Content slim hergebruiken met deze 4 principes

Content hergebruiken of content repurposing is de beste manier om het rendement van je content te vergroten. Met deze 5 manieren gaat dat gemakkelijk en kost het weinig tijd.

 

Wat houdt content hergebruiken precies in?

Met content repurposing ga je bestaande content op verschillende manieren vaker gebruiken. Daardoor bereik je meer mensen en kun je jouw content op meer plekken en meer momenten inzetten. Je start met je basiscontent, zoals een blog, video of podcast en giet deze in een andere vorm. Daarvoor zijn 5 basisprincipes:

  1. Een 1-op-1 kopie
  2. Fragmenten selecteren die je los deelt
  3. Een samenvatting maken
  4. Verpakken in een ander content format
  5. Kleinere stukken content samenvoegen tot een groter geheel

 

1. Maak een kopie van je content

Dit is de gemakkelijkste manier om je content opnieuw te gebruiken. Je neemt de integrale tekst, video of podcast en deelt deze op een andere plek. Enkele voorbeelden:

  • Een artikel op je website deel je als artikel op LinkedIn of als een gastblog op een andere website
  • Een video publiceer je in eerste instantie op YouTube, maar daarna upload je deze ook als ‘native’ video op je social media kanalen of je embed hem op je eigen site.
  • Een podcast deel je via meerdere kanalen: Apple, Google, Spotify, Stitcher en je website bijvoorbeeld.

 

2. Selecteer fragmenten

In je basiscontent zitten vast opvallende, kenmerkende of inspirerende uitspraken. Of er zitten bijzondere afbeeldingen in een geschreven artikel. Die fragmenten kun je ook los inzetten, bijvoorbeeld:

  • Maak een afbeelding in je huisstijl met een bepaalde uitspraak in de hoofdrol
  • Deel een representatieve afbeelding uit een artikel los op social media
  • Knip een soundbite uit je podcast en gebruik die op social media
  • Pak een los stuk van 10 tot 60 seconden uit een video en deel die elders of gebruik het korte stuk in een bijpassend artikel op je site

3. Maak een samenvatting

Vang de kern van je verhaal of boodschap in een samenvatting en deel die. Dat kan op veel manieren, afhankelijk van de plek waar je het deelt. Zo kun je op LinkedIn, Facebook en zelfs Instagram ook flink lange tekstberichten plaatsen. Als de eerste zinnen maar een cliffhanger bevatten waardoor mensen op ‘meer weergeven’ klikken. Zo hoef je geen links naar je basiscontent te plaatsen, waardoor de zichtbaarheid op social media toeneemt.

Maar soms kan een heel bondige samenvatting van 1 of 2 zinnen mensen ook intrigeren als de samenvatting maar voldoende prikkelt. Dat kan heel goed als je een stelling poneert, iets controversieels meldt of een vraag stelt waar veel mensen op dat moment mee zitten.

Een fragment of een samenvatting kun je ook goed verpakken in een ander content format. Dat is het vierde principe van content effectief hergebruiken.

 

4. Verpak je content in een ander format

Dit principe vraagt het meeste tijd en aandacht, maar is goud waard als je meer rendement uit je basiscontent wilt. Daarvoor zijn twee redenen. Zo hebben mensen verschillende voorkeuren: de een leest het liefst, de volgende luistert graag onderweg en de derde kijkt het liefst video’s. Daarnaast krijg je met verschillende formats meer kijkers, lezers en luisteraars zonder dat je steeds dezelfde content deelt, want dat irriteert al snel.

Bij het herverpakken van je basiscontent in een ander format kun je veel verschillende kanten op. Hier zijn een paar suggesties:

  • Deel het geluid van een video als podcast (als de boodschap daarvoor geschikt is)
  • Verpak de highlights uit een artikel in een beeldcarrousel of korte video
  • Maak een infographic als je basiscontent meerdere data en feiten bevat

 

In het artikel over content formats kun je inspiratie opdoen en krijg je mogelijk ideeën voor totaal andere formats dan gebruikelijk, zoals een tijdlijn of tool.

 

5. Content samenvoegen

Je kunt bestaande content hergebruiken door kleine content samen te voegen tot een groter geheel. Een voor de hand liggend voorbeeld is het bundelen van een serie artikelen tot een e-Book. Maar er is meer mogelijk:

  • Een serie tweets samenvoegen tot een artikel.
    In de UK verwerkt het account Very British Problems een aantal tweets tot een column in een landelijk dagblad. En ze maakten compilaties van tweets over een bepaald onderwerp en bundelden die in een boek waarbij elk onderwerp een eigen hoofdstuk kreeg.
    Tweets met een gemeenschappelijke rode draad kun je bundelen tot een artikel.
  • Voeg podcasts met een gemeenschappelijk onderwerp samen tot een specifieke serie.
  • Zet video’s die bij elkaar horen in een afspeellijst of bundel ze op één pagina op je site.

 

Extra content hergebruik tip

Op het moment dat je een nieuw blog, video of podcast publiceert kun je bovenstaande principes natuurlijk inzetten ten tijde van die lancering. Die periode beslaat dan meestal 1 of 2 weken. Maar kijk in je contentplanning liefst ook verder door:

  • Meer afgeleide content te maken dan je op dat moment nodig hebt.
  • Die extra content ook later in het jaar te delen, zodat je veel langer ogen of oren naar je basiscontent trekt.

Zo weet je zeker dat je het maximale haalt uit het hergebruiken van je content.

 

Content repurposing boek en podcast

Een van de pioniers in content repurposing is Amy Woods van Content 10x. Ze schreef een boek waarin ze heel veel suggesties doet voor het hergebruiken van je basiscontent. Daarnaast heeft ze ook een heel informatieve podcast.

 

Interessant artikel? Deel het!

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp