Website onderhoud draait om techniek EN content

Bij website onderhoud denk je misschien als eerste aan de techniek van je website. Maar daarnaast is het ook goed om je content af en toe te bekijken, zodat je ziet wat daar van opgeruimd en verbeterd kan. Want je website kan een soort rommella worden. Zo’n laatje met belangrijke spullen die je regelmatig pakt, maar waar zich ook allerlei ongeregeldheden ophopen.

 

Voordelen website onderhoud

Goed onderhoud van je website biedt je een paar belangrijke voordelen die dus zowel de techniek als de inhoud van de site betreffen:

  1. Alle functies op de website blijven goed functioneren
  2. Je site laadt snel en is mobiel goed te gebruiken
  3. Je website is veilig en beschermd tegen hacks
  4. De uitstraling is van deze tijd
  5. De content op de site sluit aan bij de vragen van nu en is relevant en actueel
  6. Bezoekers kunnen gemakkelijk vinden wat ze zoeken
  7. Er zijn geen dode links of gebroken afbeeldingen

Met een goed onderhouden website doe je jezelf als bedrijf een plezier, maar vooral je bezoeker. En als je bezoeker de site met plezier gebruikt, is dat vaak goed voor je vindbaarheid in Google.

 

Technisch onderhoud van je website

Bij het technisch onderhoud kun je aan verschillende factoren denken. Sommige dingen kun je vaak goed zelf doen, andere zaken kun je beter uitbesteden.

 

1. CMS updaten

Werk je met een CMS als WordPress dan zie je af en toe updates langskomen voor WordPress zelf en voor het theme dat je gebruikt. De meeste van die updates zijn niet heel spannend en veroorzaken weinig problemen. Maar sommige updates zijn groot en dan kan er bij het bijwerken ineens iets stuk gaan op je site. Dat risico wordt groter als je website op een gegeven moment een grote achterstand heeft met het bijwerken.

 

2. Plug-ins updaten

Voor plug-ins geldt in grote lijnen hetzelfde als voor het cms of het theme. Met als bijkomende complicatie dat een update van een plug-in soms kan conflicteren met een andere plug-in, met het theme of met het cms. Waar het eerst allemaal prima samenwerkte, ontstaan nu problemen. Hoe meer plug-ins en hoe complexer die zijn, hoe groter dat risico.

 

3. Oude plug-ins verwijderen

Net als bij dat rommellaatje is het soms lastig om een oude, gedeactiveerde plug-in weg te doen. Hij zou later misschien nog nut kunnen hebben… Bedenk dan waarom je die plug-in eerder geactiveerd hebt en hoe erg je hem mist. Meestal ben je hem gewoon vergeten. Maar oude plug-ins kunnen je site vertragen, dus gebruik je hem niet? Dumpen!

 

4. Beveiliging en back-ups

Er wordt voortdurend gewaarschuwd voor hacks en dat kan ook jouw site treffen. Je site gaat offline, laat ineens andere dingen zien (die meestal dubieus of zelfs illegaal zijn) of de hack benadeelt je bezoeker. Dus als het goed is wil je veilig kunnen inloggen en wil je je site veilig houden voor bezoekers. Dat vraagt onderhoud en de wetenschap dat er altijd ergens een recente back-up van je site is.

 

5. Onderhoud aan de hostingkant

Je hosting speelt een rol bij de beschikbaarheid van je site (die hopelijk dicht in de buurt van de 100% zit), maar ook bij de snelheid van je website en de veiligheid met bijvoorbeeld SSL-certificaten. Daarbij is het fijn en soms absoluut nodig dat er technische ondersteuning is als er een probleem dreigt. Bij een goede hostingpartij vindt regelmatig onderhoud plaats en krijg je gevraagd en soms zelfs ongevraagd advies over je site.

onderhoud je content en de techniek van je website

 

Onderhoud van de content op je website

‘Does it spark joy?’ Dit credo van Marie Kondo geldt ook voor de content op je website. Als het goed is beleven namelijk zowel je bezoeker als jij (in de vorm van rendement) vreugde aan de content op je site. Het plezier neemt toe als je als onderdeel van het website onderhoud ook de content op je site onderhoudt en opruimt. Doe dan de volgende acties:

 

1. Check welke webpagina’s onvoldoende bezocht zijn

Wat onvoldoende is, verschilt per website en van het doel van een webpagina. De ene pagina bedient een beperkt aantal bezoekers, maar biedt hun wel iets belangrijks. Dan kan het al genoeg zijn als die pagina een paar bezoekers per maand trekt. Maar andere pagina’s moeten het van volume hebben. Dat betreft vaak blogartikelen.

Is een blogartikel gedurende 1 of 2 jaar nauwelijks bezocht? Kijk wat de oorzaak is. Misschien is de inhoud verouderd of is het slecht vindbaar. Maar als je het artikel niet kunt verbeteren, kun je het waarschijnlijk beter weggooien (wel met een 301-redirect).

 

2. Check de bezoekduur van pagina’s en blogartikelen

Als mensen slecht heel kort een pagina bekijken, is er iets mis. Dan sluit de inhoud toch niet aan bij hun zoekopdracht, is de eerste indruk negatief. Bedenk wel dat de bezoekduur iets subjectiefs is en van site tot site verschilt. Je kunt als vuistregel hanteren dat een pagina gemiddeld niet korter dan x% van de gemiddelde bezoekduur van alle pagina’s op de site bekeken zou moeten worden. Is de gemiddelde bezoekduur op je site bijvoorbeeld 2 minuten per pagina, dan wil je niet dat de gemiddelde bezoekduur van een specifieke pagina korter is dan 20 seconden.

Maar ook hier geldt dat als een pagina de gevraagde boodschap in 15 seconden kan overbrengen, dat je die pagina dan anders beoordeelt. Wordt een webpagina wel bezocht maar verder nauwelijks gelezen? Dan is de inhoud meestal niet goed genoeg! Verbeter het of gooi het weg als je het verder kunt missen.

 

3. Update verouderde content of verwijder deze

Content kan om allerlei redenen achterhaald raken. Op deze site stond bijvoorbeeld een veel bezocht blogartikel over de omslagvideo op Facebookpagina’s. Maar Facebook verwijderde die functionaliteit op een gegeven moment. Bezoekers bleven wel komen trouwens, maar ik was er niet gelukkig mee en heb het artikel compleet verbouwd en inhoudelijk geupdate.
Andere redenen waarom een artikel verouderd is of verouderd lijkt, is dat je naar verouderde bronnen verwijst, zoals oud onderzoek. Houd daarom bij welke impact veranderingen in je vak of branche gevolgen hebben voor de content op je site en actualiseer bestaande content.

 

4. Repareer dode links

Voor je het weet werkt er ergens een link niet meer. Dat kan aan een externe site liggen waar je naar verwijst, maar je kan ook zelf ergens een linkje veranderd of verkeerd geplaatst hebben. Dat is vervelend voor je bezoeker, maar bij te veel dode links kan Google gaan denken dat je site slecht onderhouden wordt. Dus ben je bezig met content of website onderhoud, check dan zeker of alle links nog werken. Daar zijn verschillende tools voor en deze tool kun je gratis gebruiken voor een website tot 250 pagina’s.

dode links opruimen

5. Ruim oude foto’s en afbeeldingen op

Als je artikelen weggooit, aanpast of vervangt blijven de afbeeldingen van dat artikel vaak nog in je mediabibliotheek staan. Die kun je ook gerust verwijderen.

 

6. Saneer tags en categorieen

Soms kunnen tags en categorieën een eigen leven gaan leiden, zeker als er meer mensen content op de site plaatsen of als de inhoudelijke focus van de site in de loop der tijd is veranderd. Dan is het aantal tags en categorieën als vanzelf gegroeid en zijn ze lang niet altijd allemaal nog relevant. Dus saneer ze en kijk of alle blogartikelen nog op de juiste manier gelabeld in ingedeeld zijn.

 

7. Check je footer en menu(‘s)

Net als bij de tags en de categorieën zijn je footer en menu op een gegeven moment ook aan onderhoud toe. Kijk daarom af en toe of ze echt nog relevant zijn en of er niets mist.

Onderhoud van de techniek en van de content op je site zorgt voor een goed werkende site die de bezoeker snel de correcte informatie biedt die hij zoekt. Zorg dus dat je ten minste 1 keer per jaar een grote schoonmaak doet op je site. Dat is goed voor de snelheid, voor het technisch functioneren, voor de bezoeker én voor het effect van de content!

 

Voor een goede en goed onderhouden website

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp