De 10 beste tips voor converterende teksten

Wat is het geheim achter converterende teksten? Wat maakt dat een tekst iemand aanzet tot de gewenste actie? En hoe houd je een lezer vast zodat die je call-to-action ook echt ontdekt?

Er komt redelijk wat kijken bij een converterend blog of tekst. Maar het begint met deze 10 tips!

 

10 tips voor converterende teksten

Met deze 10 tips maak je de kans op een goed converterende tekst heel veel groter. Dit zijn ze op een rij en hieronder licht ik ze allemaal kort toe.

  1. Maak het scanbaar
  2. Houd het kort als het kan
  3. Begin met de conclusie
  4. Ken je lezer
  5. Speel in op de motivatie van je lezer
  6. Voer een gesprek met je lezer
  7. Actieve tekst
  8. Gebiedende wijs mag wél!
  9. Geef bewijs
  10. Maak de call to action super gemakkelijk om te doen

1. Maak je blog en teksten scanbaar

Je lezer heeft geen zin in een hele lap tekst. Die scant koppen, opsommingen, vetgedrukte zinnen, afbeeldingen en andere zaken die er visueel uitspringen. Bedien die scannende lezer door deze elementen toe te passen in je blogs en teksten.

 

hoe korter en krachtiger, hoe beter je blog converteert

 

2. Houd het zo kort mogelijk

Je lezer heeft geen zin in een hele lap tekst. Kijk daarom kritisch wat eruit kan. Wat heb je echt nodig om je punt te maken? Wat mag weg? Waar ben je wollig? Wees niet bang dat er dan een minimalistische tekst overblijft. Je houdt juist een lezersvriendelijke tekst over als je alle ballast die niets toevoegt, weghaalt. Zeker voor mobiele lezers op een relatief klein scherm!

Gebruik gerust voorbeelden in je tekst. Voorbeelden verrijken je tekst en doordat ze verhalend zijn en mensen verhalen onthouden, zijn voorbeelden vaak een goede aanvulling. Waar het om draait is dat je bondige teksten overhoudt zonder overbodige ballast. Want die lezer leest liever minder dan meer.

 

3. Begin met de conclusie

Je lezer heeft geen zin in een hele lap tekst. Sterker nog: bijna niemand leest je hele tekst. Maar je wilt wel dat ze meer lezen dan de eerste paar zinnen. Zorg dus dat iemand direct ontdekt WAT er te halen valt. Dat doe je door je conclusie of het belangrijkste element uit je blog als eerste te delen. Wees niet bang dat je daarmee alles weggeeft. Je zorgt juist dat mensen meer van je tekst lezen, want ze weten dat ze hun tijd niet verprutsen. Je blogartikel is géén thriller met de ontknoping aan het eind.

 

4. Ken je lezer

Laat de lezer denken dat je dit speciaal voor hem geschreven hebt. Houd scherp voor ogen wie je lezer is en gebruik woorden en voorbeelden die voor iemand met de kenmerken van je ideale lezer of klant herkenbaar zijn. Die herkenning laat je lezer denken dat dit echt voor hem/haar is en is een voorwaarde voor het nemen van de gewenste actie.

 

5. Speel in op de motivatie van je lezer

Waarom gaat iemand jouw tekst of blogartikel lezen? Is dat omdat

  • Er iets te halen valt?
  • Iemand zich kan ontplooien door nieuwe kennis op te doen?
  • Het niet lezen een gemis of een risico oplevert?
  • Het lezen status oplevert?

 

Verwerk dat motief in je tekst en liefst ook in een afbeelding.

Meer sales in je content!

Waarschijnlijk stop je te weinig sales in je content omdat je denkt dat contentmarketing draait om waarde delen en niet om verkopen. Toch is dat een misverstand!

6. Voer een gesprek met je lezer

Een converterende tekst zorgt voor een bepaald effect bij de lezer waardoor die de actie neemt die jou voor ogen staat. Net als bij een gesprek moet je daarvoor een aantal stappen doorlopen. Waarbij iedere gespreksfase zorgt voor een volgend onderwerp dat logisch volgt uit het vorige gespreksdeel. Bedenk hoe zo’n gesprek zou verlopen en welke nieuwe vragen je lezer mogelijk heeft bij het lezen. Gebruik die volgorde in de structuur van je tekst.

 

7. Schrijf actief

Vermijd passief taalgebruik met allerlei hulpwerkwoorden die je tekst stroef en traag maken. Werkwoorden als ‘zullen’, ‘worden’ en ‘kunnen’ in combinatie met een voltooid deelwoord zorgen dat de lezer zich minder aangesproken voelt. En verkleinen dus de kans dat hij/zij doet wat jou voor ogen staat.

geef gerust een bevel als het om conversie gaat

 

8. Gebruik juist wel gebiedende wijs!

Gebiedende wijs en het geven van commando’s was ooit not done. Maar door het online lezen zijn we er wel aan gewend geraakt en associëren we het minder met een commanderend toontje. ‘Bestel hier’, ‘lees meer’ en ‘boek nu’ maakten de weg vrij voor gebiedend taalgebruik. Dat is kort en super duidelijk. Gebruik het!

 

Gaat gebiedende wijs je toch iets te ver? Kies dan voor een pakkende oneliner die je duidelijk afbeeldt. Bijvoorbeeld als quote of op een contrasterende achtergrond.

Een pakkende zin van 1 regel trekt het oog!

9. Geef bewijs

Laat zien dat het klopt wat je zegt in je tekst en toon het bewijs ervoor. Met een voor-na foto. Met data of bronnen. Met een herkenbaar voorbeeld zodat iemand denkt ’ja, dat klopt, dat heb ik ook!’ Of voeg sociaal bewijs toe aan je artikel. Laat bijvoorbeeld een testimonial zien of het aantal keer dat iets op social media gedeeld is.

 

10. Laagdrempelige call-to-action

Je wilt iets bereiken met een blogartikel of een tekst. Maar je tekst converteert vooral als de gewenste actie in het verlengde ligt van wat de lezer net heeft gelezen. De volgende stap moet:

  • Logisch zijn
  • Gemakkelijk zijn
  • Veilig zijn

 

Maak dus duidelijk wat er gebeurt als iemand op die knop of link klikt. En zorg dat je belofte bij die knop 100% past bij de reden waarmee iemand aan je tekst begon.

 

Bonus tip: de magie van drie

Opsommingen in drie delen werken ook goed om je punt te maken. Drie opeenvolgende zinnen of zinsdelen lezen lekker weg. Zo’n drie-eenheid zorgt voor de ‘magie van drie’. In dit blogartikel gebruikte ik de magie van drie door de eerste drie tips voor converterende teksten te beginnen met dezelfde zin. Een zin die belangrijk is voor de boodschap van dit artikel. En in het tweede punt lees je drie vragen achter elkaar. Dat is ook een drie-eenheid.

Meer over converterende teksten

Met bovenstaande tips kom je al heel ver. Wil je meer, dan ontdek je hier meer tips over sterke en converterende teksten en pagina’s: