On-page seo stappenplan

Als je specifieke pagina’s of artikelen op je site vindbaar wilt maken, is het goed om die pagina daarvoor gericht te optimaliseren. Dat doe je met on-page seo en in dit artikel vind je de stappen en mogelijkheden om dat zelf te doen.

Wat is on-page seo

Met on-page seo optimaliseer je een specifieke webpagina voor vindbaarheid in Google. Je voegt signalen toe aan onder andere je titel, url en tekst waarmee je Google vertelt waar deze pagina over gaat. On-page seo gebeurt dus op jouw eigen site en heb je volledig in eigen controle.

Naast gewone zoekresultaten toont Google steeds vaker zogenaamde featured snippets. Dan staat er bovenaan de zoekresultaten bijvoorbeeld een samenvatting met stappen van een artikel, vaak met een afbeelding. Zo’n featured snippet zorgt voor extra aandacht voor jouw zoekresultaat en daarmee meer naamsbekendheid en extra vertrouwen. Wel blijkt dat mensen minder vaak doorklikken bij zo’n featured snippet.

Featured snippets komen in vele soorten: video’s. afbeeldingen, recepten, FAQ’s, reviews, evenementen en nog veel meer.

Hoe verbeter je on-page seo

Er zijn 14 stappen die je kunt zetten om een pagina goed te optimaliseren.
De eerste 10 stappen hebben betrekking op het plaatsen van de tekst en afbeeldingen. De resterende 4 stappen zijn extra acties die je voor dan wel na het plaatsen in de gaten houdt.

Bij het plaatsen van een tekst en afbeeldingen

Met on-page seo optimaliseer je een webpagina voor een relevante zoekopdracht door die zoekopdracht op de pagina te verwerken in:

  1. Je titel (de H1), liefst vooraan. Gebruik één H1 per pagina*
  2. De url of slug (het stuk achter mijndomein.nl/)
  3. De inleiding ( de eerste 100 à 150 woorden)
  4. H2 en H3 koppen
  5. De tekst, wel goed verdeeld en niet té vaak
  6. De alt tekst van een afbeelding
  7. Synoniemen van de zoekopdracht die je in de tekst verwerkt
  8. Een aantrekkelijke metadescription die een specifiek voordeel van jouw pagina benoemt en die aanzet tot actie
  9. Deel de pagina overzichtelijk in en maak hem goed scanbaar
  10. Link naar een (of meer) externe websites met autoriteit

*John Mueller van Google gaf in een interview in Search Engine Journal aan dat je best meer dan 1 H1 kunt gebruiken. Dus je zou een tweede H1 kunnen gebruiken, bijvoorbeeld onderaan een pagina. Maar bedenk je dat 1 grote titel in een webpagina wel klip en klaar laat zien wat de titel is. Door slechts 1 H1 te gebruiken schep je dus duidelijkheid voor de bezoeker.

seo acties op je pagina
Verwerk de zoekopdracht waar je op gevonden wilt worden in deze elementen op de pagina zelf.

Extra on-page seo acties

11. Zorg ervoor dat je pagina snel te laden is, vooral op mobiel. Dat betekent dat je in ieder geval je afbeeldingen comprimeert, liefst tot onder 100 Kb.

12. Sluit echt aan bij de zoekintentie
Zorg dat de inhoud precies past bij wat de zoeker wil weten. Daarmee voorkom je dat die binnen een paar seconden terughopt naar de zoekresultaten en zorg je er juist voor dat hij lang op jouw pagina blijft.

13. Bied aanvullende, relevante info
Zorg voor aanvullende informatie op verwante pagina’s, link daar naar en maak het aantrekkelijk om door te klikken. Dit is een extra signaal naar Google dat je pagina waardevol is én het is goed voor de structuur van je site.

14. Check dat je niet overdreven geoptimaliseerd hebt. Overdaad schaadt!
Je tekst volzetten met een zoekopdracht werkt tegen je en het is slecht voor de leesbaarheid van je pagina. Uiteindelijk schrijf je voor de bezoeker en die overtuig je alleen met een prettig leesbare tekst en een gebruikersvriendelijke pagina. Dat laatste wordt in 2021 nog belangrijker dan daarvoor!

Goed leesbare tekst

Een tekst moet goed leesbaar zijn, dus prettig geschreven met passende, herkenbare taal en zonder taalfouten. Bedenk dat Google semantisch werkt: je hoeft niet de exacte woordvolgorde van een zoekopdracht aan te houden in je tekst. Je kunt prima variëren en werken met synoniemen. Daar wordt je tekst rijker van en Google blijft echt wel snappen wat de kern van een pagina is.

Het E-A-T algoritme ‘leest’ expertise

Elders op de site lees je meer over E-A-T: het algoritme dat sites en pagina toetst op hun inhoudelijke kwaliteit en kijkt naar: Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid (Trust). Deel je hier correcte kennis gebaseerd op geverifieerde inzichten en ben je als afzender betrouwbaar en een erkende autoriteit. Google let daarbij ook op de manier waarop een tekst geschreven is. Naar verluidt is het algoritme al zo ontwikkeld dat het kan herkennen of een artikel door een expert dan wel door een leek geschreven is. Iets om in gedachten te houden als je seo-teksten laat schrijven.

Maak unieke, betekenisvolle pagina’s

Zorg ervoor dat je niet meerdere pagina’s op je site hebt staan die grotendeels hetzelfde vertellen. Maak daar dan één verdraaide goede pagina van door de beste/best vindbare te nemen en aan te vullen met de aanvullende ingrediënten van de andere. Verwijder de andere pagina’s en geef die een 301-redirect naar de overgebleven pagina. Het is afgezaagd, maar less is echt more. Liever minder pagina’s op je site die echt goed zijn, dan allerlei ballast.

Voorbeeld van een featured snippet namelijk een samenvatting van een artikel
Zoek je op ‘goede e-mailhandtekening’ dan kun je deze featured snippet tegenkomen. Deze zet de maker van het artikel in de spotlight. Wel heeft het als nadeel dat mensen minder snel doorklikken naar de site. Een deel heeft al genoeg aan deze samenvatting.

Google vertelt ons niet hoe en wanneer ze een zoekresultaat kiezen als featured snippet. Seo-experts hebben wel veel getest natuurlijk en daar komen de volgende optimalisatietips uit voort:

  • Gebruik een header tag, dus een H2, H3, of H4
  • Zet een sleutelwoord in die header dat meer vertelt, zoals ‘Hoe’ of ‘FAQ’
  • Kort is meestal beter dan lang.
  • Een vette subtitel toevoegen lijkt er mede voor te zorgen dat je snippet verschijnt
  • Gebruik schema: een gestructureerd stukje code dat duidelijk maakt waar een pagina over gaat.
beter vindbaar training

Jouw website straks veel beter vindbaar?

Bestel de online masterclass ‘Beter vindbaar met content’
voor slechts €37. En ontdek hoe jij met jouw content de
vindbaarheid van je site straks structureel verbetert.

Seo van afbeeldingen

Ook afbeeldingen kunnen goed vindbaar worden en afhankelijk van het onderwerp of je branche leiden tot leads en sales. Optimaliseer daarom de afbeeldingen die je plaatst om de on-page seo nog verder te verbeteren:

  • Kies een beeld dat echt weergeeft waar het over gaat
  • Maak ze snel te laden dus comprimeer ze tot onder de 100 Kb als dat kan
  • Upload de afbeelding in een passend formaat: niet groter dan nodig
  • Zorg bij het uploaden voor een korte, passende bestandsnaam van je afbeelding
  • Voeg een alt-tekst toe die vertelt waar de afbeelding over gaat en iets extra uitleg geeft
  • Voeg een betekenisvol onderschrift toe
  • Plaats de afbeelding op een plek op de pagina waar omliggende tekst over hetzelfde onderwerp gaat. Zo ziet Google dat je afbeelding hier echt relevant voor is.
  • Zorg dat de afbeelding ook mobiel goed weergegeven wordt. Veel cms-en voorzien daarin, maar altijd goed om in de gaten te houden.

Deze basics voor afbeeldingsoptimalisatie kan iedereen doen. Er zijn meer opties, maar die vragen wat meer technische kennis. Yoast heeft daar een informatief artikel over geschreven.

Optimaliseren van video

Eigenlijk is dit geen on-page seo maar off-page seo, omdat het optimaliseren van video buiten je site gebeurt. Maar als je een eigen video hebt bij een webpagina kun je die ook optimaliseren. Plaats hem eerst op YouTube (eigendom van Google) en optimaliseer deze daar voor de gewenste zoekopdracht. Neem de zoekopdracht op in de titel en in de beschrijving: in de introductietekst en in aanvullende tekst die meer informatie over de video geeft. Bijvoorbeeld door tijdcodes te benoemen waarop een specifiek onderwerp aan bod komt. Link in die tekst naar je artikel en embed de video op je site op de bijpassende pagina.
Video seo en YouTube seo zijn een aparte tak van sport en de impact van bovenstaande tips is beperkt op de vindbaarheid van je webpagina. Doe dit dus alleen als je de video toch al hebt of hoe dan ook ging maken.

Handige tools bij on-page seo

Yoast is een plug-in die je snel en simpel vertelt of een pagina goed geoptimaliseerd is én of de leesbaarheid goed is. De basis plug-in is gratis en kan enorm veel. De premium plug-ins bieden extra’s en zijn bijvoorbeeld specifiek gericht op lokale vindbaarheid, e-commerce of sites met veel video.

Het comprimeren van afbeeldingen kan snel en gratis online, bijvoorbeeld via Squoosh

Download de belangrijkste on-page seo acties. Ze staan in een handig A4 dat je direct kunt meepakken, want je hoeft er géén e-mailadres o.i.d voor in te vullen.

Meer over beter vindbaar worden

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp