7 manieren om frisse content ideeën te bedenken

Iedereen zit weleens verlegen om nieuwe content ideeën. Of dat nu voor je blog, je social media of je nieuwsbrief is. Herken je dat en loop je soms vast, dan kunnen deze 7 manieren je helpen om toch nieuwe content ideeën te bedenken.

Bij het bedenken van nieuwe content ideeën is het handig om in een flow te komen waarbij je eerst ongeremd een lange lijst met ideeën maakt. Daarna kun je verdere keuzes maken op basis van je contentstrategie.

Onderstaande manieren zijn onderling heel verschillend. Kies daarom de manieren die goed bij jou en jouw organisatie passen en beperk je in eerste instantie tot twee of drie manieren. Leveren die nog niet genoeg op, voeg dan een van de andere manieren toe.

  1. Gebruik een mindmap
  2. Het alfabet als ideeëngenerator
  3. Doe inspiratie op bij andermans content
  4. Gebruik ChatGPT
  5. Laat Google je helpen
  6. Start vanuit de taken die je doelgroep heeft
  7. Borduur gericht verder op je bestaande content

 

1. Maak een mindmap

Waar de alfabettechniek een ‘talige’ oplossing is, is de mindmap ideaal als je meer visueel bent ingesteld, van associëren houdt of graag met pen en papier werkt. Je plaatst je centrale onderwerp in het midden en waaiert van daaruit uit naar andere (deel)onderwerpen. Die deelonderwerpen kun je weer laten uitwaaieren naar onderwerpen die nog een niveau dieper gaan.

Voordelen mindmap

Deze techniek heeft als voordeel dat je direct onderlinge verbanden kunt aangeven en clusters van onderwerpen kunt maken. Gebruik je die op een blog dan levert dat direct een goede onderwerpstructuur op en kun je gericht interne links maken.

Hieronder zie je een summier voorbeeld van een mindmap voor gezond leven. Onder ieder onderwerp (dieet, bewegen etc.) kun je natuurlijk nog veel meer deelonderwerpen bedenken dan de drie in het voorbeeld. En liefst maak je nog een extra waarbij je de buitenste onderwerpen nog verder opsplitst en toespitst:

Mindmap gebruik om nieuwe contentideeën te bedenken

Geef jezelf letterlijk de ruimte met een flink vel papier. Liefst A3 of zelfs A2. Natuurlijk zijn er allerlei tools om online te mindmappen. Maar met pen en papier ‘kladderen’ gaat toch vaak sneller en je kunt er ook gemakkelijk kleine figuurtjes bij tekenen en snel lijntjes trekken tussen verschillende onderwerpen. Spring tussen onderwerpen heen en weer of begin met een onderwerp dat je eerst zoveel mogelijk invult tot je helemaal leeg bent voor je naar het volgende onderwerp overspringt.

2. Gebruik het alfabet als basis

Dit klinkt als een gortdroge en gestructureerde techniek, maar het kan je toch verrassen. Hoe werkt het? Je neemt je hoofdonderwerp en gaat daar voor iedere letter van het alfabet drie onderwerpen bij verzinnen.

Voor een administratiekantoor of financiële dienstverlener kan dat er zo uitzien:

A= aftrekpost X (y en z), auto en belasting, aangifte uitstel aanvragen
B= btw verleggen, btw op (product), betalingsherinnering opstellen, boekhouder vinden
C= creditfactuur maken, cafetariaregeling, cashflow

Voor een hardloopwinkel kun je denken aan:

A = afrollen, aerobe verbranding, achillespees, arnica, activiteitentrackers…
B= blessure aan x, y of z, blessure voorkomen, blaren, banaan voordelen…
C= core training, creatine supplement, cooling down oefeningen /tips…

 

Met 26 letters en bijvoorbeeld gemiddeld drie ideeën per letter, heb je ruim 70 ideeën. Die zullen echt niet allemaal goed zijn (zeker weten van niet zelfs), maar nu heb je wel een voorraad waaruit je kunt schiften. Maar schift liever niet tijdens het proces en probeer net als bij een mindmap de flow op gang te houden.

 

3. Haal inspiratie uit content van concurrenten

Andere websites, podcasts en kanalen zijn een gouden bron voor nieuwe content onderwerpen. Kijk daarvoor bij bedrijven en andere contentmakers die binnen jouw onderwerp actief zijn.

 

2 manieren om concurrerende content te verkennen

De eerste manier is dat je websites, podcasts en video’s van concurrenten en vergelijkbare aanbieders bekijkt. Je laat je door hen inspireren en noteert onderwerpen die jou op ideeën brengen. Kijk vervolgens of jij bij die content ideeën daar een eigen draai of invulling aan kan geven. Met andere inhoud, een eigen invalshoek of met extra informatie. 

Soms zie je na het bestuderen van content concurrenten dat bepaalde onderwerpen nog niet of nauwelijks geadresseerd worden. Dat kan je ook op ideeën brengen.

De tweede manier is dat je analyseert welke onderwerpen voor anderen succesvol zijn. Bijvoorbeeld omdat die hoog in Google staan, veel inkomende links krijgen van andere websites of onderwerpen die aanslaat op social media.

Zo’n analyse kun je onder andere met Ubersuggest doen. 

content onderwerpen concurrentie achterhalen met Ubersuggest

4. Gebruik ChatGPT

ChatGPT kan je een schat aan content ideeën opleveren als je prompt maar duidelijk en specifiek genoeg is.

Geef in je prompt bijvoorbeeld aan:

  • Vanuit welk perspectief de content moet komen, zoals het beroep of de expertise van de maker.
  • Wie de doelgroep is en wat zij zoeken.
  • Extra specificaties of voorwaarden. 

Kijk wel uit dat je niet letterlijk identieke titels of ideeën gebruikt die ChatGPT van bestaande content heeft gekopieerd. Je wilt geen copycat zijn…

 

5. Laat Google je helpen

Google kan je helpen om een eerste lijst met contentideeën verder uit te breiden. Voer je ideeën een voor een in bij de zoekmachine en krijg zicht op gerelateerde vragen die je vrijwel altijd op de eerste pagina met zoekresultaten vindt. Onderaan die pagina vind je bovendien waar mensen nog meer naar zoeken. Zo kom je op nieuwe ideeën die aansluiten bij wat je al hebt of ze geven een eerste idee meer richting en vorm.

Daarnaast zijn Google Trends een extra bron van nieuwe ideeën voor je content.

 

6. Jobs to be done als startpunt

Bij de zogenaamde Jobs to be done ideeën verplaats je je in jouw doelgroep en ga je je afvragen welke taken die persoon te doen heeft. Dat kan een werktaak zijn, zoals het opzetten van een enquêteformulier, het doen van btw-aangifte of het maken van een projectplanning.

Het kunnen ook privétaken zijn, zoals uitzoeken hoe je iets doet: een band plakken, cake bakken of een wandje stuken. Jobs te be done leveren vaak ideeën op voor HoeDoe-content.

7. Bestaande content als basis

Zeker als je al een aardige contentbibliotheek hebt, biedt die ook een goede basis voor nieuwe contentideeën.

Allereerst omdat bestaande content die al wat ouder is, vaak heel goed opgefrist, verbeterd of geactualiseerd kan worden en zo een nieuw jasje kan krijgen. 

Of je ziet dat bepaalde content het goed doet en dan is het slim om daar aanvullende content bij te maken.

En ten slotte kan de zoekfunctie op je site je inzicht geven in de onderwerpen waar mensen naar zoeken bij jouw organisatie. Ook dat zorgt voor nieuwe ideeën.

Heb je social media content, houd dan de reacties goed in de gaten. Welke vragen stellen mensen daar? Dat is een bron voor nieuwe ideeën.

Je lijst toetsen aan je contentstrategie

Bij het bedenken van nieuwe content ideeën is het slim om een flow op gang te brengen en te houden. Ga dus niet te snel schiften of aanpassen, maar doe dat pas als je een flinke lijst met ideeën hebt staan. Anders rem je jezelf of je team teveel af.

Maar héb je eenmaal een lijst, leg die dan naast je contentstrategie en doe een aantal checks:

  • Welke ideeën sluiten het best aan bij je doelen?
  • Welke ideeën versterken je kernboodschappen?
    Ofwel de dingen waarvan je echt wilt dat die bij je publiek blijven hangen.
  • Wat zoekt jouw doelgroep in de verschillende fasen van de klantreis?
    Hoe leren ze jou en je aanbod kennen, hoe gaan ze je vertrouwen en waarderen en hoe neem je de laatste drempels weg?

Met die criteria kun je je lijst met contentideeën verder aanscherpen en vergroot je het effect van nieuwe content.

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp