Wat mag een website kosten?

Vragen wat de kosten van een website zijn, is bijna vragen wat een auto kost. Het hangt er dus nogal van af maar het is gelukkig wel mogelijk om te bepalen wat acceptabele kosten voor jouw bedrijf zijn als je een nieuwe website laat bouwen. En dat wordt weer sterk bepaald door je totale marketingbudget. Op meer manieren dan je op het eerste gezicht misschien denkt…

De kosten van een website bestaan eigenlijk uit 3 factoren:

  1. De bouw van de website op zich
  2. Het onderhoud
  3. Hoe je bezoekers krijgt

1. Kosten bouwen website

Bij het laten bouwen van een website spelen verschillende factoren een rol die uiteindelijk samen de prijs bepalen:

  • Wensen van de opdrachtgever
  • Aanpak en werkwijze van de bouwer
  • Reputatie en uurtarief bouwer

Website wensen opdrachtgever

Om de vergelijking met de aanschaf van een auto nog maar eens te gebruiken: de kosten worden voor een belangrijk deel bepaald door wat er onder de motorkap moet zitten. Voor je offertes aanvraagt voor de bouw van een website moet je goed weten welke functionaliteiten je site moet hebben. Sommige functies zijn vrij standaard en zullen al snel in een verder simpele site zitten. Denk dan aan embedmogelijkheden van video of geluid, deelknoppen voor social media of een contactpagina met Google kaart en/of contactformulier. Maar andere functies zitten dan niet in een standaard websitepakket. Denk aan e-commerce wensen zoals een winkelwagentje, integraties met nieuwsbrieven of webinars of speciale formulieren en extra beveiligingen.

Hoe meer duidelijkheid je al voor de start van de bouw geeft, hoe voordeliger je uit bent. Een sitebouwer kan dan namelijk vanaf het eerste begin bepaalde keuzes maken. Ga je gaandeweg de bouw nog extra wensen toevoegen, dan zijn de kosten vaak relatief hoger.

Aanpak en werkwijze bouwer

Als je exact weet wat je wilt, kun je gemakkelijker een bouwer vinden die gewend is om jouw wensen te implementeren. Veel bouwer hebben een specialisatie. Ze bouwen bijvoorbeeld alleen in WordPress, maken alleen webshops of sluiten webshops juist uit.

Sommige sitebouwers gebruiken specifieke thema’s of plug-ins. Anderen doen alleen de technische bouw en laten het design over aan een designer. En sommigen starten pas nadat je eerst een voortraject hebt doorlopen om alle wensen goed inzichtelijk te krijgen.

Als een bepaalde standaard werkwijze goed aansluit bij jouw wensen, kan die aanpak voordelig uitpakken. Een sitebouwer die nieuwe dingen bij elkaar moet puzzelen zal meestal duurder zijn dan een sitebouwer die daar al een standaardproces voor heeft.

Reputatie en uurtarief

Er zijn webbouwers die vooraf duidelijk melden dat ze geen sites bouwen voor minder dan €10.000. Dit zijn meestal bureaus met een reputatie en met een klantenkring die een bekend online bureau willen inhuren.

Daartegenover staan eenpitters die goede sites bouwen voor rond de €1000 (of zelfs iets minder), al zijn dat wel vrij eenvoudige websites van 6 tot 8 pagina’s zonder veel extra functionaliteiten.

Uurtarieven kunnen net zo uiteenlopen en ik zie ze van €65 per uur tot €120 per uur. Die uurtarieven zijn medebepalend voor de projectprijs die een sitebouwer hanteert, maar ook voor het onderhoud dat daarna gebeurt.

2. Onderhoudskosten website

De hiervoor genoemde uurtarieven laten zien dat ook de onderhoudskosten van een site sterk uiteen kunnen lopen. En website onderhoud is echt nodig. Achterstallig onderhoud kan ervoor zorgen dat sommige functionaliteiten niet meer goed werken, dat je hele site eruit kan vliegen én kunnen sabotage van buitenaf vergemakkelijken. Hoe meer functies je op je site hebt staan, hoe meer onderhoud nodig is. Het is een belangrijke kostenpost om al vanaf het begin mee te nemen in je keuze voor een sitebouwer. Is je site klein en heb je een beperkt aantal functionaliteiten of plug-ins, dan is het aantal onderhoudsuren beperkt en kun je waarschijnlijk goed uit de voeten met een strippenkaartachtig systeem.

kosten website als onderdeel van je marketingbudget: 10 to 15%

3. Je marketing is medebepalend

Je hebt niets aan een mooie website. Je hebt zelfs niets aan een goede website die conversies oplevert. Want zelfs in die laatste situatie moet je totale marketing ervoor zorgen dat er bezoekers naar die site komen. En bezoekers naar je site krijgen kost tijd, inspanning én geld. Je investeert dan in een of meer van de volgende marketingacties:

  1. Regelmatig nieuwe content die past bij je doelgroep
  2. Zoekmachineoptimalisatie voor een goede positie in Google
  3. E-mailmarketing (en lead magnets/weggevers)
  4. Social media marketing
  5. Offline communicatie/andere kanalen

Dat betekent dat je de prijs van een website in een groter verband moet zien: de prijs voor de  bouw en onderhoud van de site én de prijs van het trekken van voldoende bezoekers.

Kosten website begroten

Mag je website dan een groot deel van je marketingbudget opslokken? Nee. Dan is of je site te duur of je marketingbudget te klein. Ga je een website vernieuwen kijk dan eerst naar je totale marketingbudget:

  • Stel vast welke kosten vaststaan en welke kosten nog aan te passen zijn.
  • Bepaal het aantal gewenste bezoekers en hoe je nu verkeer naar je site trekt
  • Bekijk hoe je dat aantal kunt vasthouden of intensiveren en wat daarvoor nodig is
  • Past dat in je huidige budget of moet dat omhoog?
  • Stel je marketingbudget vast

Houd vervolgens als richtlijn aan dat je site 10 tot 15% van je totale marketingbudget mag kosten. Daarnaast moet je voldoende budget vrijmaken voor nieuwe content (tekst, foto en video), voor goede zoekmachineoptimalisatie, voor social media en e-mailmarketing. Die kosten zijn altijd hoger dan de bouw en onderhoud van je site.

Meer lezen?