Tips & content voor een goede landingspagina

Er zijn veel checklists voor goede landingspagina’s en verkooppagina’s in omloop. Die zijn heel handig, maar laten vaak niet zien welke content nodig is om van zo’n landingspagina een succes te maken. Dat lees je hier.

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is niets anders dan een pagina op je site die de bezoeker gericht verleidt om een bepaalde specifieke stap te zetten. Een landingspagina kan verschillende doelen hebben. Bijvoorbeeld het laten downloaden van een weggever, aanmelden voor een gratis evenement of het aanvragen van een proefversie of abonnement. Uiteraard kan een landingspagina een bezoeker ook aanzetten om iets te kopen. In dat geval spreken we van een verkooppagina of salespagina.

Content voor een landingspagina

Als je wilt weten welke content je nodig hebt om een echt goede landingspagina te maken, moet je eerst kijken welke elementen een landingspagina succesvol maken. Dat zijn:

  1. Een klinkende belofte
  2. De pijn of gemis die je bezoeker voelt
  3. De oplossing
  4. Specifieke voordelen
  5. Bewijs dat iets werkt of de juiste oplossing is
  6. Tegengas voor eventuele bezwaren.
  7. Prijsinformatie
  8. Garantie(s)
  9. Waarom en voor wie jij de beste partij bent (je geloofwaardigheid)
  10. Eventuele bonus
  11. Urgentie (waarom moet iemand NU kopen)
  12. Praktische details, voorwaarden

 

Vertaal die elementen naar content

De beslissing om iets te doen of te kopen lijkt op het oog een bewust, rationeel proces en bovenstaande elementen spelen daar op in. Maar daarnaast spelen ook emotionele en zelfs onbewuste beslissingen een rol. Idealiter verwerk je zowel de rationele als emotionele keuzes in je landingspagina. Dat doe je met de vorm én met de inhoud van je content. Door daar mee te spelen kun je ieder element van je landingspagina extra effectief maken.

start je landingspagina met een klinkende belofte Maak je belofte liefst visueel en zet die bovenaan als afbeelding of video. Zo kom je direct binnen bij je bezoeker.

1. Een klinkende belofte

Op je landingspagina geef je iets moois of handigs weg of stelt iets in het vooruitzicht als iemand iets koopt. Dat kan met een tekst waarin je de belofte formuleert, maar zo’n belofte is meestal (te) sterk op de ratio gericht. Met een headerfoto waarin het positieve resultaat zichtbaar is werkt beter, omdat het menselijk brein die sneller verwerkt dan tekst. Je belofte komt daarmee direct ‘binnen’. Voeg je daar een kernachtige zin met je belofte aan toe dan wordt het beeld versterkt. De eerste positieve indruk is gewekt.

 

2. De pijn, gemis of wens

Iemand wil eerst weten of jouw oplossing of aanbod in zijn/haar behoefte of wens voorziet en wil zich gekend en erkend voelen. Dat kan goed met tekst en daar zijn verschillende trucjes voor. Een truc is om de lezer een aantal keren in gedachten ‘ja’ te laten zeggen. Stel bijvoorbeeld drie vragen die veelvoorkomende wensen of problemen weergeven. Door de pijn of wens te benoemen raak je de bezoeker meer emotioneel.

 

3. De oplossing

Je geeft aan hoe jouw oplossing voor een bepaald probleem dat men ervaart eruit ziet. Een visuele demonstratie van je oplossing werkt vaak het best. Laat zien wat men krijgt of wat men ervaart als men ingaat op je aanbod. Dat werkt het best met een of meerdere afbeeldingen of met een video/animatie.

Een oplossing die van zichzelf rationeel is, heeft vaak een emotionele component die je verhaal (en oplossing) sterker maakt in de ogen van je bezoeker. Stel dat je een boekhoudpakket aanbiedt dat ervoor zorgt dat je snel en gemakkelijk een kloppende boekhouding hebt. Dat is een rationele oplossing. Maar daarnaast biedt het ook rust en zekerheid. Die emotionele componenten van je oplossing zijn ook belangrijk om te benoemen of te tonen.

4. Specifieke voordelen

Maak duidelijk wat iemand eraan heeft en waarom jouw oplossing of aanbod goed is of beter is dan wat men elders kan krijgen. Vaak zijn deze voordelen objectieve productvoordelen. Maar hier kun je ook 1 of 2 emotionele voordelen benoemen, zoals rust, blijdschap, tijd, groei, vrijheid, zekerheid, (zelf)vertrouwen.

Sitebezoekers scannen een pagina meestal voor ze echt lezen. Daarom is het handig om de voordelen als bullet te benoemen. Dat mag met groene vinkjes ervoor, maar dat hoeft niet. Onderzoek heeft laten zien dat ze niet per se beter werken dan andere bullets. Een visueel aantrekkelijke bullet is wel fijn om afwisseling in een pagina te brengen.

 

5. Bewijs van kwaliteit

Mooie praatjes en beloftes alleen zijn meestal niet genoeg. Toon aan dat het werkt of hoe het werkt. Kun je het bewijs weergeven in een visuele voor-na afbeelding, een infographic  of in een korte video of animatie dan gaat je oplossing direct leven. Is dat lastig dan kan tekst ook maar dat is vaak rationeler van aard. Soms kun je de oplossing wel in woorden brengen, maar dan verpakt in een verhaal. Bijvoorbeeld over iemand die veel baat had bij jouw aanbod. Verhalen leven meer dan feitelijke tekst en hebben daarom meer effect.

 

Gebruik sociaal bewijs op de landingspagina

Of toon ‘sociaal bewijs’: geef aan hoe vaak iets al gedownload of gebruikt is of toon gebruikerservaringen. Visuals zijn hierbij belangrijk. Toon bijvoorbeeld een foto van degene die de gebruikerservaring deelde of laat enkele gebruikers hun reviews per video tonen. Je kunt ook prinstcreens van positieve reviews op social media of reviewsites tonen. Vermeld je hoeveel mensen de bezoeker al voorgingen, geef die melding dan een visueel accent. Met een kleur, ander lettertype of icoon bijvoorbeeld. Wie kent het niet? Je downloadt een ‘gratis’ weggever en vervolgens krijg je ladingen mails. Die angst weerhoudt veel mensen nu om een weggever te downloaden. Neem dat bezwaar weg door ze direct gerust te stellen.

 

6. Tegengas bij bezwaren

In het hoofd van je bezoeker zitten altijd bezwaren of angsten. Angst dat iets niet doet wat het belooft, om ergens aan vast te zitten of voor verborgen kosten of andere addertjes onder het gras. Een goede landingspagina adresseert die angst. Dat kan expliciet of impliciet.

Ga alleen niet raden naar deze bezwaren, maar onderzoek bij je doelgroep of je klanten of er een of meer bezwaren zijn die veel voorkomen. Adresseer deze in beeld en/of tekst.

 

7. Prijsinformatie

De manier waarop je een prijs weergeeft is belangrijk. Dat is geen verrassing want iedereen leeft op bij het zien van een ‘van-voor-aanbieding’. Daarnaast kun je een prijs ook framen: een relatief duur product lijkt goedkoop als je het naast een nog duurdere versie zet. Daarom zie je vaak dat er op een verkooppagina drie pakketten worden aangeboden. Het duurste pakker wordt zelden en soms zelfs helemaal niet verkocht (soms is dat ook niet de bedoeling). Maar het zorgt er wel voor dat bezoekers de middelste oplossing als de beste koop zien. Dat framen kan op allerlei manieren werken. Verkoop je bijvoorbeeld iets voor €450 maar zet je erbij dat je er al meer dan 1000 verkocht hebt, dan steekt die 450 voordelig af tegen die 1000. Is dat een laakbare truc? Mogelijk. Hierover straks nog iets meer.

Bouwstenen goede homepage

De homepage van je site trekt vaak de meeste bezoekers. Ontdek hoe daar een goede indruk maakt en bezoekers verleidt tot een vervolgstap.

8. Garanties

Deze kun je in woorden aanbieden, zoals een ‘niet goed geld terug’ tekst. Maar garanties kunnen ook de vorm van logo’s krijgen, zoals van een certificering, waarborg of keurmerk. Die laatste worden regelmatig vergeten.

 

9. Waarom men bij jou moet zijn

Dit zit in het verlengde van sociaal bewijs, maar dat bewijs gaat nu niet zozeer over het product of de dienst, maar over de aanbieder. Waarom ben jij als aanbieder beter? 

 

10. Eventuele bonus

Heb je iets extra’s voor de snelle beslisser of voor degene die een uitgebreider pakket afneemt? Of voor een specifieke doelgroep? Zorg dat je bonus er in alle opzichten uitspring: zowel visueel als qua inhoud.

 

11. Urgentie

Urgentie komt vaak in de vorm van schaarste (er is een beperkt aantal exemplaren, plekken) of in de vorm van tijdelijkheid. Iets is tijdelijk verkrijgbaar of de korting is tijdelijk. Natuurlijk kun je dit in tekst weergeven, maar een visuele weergave in de vorm van een teller werkt beter.

 

12. Details en voorwaarden

Op een verkooppagina of landingspagina wil je niet teveel details vermelden, want die kunnen afleiden of in zichzelf een struikelblok vormen. Maar sommige zaken moeten hier wel een plek krijgen, bijvoorbeeld:

  • Beperkende voorwaarden
  • Details voor wie dit wel of niet geschikt is

 

Video hoort op een goede landingspagina

Het is een wat botte claim, maar feit is dat video heel goed werkt. Mensen kijken graag naar bewegend beeld en in een korte video kun je vaak meer informatie én emotie overbrengen dan in een tekst. Video heeft nog een ander voordeel: bezoekers blijven vaak langer op een pagina omdat ze die video bekijken. Die langere verblijfsduur is een positief signaal naar Google, waardoor de kans groter wordt dat je landingspagina een goede positie in de zoekresultaten krijgt.

Video’s zijn steeds gemakkelijker te produceren zonder hoge kosten. Voel je toch een drempel, schakel dan een specialist in. Die kan je snel goed advies geven voor een vorm die voor jouw tijd, middelen en budget haalbaar is.

 

Mix soorten en vormen content

Zo zie je dat een mix van tekstuele en visuele content een landingspagina effectiever maakt. Dat geldt ook voor een mix van rationele en emotionele content. Probeer een landingspagina te voorzien van:

  • Teksten die scanbaar zijn
  • Een verhalend voorbeeld van iemand uit de doelgroep
  • Afbeeldingen die direct overbrengen wat je bedoelt of wat je doelgroep raakt of zoekt
  • Sociaal bewijs, liefst in een visuele vorm
  • Video
  • Visuele elementen als certificaten, logo’s en tellers

 

De grens tussen invloed en en manipulatie

Bij het framen van een prijs zie je waarschijnlijk al dat er een dunne grens is tussen geoorloofd beïnvloeden aan de ene kant en ongeoorloofd manipuleren aan de andere kant. Waar geoorloofd overgaat in ongeoorloofd is soms lastig te zeggen en het zal per bedrijf en per doelgroep mogelijk verschillen. Eerlijkheid en volledigheid kunnen hierbij een belangrijke leidraad zijn. Dat betekent geen ervaringen en voordelen verzinnen of overdrijven, geen vanaf-prijzen noemen die normaal toch al nooit gehanteerd worden en geen zaken weglaten die wel relevant zijn voor een gefundeerde vergelijking of afweging.

Je site en content verbeteren? Lees