De kosten van contentmarketing op een rij

Overzichtsartikel kosten contentmarketing. Alle componenten plus handige download om je eigen begroting te maken

‘Wat kost contentmarketing?’ Het is een herkenbare vraag, maar niet zo eenvoudig te beantwoorden. De vraag is namelijk vergelijkbaar met ‘wat kost een auto’. Ofwel, het antwoord hangt af van:

  • Wat je nodig hebt en wilt bereiken
  • Je situatie
  • Het beschikbare budget
  • Je persoonlijke voorkeuren en wensen omtrent extra’s

Wat moet contentmarketing voor je doen?

Bij contentmarketing draait het om de doelen die je wilt bereiken en ieder soort doel vraagt om een eigen aanpak. Die aanpak bepaalt hoeveel content je moet maken en aan welke eisen die moet voldoen. Maar voor de kosten is ook het speelveld waarin je je begeeft relevant. Zijn er bijvoorbeeld veel concurrenten en is er veel concurrerende content, wat zijn de wensen van je doelgroep en hoe open staan ze voor jouw verhaal? Want er wordt momenteel zoveel content gemaakt dat alle nieuwe content moet vechten om aandacht. Die aandacht krijg je alleen met een goede strategie, slimme creatie van de juiste content op het juiste moment en met uitgekiende promotie.

Hoe is je situatie?

Als je merk al een uitgewerkte identiteit heeft en verschillende communicatiekanalen op orde zijn, zit je in een andere situatie dan een organisatie die om wat voor reden ook een achterstand moet inhalen op bijvoorbeeld concurrenten. Is je website goed vindbaar dan helpt dat ook al enorm, net als volwassen accounts op social media en/of een bestand met nieuwsbriefabonnees.

Ook de hoeveelheid tijd die je hebt voor er resultaat moet zijn doet ertoe. Is je bedrijf net begonnen en moeten snel meters en omzet gemaakt worden? Wordt op afzienbare tijd een nieuwe dienst of product gelanceerd? Weet je dat je concurrenten grote plannen hebben voor het komend jaar die voor jou mogelijk bedreigend zijn als je niets doet? De urgentie van het te behalen resultaat speelt een rol bij de intensiteit van de inzet.

Het contentmarketing budget

De kosten voor contentmarketing en het beschikbare budget hebben een kip-ei relatie. Het budget moet natuurlijk passen bij de doelstellingen en bij de wensen. Maar het budget bepaalt ook welke activiteiten je onderneemt en vervolgens welke kosten daarbij horen.  Bijna geen bedrijf kan om aanpassingen in de website, onderhoud van social media en het maken en versturen van een nieuwsbrief of mails heen. Maar je kunt het wel doseren en dat geldt zeker voor de hoeveelheid content die je maakt. Ook de inzet van betaalde software ten opzichte van gratis software die minder kan is een keus die mede bepaald wordt door het budget.

Je wensen omtrent contentmarketing

Ten slotte spelen aanvullende wensen een rol, want misschien wil je naast meer reguliere activiteiten ook wel het volgende:

  • Frequente rapportages en analyses
  • Geautomatiseerde processen
  • Verschillende content voor verschillende doelgroepen
  • Beheer van een community

Welke contentmarketing kosten zijn er

Als je contentmarketing inzet moet je in ieder geval rekening houden met kosten voor:

1. Content creatie

De kosten van content creatie bestaan voor een groot deel uit productiekosten. Denk daarbij aan tekst, maar zeker ook aan beeld. Eigen beeld verdient altijd de voorkeur, maar dat vraagt om een goede fotograaf. Misschien gebruik je stockfotografie maar in dat geval is het bijna altijd nodig om die beelden te bewerken tot de juiste formaten. Bovendien is het slim om stockbeeld van een eigen signatuur in huisstijl te voorzien. Ook kun je bijna niet om video heen. Maar daarbij kun je prima volstaan met zelfgemaakte video’s al moeten die natuurlijk wel weer (licht) gemonteerd worden, voorzien van een intro en een call-to-action.
Bij tekst heb je de keuze: je kunt intern teksten laten schrijven, maar dan is het aan te bevelen om wel een externe eindredacteur te vragen. Deze bekijkt niet alleen alle d’s en t’s, maar zorgt ook voor een consequente toon en terminologie. Of je laat alles schrijven door een of meer tekstschrijvers met kennis van jouw onderwerp en doelgroep.

Contentpromotie is een van de kosten van contentmarketing

Een adequate promotiestrategie voor je content én bijbehorend budget is cruciaal voor succes.

2. Promotiekosten

Ook goede content moet gepromoot worden. Naast productiekosten maak je als het goed is ook kosten om de content te distribueren. Bijvoorbeeld promotie via social media, influencers, plaatsing op andere websites of via een nieuwsbrief. Maar ook de inzet van betaalde uitingen op Facebook, LinkedIn of Adwords om extra bereik voor je content te realiseren en deze een eerste duw te geven.
De offline distributie of promotie van content wordt nog wel eens vergeten, maar old school manieren als posters, flyers en kaarten kunnen veel opleveren.

3. Onderhoud en abonnementen

Effectieve contentmarketing kan niet zonder een goed ingerichte website. Je website draaiend houden kost ieder jaar natuurlijk een x bedrag voor hosting en betaalde plug-ins, maar vraagt veel meer onderhoud. Denk aan het updaten van verouderde artikelen, het checken op gebroken links, acties die je positie in Google versterken en technisch onderhoud van de site.
Daarnaast kun je waarschijnlijk niet zonder abonnementen voor allerlei soorten software waarmee je beeld bewerkt, social media updates plaatst en analyseert, de activiteiten van concurrenten monitort en nieuwsbrieven verstuurt. Ook het automatiseren van je content vraagt om software waarvan de kosten aardig op kunnen lopen.

4. Evaluaties en strategie

Minstens 1 keer per jaar moet je je contentmarketingstrategie bijstellen. Daarvoor zijn goede evaluaties en rapportages onmisbaar. Je wilt weten welke actie welk resultaat heeft opgeleverd. Dat begint bij het goed inrichten van Google Analytics, maar vervolgens moet iemand die data ordenen, verwerken en er conclusies uit trekken.

Tegenover de kosten staat rendement

Een doorsnee marketingcampagne heeft een bepaalde looptijd. Je huurt ruimte op de achterkant van een bus, advertentieruimte op een website, een plek in een krant of tijdschrift of je adverteert op Google en social media. In ruil daarvoor krijg je aandacht. Maar helaas duurt die aandacht even lang als je betaalt.

Content werkt anders en kan na productie jarenlang rendement leveren zonder dat daar nieuwe kosten tegenover staan. Artikelen op deze site zorgen voor een gestage stroom bezoekers en hoewel slechts een klein deel vervolgens overgaat tot actie (abonneren nieuwsbrief, informatie of een offerte aanvragen) zijn ze een belangrijke omzetbron die na creatie nauwelijks meer iets kosten. En zo werkt het bij klanten ook. Contentmarketing komt zo in de plaats van advertentiecampagnes al is adverteren natuurlijk niet taboe. Betaalde promotie kan soms een hele goede aanvulling zijn, maar ik zou het nooit als op zichzelf staand middel inzetten.

Het rendement van contentmarketing is veel hoger dan de kosten

De ROI van contentmarketing is iets om scherp in de gaten te houden en moet in verhouding staan tot de kosten.

 

Enkele voorbeelden van rendement/besparing

  • Begin 2009 schreven we een lang artikel met een uitgebreide checklist voor een consumentenwebsite.
    Dit artikel staat al tijden op de tweede plaats in Google voor de betreffende term en is al die jaren één van de grootste traffic leveranciers voor deze site, waar het leads genereert.
    Het artikel vroeg slechts een halve dag schrijf- en researchwerk en een vlotte pen. En natuurlijk een regelmatige check van de content en de links.
  • Een non-profitorganisatie plaatst relevante content op hun twee sites over een specifiek onderwerp. Daardoor staan ze eveneens hoog in Google (vaak bovenaan) voor hun zoekterm. Ook de pers weet hen inmiddels te vinden. Daardoor hebben ze kostbare vermeldingen in naslagwerken kunnen laten vallen, wat een besparing van duizenden euro’s per jaar oplevert.
  • Een B2B-dienstverlener vernieuwde zijn website zodat deze mobiel toegankelijk is maar vooral veel meer echt doet aan hun kwaliteiten. Met verbeterde verkooppagina’s en bewijslast in de vorm van blogs en cases laat hun site nu zien welke resultaten ze bereiken. Om de traffic op gang te helpen, loopt er het eerste jaar een bescheiden Adwordscampagne. Het resultaat is zoveel extra omzet in de eerste zes maanden dat ze al zes nieuwe consultants hebben moeten aannemen.

Gratis checklist van mogelijke kosten

Wil je voor jouw organisatie een overzicht maken van alle kosten die bij contentmarketing komen kijken? Download dan dit overzicht waarin we alle kostenposten op een rij hebben gezet (PDF van 2 A-4).

Zelf ook op marketingkosten besparen dankzij contentmarketing?

Effectieve contentmarketing waarin je zicht houdt op de kosten én het gewenste rendement begint bij een goed plan. Daar helpen we je graag bij.

Contentmarketingplan

Over Linda Krijns

Linda Krijns is oprichter en drijvende kracht achter contentmarketingbureau Sstroop. Ze helpt bedrijven bij het vergroten van hun zichtbaarheid en het trekken van klanten. Niet door te schreeuwen dat je er bent, maar door geruisloos (sst) te laten zien hoe goed je bent aan nieuwe en bestaande klanten. Met de online technieken van nu.

© Sstroop 2012-2018