Powerwoorden die je content kracht geven

Met powerwoorden trek je de aandacht en geef je extra overtuiging mee aan je titels, teksten en alle aansporende zinnen in je marketing. Daarmee zet je de lezer, kijker of luisteraar aan tot een bepaalde actie en bereik je meer met je content.

 

Powerwoorden als call-to-action

Elke tekst, afbeelding, video of podcast heeft een bepaald doel en kan bijvoorbeeld informeren, onderwijzen, helpen, de weg wijzen, inspireren of entertainen. Maar achter dit doel zit nog een ander doel: je wilt dat iemand een bepaalde actie onderneemt. Bijvoorbeeld:

  • Ander gedrag vertoont en  iets gaat doen of juist laten
  • Een formulier invult
  • Zich abonneert op een nieuwsbrief
  • Lid wordt van een (Facebook) groep
  • Je volgt of liket op social media
  • Je mail leest
  • Op een link of een knop klikt
  • De telefoon pakt of een mailtje stuurt
  • Een aankoop doet
  • Iets doorvertelt

Maar de meeste mensen consumeren je content vrij passief. Om ze dan tot actie aan te zetten en die extra stap te laten zetten heb je meestal iets extra’s nodig en powerwoorden kunnen je dan helpen. Powerwoorden zijn krachtige woorden die bewezen hebben succesvol te zijn in het aanzetten tot een bepaalde actie.

7 Superkrachtige powerwoorden

Nu zijn er tal van lijstjes online waarin tientallen of zelfs honderden powerwoorden op een rij staan. Tenzij je die print durf ik te wedden dat je de meeste de volgende dag alweer vergeten bent. Dat is niet heel powerful. Daarom beperk ik me hier tot 7 powerwoorden die heel effectief zijn en goed te onthouden.

1. Nieuw

Het woord ‘nieuw’ activeert je beloningsbrein. Het belooft je iets dat anderen nog niet weten. En pas op: als jij nu niet verder leest, klikt of doet weet je het straks niet. Dus naast onze honger naar nieuwtjes, zit hier ook een Fear of Missing Out element achter.

2. Gratis

Je krijgt iets en het kost je niets. Heerlijk toch? ‘Gratis’ is daarom een prima woord om te gebruiken om iemand een zetje in de gewenste richting te geven. Hoewel: ‘gratis’ heeft soms ook een bijsmaakje en mensen zijn gaandeweg ook alerter geworden op de addertjes onder het gras. ‘Gratis’ is goed, maar probeer achterdocht te vermijden. Geef je iets heel geweldigs weg dan kun je ‘cadeau’ als alternatief gebruiken.

 

het powerwoord gratis

 

3. Geheim

Oh la la. Als iets geheim is willen we het allemaal graag weten.  De roddelbladen zijn er groot mee geworden. En als een geheim gedeeld wordt met een beperkte groep mensen krijgen we het gevoel tot een exclusieve inner circle te behoren. Dat gevoel wil iedereen! Een synoniem van geheim doet het natuurlijk ook goed. Wie wil er nou niet een ‘sneak peek’ bijvoorbeeld?

Zo schrijf je pakkende titels!

Titeltips op basis van onderzoeksdata.

4. Waarheid

In een wereld vol vragen wil iedereen de waarheid. Men wil de waarheid achterhalen, ontdekken of in pacht hebben en zo meer weten dan anderen. Weten hoe het echt zit als ultieme geruststelling. Door ‘waarheid’ of iets dat ‘echt waar’ is te brengen met een tekst plaats je jezelf op een voetstuk. Dat kan handig zijn.

5. Snel

Instant gratificatie. Ons brein is er helemaal klaar voor. Ik wil het en ik wil het nu.
Vergelijkbaar met ‘snel’ is ‘direct’. ‘je krijgt snel …. of ‘je krijgt direct …doen het goed bij een bestelling maar ook bij een formulier. Want iemand die een formulier invult heeft toch het idee dat hij iets in een duister gat stopt. Dat gat wordt een beetje minder duister als je weet dat er daarna heel snel gehandeld wordt.

6. Verbeterd

Iedereen wil een verbeterde versie van wat er al was. Daarnaast toont het aandacht en expertise als je aangeeft dat je een product of dienst verbeterd hebt. In het verlengde van ‘verbeteren’ ligt ‘resultaat’. Dus als het past is ‘verbeterd resultaat’ een nog krachtiger combinatie.

7. Gemakkelijk

Gemak is een grote verleider. Het is echt heerlijk als je ergens geen moeite voor hoeft te doen. Het leven is immers al druk en complex genoeg, waardoor gemak een goed powerwoord is.

Powerwoorden toepassen

De echte kracht van powerwoorden zit hem in de juiste toepassing en dosering. Bij sommige woorden kon je al een korte waarschuwing over het gebruik ervan lezen. Powerwoorden hebben vooral nut als je ze gericht en met mate gebruikt. Want ‘de geheime waarheid waarmee je direct en gemakkelijk beter resultaat boekt’? Dat ruikt naar reclame en die gelooft je lezer niet. Doseren is raadzaam.

Doseren betekent ook dat je ze beter niet door de hele tekst van een artikel heen gebruikt, maar ze gericht inzet. Goede plekken voor powerwoorden zijn dan:

  • De titel
  • De eerste zin van de inleiding
  • De kop boven een afsluitende alinea
  • Op of direct naast een knop (natuurlijk!)
  • Bij een formulier

Of gebruik ze:

  • In de onderwerpregel van een mail
  • In de kop en/of eerste zin in een social media bericht
    (zodat mensen op ‘meer weergeven’ klikken)
  • Als contrasterend woord in een social media afbeelding
  • Bij de afsluiting van een video
  • In advertenties
  • In offertes (houd het subtiel)

 

Powerwoorden vragen om design

Een powerwoord moet op de goede plek staan om effectief te zijn. Dat betekent dat het design geoptimaliseerd moet zijn om een powerwoord voldoende op te laten vallen zodat het zijn werk kan doen. Het vraagt ook om keuzes: powerwoorden op teveel plekken leidt al snel tot overkill en kan pusherig overkomen. Gebruik ze dus heel gericht en met mate.

 

Meer tekst en blogtips?