Meer bereik op Facebook

Meer bereik op Facebook

Wanneer je content maakt die de moeite waard is, wil je dat zoveel mogelijk mensen het onder ogen krijgen. Promotie op social media ligt dan voor de hand en Facebook biedt een aantal aantrekkelijke mogelijkheden om een grote doelgroep te bereiken.

Waar veel bedrijven kansen laten liggen is dat ze hun content vaak maar 1 keer delen op hun eigen pagina. Maar dan mis je een deel van je volgers, omdat Facebook je bericht nooit aan iedereen laat zien. Aan de andere kant houdt Facebook ook niet van herhaling en je volgers hoeven ook niet meermalen hetzelfde te zien, dan haken ze af. Hetzelfde bericht meermalen op dezelfde manier delen is dus geen oplossing.

Wat wel een oplossing is, is om bepaalde content op verschillende manieren te verpakken en na verloop van tijd op een ander wijze te delen. Zo creëer je wel meer bereik voor je eigen verhaal. Veel content start als een geschreven artikel op een website, maar kan vervolgens ook heel goed verpakt worden in een quote, diavoorstelling of Canvas.

Stort je op bewegend beeld

Bewegend beeld trekt het oog en Facebook is er dol op. Naar verluidt omdat ze YouTube van de videotroon willen stoten. Feit is dat video’s die je uploadt naar Facebook of die je maakt met Facebook Live veel bereik creëren. Veel ondernemers en communicatieafdelingen zien op tegen het maken van video. Ingewikkeld, duur en andere gedachten komen direct boven als iemand het idee om een video te maken laat vallen. Toch kan video ook op een laagdrempelige manier gemaakt worden, zonder dat je iets afdoet aan de uitstraling. Hiervoor zijn verschillende tools in omloop, zoals Animoto, Ripl, Adobe Spark en Lumyer.

  • Lumyer is een gratis app voor iOS en Android waarmee je een foto animeert.
  • Ripl is er alleen voor iOS. Kies een afbeelding, een design, voeg een titel, hashtags etc. toe en je afbeelding wordt geanimeerd.
  • Animoto, maakt van verschillende foto’s een video. Met muziek en tekst.
  • Adobe Spark is een serie van drie tools waarmee je naar keuze een afbeelding, complete magazineachtige pagina of video kunt maken.

Kies voor een quote

Quotes doen het goed op Facebook. Wil je een artikel delen op je eigen pagina plaats hem dan niet alleen als een tekstbericht met een linkje, maar kies ook voor een andere vorm die goed werkt: de quote. Als het goed is heeft je artikel of video ergens een opvallende uitspraak of prikkelende zin. Licht die zin eruit en maak er een afbeelding van waarin je de quote mooi vormgeeft. Zo kun je een artikel op een niet storende manier een tweede keer onder de aandacht brengen van de volgers van je pagina. De eerste keer dat je het linkje plaatst zag immers maar een deel van je publiek je bericht.

De catch bij effectieve quotes zit hem niet alleen in de tekst (lief, inspirerend, prikkelend of onthutsend), maar ook in de vormgeving. Daarvoor komen Lumyer, Ripl en Adobe Spark van pas. Maar ook de gratis tool Canva.

Maak een diavoorstelling

Als je content een aantal stappen, een handvol tips of een ander lijstje of opsomming bevat kun je het idee van de afgebeelde quotes ook verder uitwerken naar een diavoorstelling. Met een diavoorstelling kun je 3 tot 7 afbeeldingen achter elkaar plaatsen en als een korte video delen op je pagina.

Ga voor een Canvas

Canvas is een nieuwe mogelijkheid van Facebook die visueel erg aantrekkelijk is. Het is een combinatie van tekst, afbeeldingen en video die je naar eigen inzicht kunt combineren. Een kijker kan er zelf in eigen tempo en op zijn eigen manier doorheen scrollen. Een Canvas is zichtbaar binnen Facebook zelf. Doordat mensen nu niet naar je mobiele website hoeven, laadt een Canvas heel snel en voorkom je dat mensen afhaken. Qua inhoud kun je Canvas inzetten als een tussenstap tussen je Facebookpagina en je website, omdat je ook een call-to-action kunt toevoegen. Pak bijvoorbeeld een visueel element uit een artikel en leid mensen vervolgens naar dat artikel op je site of naar een pagina waar ze iets interessants kunnen downloaden. Hieronder zie je een demo van een Facebook Canvas:

Zet Facebook groepen in

Groepen op Facebook zijn ook een interessante manier om meer bereik op Facebook te realiseren. Mensen die lid zijn van een Facebook groep krijgen een bericht in hun tijdlijn als daar iets nieuws geplaatst wordt door een ander lid. Je informatie plaatsen in groepen is dan ook een goede methode om meer zichtbaarheid te krijgen.

MITS je informatie 100% aansluit bij de wensen en beleving van de groepsleden. Is dat niet het geval dan loop je snel het risico dat mensen je een irritante spammer vinden. Als de groepsbeheerder dat ook vindt, kun je uit de groep gezet worden. Markeren veel mensen je bericht als spam dan loop je ook het risico dat Facebook je nauwlettender gaat volgen en je mogelijk zelfs een tijd lang blokkeert.

Wil je een Facebook groep inzetten, bedenk dan het volgende:

  • Wat zijn de regels van de groep? Blijf je binnen die regels?
  • Zijn er andere frequente plaatsers van berichten en hoe vaak plaatsen zij?
    Dat is een indicatie van een frequentie die niet als storend wordt ervaren.
  • Alleen personen kunnen lid worden van een groep.
  • Je kunt een bericht niet inplannen, alleen direct plaatsen.
  • Op welk type berichten reageren andere mensen? Past jouw bericht in die lijn?
  • Reageer je zelf ook of ben je alleen een plugger? Helpende reacties kunnen waardevoller zijn dan het voortdurend delen van eigen informatie.

Sponsored updates

Als het bereik van je eigen Facebook pagina nog klein is, kun je overwegen om een deel van je berichten te promoten. Kijk dan in je statistieken welke berichten goed gewaardeerd worden en tot interactie leiden in de vorm van kliks, likes of reacties. Bedenk vervolgens wat je met zo’n bericht zou willen bereiken. Verkeer naar je website? Meer nieuwsbriefabonnees of bekendheid voor een evenement?

Klik dan niet zomaar op de knop die Facebook standaard aanbiedt om een bericht te promoten, maar maak in plaats daarvan zelf een advertentie aan waarin je eerst het doel van je berichtpromotie kunt aangeven. De standaard promotieknop is wel effectief als je achter de schermen van je pagina al met zogenaamde custom audiences werkt.

Facebook Live

Nieuwe technieken trekken ook altijd de aandacht. Door iets nieuws in te zetten kun je dus ook meer bereik op Facebook realiseren. Bijvoorbeeld met Facebook Live waarmee je live een video laat zien aan de volgers van je bedrijfspagina of aan je vrienden op een persoonlijk Facebook profiel. Tijdens het filmen zie je welke mensen live met je meekijken en kun je hen ook de gelegenheid geven om een eigen vraag te stellen. Zo creëer je extra interactie en maak je je video authentieker en dynamischer.

Met wat creativiteit kun je Facebook Live voor van alles inzetten:

  • Korte interviews met collega’s
  • Een demonstratie van hoe iets werkt
  • Een kijkje achter de schermen van je bedrijf
  • Een fragment van een evenement of training die je organiseert
  • Reacties van klanten in je winkel, bij een proeverij of demonstratie
  • Een feestelijke opening

Na afloop kun je de video verder bewerken en het eindresultaat ook voor andere doeleinden gebruiken. Je kunt ook een poll of wedstrijd koppelen aan iets dat in je video te zien is.

Meet wat je bereikt op Facebook

Bekijk wat ieder Facebook bericht je oplevert aan bereik, verkeer naar je site en aan betrokkenheid. De statistieken van je Facebookpagina bieden hiervoor een schat aan informatie.

Wil je meer bereik op Facebook?

Facebook training

Wij helpen uiteenlopende klanten met content voor hun website maar zeker ook voor social media, vooral voor Facebook en LinkedIn. Ook voor B2B communicatie werkt dat goed! Meer over content creatie uitbesteden.

Over Linda Krijns

Linda Krijns is oprichter en drijvende kracht achter contentmarketingbureau Sstroop. Ze helpt bedrijven bij het vergroten van hun zichtbaarheid en het trekken van klanten. Niet door te schreeuwen dat je er bent, maar door geruisloos (sst) te laten zien hoe goed je bent aan nieuwe en bestaande klanten. Met de online technieken van nu.

© Sstroop 2012-2019