Overweeg je om een blog te starten of om een blog toe te voegen aan je website? Of wil je een blog nieuw leven inblazen? Start dan altijd met het formuleren van een blogstrategie. Dat is de enige manier om je uiteindelijke doelen met een blog ook echt te bereiken. Lees onderstaande stappen voor een effectieve blogstrategie of bekijk de video van de 100% Expert podcast over dit onderwerp.
Voordelen blogstrategie
Met een blogstrategie zet je de koers uit die nodig is om je uiteindelijke doel te bereiken. Maar zo’n strategie heeft meer voordelen. Want met je blogstrategie bepaal je ook de onderwerpen, formats, ingrediënten en frequentie van je toekomstige blogartikelen. Je blogstrategie zorgt er bovendien voor dat blogartikelen onderling samenhangen, zodat bezoekers meer dan 1 artikel lezen en je expertise op een specifiek gebied benadrukt wordt.
Dat alles vergroot het rendement van je blog én het geeft je duidelijkheid en focus.
1. Marketingdoelen als basis voor je blogstrategie
Je blogartikelen moeten straks concurreren met duizenden of zelfs honderdduizenden andere blogartikelen over (deels) hetzelfde onderwerp. Daarnaast wil je dat jouw lezers straks iets overhouden aan een blogartikel op je site. Ze moeten iets leren, iets ontdekken, iets doen of juist laten.
Maar vooral wil je dat jouw doel bereikt met je blogstrategie, bijvoorbeeld:
- Je naamsbekendheid laten groeien
- Je merk laden of je expertise tonen
- Vertrouwen in je kwaliteiten realiseren
- Leads verzamelen
- Directe sales realiseren
Pas als je (belangrijkste) doel helder is, kun je bedenken wat je blogstrategie uiteindelijk moet zijn. Je focust bijvoorbeeld op:
- Vindbaarheid van blogartikelen in Google
- Zichtbaarheid van je blogartikelen op social media of websites van anderen
- Blogartikelen die samen je kennis tonen aan potentiële klanten en zo bewijs vormen
- Boeien en binden van (potentiële) klanten in verschillende fasen van de klantreis
- Blogartikelen die ervoor zorgen dat mensen op je e-maillijst komen
Korte- en langetermijndoelen
Bij het formuleren van doelen kun je naar de korte en naar de lange termijn kijken. Een korte termijn doel is mogelijk dat je een blogartikel schrijft dat de voordelen van een bepaalde dienst of product aantoont. Dat blog kan er al vanaf dag 1 voor zorgen dat een lezer overtuigd raakt en het product uittest of aanschaft.
Blogdoelen voor de lange termijn richten zich bijvoorbeeld op hogere posities in Google doordat de blogartikelen onderling samenhangen en laten zien waar je blog over gaat. Of ze laten in samenhang je expertise zien.
Overigens is verbeterde vindbaarheid niet per se altijd een kwestie van de lange termijn. Afhankelijk van de concurrentie voor een bepaalde zoekopdracht, is het echt mogelijk om binnen een week met een goed blogartikel hoog of zelfs bovenaan in Google te komen.
2. Doelgroep bepalen: voor wie schrijf je
Een succesvolle blogstrategie heeft exact in beeld voor wie de blogartikelen bedoeld zijn. Dat is de enige manier om met inhoud, toon en woordkeus de lezer echt aan te spreken en te overtuigen. Want er zijn maar weinig blogs die een groot publiek aan kunnen spreken en mogelijk heb je daar zelf of binnen je organisatie de capaciteit niet voor.
Kies je daar toch voor, bedenk dan dat je concurrentie uit grote gevestigde blogs en websites bestaat. Het is de vraag of je dan ooit voldoende zichtbaar wordt.
Baken je lezerspubliek of doelgroep daarom goed af en vraag je af:
- Wat houdt mijn doelgroep bezig? Wat zijn pijnpunten, wensen en behoeften?
- In welke fase van het koopproces kan ik iemand het beste helpen?
- Wat kan mijn doelgroep elders al vinden en hoe kan mijn blog de concurrentie overtreffen?
3. Keuzes maken in inhoud en soorten blogartikelen
Vraag je af op welke manier je met blogartikelen erin kunt slagen om je doelgroep dat te laten doen wat ze zouden moet doen. Hebben ze kennis nodig? Inspiratie of juist entertainment?
Hebben ze advies of HoeDoe-achtige informatie nodig? Korte of lange informatie? Gaat het om korte, bondige informatie of juist om informatie met heel veel diepgang? De fase in het koopproces waarin iemand zit, is hierop van grote invloed.
Bekijk ook de concurrentie. Welke media volgt je doelgroep nu al en wat vindt men daar wel en wat vindt men daar niet? Kun jij andere of aanvullende inhoud brengen of kun je inhoud beter of anders brengen? Met een andere toon of insteek? Wat zijn succesvolle blogartikelen of onderwerpen elders? Wat wordt veel gelezen of wat roept veel reactie op?
Door dit te analyseren en te bepalen zet je de eerste stappen naar een goede blogstrategie. Vul die vervolgens aan met afgebakende onderwerpen, keuzes in je formats en met een blogfrequentie.
4. Blogonderwerpen kiezen en afbakenen
Zoals je je doelgroep afbakent, zo zou je ook je onderwerp moeten verkleinen en afbakenen. Kies niet een te groot onderwerp. Daar zijn waarschijnlijk al grote blogs voor en het is dan veel moeilijker om je te onderscheiden, om onthouden te worden én om voldoende blogartikelen te schrijven.
Kies daarom liever voor een deelonderwerp of smaller onderwerp. Veel vakgebieden zijn van zichzelf te breed en daarom niet aan te raden voor een nieuw blog. Dus werkt jouw bedrijf binnen HR, kies dan niet voor HR als onderwerp en zelfs niet voor personeel werven. Dat is in beide gevallen een te breed onderwerp. Maar kies in plaats daarvan bijvoorbeeld voor personeel vasthouden, bedrijfscultuur of HR datamanagement. Dat zijn deelonderwerpen waar nog steeds veel over te bloggen valt, maar mensen kunnen jou als afzender dan beter duiden en zullen je bovendien sneller als specialist zien.
5. Blogformats kiezen
Blogartikelen kunnen allerlei formats hebben. Je kunt kiezen voor lijstjes, interviews, reviews, stappenplannen, vergelijkingen, nieuws of monologen met een mening. Uiteraard kun je ook bewust kiezen voor een specifieke mix van deze formats.
Stel ook vast welke lengte je blogartikelen moeten hebben. Wat uiteindelijk het beste format voor jouw blogartikelen en welke lengte goed is, hangt van de wensen van je doelgroep af en van je doelen.
Onmisbare content bij expertise marketing
Alleen stukjes kennis delen is niet (meer) genoeg als je aan een expertstatus bouwt. Voeg daar deze content aan toe!
6. Blogfrequentie bepalen
Dé ideale blogfrequentie bestaat niet. Wat ideaal is verschilt namelijk per bedrijf, per doel en per doelgroep. Maar wat je wel kunt doen is bepalen welke frequentie voor jouw bedrijf en blog straks ideaal is. Kijk daarbij naar de volgende factoren:
- Wat wil je doelgroep en wat is je doelgroep gewend van andere afzenders?
- Waar ga je je blogartikelen voor inzetten?
Moet deze bijvoorbeeld de inhoud van een nieuwsbrief zijn, dan heb je voor een wekelijkse nieuwsbrief ook een wekelijks blogartikel nodig (of meerdere artikelen per week). - Wat is haalbaar?
Hoeveel tijd en middelen zijn er voor blogartikelen en wat is dan reëel. Uitbesteden is een optie, maar wil je blogartikelen zelf schrijven of door een collega, dan moet je daar voldoende tijd voor vrijmaken.
7. Blogkalender opstellen
Je frequentie, onderwerpen en formats vormen samen je blogkalender. Daarin leg je vast wat je wanneer produceert en publiceert. Zo’n blogkalender heeft focus en houvast, maar het is ook handig om een overzicht te hebben van de blogs die met elkaar samenhangen. Zo’n overzicht helpt je om blogs onderling goed naar elkaar te laten linken. Want als je een nieuw blogartikel schrijft, is het gemakkelijk om naar oudere artikelen te linken. Maar het omgekeerde is ook goed: heb je een nieuw blogartikel gepubliceerd, maak dan vanuit bijpassende bestaande artikelen een link naar dit nieuwe artikel.
Neem in je blogkalender ook tijd op waarin je oudere blogs update en aanvult. Kies voor recentere verwijzingen, check uitgaande links en voeg nieuwe inzichten en voorbeelden toe als dat relevant is. Bijvoorbeeld omdat er zaken veranderd zijn.
8. Bepaal de rol en belang van seo
Misschien is vindbaarheid in Google het hoofddoel van je blogstrategie. In dat geval zal seo leidend zijn. Maar ook als het niet je hoofddoel is, is goede vindbaarheid een belangrijke bonus.
Google rankt de content die het beste antwoord geeft op een zoekvraag of zoekopdracht. Dat betekent dat als je hoog in Google wilt komen met een of meer blogartikelen, je de volgende stappen in het oog moet houden:
- Bepaal de zoekopdracht waar je doelgroep naar zoekt.
Kijk daarbij niet alleen naar zoekvolume, maar zeker ook naar de achterliggende zoekintentie. Zoekopdrachten met een koopintentie kunnen effectiever zijn, zelfs als er naar verhouding minder vaak naar gezocht wordt. - Ga voor de beste inhoud
Schrijf artikelen die beter, informatiever en vollediger zijn dan bestaande blogartikelen die nu op de eerste pagina met zoekresultaten staan. - Schrijf voor de lezer, niet voor Google
Optimaliseer het artikel voor Google, maar zet leesbaarheid en overtuigingskracht op de eerste plaats. Je wilt uiteindelijk dat je blogartikel een mens helpt en overtuigt. Die moet een goed gevoel overhouden aan je artikel. Zet je lezer dus altijd voorop en wees niet bang dat dat ten koste gaat van je vindbaarheid. - Werk aan inkomende links
Vanuit bestaande blogartikelen op je eigen site, maar idealiter ook aan links vanuit websites van anderen.
9. Monitor wat je blog wel en niet realiseert
Op basis van je doelen kun je een vinger aan de pols houden om te zien wat je blog echt realiseert. Wordt je website vindbaar voor de relevante zoekopdrachten? Hoeveel bezoekers trekken je blogartikelen? Welke stappen nemen lezers wel en niet na het lezen? Groeit het aantal nieuwsbriefabonnees, contactaanvragen of aankopen? Dat vraagt om concrete KPI’s die je daadwerkelijk bekijkt. Doe dat bijvoorbeeld maandelijks met een analytics programma, met een tool die je posities in Google monitort of door te meten wat het bereik van je blogartikelen is op social media. Zo ontdek je je beste content, maar ook de content die nog niet presteert.
Je best presterende content vormt samen je content sweetspot. Op basis daarvan kun je bepalen wat goede aanvullende content kan zijn of welke blogartikelen iets extra’s nodig hebben.
Niet presterende content is vaak content die niet op de eerste pagina van Google terecht komt of content die wel bezoekers trekt, maar die bezoekers doen niet wat je voor ogen staat. Ze lezen een blogartikel bijvoorbeeld en vertrekken dan weer.
10. Pas je blogstrategie waar nodig aan
Veel blogkalenders bestrijken een half of heel jaar. Maar het is heel normaal om halverwege zo’n periode aanpassingen te doen. Door meer goed presterende content te maken en door niet-presterende content aan te passen.
Hergebruiken van blogartikelen
Een goed renderend blog op je site heeft veel voordelen. Maar er is een voordeel dat nog onbelicht is gebleven en dat is dat blogartikelen een geweldige basis vormen voor content elders. Door de inhoud van blogartikelen opnieuw te gebruiken kun je bijvoorbeeld social media content maken, een aantrekkelijke nieuwsbrief vorm geven, gaan gastbloggen of de inhoud hergebruiken in podcasts of video’s. Daarmee wordt een blog de basis voor een complete contentstrategie.
Meer lezen?
- Meer rendement uit een blogartikel
- Zakelijk bloggen uitbesteden: voor- & nadelen plus tips
- Seo-teksten laten schrijven
- Je blog als onderdeel van je totale contentstrategie
Een effectieve contentstrategie & plan in één dag.
Waarmee jouw expertise (eindelijk) gezien en gewaardeerd wordt.
Aan het eind van de dag weet je exact welke content je waar en in welke vorm kunt delen met jouw doelgroep. En doe je niet te weinig, niet te veel, maar precies de juiste dingen.