Een goed LinkedIn profiel voor een ondernemer

Als ondernemer kun je eigenlijk niet buiten LinkedIn. Het is een ideale plek om te netwerken en te laten zien wat je met je bedrijf voor anderen kunt betekenen. Maar dan heb je wel een goed ondernemersprofiel op LinkedIn nodig. Daarom 10 tips voor je LinkedIn profiel.

Bovendien vinden mensen het vaak vreemd als je als ondernemer geen actief en goed ingevuld LinkedIn profiel hebt. Zeker als je het boegbeeld bent van je bedrijf, kun je met een goed LinkedIn profiel:

  • Je zichtbaarheid vergroten
  • De juiste mensen aanspreken en contact leggen met potentiële klanten
  • Kennis delen
  • Je producten of diensten geloofwaardig onder de aandacht brengen

LinkedIn biedt je hiervoor een heel scala aan middelen. Maar het begint met je profiel. Daarom hier tips om je profiel eruit te laten springen.

 

1. Je kopregel of professional headline

Veel mensen beschrijven hier wat ze doen. Ze benoemen hun functie of geven aan dat ze eigenaar dan wel directeur zijn van een bepaald bedrijf. Maar als het goed is ben je natuurlijk meer dan dat. Geef eens extra informatie waarmee je laat zien dat er een mens achter de ondernemer schuil gaat. Het maakt je veel toegankelijker voor anderen en je ontdekt sneller gezamenlijke raakpunten met nieuwe connecties.

 

Tips voor je LinkedIn kopregel

Bedenk op welke trefwoorden mogelijk gezocht wordt en gebruik die in je kopregel. Vermeld eventueel iets dat je gratis aanbiedt of een bepaalde waarde die je biedt die belangrijk is voor je doelgroep. En ten slotte: gebruik een hashtag bij een relevante term als je weet dat die hashtag veel gebruikt wordt.

 

2. Je profielbanner op LinkedIn

Ik ga ervan uit dat je een goede profielfoto op je profiel hebt staan, waarbij je de bezoeker van je profiel in de ogen kijkt. Eventueel kun je nog een LinkedIn cover story (30 seconden kennismakingsvideo)aan je profielfoto toevoegen. Maar besteed vooral ook aandacht aan je profielbanner. Plaats hier in ieder geval je logo, iets dat je aanbod of expertise toelicht en eventueel een hashtag of url. Zorg voor een aantrekkelijke vormgeving die aansluit bij je huisstijl en duidelijk leesbaar is, ook op mobiel.

 

3. Uitgelicht-sectie als showcase en etalage

In de sectie ‘Uitgelicht’ kun je goed laten zien wat je in je mars hebt en wat je connecties en klanten kunt bieden. Hier kun je bijvoorbeeld video’s plaatsen, documenten zoals checklists of stappenplannen of een artikel dat je eerder op LinkedIn publiceerde en dat graag gelezen werd. Uiteraard kun je hier ook een mooi aanbod neerzetten. De eerste twee à drie items komen mooi naast elkaar te staan. Heb je meer, dan wordt het een carrousel.

 

4. De samenvatting

Na de kopregel is dit de plek waar mensen meer informatie over je willen lezen. Schrijf hem vanuit de eerste persoon. Vertel wat je bezighoudt, waarom je doet wat je doet en wat mensen aan je kunnen hebben. Heb je een elevator pitch dan is dit de plek om die te delen!

Hier zou ik je willen adviseren om ook wat persoonlijke informatie te delen, zodat mensen een beeld krijgen bij de ondernemer achter het bedrijf en van jou als (mogelijke) connectie.

Het is handig om vaktermen of productnamen waarvan je weet dat er op gezocht wordt ook te benoemen op de belangrijkste plekken in je profiel: in je kopregel, je samenvatting en bij je werkervaring. Overdrijf niet. Je teksten moeten wel prettig leesbaar blijven.

training LinkedIn marketing

Meer rendement met LinkedIn

Ontdek welke content werkt op LinkedIn, hoe je die maakt en welke content bij jou en jouw doelen past. Zo plaats je straks echt effectieve berichten! 

Online training met strategie, tips & voorbeelden.

5. Aanbevelingen

Aanbevelingen zijn sociaal bewijs: ze geven je extra geloofwaardigheid en laten anderen zien hoe je expertise of service gewaardeerd wordt. Zorg daarom voor aanbevelingen voor het werk dat je vanuit je bedrijf doet. Als een klant meldt dat hij heel tevreden is, is het absoluut niet vreemd om daar om te vragen.

 

6. Besteed aandacht aan je connecties

Het lijkt een open deur, maar het accepteren van een uitnodiging is nog maar pas het begin. Volg ook wat mensen doen en reageer daarop. Mensen waarderen het enorm als je hen feliciteert met een geslaagd project of nieuwe functie, complimenteert met een goed artikel of een ‘vind ik interessant’ geeft als ze een update geplaatst hebben. Als je zelf actief bent op LinkedIn, beloont LinkedIn je met extra zichtbaarheid van jouw berichten en bijdragen.

 

7. Publiceer lange artikelen op LinkedIn

Wanneer vakkennis belangrijk is voor je bedrijf, kun je langere artikelen publiceren op LinkedIn zelf. Je eerstegraads connecties zien je publicatie in hun tijdlijn verschijnen en zodra ze daar op reageren, zien hun connecties je artikel ook.

Over het publiceren van lange artikelen op LinkedIn schreef ik een uitgebreid artikel vol tips en adviezen.

Hiervoor kun je heel goed bestaande artikelen gebruiken die je voor je eigen website of als gastblog hebt geschreven. Zo gebruik je bestaande content nog een keer en vergroot je het rendement.

 

8. Je contactgegevens

Sommige mensen zijn bang dat ze acquisitiebelletjes krijgen als ze hun contactgegevens duidelijk vermelden op hun LinkedIn profiel. Maar als ondernemer wil je waarschijnlijk graag benaderd worden door klanten, toch? Wees daarom toegankelijk. Bij je contactgegevens mag je drie websites opnemen. Heb je ‘maar’ 1 website, vermeld dan drie belangrijke pagina’s van die site. Bijvoorbeeld de homepage, een verkooppagina en de ‘over’ pagina.

Tip LinkedIn profiel ondernemer

Ga hiervoor in je profiel naar de contactgegevens, klik op het pennetje, vul de url van je webpagina in en kies in het dropdown menu rechts voor ‘Anders’ . Er verschijnt een veld waarin je deze pagina kunt beschrijven. Is het een verkooppagina dan kun je hier de naam van de betreffende dienst of product benoemen of de belofte ervan.

 

9. Geef iets weg

Bezoekers van je profiel lezen waarschijnlijk je samenvatting. In deze samenvatting kun je een call-to-action opnemen naar een handig stuk informatie. Bijvoorbeeld een stappenplan, checklist of informatieve video. Door een traceerbare link te gebruiken (bijvoorbeeld een bit.ly) kun je zien hoeveel mensen hier gebruik van maken en dus interesse hebben in dit aanbod.

 

10. Claim een LinkedIn bedrijfspagina

Sommige ondernemers twijfelen of het wel de moeite is om een LinkedIn bedrijfspagina te maken, zeker als ze in hun eentje werken of met een klein team.

Maar… je LinkedIn bedrijfspagina duikt op in de Google zoekresultaten als mensen je bedrijf googelen. Dan is het mooi als er op die eerste pagina met zoekresultaten iets staat dat ook van jou is (naast je website).

Ten tweede zorg je daarmee dat er een logo verschijnt bij de plek in je LinkedIn profiel waar je jouw bedrijf vermeld. Dat ziet er een stuk beter en duidelijker uit.

Ten derde hoef je op die bedrijfspagina niet veel te doen. Maar het kàn wel en je hebt hier een representatieve plek waar je bijvoorbeeld 1 keer per maand een bericht kunt plaatsen. En er kan uiteraard veel meer, dat is aan jou.

Hier lees je meer tips voor je LinkedIn bedrijfspagina.

 

Content voor je LinkedIn profiel

Door elk kwartaal nog eens goed naar je profiel te kijken en die waar wenselijk aan te scherpen, wordt je profiel steeds beter. Besteed daarnaast elke dag of week tijd aan LinkedIn het monitoren en reageren op berichten van je connecties. Plaats berichten die voor anderen van waarde zijn en die je expertise nog eens extra goed tonen op LinkedIn.

 

Online masterclass LinkedIn content

Veel mensen vinden het lastig om content op LinkedIn te plaatsen, omdat ze niet goed weten wat ze moeten plaatsen om het gewenste effect te bereiken. Want wat werkt nog? Welke content heb je nodig om je doelen te realiseren? Hoe maak én deel je die content op LinkedIn?

Dat en heel veel meer komt aan bod in de Masterclass ‘LinkedIn content die voor jou werkt’. Je kunt deze online volgen en ontdekt de laatste inzichten over wat werkt en hoe je titels, teksten, afbeeldingen, video en nog heel veel meer effectief inzet en hoe je keuzes maakt die bij jouw LinkedIn doelen passen.

training LinkedIn marketing

Meer rendement met LinkedIn

Ontdek welke content werkt op LinkedIn, hoe je die maakt en welke content bij jou en jouw doelen past. Zo plaats je straks echt effectieve berichten! 

Online training met strategie, tips & voorbeelden.

Meer weten over LinkedIn?

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp