Meer conversie dankzij 7 magische woorden

Nicol Tadema schreef het boek De 7 magische woorden, omdat deze woorden bijzondere krachten hebben. Zodat jij ze straks gebruikt om je lezer tot echte actie aan te zetten. Nu ga ik hier niet alle zeven woorden verklappen, maar ik wil je wel laten zien hoe sommige van die woorden het brein beïnvloeden. En in deze alinea gebruik ik er al vier…

Marketingpsychologie en hoe ons brein keuzes maakt

Belangrijk uitgangspunt van het boek is dat ons brein veel keuzes automatisch en onbewust maakt. We kiezen of beslissen eerst en onderbouwen die keus vervolgens met argumenten. Ons brein doet dat uit zuinigheid. Automatische keuzes vragen minder denkwerk waardoor veel van ons denken op de automatische piloot gebeurt. Daar kun je op inspelen door je woorden met zorg te kiezen. Zo creëer je eerder het beoogde effect.

Hieronder licht ik twee magische woorden en hun werking wat meer toe, zodat je ze zelf al beter kunt inzetten.

Het magische woord ‘maar’

Soms voel je de ‘maar’ al aankomen als iemand praat en meestal voorspelt dat niet veel goeds. Maar toch kan een maar ook heel positief uitpakken. Juist omdat we bij een maar op onze hoede zijn, letten we meer op. Of zoals Nicol Tadema zegt: ‘alles na de maar weegt extra zwaar’.

Zag je trouwens wat ik hierboven deed? Werd je al iets meer alert toen na de maar de stelling kwam dat dit woord ook heel positief uit kan pakken? Of het positief uitpakt hangt sterk af van de volgorde waarin je jouw zin plaatst. Kijk maar eens naar deze twee voorbeelden:

Je presentatie was heel goed, maar het ging best snel.

Het ging best snel, maar je presentatie was heel goed.

De volgorde bepaalt de indruk en wat blijft hangen. Een heel goede presentatie of dat deze toch wat snel ging. Dat heeft veel te maken met het primacy- versus het recency-effect. Het primacy-effect maakt dat je het eerste element van een reeks of opsomming het best onthoudt. Bij het recency-effect is dat precies andersom. Welk effect de overhand heeft verschilt per situatie. Maar het woord maar zorgt dat het recency-effect overheerst. Ofwel dat het laatste element onthouden wordt.

In je teksten kun je daar mee spelen door zaken die je wilt benadrukken na de maar te plaatsen. Een belangrijk voordeel kun je na een maar plaatsen. Bij een nadeel probeer je het woord zoveel mogelijk te vermijden, omdat je daarmee ongewild juist de nadruk legt op het nadeel.

magische woord 'niet'

 

Het magische woord ‘niet’

Denk niet aan een roze olifant. Wedden dat je na het lezen van deze zin meteen een roze olifant in je brein had zitten? Dat is het effect van het woord niet. Je brein filtert dat woord namelijk uit, waardoor je het niet registreert. Of beter gezegd: waardoor je extra goed let op wat er nà die niet komt.

Dat betekent dat je het woord niet beter kunt vermijden. Bijvoorbeeld door het tegenovergestelde van wat je niet wilt op een positieve manier te benoemen.

Na 17 uur zijn we niet bereikbaar.

We zijn bereikbaar tot 17 uur.

Bij de laatste versie ligt het accent op je bereikbaarheid, wat vriendelijker overkomt. Bovendien creëer je kortere zinnen, wat ook breinvriendelijk is.

 

Verder in De 7 magische woorden

Het boek De 7 magische woorden leest gemakkelijk weg door de vele voorbeelden en de pakkende manier van schrijven. Bovendien geeft Nicol Tadema extra toelichting op verschillende begrippen uit de marketingpsychologie die je gemakkelijk zelf kunt toepassen. In totaal behandelt ze in dit boek 7 magische woorden en uiteraard veel uitgebreider dan ik hier doe. Dat alles maakt dit tot een fijn marketingboek, omdat het verrassende inzichten bevat met tips die je direct in praktijk kunt brengen.

Meer over woorden

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp