Heel veel content ideeën. Ter inspiratie!

Ontbreekt het je af en toe aan content ideeën? Of zoek je net die ene vorm, dat ene idee, die eigen invalshoek waarmee je iets kunt maken dat je doelgroep op een onderscheidende manier?

Dan ontdek je dat passende idee mogelijk in onderstaande lijst, waarin nagenoeg alle contentvormen staan opgesomd. Om het zoeken naar content ideeën niet al te ingewikkeld te maken, zijn alle ideeën ingedeeld in categorieën:

 

Content over je bedrijf of organisatie

Totstandkomingsverhalen

Of het bedrijf nu kort of lang bestaat, een verhaal over de start van het bedrijf is relevant mits het geen saai verhaal is. Het draait om dat ene moment van inspiratie of inzicht, de worsteling om bepaalde zaken van de grond te krijgen, de eerste mijlpaal of het eerste succes. Laat mensen aan het woord in tekst of video en vraag ook degenen die aan de zijlijn stonden toen het bedrijf werd opgericht naar hun indruk.

 

Persoonlijke blogs van sleutelfiguren in je bedrijf

Mensen vinden het leuk om te weten wie er werken en wat hen bezighoudt. Denk bij sleutelfiguren niet meteen aan de eindbaas van de organisatie, die is wel vaker in beeld. Kies juist mensen die van belang zijn voor het klantencontact of voor een goed verloop van processen achter de schermen.

 

Een biografie van het gezicht van je bedrijf

Mensen zijn nieuwsgierig dus speel daar op in door achtergrond en ontwikkeling van de oprichter(s) van het bedrijf of de huidige leiding te laten zien. Dat kun je op een heel zakelijke, informerende manier doen, maar het kan ook speels. Gebruik dan ook persoonlijke ijkpunten: belangrijke momenten uit de jeugd, iemand werd vader of moeder, ontmoette zijn/haar partner, won die sporttrofee, las dat ene boek, bezocht dat geweldige concert van… Zo schep je een mens van vlees en bloed. Je kunt zelf bedenken hoeveel privé gegevens je kwijt wilt en grenzen bewaken. Maar mensen gunnen hun klandizie aan mensen, niet aan bedrijven met logo’s. Speel daar op in.

 

Een biografie van het gezicht van je vak

Schrijf een treffend en leerzaam profiel van iemand die veel betekend heeft voor het vak dat je uitoefent of het kennisgebied dat je organisatie bestrijkt. Mensen die hier in geïnteresseerd zijn raken zo ook op de hoogte van jouw bedrijf en wat je met die erfenis doet. Het zal weinig tot geen directe leads opleveren maar het is wel goed voor je naamsbekendheid en imago. Aan bestaande klanten laat je hiermee zien dat je weet waar de roots van je bedrijf vandaan komen, wat altijd een goede klantenbinder is.

 

Testimonials, maar dan als interview

Klanten die vertellen hoe goed de samenwerking bevallen is, niets is mooier dan dat. Neem de moeite om enkele tevreden, vaste klanten te interviewen en laat het uitwerken tot een leuk en leesbaar verhaal. Dat gaat verder dan 1 of 2 alinea’s en geeft veel meer kleur en context waardoor het leuker is om te lezen en meer mensen zich zullen herkennen.

 

Klantinterviews (zonder testimonial)

Trouwe klanten zijn meestal bereid om in een interview te vertellen hoe de inzet van of samenwerking met jou bevallen is. Zeker als je voor een vorm en inhoud kiest die hen ook in een goed daglicht stelt. Bijvoorbeeld omdat zichtbaar wordt dat ze hun bedrijfsvoering, kwaliteit of service op een hoger peil hebben kunnen brengen.

 

Quotes uit testimonials

Veel bedrijven publiceren wel testimonials, maar vergeten om die testimonials optimaal te benutten. Want je kunt er zo veel meer mee dan alleen een integrale publicatie. Haal uit iedere testimonial 1 of 2 representatieve of bijzondere quotes. Gebruik die in je communicatiemiddelen. Als tekst of in een afbeelding in je huisstijl.


Quotes van medewerkers


Laat zien wie jij bent en wie je medewerkers zijn aan de hand van grappige of kenmerkende quotes. Iedereen heeft wel kenmerkende woorden of uitspraken die licht werpen hun instelling, visie, werkwijze of persoonlijkheid. Kies die quotes die passen bij de gewenste uitstraling van je organisatie.

 

Grappige quotes of acties van klanten

Klanten kunnen leuk uit de hoek komen. Met een opmerking, met een attentie. Verzamel onverwachte en grappige uitspraken en leg attenties vast op beeld. Anderen zullen er zeker iets in herkennen en het geeft je bedrijf een menselijk gezicht.

 

Een topprestatie van jezelf

Iedere organisatie of ondernemer levert op zeker moment een geweldige prestatie. Daar mag je best iets over delen. Het laat zien hoeveel inzet je hebt en is niet opschepperig als je het goed doseert.

 

Partner interviews

De meeste bedrijven en ondernemers opereren niet in hun eentje maar werken nauw samen met anderen. Interview hen over die samenwerking en laat zien hoe jullie samen in kwaliteit en een goede relatie investeren.

 

Faalverhalen

Soms gaan zaken niet zoals je ze bedoeld of bedacht had. Missers en ‘oeps’ momenten kun je verstoppen, maar je kunt ze ook delen. Met humor of met vermelding van de les die je ervan geleerd hebt. Laat maar zien dat je voortdurend aan de kwaliteit van je bedrijf werkt. Onfeilbare bedrijven en ondernemers bestaan immers niet en het maakt je menselijk als je niet alleen maar succesverhalen deelt.

 

Kijkjes achter de schermen

Video is onmisbaar in contentmarketing. Vooral als ze kort zijn (rond een minuut) trekken ze kijkers en aandacht. Maak bijvoorbeeld video’s van:

  • Mensen die aan het werk zijn
  • Een belangrijke levering
  • Iemand die een korte anekdote vertelt
  • Jullie lunch of het aanbod in de bedrijfskantine
    Laat bijvoorbeeld zien hoe de werkplekken eruitzien of hoe iets gemaakt of tot stand komt.

 

Schiet video’s liggend, vierkant of staand of kies voor een format dat op twee manieren in te zetten is. Zo kun je staande video’s gebruiken als Reel of TikTok en zijn liggende video’s handig voor YouTube. Vierkante video’s kun je op vrijwel alle social media goed inzetten.

 

LIVE video van iets dat NU gebeurt

Met Facebook, Instagram of YouTube Live kun je mensen mee laten kijken met een bijzondere gebeurtenis in je bedrijf of bij een evenement dat je bijwoont/organiseert.

 

Case studies

Laat zien op welke wijze je een klant geholpen hebt en wat het die klant heeft opgeleverd. Hier kun je eventueel ook weer uitspraken van je klant uit een testimonial terug laten komen. Betrouwbare feiten vormen een belangrijk element van een case study. Presenteer die niet alleen als tekst, maar giet deze ook in een aantrekkelijke grafische vorm (die kun je ook weer los delen).

Inspiratie voor informatieve content

Informatie of kennis in content blijft super effectief. En je kunt het op veel manieren inzetten of tonen. Ook op meer inspirerende of entertainende manieren. Bijvoorbeeld met een van onderstaande content ideeën.

 

Gebruikerstips

Niets is zo geloofwaardig als tips van andere gebruikers van je product of dienst. Bovendien is het voor een nieuwe klant inspirerend om te lezen of te zien wat een product allemaal te bieden heeft en hoe je het nou slim gebruikt.

 

Tips & tricks

Iedereen kent wel een handigheid of een gouden truc. Maak een serie van die slimme tips en tricks die direct of zijdelings met je bedrijf, product of dienst te maken hebben.

 

Facts & figures

Mensen zijn dol op leuke, interessante en onverwachte feiten. Pak een aspect van je bedrijf en dienstverlening en zoek feiten en cijfers bij elkaar. Dat kan zowel op een heel serieuze manier waarbij je keurig bronnen vermeld, maar je kunt het ook op een geestige manier doen en bijvoorbeeld feiten delen waar eigenlijk niemand iets aan heeft maar die door hun karakter wel een snaar raken. Bijvoorbeeld opmerkelijke feiten over je vestigingsplaats als je lokaal opereert. Gekke gebruiksmomenten, de meest voorkomende voornaam of geboortemaand van de klanten van je (web)winkel. Facts & figures die je als zodanig presenteert moeten wel een betrouwbare cijfermatige basis hebben.

 

Laat zien welke hulpmiddelen jij gebruikt (software, online tools etc.)

Welke hulpmiddelen komen jou of je collega’s goed van pas, bijvoorbeeld omdat ze geld of tijd besparen of een hoger rendement opleveren? Dat mogen zeker zakelijke hulpmiddelen zijn, maar af en toe een meer privé getinte tip kan ook heel goed. Het geeft persoonlijkheid aan je online aanwezigheid.

 

Achtergrondinformatie over je branche of vakgebied

Deel informatie die klanten meer inzicht geeft in het reilen en zeilen van je branche. Zo ontdekken ze wat erbij komt kijken om dat product of die dienst te leveren en creëer je meer inzicht, waardering en begrip. Bovendien vinden veel mensen het leuk om het naadje van de kous te weten (en dat met de wereld te delen).

 

Beschrijf de geschiedenis

Wikipedia is niet voor niets populair. Laat eens zien wat de voorgeschiedenis en voorstadia zijn van het product dat iedereen nu kent. Voeg daarbij interessante wetenswaardigheden en gebruik als het even kan veel beeld. Dat maakt het voor iedereen licht verteerbaar én leuk om te delen.

 

Maak een verdiepende serie artikelen

Heb je veel informatie over een bepaald onderwerp, stop dan niet alles in een mega-artikel maar maak er een aantrekkelijke serie van. Laat ze onderling naar elkaar linken en maak een webpagina met een totaal overzicht. Allemaal goed voor Google en voor de bezoekduur op je website. Zo’n serie artikelen laat zich ook weer heel goed bundelen tot een eBook. Dat gaat met weinig moeite dankzij de software van Beacon.

 

Een begrippenlijst

Elk bedrijf, elk vakgebied heeft zijn eigen jargon en je gebruikt het waarschijnlijk vaker dan je klanten lief is. Een verklarende begrippenlijst doet dan wonderen. Zowel voor het begrip van je klant als voor je vindbaarheid in Google als je het goed aanpakt.

 

Welke trends zijn er gaande in je productcategorie of branche?  Welke voorspellingen zijn er en wat is de mening van jouw bedrijf hierover?

Doe in november, december een aantal voorspellingen en kijk in de loop van het jaar wat ervan uit is gekomen. Beschrijf met humor waar je de plank wellicht helemaal hebt misgeslagen.

 

Maak een FAQ

Veel gestelde vragen zijn er altijd dus maak een handzaam overzicht. Net als bij een begrippenlijst kun je een FAQ ook goed optimaliseren voor Google en zorgt het voor betekenisvolle interne links binnen je website. Vergeet niet om die FAQ vaak aan te vullen. Krijg je een vraag via de mail en schrijft iemand daar een goed leesbaar antwoord op? Zorg er dan voor dat het in het systeem komt om die vraag met antwoord aan de FAQ toe te voegen.

 

Treffende vragen van klanten

In het verlengde daarvan ligt het publiceren van treffende, grappige of onzinnige vragen van klanten. Als het even kan met jouw al even gevatte antwoord. Het is effectieve content om te delen via social media. Je kunt ook een aparte sectie aan je FAQ toevoegen met deze vragen. Waak er alleen voor om mensen belachelijk te maken. Je wilt dat mensen je vragen blijven durven stellen.

 

Wistjedatjes

Ieder verjaardagsfeestje heeft wel iemand die allerlei feitjes weet te benoemen. Als ze goed gedoseerd en toepasselijk zijn, zijn het altijd leuke opmerkingen die de conversatie helpen verlevendigen. Deel daarom eens ‘wistjedatjes’ met je publiek. Bijvoorbeeld op social media of in je nieuwsbrief.

 

Quizzen en testjes

Maak een gratis quiz of test via online quiz generator, bijvoorbeeld via onlinequizcreator.com. Een quiz of test kun je zo grappig of serieus maken als je zelf wilt. Een quiz of test is ideaal als je snel je naamsbekendheid wilt vergroten. Ze worden namelijk enorm veel gedeeld op social media. Meer daarover lees je in dit artikel over het effect van verschillende content vormen.

 

quizzen en tests voor meer zichtbaarheid en naamsbekendheid

 

Presentaties

Heb je nog PowerPoints op de harde schijf staan die interessante informatie bevatten? Maak ze visueel aantrekkelijk (dat is meestal wel nodig…) en geef ze een nieuw leven als een bladerbare PDF of als video. Je kunt ze ook uploaden op SlideShare om zo een breder publiek aan te trekken.

 

Samenvatting van een boek

Wat waren de 10 interessantste dingen die je ergens hebt gelezen of opgepikt? Welke tips maken het leven van mensen in je doelgroep leuker of gemakkelijker?

Deel ze in een mooie lijst: de Top 10 Tips & Tricks van [titel boek].

Zo combineer je nieuwe kennis met een top 10 lijstje, wat het content maakt die ook aanzet tot delen.

 

Beginnersgidsen

De ‘… for dummies’ boeken zijn niet voor niets een succes. Iedereen heeft wel een onderwerp waarin hij nog een absolute beginner is. Maak speciaal voor deze groep een mooie handleiding.

 

Organiseer een debat

Laat twee (of meer) experts met elkaar discussiëren over een relevant onderwerp voor je doelgroep. Film het en deel de belangrijkste uitkomsten, verschillen van inzicht én overeenkomsten in een artikel, presentatie etc. Bij het woord debat denk je misschien meteen aan publiek, maar dat hoeft niet per se. Het kost minder moeite om de experts bij elkaar te brengen en ze in een rustige omgeving met elkaar in gesprek te laten gaan en het resultaat is mogelijk zelfs beter. Wel vraagt het om enige regie vooraf en tijdens het gesprek.

 

Ontkracht een mythe

Elke branche, elk vakgebied heeft wel hardnekkige mythes die de ronde doen. Ontkracht ze met feiten of laat een expert de mythe weerleggen. Heerlijke kost!

 

Doe aan fact checking

In het verlengde van mythes ligt het checken van feiten en beweringen die anderen doen. Onderbouw de check met cijfers en data en weet wat je doet als je je op vijandelijk grondgebied begeeft: bij het fact checken van een bewering van je concurrent kom je zelf ook onder een vergrootglas te liggen…

 

Een maandelijkse rapportage over kerncijfers in je branche toont dat je kennis in huis hebt en bij de tijd blijft. Vooral handig voor B2B, maar ook voor marketing aan consumenten die graag het allerlaatste nieuws willen weten of de laatste snufjes willen kennen.

 

Maak podcasts

Podcasts zijn in een paar jaar heel populair geworden omdat ze echt overal te beluisteren zijn. Ondanks die populariteit hebben podcasts nog steeds minder concurrentie dan blogs: voor elke 1000 blogs is er één podcast. 

Dus als je al blogs en/of video’s in je contentmix hebt, kun je de inhoud daarvan vaak redelijk eenvoudig omzetten naar interessante podcasts. Daarmee ontsluit je bestaande content voor meer mensen.

Maar podcasts zijn ook een geweldig content instrument van zichzelf. Juist omdat het om geluid gaat en omdat je hier behalve solo-episodes ook heel goed interviews of gesprekken tussen twee of meer mensen kunt weergeven. Dat zorgt voor een heel andere dynamiek en eigenlijk is er voor ieder marketingdoel een goede podcastvorm te bedenken.

 

Webinars

Met webinarsoftware kun je niet alleen webinars maken maar ook opnames die je lange tijd kunt aanbieden op je website.

 

Online cursus

Met een gratis of betaalde online cursus bied je mensen de kans om kennis op te doen of nieuwe vaardigheden te leren. Het laat zien welke expertise je in huis hebt, geeft mensen een voorproefje van de voordelen die je biedt en eenmaal opgenomen of gemaakt kun je het lang gebruiken. Een online cursus kan een geschreven vorm hebben, maar ook video, podcasts of een mix van deze middelen.

Complexe kennis aantrekkelijk brengen

Expertkennis kan zwaar op de hand zijn, maar er zijn zeker manieren om die heel inspirerend te brengen!

Inhaken op de buitenwereld

Er gebeurt iedere dag zoveel dat er altijd wel een goede inhaker te verzinnen is. Dat kan een speciale dag zijn, een evenement of iets dat in het nieuws komt. Inhaakcontent biedt allerlei mogelijkheden en is actueel.

Terugkerende evenementen

Maak content rondom evenementen die relevant zijn voor je bedrijf die regelmatig terugkeren. Dat kan van alles zijn: van een vakbeurs tot een sportevenement zoals de Tour de France. Hiermee maak je evergreen content die elk jaar gedurende een bepaalde periode relevant is. 

 

Inhaakcontent

Vergelijkbaar met content over terugkerende evenement is inhaakcontent (de spellingchecker keurt het woord nog goed ook). Kijk eens op een inhaakkalender voor dagen waarop er iets gebeurt dat past bij je bedrijf of bij de interesses van je doelgroep.

Inhakers zorgen vaak voor inspirerende content op social media maar je kunt er ook een leerzaam artikel of filmpje voor je site bij maken dat relevante bezoekers naar je website oplevert

 

Schrijven over video’s

Het is ook een soort inhaken, maar dan op bestaande, succesvolle video’s. Schrijf een analyse, bespiegeling van een video die een succes is in je vak of branche en voeg daar voor de lezer bruikbare tips of inzichten aan toe. De video is al populair en daar wordt om die reden naar gezocht.

 

Recensies

Van boeken, tijdschriften, rapporten over je vakgebied of over evidente interesses van je doelgroep.

Verslag van een evenement

Of je het nu zelf organiseerde of een evenement als deelnemer bijwoonde: iedereen die er niet bij kon zijn zal je dankbaar zijn als je de sappigste en interessantste wetenswaardigheden deelt in een mooi verslag(je).

 

Reageer op publicaties in de media

Benader de journalist achter de publicatie en geef aan dat jouw bedrijf hier meer over kan vertellen of een andere invalshoek heeft. Een opiniestuk dat je ofwel op je eigen site plaatst ofwel instuurt naar een krant of blad kan ook een goede manier zijn om in te haken op een actualiteit.

video bovenaan Google zoekresultaten

 

Visuele content tips

Video is onmisbaar en steeds gemakkelijker te maken. Of je nu voor live video op social media of YouTube kiest, voor vlogs of voor een video die je opneemt met een professionele cameraman. Of iets ertussenin. En dankzij tools als Canva of PicMonkey kun je ook steeds gemakkelijker mooie afbeeldingen maken. Maar visuele content omvat meer dan foto en video. Daarom deze content ideeën voor visuals.

 

Beeldcarrousels

Beeldcarrousels begonnen op Facebook en waaiden over naar Instagram. Vervolgens nam LinkedIn beeldcarrousels ook over. Het fijne van een beeldcarrousel is dat je hiermee een completer verhaal kunt vertellen. Zeker als je de carrousel zo maakt dat mensen wel door moeten klikken naar de volgende afbeelding. Met een visuele verwijzing of door een cliffhanger in de tekst te gebruiken.

 

Reels en Stories

Begonnen op respectievelijk TikTok en Instagram kun je er nauwelijks meer omheen. Toch laten veel bedrijven deze vormen liggen. Dat is jammer, want ze zorgen voor veel interactie en via DM’s kun je bovendien directe sales realiseren. Hier vind je content ideeën voor Reels en Stories.

 

Gifjes

Op websites staan ze soms wat suf, maar op social media doen ze het prima. Natuurlijk heb je de bekende gifjes die vooral grappig zijn. Ben je daar allergisch voor, dan kun je ze ook veel serieuzer maken. Bijvoorbeeld door een paar stadia achter elkaar te laten zien, of drie staafjes in een staafdiagram na elkaar te laten verschijnen (statistiek wordt ineens een stuk aanschouwelijker). Gifjes maak je gemakkelijk met Giphy. Daar vind je ook een database van bestaande gifjes om inspiratie uit te putten.

 

Foto met bewegend element

Met apps/tools als Ripl en Lumyer voeg je een bewegend element toe aan een afbeelding. Bijvoorbeeld confetti, vuurwerk of een tekst die in beeld geschreven wordt.

 

Fact & Figure in beeld

Maak je een fact & figure, beperk je dan niet alleen tot tekst. Kies ook een grafische vorm waarin je de belangrijkste feiten over een passend achtergrondbeeld zet, waarna je tekst en andere elementen in je huisstijl toevoegt.

 

Infographic

Infographics kosten veel tijd om te maken als je alles op maat laat ontwerpen. Dat vraagt om een goed budget, maar het resultaat is er dan ook naar. Maar je kunt ook een sjabloon gebruiken dat je aanpast aan de kleuren van je huisstijl en waar je jouw data invoert. Deze sjablonen vind je onder andere op Canva.

 

Beeld-tekst combinaties

Lekker breed, maar denk eens aan de volgende mogelijkheden:

  • Een quote van een beroemdheid, van een klant of van een medewerker, vormgegeven in de kleuren en lettertypen van je huisstijl en voorzien van je logo
  • Of plaats die quote over een mooie foto
  • Een testimonial weergegeven in een kleurkader

 

Cartoons

Een enkelvoudige cartoon of een kort stripje kan vaak een grote lap tekst vervangen en brengt de boodschap sneller en leuker over.

 

Illustraties

Laat illustraties op maat maken in je huisstijl. Ze kunnen complex zijn, maar ook onverwacht eenvoudig van aard. Door met een vaste tekenaar te werken die een signatuur voor jouw bedrijf ontwikkelt ben je herkenbaar. Pak het slim aan en creëer een klein maar gevarieerd portfolio met illustraties die je steeds kunt hergebruiken.

Iconen

Met op maat gemaakte iconen in je huisstijl heb je visuele content die in alle opzichten sprekend en herkenbaar is. Je kunt ze overal inzetten en met een icoon kun je heel snel een boodschap overbrengen.

Een TV show of TV serie

Wel ja, doe eens gek… Toch klinkt het minder heftig dan je denkt. Opnametechniek wordt steeds toegankelijker en goedkoper en er zijn steeds meer mogelijkheden om je eigen Tv-uitzendingen online beschikbaar te maken. Jongere doelgroepen kijken al meer naar YouTube dan naar TV en die trend zet zich nog wel even door. Met een goed format bouw je aan een eigen kanaal en evergreen content waarmee je steeds opnieuw kijkers kunt trekken.

 

De bomen en het bos???

Was deze lijst een beetje teveel van het goede? Dat ben ik met je eens. Want contentideeën (hoe leuk ook) moeten altijd passen binnen je contentstrategie. Daarmee zorg je dat je content maakt die je doelgroep bedient en jouw doelen dient. Hier vind je een stappenplan voor een goede contentstrategie om je daarbij te helpen.

Of overweeg  om het maken van content uit te besteden. We helpen je aan een doordachte contentstrategie en onze redacteuren zijn gespecialiseerd in tal van onderwerpen en branches. Van B2B tot B2C en van dienstverlening tot lifestyle. Meer over content creatie uitbesteden.

Meer over content creatie

 

Interessant artikel? Deel het!

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp