Social media voor bedrijven. Zo heeft het zin!

Bij de zakelijke inzet van social media voor bedrijven zie ik 5 rode vlaggen als er twijfels ontstaan over het nut van social media marketing. Maar die 5 rode vlaggen bieden ook de sleutel tot de oplossing. En dat is voor veel bedrijven een eyeopener 🙂

‘Heeft het nog wel zin om social media in te zetten en tijd te investeren in het maken van social media berichten?’ Dat vroeg een klant toen we zagen dat er steeds minder reactie kwam op berichten en ze bovendien weinig verkeer naar de site realiseerden via social media.

Inderdaad, wat had het dan voor zin? Dus ik dook in de data en in de berichten die de communicatieadviseur de laatste maanden geplaatst had. En kwam tot de conclusie dat het zo inderdaad geen zin had, maar dat dat zeker niet aan de communicatieadviseur lag. Die volgde immers de strategie en werkwijze die ze met haar directeur had afgesproken. Die strategie leek op papier goed, maar miste een paar essentiële elementen die een voorwaarde zijn voor zakelijk social media succes.

Hoe ga je dan te werk als je ziet dat de inzet van social media voor jouw bedrijf te weinig oplevert? De 5 belangrijkste oorzaken van gebrek aan social media succes leveren ook de oplossing voor dit probleem.

Social media inzetten is soms kansloos

Het heeft weinig zin om social media in te zetten als je :

  1. Geen video in wilt zetten
  2. Persoonlijke profielen links laat liggen en alleen focust op bedrijfspagina’s
  3. Niet inspeelt op de laatste trends
  4. Geen tijd maakt om zelf sociaal te zijn
  5. Niet wilt investeren in betaalde promotie

1. Video inzetten op social media

Video is een van de populairste contentvormen op social media voor de gebruikers ervan. Maar veel bedrijven en ondernemers worstelen nog met de inzet van video. Bijvoorbeeld omdat de ondernemer cameraschuw is of omdat men denkt dat het ingewikkeld of kostbaar is om video in te zetten.

Maar video op social media biedt een aantal voordelen:

  • Mensen kijken ze graag en reageren er ook sneller op dan op ‘praatje-plaatje’ berichten
  • De algoritmes geven de voorkeur aan videoformats
    Video, live video en specifieke videovormen als Reels krijgen meer zichtbaarheid.
  • Met video kun je gemakkelijker een boodschap overbrengen
  • Een video voelt persoonlijker en geeft meer gevoel bij een merk of afzender.
video trekt meer kijkers en interactie aan op social media
Gebruik video voor meer zichtbaarheid en interactie. Kies ook voor nieuwe video formats als Reels

2. Teveel focus op bedrijfspagina’s

Veel bedrijven gebruiken hun bedrijfspagina op LinkedIn en Facebook. Dat voelt professioneel. Maar bedrijfspagina’s hebben al een aantal jaar een afnemend bereik. Sterker nog: als je niet uitkijkt en je collega’s zijn vooral degenen die berichten leuk of interessant vinden, dan laten LinkedIn en Facebook die bedrijfsberichten steeds vaker alleen aan die eigen medewerkers zien. En dat is nou net niet je doelgroep.

De oplossing is om veel meer via persoonlijke profielen te werken. Doe dat in ieder geval op LinkedIn. Ben je een eenmansbedrijf of is de ondernemer hét gezicht van de organisatie en zit de doelgroep ook in diens netwerk op Facebook, dan kan ook het privé profiel op Facebook ingezet worden. Zeker als je werkt met lijsten en meer zakelijke berichten richt op die Facebookvrienden die daar echt iets mee kunnen of aan hebben.

Ook op Instagram kun je als ondernemer, directeur of expert goed zelf naar voren treden en daar kun je heel goed een business- of creator account voor gebruiken. Het gaat in dat geval om de persoonlijke noot die je afzender bij berichten toont.

Niets is zo veranderlijk als social media en de platformen veranderen hun algoritmes voortdurend. De ene keer krijgt het ene format veel zichtbaarheid en een paar maanden later is dat weer anders. Dat betekent dat je goed moet bijhouden wat op welk moment goed werkt om zichtbaarheid en interactie te realiseren.

En je moet daar op kunnen en willen inspelen. Dat vraagt om durf, want je moet dan experimenteren met een nieuw format om te zien hoe je dat nieuwe format het best benut. Het vraagt ook om tijd, want iets nieuws ontdekken en uitproberen kost meer tijd dan op de oude bekende voet doorgaan.

nadeel social media berichten inplannen
Met planningstools loop je het risico dat je te weinig reageert op berichten van anderen. Dat schaadt de zichtbaarheid van je berichten.

4. Je bent als bedrijf niet sociaal

De inzet van social media door bedrijven bestaat heel vaak uit een serie ingeplande berichten. Dat is op zich handig, want je kunt meerdere berichten in een keer maken en via een tool inplannen op de gewenste tijden. Zo heb je bovendien goed zicht op wat er de komende weken gebeurt.

Maar…

Het gaat hier op twee manieren mis.

Allereerst gebeurt het vaak dat je een bericht op een bepaalde dag en tijd inplant en je vervolgens op dat moment iets heel anders doet. Niet gek, want agenda’s lopen snel vol. Maar het heeft als nadeel dat je eventuele eerste reacties op je bericht mogelijk pas later ziet. En er dus ook later pas op reageert of (nog erger) er helemaal niet meer op reageert omdat het als mosterd na de maaltijd voelt. Dat niet of laat reageren is een slecht signaal naar degene die al reageerde, maar ook voor het algoritme. Door wel snel te reageren vergroot je namelijk de kans op meer zichtbaarheid voor je bericht.

Het tweede nadeel is nog meer van invloed op het uitblijven van resultaat. Want social media bevoordelen accounts die zelf actief zijn en die zelf spontaan op berichten van anderen reageren. En als je berichten inplant is de kans groot dat je dat niet doet. Zelfs al had je je dat wel voorgenomen.

5. Geen advertentiebudget

Voor de meeste zakelijke social media accounts geldt dat ze de portemonnee moeten trekken om zoveel zichtbaarheid voor hun berichten te realiseren dat dit zich vertaalt naar meer bekendheid, leads en sales. Doe je dat niet en houd je het op organische berichten, dan mis je veel kansen.

Het is een misverstand om te denken dat marketing via social media voor bedrijven gratis is. En het is eigenlijk nog gekker dat betalen voor social media marketing op weerstand stuit bij ondernemers en bedrijven. Ga maar na: je betaalt voor je site, voor blogs en artikelen, voor marketingsoftware, voor je nieuwsbrief, voor Google Ads en voor drukwerk. Waarom oh waarom zou je dan niet voor social media betalen?! Het is een marketinginstrument als alle andere en dus kost het geld. Wil je serieus resultaat behalen maak dan wat budget vrij en zorg dat je weet hoe je goede advertenties plaatst.

Heb je hier bezwaar tegen?

Misschien begin je in gedachten nu te sputteren en bezwaren op te werpen. Prima. Maar

Stop dan met Facebookmarketing!

Als je niet wilt of kunt investeren in een echt sociale aanwezigheid op social media, waarbij je nieuwe trends, formats en budget gebruikt om originele en persoonlijke berichten te plaatsen en zo je zichtbaarheid voortdurend op te krikken, zet marketing op social media dan echt uit je hoofd.

Dat betekent niet dat je helemaal niets meer doet. Want potentiële klanten verwachten nu eenmaal dat je op social media zit. Bovendien: als mensen je bedrijf googelen is het goed als je de eerste pagina met zoekresultaten domineert met jouw site(s) en social media accounts.

Wat je in dat geval beter kunt doen is ervoor zorgen dat je zakelijke social media accounts er verzorgd en actueel uitzien. Met:

  • Een duidelijke en aantrekkelijke bio of introductie
  • Een omslagfoto die naar een actueel item uit je aanbod verwijst of parallel loopt met een campagne. Ververs deze foto elk kwartaal of vaker als dat relevant is
  • 1 of 2 keer per maand een vers bericht
  • Goede contactgegevens

Meer lezen over social media marketing?