Als je veel kennis of complexe informatie deelt, kan dat op een gegeven moment wat zwaar op de hand worden. Ook voor een doelgroep die er op zich wel voor open staat. Hoe kun je dan de ins en outs van je expertise laten zien en er tegelijkertijd voor zorgen dat die content licht verteerbaar is? En moet die content eigenlijk wel uitnodigend en licht verteerbaar zijn?
Ken je de 100% Expert Podcast al?
Daar beluister je dit artikel als podcast en vind je nog veel meer afleveringen die je helpen bouwen aan een expertstatus.
Kan complexe informatie niet gewoon complex blijven?
Natuurlijk kan dat en je hoeft zeker niet ‘door de knieën te gaan’ of Jip en Janneke taal te gebruiken als je complexe kennis of informatie wilt delen. Maar ook zonder die kniebuiging kun je complexe informatie wel toegankelijk maken. Daarmee bereik je meer mensen en krijgt je boodschap meer impact.
De belangrijkste sleutel daarvoor zit in je contentmix.
Kies voor een uitgebalanceerde contentmix
Als expert of thought leader ben je misschien geneigd om veel brokjes kennis te delen. En op zich werkt dat. Maar daarmee richt je je op informatieve content. En dat kan na verloop van tijd saai worden.
Een uitgebalanceerde contentmix kiest ten minste twee van de vier soorten content die tot je beschikking staan. Dat zijn:
- Informerende content
Vaak is dat kennis in allerlei vormen. - Helpende of servicegerichte content
Je bent behulpzaam en laat zien hoe iets (beter) werkt. - Inspirerende content
Waarmee je iemand zicht biedt op een leuker leven of werk en aanzet tot nieuwe ideeën. - Entertainende content
Die mensen vermaakt en afleiding biedt.
Informerende en servicegerichte content zijn overwegend rationeel van aard, De andere twee zijn emotioneel. Bij een contentmix zorg je dat je zowel rationele als emotionele content deelt, met twee, drie of vier van deze content soorten. Afhankelijk van je doelen en merk, maak je met je contentstrategie daar een eigen keus en balans in.
Hier lees je eventueel meer over die ideale contentmix.
Je contentmix is daarmee een belangrijke sleutel om je content toegankelijk te houden: deel niet alleen kenniscontent die informeert of helpt, maar kijk ook naar de inspirerende en entertainende factor in je content.
De inspirerende of entertainende factor in je content aanbrengen kan op 2 manieren:
- Je overgiet die rationele kenniscontent met een inspirerende of entertainende laag en past de vorm aan.
- Je kiest gericht bewust voor inspirerende en entertainende content qua inhoud en vorm.
Een inspirerende of entertainende laag aanbrengen
Informatieve if kenniscontent lichter van toon of vorm maken voorzien van een inspirerende of entertainende laag kun je op twee manieren doen:
- Je selecteert een fragment uit de kennis die je deelt
- Je kiest voor een ander format en vaak is dat een visueel format
1. Fragmenten kiezen
Een van de problemen bij complexe informatie is dat je al snel teveel informatie wilt delen. Als expert overzie jij alles en wil je vaak nuancering en achtergronden aanbrengen. Dat is op zich terecht, maar het kan tot een brei aan informatie delen. Door complexe informatie op te knippen in fragmenten houd je het alsnog toegankelijk. Dat vraagt wel om keuzes.
Voorbeeld van kiezen voor fragmenten
Stel, je hebt een whitepaper of onderzoeksrapport wat voor jouw vak enorm interessant is. Dan kun je de link naar het rapport delen of het hele rapport of whitepaper integraal publiceren. Maar je kunt het ook opknippen in fragmenten, bijvoorbeeld:
- Deel profielen van de experts die het rapport/whitepaper maakten
- Kies drie opvallende resultaten
- Deel veelzeggende illustraties
- Deel best-practices of aanbevelingen, samen of los of deel de belangrijkste
- Maak of deel een samenvatting of de conclusie
- Vertel hoe het tot stand kwam en hoe de data verzameld zijn
Ieder fragment is dan behapbaar en beter toegankelijk en kan verwijzen naar het volledige rapport.
2. Kies voor een visueel format
Veel complexe informatie en kenniscontent is tekst. Lange artikelen, een rapport, een case studie of onderzoek. Maar tekst verwerken vraagt veel van ons brein en met tekst blijft je content heel rationeel van aard.
Dat verandert als je een ander en meer visueel format gebruikt. Bijvoorbeeld een:
- Infographic. Die kan zelfs heel goed veel informatie overbrengen.
- Korte video of animatie
- Beeldcarrousel met een serie afbeeldingen waarbij je per afbeelding 1 element uit de tekst deelt
Bij de keus voor een visueel format gebruik je vaak fragmenten en hier zie je twee manieren om complexe informatie te delen samenkomen.
Focus op inspirerende of entertainende content
Maar tot nu toe ben je dan eerder met een inspirerend sausje bezig met fragmenten of een aanpassing van het format waarin je iets brengt.
Op de bovenstaande manieren voeg je een inspirerende of entertainende laag toe aan complexe informatie. Wat nu als je echt 100% voor inspirerende of entertainende content gaat kiezen?
En dat kan echt, zonder dat je afdoet aan de serieuze kennis die je ook wilt uitdragen. Dat lukt als je gebruik maakt van verhalen of door te kiezen voor interactieve content.
Vertel verhalen rond en over je kennis
Mensen zijn ingesteld op verhalen. Die verwerken én onthouden we goed. Probeer daarom vaker van een verhalende vorm gebruik te maken als je complexe informatie wilt ontsluiten.
Bijvoorbeeld door gebruik te maken van:
- Achtergrondverhalen
Bijvoorbeeld over de totstandkoming van nieuwe kennis, processen of methoden maar ook over mensen die daar een rol bij spelen. - Verhalende klant cases
waarin de klant vertelt over de oude situatie, de hobbels en het bereikte resultaat. - Interviews, in tekst, op video of in een podcast.
Kies voor interactieve content
Zet mensen zelf aan het werk en er ontstaat al een heel ander effect. Met interactie kun je kennis al sneller inspirerend of speelser maken.
Want waar veel expertcontent bijna dwingt tot een passieve consumptie, creëer je met interactie een geheel ander effect en gevoel. En kun je toch serieuze kennis overbrengen.
Voorbeelden van interactieve content
Met deze interactieve content kun je heel goed kennis en een bepaald gevoel overbrengen:
- Quizzes en tests
- Een tijdlijn of routekaart met klikbare elementen
- Een game
- Een challenge
Voorbeeld van een test
Verbindend Vermogen is een bestseller managementboek waar ook een test aan verbonden is. Met die test zie je hoe je in verbinding staat met jezelf, maar ook met de mensen om je heen, met je werk en met de wereld.
Voor ieder van die 4 dimensies krijg je vervolgens inzichten en handvatten om daar iets in te veranderen als je dat zou willen op basis van de uitkomsten van de test.
De test is zo een interactieve verrijking van het boek.
Voorbeeld van een tijdlijn of routekaart
Als je weet dat mensen of bedrijven een bepaalde route doorlopen, dan kun je de stations of fasen van die route visueel in beeld brengen.
Laat mensen klikken op de verschillende punten en verkennen wat er bij dat punt of die fase hoort. Dat kan met tekst, video of geluid en het kan zowel offline als online. Zo gebruikte het programma Het verhaal van Nederland zogenaamde podwalks, waarbij je op verschillende punten op de route extra informatie kon beluisteren.
Voorbeeld van een game
Een firma in cybersecurity in de VS gebruikte Halloween als aanknopingspunt om bedrijven te waarschuwen voor cybergevaren. De game bevatte verschillende soorten spoken en ieder spook vertegenwoordigde een ander cybergevaar. In de game was het onmogelijk om ze allemaal te stoppen, wat in werkelijkheid ook het geval is.
Naast de game was er een test waarin managers zelf konden zien hoe ze ervoor stonden.
Voorbeeld van een challenge
Vaker in de Media organiseerde een Opiniestuk Challenge. Vier dagen van opdrachten waarin Janneke van Heugten haar kennis van de media en opiniestukken deelde. Dat deed ze samen met een aantal redacteuren die voor hun medium opiniestukken beoordelen en wel of niet plaatsen.
Enorm leerzaam, heel interactief en een geweldig podium voor de aanwezige expertise.
Contentpakket
Ten slotte zou je nog voor een contentpakket kunnen kiezen. Dan bied je content aan als een groot pakket in verschillende formats en laat mensen zelf kiezen welk stuk ze gaan gebruiken. Een voorbeeld daarvan kan een kennisbank zijn waarin je allerlei soorten in uiteenlopende formats content opneemt. Je werkt dan met PDF’s, video, teksten en afbeeldingen. Die kunnen zich richten op informatie, maar ook op inspiratie of entertainment.
Interactieve content vraagt creativiteit en durf
Wil je interactieve content gebruiken dan vraagt dat de nodige creativiteit maar vooral de durf om een heel andere aanpak te kiezen. Je kiest echt een andere weg en maakt nu eens geen gebruik van vertrouwde contentvormen zoals blogartikelen.
Juist omdat ze afwijken van het gebaande pad dat je voor jezelf kiest, lijkt het soms moeilijker om te maken. Doe het daarom bij een nieuwe contentvorm niet helemaal zelf, maar vraag er gespecialiseerde ondersteuning bij. Dan zie je dat je geweldig resultaat boekt en dat je jouw expertise juist veel meer ontsluit dan met kenniscontent die toch vaak veel complexe informatie bevat.
Meer over expertise en content
- 3 Onmisbare soorten expertcontent
- Een expertstatus opbouwen: tips en aanbevelingen
100% Expert Podcast
Een contentmarketing podcast voor ondernemers, kennisleiders en organisaties bij wie alles draait om de aanwezige kennis en expertise. Met strategisch advies en praktische handvatten over content en expertisemarketing.