Nieuwe content onderwerpen bedenken. Drie technieken.

Ontdek drie verschillende technieken waarmee je snel veel nieuwe content onderwerpen kunt bedenken. Kies welke techniek bij jou past zodat je in een flow komt en moeiteloos tot een lijst ideeën komt. Of gebruik ze alle drie. Bijvoorbeeld voor nieuwe blogs, podcasts of video’s.

Misschien ben je visueel ingesteld, misschien juist verbaal. Of je bent heel analytisch. Deze drie technieken spelen ieder op een andere voorkeur en talent in:

  1. Gebruik het alfabet
  2. Maak een mindmap
  3. Analyseer de concurrentie

Wat deze drie technieken echter gemeen hebben is dat je eerst zoveel mogelijk onderwerpen genereert en pas daarna gaat selecteren. Ga niet tijdens het proces al schrappen, maar ga in eerste instantie door met onderwerpen bedenken. Zo kom je in een flow waardoor het steeds gemakkelijker wordt. Het wieden van de onderwerpen komt daarna wel.

 

1. Gebruik het alfabet

Dit klinkt als een gortdroge en gestructureerde techniek, maar het kan je toch verrassen. Hoe werkt het? Je neemt je hoofdonderwerp en gaat daar voor iedere letter van het alfabet een onderwerp bij verzinnen.

Voor een administratiekantoor of financiële dienstverlener kan dat er zo uitzien:

A= aftrekpost X (y en z), auto en belasting, aangifte uitstel aanvragen
B= btw verleggen, btw op (product), betalingsherinnering opstellen, boekhouder vinden
C= creditfactuur maken, cafetariaregeling, cashflow

Voor een hardloopwinkel kun je denken aan:

A = afrollen, aerobe verbranding, achillespees, arnica, activiteitentrackers…
B= blessure aan x, y of z, blessure voorkomen, blaren, banaan voordelen…
C= core training, creatine supplement, cooling down oefeningen /tips…

Deze alfabettechniek zet je aan om per letter zoveel mogelijk onderwerpen te bedenken. Omdat je de beginletter in je hoofd hebt, kom je op heel andere woorden en ideeën. Maak de onderwerpen wel zo specifiek mogelijk. Dus kies in het geval van de financiële dienstverlener niet bij de B voor Belastingdienst, want dat is te breed om een onderwerp te zijn waarmee je een vraagstuk van je doelgroep adresseert.

Waarschijnlijk komen er ook woorden en ideeën bij je op waarvan je al meteen weet dat ze niet geschikt zijn of dat je ze niet gaat gebruiken. Probeer in dat geval de verleiding te weerstaan om dat onderwerp al direct te schrappen, maar ga door met genereren. Het ene onderwerp triggert namelijk het andere en dat proces onderbreek je liever niet.

 

2. Maak een mindmap

Waar de alfabettechniek een ‘talige’ oplossing is, is de mindmap ideaal als je meer visueel bent ingesteld, van associëren houdt of graag met pen en papier werkt. Je plaatst je centrale onderwerp in het midden en waaiert van daaruit uit naar andere (deel)onderwerpen. Die deelonderwerpen kun je weer laten uitwaaieren naar onderwerpen die nog een niveau dieper gaan.

Deze techniek heeft als voordeel dat je direct onderlinge verbanden kunt aangeven en clusters van onderwerpen kunt maken. Gebruik je die op een blog dan levert dat direct een goede onderwerpstructuur op en kun je gericht interne links maken.

Hieronder zie je een summier voorbeeld van een mindmap voor gezond leven. Onder ieder onderwerp (dieet, bewegen etc.) kun je natuurlijk nog veel meer deelonderwerpen bedenken dan de drie in het voorbeeld. En liefst maak je nog een extra waarbij je de buitenste onderwerpen nog verder opsplitst en toespitst:

Mindmap gebruik om nieuwe contentideeën te bedenken

Geef jezelf letterlijk de ruimte met een flink vel papier. Liefst A3 of zelfs A2. Natuurlijk zijn er allerlei tools om online te mindmappen. Maar met pen en papier ‘kladderen’ gaat toch vaak sneller en je kunt er ook gemakkelijk kleine figuurtjes bij tekenen en snel lijntjes trekken tussen verschillende onderwerpen. Spring tussen onderwerpen heen en weer of begin met een onderwerp dat je eerst zoveel mogelijk invult tot je helemaal leeg bent voor je naar het volgende onderwerp overspringt.

 

3. Bekijk de concurrentie

Andere websites, podcasts en kanalen zijn een gouden bron voor nieuwe content onderwerpen. Het woord ‘concurrentie’ moet je in dit geval niet te nauw nemen. Het zijn ook bedrijven en contentmakers die binnen jouw  onderwerp actief zijn. Ze zijn in economisch opzicht mogelijk niet echt een concurrent, maar zijn wel zichtbaar in Google of op YouTube voor onderwerpen die relevant zijn.

Dat concurrentieveld kun je op twee manieren verkennen.

De eerste manier is dat je websites, podcasts en video’s van concurrenten en vergelijkbare aanbieders bekijkt. Je laat je door hen inspireren en noteert onderwerpen die zij adresseren en die je doelgroep aanspreken. Dat kan een enorme lijst met onderwerpen opleveren maar is wel wat vrijblijvend. Je weet in de meeste gevallen namelijk niet wat die content voor effect had en met welk doel deze content gemaakt is.

De tweede manier is een meer datageoriënteerde aanpak op basis van analyses. Dan kijk je welke content onderwerpen voor anderen succesvol zijn. Dat kan content zijn die een goede positie heeft in Google, content die veel inkomende links krijgt of content die veel gedeeld of veel becommentarieerd wordt. Hiervoor heb je tools nodig en die zijn er in verschillende soorten en prijsklassen.

content onderwerpen concurrentie achterhalen met Ubersuggest

Ubersuggest toont content onderwerpen die succesvol zijn voor andere partijen. Je kunt bij websites kijken wat hun toppagina’s zijn en daar content onderwerpen aan ontlenen.

Ubersuggest is gratis en laat je zien welke onderwerpen en webpagina’s van een andere website populair en goed vindbaar zijn. Ook kun je zien hoe vaak een webpagina gedeeld is op social media (Facebook en Pinterest) en of andere sites ernaar linken. Ubersuggest laat je ook zien wat succesvolle artikelen elders zijn voor een bepaald onderwerp. Daar zit wel wat kaf tussen het koren, maar je kunt goed zien wat mensen aanspreekt, omdat het aantal social shares erbij staat.

Veel mensen kiezen voor één techniek, omdat ze denken dat die goed bij hen past. Maar als je merkt dat die ene techniek je te weinig oplevert, pak dan zeker een van de andere twee erbij. De kans is groot dat je jezelf verrast als je eens een andere techniek gebruikt!

 

 

Je onderwerpen verder toetsen

Als het goed is heb je een contentstrategie die je steeds bij de les houdt doordat hier in staat op welke manier je jouw doelgroep het best kunt boeien, kunt aanzetten tot een bepaalde actie en hoe je jouw merk het best positioneert. Toets of de content onderwerpen die je nu op je longlist hebt staan echt aansluiten bij je contentstrategie. Kijk daarnaast of je je met bepaalde content onderwerpen kunt onderscheiden. Dat vraagt verder onderzoek maar zo ontdek je wel of:

  • Een onderwerp al tot in den treuren elders is besproken
  • Jij een andere invalshoek hebt te bieden
  • Verder of dieper kunt gaan dan de content die er nu is

Misschien zie je dat een onderwerp al volop elders is besproken en dat je daar zelf niet veel aan hebt toe te voegen. Kijk dan of het een onmisbare schakel is binnen jouw content. Kun je er buiten? Of verwacht jouw doelgroep dat je er wel iets over te melden hebt? Zo ja, maak deze content dan toch. Zo nee, laat het vallen en focus op een ander onderwerp.

 

Jouw longlist aan onderwerpen

Zo ontstaat als het goed is een lijst met onderwerpen waar je mee aan de slag kunt. Die lijst kun je verder indelen op prioriteiten die voor jouw bedrijf belangrijk zijn:

  • Voorkeuren en wensen van je doelgroep
  • Vindbaarheidskansen in Google
  • Aansluiting op je commerciële aanbod

 

Maar ook: wat jou en je team zelf inspireert!

 

Meer inspiratie voor content onderwerpen