Dagelijks posten op LinkedIn: slimme strategie of tijdverspilling?

Is het nou wel of niet slim om dagelijks te posten op LinkedIn of andere social media? Dit is een vaak terugkerende vraag waar ik online veel uiteenlopende meningen over zie.

Daarom zet ik in dit artikel en bijbehorende podcast de voors en tegens van dagelijks posten op een rij. En geef ik je handvatten hoe je een praktische én vooral strategische afweging kunt maken. Zodat je vol vertrouwen en met een grondige onderbouwing voor een goede plaatsingsfrequentie kiest die aansluit bij jouw doelen en contentstrategie.

Ik kom regelmatig berichten tegen van gebruikers en experts op social media die zeggen dat je echt iedere dag moet posten. Maar is dat verstandig en wanneer is dat verstandig? Of hebben deze mensen mogelijk ongelijk en is het tijdverspilling om iedere dag berichten op LinkedIn of andere platformen te plaatsen?

Ontdek hoe je zelf een goede afweging maakt die aansluit bij jouw doelen, doelgroep en situatie. Dat begint met een overzicht van de voors en tegens.

Voor- en nadelen dagelijks posten op LinkedIn

Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat het grote voordeel van elke dag posten is dat je bereik heel erg groeit. Omdat je veel meer berichten plaatst, is de kans ook reëler dat je meer mensen van je volgers en connecties ook daadwerkelijk bereikt. Met één, een paar of misschien wel al je berichten. Maar er zijn meer voordelen.

Andere voordelen dagelijks posten

Naast een groter bereik, brengt het dagelijks posten meer positieve gevolgen:

  1. Je veel meer soorten berichten uittesten
    Uit een groter palet van berichten, kun je die berichten die bovengemiddeld goed scoren. Je kunt dan beter zien of dat door de inhoud, de vorm of door het tijdstip van plaatsen komt. Met meer berichten ben je beter in staat om een goede analyse te maken van wat voor jou en jouw doelgroep werkt.
  2. Loslaten van perfectionisme
    Waar veel mensen misschien niet zo over nadenken, maar wat ik wel zie als een voordeel is dat je gedwongen wordt om je perfectie los te laten. Want als je elke dag een bericht plaatst, dan kun je daar heel veel tijd in stoppen, maar waarschijnlijk heb je gewoon nog je ‘echte’ werk te doen. Daardoor heb je geen tijd om eindeloos aan een bericht te schaven en moet je perfectiedrang loslaten. Als dat je echt lukt kan het vaker plaatsen in dezelfde tijd als minder vaak plaatsen.

 

Nadelen dagelijks posten op LinkedIn

Vaak poppen de nadelen van dagelijks berichten plaatsen op social media als eerste in je hoofd op:

  1. Het kost tijd
    Het loslaten van perfectionisme kan tijdwinst opleveren, maar uiteindelijk kost vaker plaatsen toch wel meer tijd, afhankelijk van je uitgangssituatie. Niet alleen het plaatsen van LinkedIn berichten kost tijd, maar ook het reageren op reacties op je berichten.
  2. Het is moeilijker om consistent te blijven posten
    Het is een flinke verplichting om echt elke dag iets te plaatsen. Dus die consistentie of het gebrek aan consistentie kan je wel in de weg zitten op het moment dat je voor zo’n hoge plaatsingsfrequentie kiest.
  3. Ieder bericht vraagt om waarde
    Als het goed is wil je met elk bericht bepaalde waarde bieden of dat nu kennis, inspiratie of entertainment is. Lukt dat niet dan zal de respons op je berichten dalen en dalende respons kan voor een algoritme aanleiding zijn om je berichten wat minder te tonen. Dan bereik je het tegendeel van wat je beoogde.
  4. Behouden van je reputatie als expert of thought leader
    Je hebt een bepaalde reputatie bij je volgers en connecties. Die reputatie wil je behouden en dat vraagt om voldoende kwaliteit van ieder bericht. Hoe meer posts je jezelf oplegt, hoe lastiger het is om die kwaliteit ook daadwerkelijk te waarborgen.
  5. Je berichten kunnen met elkaar gaan concurreren
    Stel je plaatst op maandagochtend een bericht. Dat doet het hartstikke goed en dat is momentum aan het krijgen, want er wordt goed op gereageerd. Kom jij op dinsdagochtend alweer met je volgende bericht dan is de kans aanwezig dat dit nieuwe bericht dat groeiende bereik van het eerste bericht in de weg zit. Het omgekeerde kan ook: het succesvolle bericht van maandag zorgt dat je bericht van dinsdag ondersneeuwt.

 

een goed LinkedIn artikel schrijven. Tips.

Je contentstrategie en dagelijkse LinkedInberichten

Een tegenargument voor het dagelijks plaatsen van berichten op LinkedIn, Instagram of welk platform dan ook, zie ik eigenlijk nergens genoemd worden. Dat is dat over het hoofd gezien wordt dat social media voor lang niet elke ondernemer of organisatie het beste kanaal zijn om hun doelen te realiseren. Want dát is wat je content moet doen: een bepaald doel realiseren. Binnen je contentstrategie maak je daarvoor strategische keuzes.

Afhankelijk van je aanbod en je doelgroep kan het dan goed zijn dat andere middelen effectiever zijn. Maar door je in keurslijf van elke dag posten te laten dwingen, blijft er minder tijd over voor die andere middelen. Ondanks een groter bereik kan het zomaar zo zijn dat de uiteindelijke effectiviteit van je content dus afneemt. Dat zie ik helaas weinig terug in de argumenten van de pro-elke dag posters.

 

Praktische afwegingen bij je plaatsingsfrequentie

Als iemand je voorstelt om iedere dag of heel vaak social media berichten te plaatsen, denk je vaak als eerste aan praktische vragen en argumenten:

  • Hoeveel tijd gaat dat kosten?
  • Vind ik het wel leuk om dat elke dag iets te plaatsen?
  • Kan ik voldoende waarde bieden?
  • Vindt mijn doelgroep dit wel fijn?
  • Kan ik het uiteindelijk ook allemaal volhouden?

Strategische afwegingen

Op zich is het niet gek dat je als eerste met de praktische argumenten en vragen in je hoofd zit. Maar maak liever eerst een strategische afweging binnen je contentstrategie. Met je contentstrategie leg je vast welke doelen je wilt behalen, en wat je bij welke doelgroep op welk moment wilt bereiken. Dan kijk je onder andere naar de fasen van de klantreis. Op basis daarvan kies je bepaalde onderwerpen, formats, kanalen en middelen. Meestal krijgen een of meer social media accounts daar wel een plek.

 

Plaatsingsfrequentie en klantreis

Bij klantreis refereer ik aan het See, Think, Do, Care model:

  • In de See-fase probeer je een breed publiek te bereiken. Dit zijn mensen die nog geen enkele intentie hebben om iets bij jou te doen of te kopen.
  • In de Think-fase worden mensen zich al bewust van een bepaalde behoefte en willen ze hulp bij het maken van een afweging.
  • In de Do-fase komen ze uiteindelijk in actie: ze gaan iets bij je downloaden, een offerte aanvragen of ze doen een aankoop.
  • In de Care-fase zijn mensen al klant bij je en wil je ze vasthouden. Zodat ze herhaalaankopen doen of zodat ze ambassadeur van je worden.

Je social media content kan daar op verschillende manieren een rol in spelen. En in je contentstrategie maak je daarvoor een afweging: is mijn content op social media vooral bedoeld om een zo groot mogelijk publiek te bereiken? Of wil ik hier mijn bestaande klanten juist van dienst zijn of inspireren? En alles daar tussenin.

Idealiter opereer je dus vanuit je contentstrategie, zet je eerst de strategische argumenten op een rij en kijk je pas daarna naar praktische afwegingen.

 

Check je social media statistieken

Neig je na het maken van de afwegingen naar het verhogen van je plaatsingsfrequentie op LinkedIn of andere social media? Misschien wil je wel elke dag social media berichten plaatsen? Probeer het zeker uit, maar check regelmatig je social media statistieken. Die vertellen je heel veel. Bijvoorbeeld of je bereik inderdaad exponentieel toeneemt en of je meer DM’s, volgers leads en conversies hebt. Houd ook de vinger aan de pols voor tegengeluiden. Laten mensen je weten dat je nu wel heel vaak in hun tijdlijn komt? Ontvolgen of muten ze je

Check dat zeker in het begin heel frequent zodat je weet dat de extra energie en tijd die je erin stopt, zich vertaalt naar een evenredig extra rendement. Zo niet, dan is dit niet de ideale frequentie voor je en dan vertellen je statistieken je dat luid en duidelijk.

 

Meer LinkedIn tips

 

Interessant artikel? Deel het!

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp