Social media vreten tijd. Elke dag of elke week opnieuw. Hoe weet je dan of die tijd ook echt iets oplevert? En dan bedoel ik geen likes, want daarvan kun je niet eten.
Maar wel echte vooruitgang in het behalen van je marketingdoelen. Zoals omzet die aantoonbaar voortkomt uit je social media acties. Maar behalve omzet kun je ook heel andere marketingdoelen realiseren met social media.
Social media doelstellingen
Eigenlijk zijn er twee soorten social media doelstellingen. De eerste soort bevat de resultaten die je op je eigen social media kanalen boekt. Het gaat dan om alle berichten en reacties die je zelf plaatst.
De tweede soort heeft te maken met social media gebruik via je andere communicatiekanalen zoals je website, maar misschien ook via fysieke locaties (winkel, beurzen, evenementen). Het betreft berichten die door anderen gedeeld of geplaatst worden. Bijvoorbeeld omdat je dat faciliteert via social sharing knoppen op je site.
Wat wil je met social media bereiken?
Social media accounts kunnen je helpen om verschillende doelen te bereiken. Wil je met social media bijvoorbeeld:
- Je merkbekendheid laten groeien
- Je merk laden
- Leads en/of sales genereren
- De klantervaring en loyaliteit verbeteren
Dat zijn verschillende doelen waarvoor je verschillende social media KPI’s nodig hebt. Daarom splits ik ze hier op.
Doel = merkbekendheid en merk laden
Draait het om de groei en bloei van je merk dan kun je KPI’s formuleren voor:
- Het bereik van je berichten
- De interactie met die berichten: hoe positief is die
- Het gebruik (in positieve zin) van je merknaam, productnaam of eigen hashtags op social media
- Wie volgen je account/pagina: hoeveel daarvan zijn echt je doelgroep
- Je invloed op social media
- Share of voice: hoeveel meer/minder wordt over jouw bedrijf gesproken dan over je concurrenten
Social media uitbesteden?
Met deze handleiding kies je de partij die jouw social media wensen echt realiseert. Met onder andere:
- Kenmerken, voor- en nadelen van diverse soorten aanbieders
- Passende criteria om aanbieders met elkaar te vergelijken
- Overzicht selectievragen, zodat je de juiste vragen stelt
Voor slechts 8,95 maak je straks de juiste keus!
Definieer je interactie KPI’s, dan zijn inhoudelijke reacties en deelacties van meer waarde dan likes. Wat de kenmerken van je volgers betreft: dat is soms lastig vast te stellen. Maar je LinkedIn bedrijfspagina laat je bijvoorbeeld zien in welke branche en functie je volgers werken. Facebook daarentegen toont eigenlijk alleen demografische gegevens en is in dat opzicht minder bruikbaar dan LinkedIn.
Het aantal volgers op social media kun je beter niet als relevante KPI inzetten, omdat dit nog weinig zegt over het effect van je social media marketing. Houd wel in de gaten dat het aantal volgers niet echt daalt, maar dat het gestaag blijft stijgen. Dit is echter meer een randvoorwaarde dan een doel of KPI.
Doel = leads en sales
Dan kun je social media KPI’s formuleren voor:
- Het verkeer naar je site vanaf social media
- Wat social media bezoekers vervolgens doen op je site (conversie)
- Inschrijvingen op je nieuwsbrief via je account
(bijvoorbeeld inschrijvingen via Facebook, met behulp van third party tools) - Het effect (verkeer en conversie) van kortingsacties en codes
- Rechtstreekse aankopen vanaf social media
- Bezoek op een fysieke locatie (winkel, event) n.a.v. social media
Doel = after sales
Wil je vooral de klantervaring verbeteren en de loyaliteit van je klanten vergroten, beoordeel dan:
- De intensiteit en het sentiment van de berichten over je bedrijf en naar je webcare team
- Het gebruik en de beoordeling van je content
- Je recensies op social media (Facebook en YouTube)
Doelstellingen buiten je eigen accounts
Meet daarnaast niet alleen wat er op jouw eigen social media accounts gebeurt, maar ook hoe je content op zich effect heeft via social media. Dan let je op zaken als:
- Het aantal spontane shares en likes van artikelen op je site door lezers
- Het aantal shares van je YouTube video’s (of Vimeo) door andere social media accounts
- Of en hoe er op social media over je bedrijf en je content gesproken wordt
- Beoordelingen van je content op social media
Voorbeelden social media KPI’s
Je kunt hier een PDF downloaden (opent in nieuw tabblad) met allerlei voorbeelden van social media KPI’s. Kies er een aantal uit die je wilt gebruiken of gebruik ze als inspiratiebron en geef er een geheel eigen invulling aan.
Het is een ding om social media doelstellingen en KPI’s te formuleren, het is een tweede om ze echt te meten. Gebrek aan tijd en aandacht en gebrek aan de juiste evaluatietools kunnen je in de weg zitten. Toch loont het om iedere maand enkele uren in te plannen om naar de cijfers te kijken. Maar dan wel slim, zodat je in weinig tijd je acties waar nodig kunt bijstellen. Een paar tips en tools:
Google Analytics
- Bekijk na iedere maand wat het verkeersaandeel van social media was, hoe lang die bezoekers bleven en wat hun bounce rate was.
- Stel doelen in zodat je weet of social media verkeer daar aan bijdraagt. Bijvoorbeeld aan inschrijvingen voor je nieuwsbrief, informatieaanvragen, bezoek van je contactpagina en natuurlijk verkopen (als je direct op je site verkoopt).
- Werk met utm-links of een linkverkorter zodat je kunt traceren waar welk verkeer vandaan komt.
Buzzsumo en Coosto
Deze helpen je om je bereik en share-of-voice te bepalen en te bekijken wie wat over je merk zegt. En ja, er zijn natuurlijk meer tools die dat kunnen, dit zijn slechts twee voorbeelden. Deze tools zijn niet gratis. Wel biedt BuzzSumo je een extensie die je kosteloos kunt gebruiken. Daarmee zie je op een webpagina hoeveel acties deze pagina teweegbracht op social media.
Social media statistieken
De gratis statistieken van de social media kanalen zelf vertellen je meer over het bereik en de interactie met berichten.
Viralstat
Met Viralstat analyseer je het effect van je video’s. Daarnaast kun je in YouTube enorm veel meten.
Social media KPI’s en marketingdoelen
Probeer social media doelstellingen niet geïsoleerd te bepalen en te meten, maar maak ze onderdeel van een groter geheel van marketing doelstellingen. Dan krijgen ze meer betekenis en context waardoor je eerder tijd vrij kunt maken om regelmatig een rondje meten te doen. Probeer er dan wel voor te zorgen dat je niet teveel KPI’s krijgt. Dan wordt het weer strafwerk om ze in te vullen en verlies je mogelijk het overzicht.
Organisch is niet dood maar toch
Organische berichten kunnen bijdragen aan je doelstellingen. Maar… zonder advertentiebudget wordt het wel lastig om veel doelstellingen ook echt te realiseren. En eigenlijk verdienen je berichten dat ook: je stopt tijd en moeite in het maken van content van social media. Zorg er dan voor dat meer mensen die zien door iedere maand iets te investeren in een promotiebudget!
Wil je niet adverteren (gedoe, te kostbaar), dan kun je nog steeds veel bereiken met organische content. Dan is het wel zaak om per social media platform goed te weten wat wel en niet werkt. Zo kan de vorm waarin je content giet al veel doen om meer interactie te realiseren. Net als je eigen gedrag.
Organische content werkt in veel gevallen bijvoorbeeld niet zo goed als je een planningstool gebruikt om berichten te posten en verder niet actief bent.
Meer lezen over social media
- Zo maak je een social media kalender
- Social media contentstrategie: tips en voorbeelden
- Social media voor bedrijven. Zo heeft het zin!