Praktische marketingkeuzes. Zo kun je wel kiezen

Marketingkeuzes kunnen je flinke hoofdbrekens geven. Ga je voor SEO of juist voor SEA? Of allebei? Op welk social media kanaal moet je echt zitten? Hoe vaak verstuur je een nieuwsbrief?

In dit blogartikel zet ik een aantal marketingkeuzes waar je vast weleens tegen aanloopt op een rij. Geen theoretisch verhaal, maar praktische keuzes en afwegingen. Dat is wel zo gemakkelijk kiezen! 

De meest voorkomende marketingkeuzes of -dilemma's

Sommige marketingvragen komen echt vaak terug. Ik hoor ze van klanten, maar ook tijdens netwerkbijeenkomsten en congressen. Die vragen hebben bijna allemaal te maken met heel praktische marketingkeuzes. En deze komen echt veel voor:

  • Moet ik gaan adverteren met mijn bedrijf?
  • Adverteer ik dan op Google of juist op social media?
  • Wat is beter: adverteren of PR?
  • Welke social media moet ik inzetten?
  • Hoe vaak verstuur ik mijn nieuwsbrief?
  • Moet ik een blog aan mijn website toevoegen of blijven bloggen?

 

Herken je dat? Lees dan nog even verder om antwoord te krijgen op de marketingkeuze die jij wil maken.

Wel of juist niet adverteren?

Eigenlijk zijn er maar twee redenen om advertenties in te zetten:

  1. Snelle bekendheid realiseren
    Je bedrijf of je of product/dienst is onbekend bij je doelgroep en die bekendheid moet snel omhoog. Dat kan ook gelden voor een nieuwe actie of evenement.
  2. Rendement van andere marketingmiddelen vergroten.
    Je marketing werkt op zich wel, maar bereikt nog te weinig mensen. Dus je site converteert, je bekendheid en aanvragen via social media groeien en je maakt sales via je nieuwsbrief.   Maar je hebt grotere aantallen nodig die aan het begin van je marketingfunnel instappen.
kies je voor google ads of voor social media ads? Criteria om te kiezen.

Adverteren op Google of op social media?

Bij deze keuze spelen de motieven van je doelgroep een belangrijke rol.

Heb je een product of dienst dat een bekend probleem oplost waar mensen naar zoeken in Google, Bing of een andere zoekmachine? Dan zijn advertenties in zoekmachines zoals Google Ads zinvol. Met als groot voordeel dat je hier mensen met een gerichte (koop)intentie trekt. Maar verder weet je niet veel van die mensen, behalve hun locatie en mogelijk wat andere demografische gegevens.

Maar doet je product iets nieuws waar nog niet naar gezocht wordt? Of heb je in korte tijd meer bekendheid nodig bij je doelgroep? Dan werken social media advertenties heel goed. Je kunt er in korte tijd heel veel mensen bereiken. Mensen die nog niet actief op zoek zijn, maar die wel denken ‘hé, dat is een handig iets’.

Want social media advertenties kun je bijzonder goed richten op mensen met specifieke kenmerken. Ze hebben trouwplannen, beoefenen een bepaalde sport of hebben een specifieke functie.

marketingkeuze: ga je voor adverteren of voor PR?

Adverteren of PR?

Deze keus is al spannender. Want sommige doelen die je met advertenties kunt bereiken kun je ook heel goed bereiken met PR:

  • In relatief korte tijd veel bekendheid realiseren
  • Gericht onder de aandacht van een specifieke doelgroep komen

Het grote verschil is dat PR zich niet leent voor platte verkoop. Media zitten niet te wachten op verkooppraatjes en verwijzen je dan al snel door naar de advertentieafdeling. Terecht. Maar media bieden wel een prachtig podium voor verhalen en achtergronden, voor echt nieuws en voor het tonen van expertise. Daarmee kun je grote bekendheid voor je merk realiseren.

En PR werkt vaak iets langzamer dan adverteren. Advertenties kun je morgen al in de lucht hebben. Interesse wekken van media en het vervolgens wachten op de publicaties duurt meestal langer.

Maar PR heeft als grote bijkomende voordelen dat het duurzaam is en dat het zorgt voor links naar je website. Artikelen, video’s en podcasts blijven jarenlang online en blijven mensen naar je website of social media verwijzen. Bovendien is PR vaak geloofwaardiger dan adverteren. 

Dus:

  • Heb je haast, ga adverteren
  • Heb je geen echt  nieuws, ga adverteren
  • Directe conversie naar sales, ga adverteren

 

Maar wil je:

  • Geloofwaardige bekendheid van je expertise, kies voor PR
  • Duurzaam resultaat, kies voor PR
  • Een maatschappelijk relevante boodschap uitdragen, kies voor PR

 

Welke social media moet ik inzetten?

De keus voor de social media platformen waar je wel en niet actief bent is een bekende lastige marketingkeuze. Want tenzij je een of meer mensen kunt vrijmaken om social media berichten te plaatsen, moet je je wel beperken.

Hoe kies je dan de best passende social media? Doe dan net of je maar 1 social media kanaal mag kiezen. En stel jezelf eerst deze twee vragen:

Waar zit het grootste deel van je doelgroep?

Maar ook:

Waar staat je doelgroep open voor jouw verhaal?
Want je doelgroep kan wel fanatiek op Instagram zitten, maar als ze daar geen aandacht voor jouw berichten hebben, dan heb je daar helemaal niets aan.

En dan zijn er nog twee vervolgvragen:

Wat is je doel op social media?

  • Wil je bezoekers naar je site? Dan werken sommige social media beter mee dan andere.
  • Wil je directe sales via organische (gratis) berichten? Dat lukt niet overal even goed.

 

Hoe verpak je je boodschap?
Ben je meer tekstgeoriënteerd of werk je graag met beeld: foto’s en video.

Welke kanaal vind je zelf leuk om te doen?
Dat geldt natuurlijk alleen als je als ondernemer zelf je social media berichten verzorgt. Maar je houdt dit alleen consistent vol als je er enig plezier aan beleeft.

Door deze 5 vragen te beantwoorden kun je de social media kanalen waar je actief wilt zijn waarschijnlijk beperken tot maximaal twee. 

Hoe vaal moet je een nieuwsbrief sturen? Tips om te kiezen.

Hoe vaak stuur je een nieuwsbrief?

Als er al een ideale frequentie voor een nieuwsbrief bestaat, dan hangt die sterk af van de gewenste zichtbaarheid en het effect dat je nastreeft. Wil je:

  • Bezoekers van je website vasthouden zodat ze je onthouden en beter leren kennen?
  • Gaandeweg laten zien dat jij de beste partij bent?
  • Salesaanbiedingen kunnen doen?

Dat begint allemaal bij mensen die je nieuwsbrief openen, die vervolgens lezen én ergens op klikken. Maar dat lukt alleen als ze je gaan herkennen. Want iedereen heeft een volle mailbox en als jij als afzender geen herkenning weet op te roepen, als het onderwerp niet raakt of als iemand na een paar mails niet het gevoel heeft dat hij iets mist als hij je mails niet leest, dan werkt geen enkele nieuwsbrief meer.

Je nieuwsbrieffrequentie moet dus hoog genoeg zijn om onthouden te worden. Maar je moet bij een hoge frequentie wel voldoende waarde kunnen bieden. In de praktijk zie ik dat dienstverleners dan elke week of elke 14 dagen moeten mailen. Maandelijks mailen is vaak te weinig om in het hoofd te blijven OF je moet in die maandelijkse mail iets memorabels bieden.

Verkoop je producten en bied je regelmatig kortingen of heb je acties en weet je dat mensen die acties waarderen, dan kun je waarschijnlijk vaker mailen.

Nieuwsbrieffrequentie testen

Stel dat je voor een bepaalde frequentie kiest, maar je vraagt je af of je wel voldoende vaak mailt. Of je wilt weten of meer mensen bij je gaan kopen als je vaker mailt. Dan is het tijd om dat te testen. Ga vaker mailen en verdubbel je frequentie. En kijk wat er gebeurt. Blijven mensen je mails openen en lezen? Neemt dat af of juist toe? En klikken mensen nu vaker op links naar aanbiedingen?

Valt het resultaat tegen dan kun je gerust terug naar een lagere frequentie. Maar vaak is het resultaat positief.

Iedere dag mailen? Werkt dat?

Ja dat kan werken. Maar niet voor iedereen. Als je iedere dag iets inspirerends weet te melden, waar de ontvanger naar uit kan kijken, dan kun je dat zeker doen. Het werkt vooral bij inspirerende en entertainende mails. Maar bedenk dat ontvangers van een dagelijkse e-mail dat vaak maar van 1, 2 of 3 ondernemers of bedrijven kunnen hebben. Vraag je dus af of jij daar bij zou kunnen zitten én of het voor jou te doen is. 

 

Wel of geen blog op je website?

Laat ik eerlijk zijn: ik ben van het kamp ‘Zeker een blog op je site’.  Want de voordelen van een blog zijn groot:

  • Je trekt veel meer bezoekers naar je site die je zo leren kennen.
  • Mensen die via-via of door een verkooppagina naar je site komen kunnen aan een blog inschatten wat de breedte en diepte van je kennis en kunde is.
  • Door je met een blog op seo te richten spaar je advertentiekosten uit.
  • Met goede blogs kun je bestaande/oude klanten extra informatie of advies bieden, waardoor ze een terugkerende klant worden of minder vragen aan de klantenservice stellen.

Maar soms heeft een blog weinig zin, bijvoorbeeld als:

  • Klanten bijna altijd via-via komen, zij op basis van die referenties voor je kiezen EN je hierdoor ruim voldoende klanten hebt.
  • Je als ondernemer voornamelijk op freelance of interim basis werkt en mensen je via bureaus inhuren of je regelmatig bij oude klanten terugkomt.
  • Er weinig online gezocht wordt naar onderwerpen die met je aanbod te maken hebben. Bijvoorbeeld omdat je iets specifieks biedt waar relatief weinig klanten voor zijn en de klanten die er zijn al precies weten welke aanbieders er zijn.
  • Je hebt geen tijd of middelen om het bloggen goed in te zetten. Want een succesvol blog vraagt om een goede blog-of contentstrategie, schrijftalent of een redacteur en kennis van zoekmachineoptimalisatie.

Meer advies bij marketingkeuzes

Meer over dit onderwerp