je concurrent

5. Je monitort de verkeerde dingen

Of je monitort niet of nauwelijks. Een contentplan werkt pas echt goed als je regelmatig de vinger aan de pols houdt. Je kijkt dan welke content boven verwachting goed scoort en daar borduur je op voort. Soms zie je ook dat een bepaalde verwachting niet uitkomt en dan is het slim om te analyseren waarom dat het geval is.

Zo’n monitoractie hoeft niet veel tijd te kosten. Ik adviseer mensen altijd om een uur per maand te reserveren om heel gericht naar bepaalde elementen te kijken. Welke elementen dat zijn, verschilt per situatie. Maar vaak ben je al en heel eind als je naar de volgende zaken kijkt:

  • Conversies in Google Analytics
  • Posities in Google (via Google Search Console)
  • Openingspercentages van je mails
  • Bereik én acties (leads of iets anders) via social media

Herken je jouw valkuil?

Tijdens een Content Strategiedag werken we samen aan een effectieve contentstrategie en werken we die uit naar een plan waarin we jouw onderwerpen, middelen en content formats duidelijk op een rij zetten. Tijdens die dag adresseren we je doelen, de klantreis van je doelgroep en de content die daarbij hoort en de concurrerende content. Op basis daarvan maken we samen gerichte keuzes.

Om dat tijdens die dag goed én snel te kunnen doen maak ik vooraf alle benodigde analyses. Daardoor kost het jou maar een dag. Dus wil je de komende maanden voortvarend aan de slag, boek dan jouw strategiedag. Die dag kan op locatie, maar ook online.

Een effectieve contentstrategie & plan in één dag.

Aan het eind van de dag weet je exact welke content je waar en in welke vorm kunt delen met jouw doelgroep. En doe je niet te weinig, niet te veel, maar precies de juiste dingen.

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp