Grip op je marketingkosten

Waar sta je met je marketingkosten? Zijn ze aan de hoge of juist aan de lage kant? Of heb je eigenlijk geen idee?

In 3 stappen meer grip op je marketingkosten

Als je goed in beeld wilt hebben wat je marketingkosten precies zijn en of je die intern of aan jezelf kunt verantwoorden, kijk dan naar de volgende drie dingen:

  1. Breng alle marketingkosten in beeld
  2. Beoordeel de opbrengsten
  3. Kijk naar bespaarkansen

1. Identificeer je belangrijkste kostenposten

Besparen op marketingkosten begint altijd met een jaaroverzicht van de kosten die je voor je marketing hebt gemaakt. Die houd je vervolgens tegen het licht. Denk dan aan:

  • Je website(s), inclusief hosting, beveiliging, plug-ins en onderhoud
  • Social media marketing
  • Advertentiekosten
  • Personeelskosten (intern en extern)
  • Software
  • E-mailmarketing
  • Drukwerk
  • Deelname aan beurzen en evenementen
  • Visuele content: fotografie en video
  • Geschreven content: blogs en artikelen

Mogelijk komen in dit overzicht al uitschieters bovendrijven. Kijk vervolgens of het erg is dat dit een uitschieter is: hoe belangrijk is deze kostenpost voor je marketing? En wat levert het op?

2. Beoordeel de opbrengsten van je marketing

Een website kan een grote kostenpost zijn als je alles meetelt. Bijvoorbeeld omdat er de nodige betaalde plug-ins aan vastzitten, omdat je het onderhoud van de website uitbesteedt én omdat er op een goede website goede content geplaatst en bijgehouden wordt. Het is de vraag of het erg is als je site de grootste kostenpost is. Want je site is helemaal eigen bezit en je hebt er 100% regie om die zo in te richten en in te zetten als je zelf wilt. Als die site dan voortdurend bezoekers trekt die deels klant worden, dan betalen die websitekosten zichzelf terug.

Dat zou ook moeten gelden voor een aantal andere marketingkosten en dan vooral voor e-mailmarketing, social media marketing, advertenties en deelname aan beurzen en evenementen. Maar de ene activiteit zal meer opleveren dan de andere en mogelijk besteed je tijd en geld aan iets dat weinig marketingrendement geeft.

Probeer daarom per marketingactie in kaart te brengen wat die middelen je direct hebben opgeleverd. En bekijk wat de indirecte bijdrage was, bijvoorbeeld omdat ze bezoekers naar je site stuurden die vervolgens klant werden.

marketing kosten en opbrengsten in kaart brengen

Bij de beoordeling van de opbrengsten loop je mogelijk tegen twee dingen aan:

  • Je weet niet goed wat sommige acties hebben opgeleverd en er zitten witte vlekken in je marketingkosten. Kijk in dat geval hoe je die marketingacties komend jaar beter meetbaar kunt maken. Bijvoorbeeld met meetbare links, met doelen in Analytics en met gereserveerde tijd om dit te monitoren.
  • Marketing omdat het moet (denk je)
    Bijna ieder bedrijf doet sommige marketingacties omdat ze denken dat je dit wel moet doen. Bijvoorbeeld omdat een actie goed is voor je naamsbekendheid of omdat je denkt dat je dit wel moet doen omdat je concurrenten iets ziet doen. Maar het is de vraag of dit een goede reden is. Je kunt soms echt wel ontbreken op een beurs of op social media als je daar iets anders tegenover stelt. Ga niet meedoen omdat je ziet dat een of meer concurrenten dit doen, maar kies je eigen pad. Mogelijk hebben zij de kosten-batenanalyse evenmin goed op orde…

3. Marketingkosten besparen

Je kunt op verschillende manieren marketingkosten verlagen en dit zijn 5 manieren die ik regelmatig zie bij ondernemers. Je kunt:

  1. Besparen op social media kosten
  2. Kritisch kijken naar marketingsoftware en abonnementen
  3. Besparen op vormgeving (maar kijk uit)
  4. Met gerichte content op je website
  5. Stagiairs inzetten

1. Besparen op social media kosten

Mogelijk heb je het beheer van social media uitbesteed of wil je ze uitbesteden. Kijk dan heel goed wat dit uitbesteden je oplevert. Het echte rendement van social media marketing zit namelijk in de conversaties in commentaren of in DM’s. Veel social media specialisten kunnen je dat niet uit handen nemen, omdat ze daarvoor de inhoudelijke kennis missen. Kijk daarom nog eens kritisch naar hoe je het social media beheer hebt georganiseerd en kijk of je het uitbesteden van social media nog eens moet heroverwegen. Ben je zelf verantwoordelijk voor social media marketing, kijk dan goed wat je huidige werkwijze je oplevert. Want mogelijk is er te weinig interactie en bereik je meer als je daar wel voor zorgt met je berichten én eigen activiteit.

2. Besparen op marketingsoftware en abonnementen

Bijna ieder bedrijf heeft softwareabonnementen en andere marketingtools die op een gegeven moment uit beeld verdwijnen maar waarvan de kosten wel doorlopen. Het is goed om op een vast moment in het jaar alles nog eens goed onder de loep te nemen en af te stoten wat niet meer gebruikt wordt. En om te kijken of er ondertussen andere alternatieven op de markt zijn gekomen die hetzelfde (of meer) kunnen voor minder geld.

3. Besparen op vormgeving (met waarschuwing)

Het kan verleidelijk zijn om op vormgevingskosten te willen besparen, maar doe het met beleid. Met de komst van Canva als vormgevingstool lijkt het misschien gemakkelijk om alle uitingen zelf vorm te geven. Maar als je het vormgeversoog mist, kun je al snel de plank misslaan en maak je mogelijk beeld dat niet alleen goedkoop is, maar er ook zo uitziet. En dat wil je waarschijnlijk niet.

Maar de combinatie van een professionele vormgever en Canva kan een goede optie zijn. Bijvoorbeeld als je veel beeld hebt dat redelijk routinematig ingezet wordt. Denk dan aan afbeeldingen boven en in blogs, aan presentaties en aan social media beeld. Vraag een vormgever om hiervoor templates in Canva te maken die jouw merkidentiteit goed tonen en gebruik die voor de meer standaard afbeeldingen. Laat vormgeving voor meer speciale gelegenheden wel aan een goede vormgever over. Denk dan aan drukwerken speciale (online) documenten die een belangrijke rol in je marketing moeten spelen.

4. Besparen met contentmarketing

Gerichte content op je website kan jaar in jaar uit bezoekers naar je site trekken. Daarmee bespaar je vooral op advertentiekosten en mogelijk op kosten voor offline content zoals drukwerk of beurzen en op social media kosten. Zoekmachines als Google en Bing kunnen jarenlang geïnteresseerde bezoekers naar je site verwijzen als je investeert in artikelen die aansluiten bij bepaalde zoekopdrachten.

Maar er zijn meer manieren om met content je marketingkosten te verlagen. Zo kan een goede FAQ jou of je team tijd besparen omdat er minder vragen via mail, chat of telefoon binnen komen. Soms kun je een offerteproces meer automatiseren doordat je bezoekers met interesse al bepaalde stappen laat doorlopen en hen bij iedere stap van de juiste informatie voorziet.

5. Besparen op uren met een stagiair

Een stagiair die een marketingopleiding volgt kan je veel werk uit handen nemen. Ik zie bedrijven om me heen die stagiairs hebben voor bijvoorbeeld:

  • Social media content
  • Vormgevingsklussen
  • Marktonderzoek

Dat gaat vaak goed, maar helaas niet altijd. Meestal omdat een stagiair soms toch niet de gewenste kwaliteit kan leveren. Het zit hem dus deels in juiste verwachtingen. Maar er kleven nog twee andere nadelen aan een stagiair.

De eerste is dat je als stagebegeleider voldoende tijd moet investeren in de begeleiding van een stagiair. Je moet dan kijken of die tijd opweegt tegen de tijd die je bespaart en hoe zich dat verhoudt tot de mogelijk lagere marketingkosten.

Het tweede nadeel is het gebrek aan continuïteit. Stagiairs hebben vaak specifieke periodes waarin ze stagelopen. Die sluiten niet altijd op elkaar aan, waardoor je in de zomer meestal geen stagiair hebt. Bovendien moet iedere nieuwe stagiair worden ingewerkt. Dat vraagt om goede processen en extra tijd.

Maar met een interessante stage voorzie je wel in een maatschappelijke behoefte en als de balans in geïnvesteerde en gewonnen tijd goed is, kan een stagiair een uitkomst zijn.

Grip op je marketingkosten

Kortom, wil je meer grip op je marketingkosten dan begint dat met een inventarisatie waarna je vervolgens kunt kijken welke marketingkosten eruit springen en welke opbrengsten daar tegenover staan. Daarna kun je kijken welke besparingen je wilt realiseren en op welke manier je dat het best kunt doen.

Meer lezen?

Meer over dit onderwerp