5 B2B social media tips voor meer rendement

Wil je als B2B meer rendement halen uit social media marketing? Dan helpen deze B2B social media tips je snel op weg (ook handig voor B2C trouwens).

 

Tip 1: kijk verder dan LinkedIn

Voor zakelijke doelen zoek je een zakelijk platform toch? Nou nee.

Voor zakelijke doelen zoek je een platform waar je de meeste resultaten bereikt binnen jouw doelgroep. Dat hoeft niet per se LinkedIn te zijn. Het is maar net welke doelstellingen je hebt met je berichten op social media. Wil je naamsbekendheid realiseren, zoek je interactie met je doelgroep en wil je hun betrokkenheid vergroten of wil je concrete leads scoren? Die doelstellingen, de kenmerken van je doelgroep en de mogelijkheden van je bedrijf en bijbehorende producten of diensten bepalen waar je straks het meest rendement haalt.

En vergis je niet: een platform als Instagram geeft aan dat 90% van de gebruikers daar 1 of meer bedrijven volgt. En Pinterest vindt het nog steeds geen enkel probleem om berichten met links naar je site goed zichtbaar te maken. Dit in tegenstelling tot de andere bekende social media die mensen liever niet naar andere sites zien gaan maar ze op het eigen platform willen vasthouden.

Maar schrijf LinkedIn zeker niet af. Zorg er alleen voor dat je niet te automatisch alleen voor LinkedIn kiest als platform!

 

Tip 2: meet de juiste zaken op social media

Ik zie bedrijven waar niet of nauwelijks gemeten wordt en bedrijven waar iemand er bijna een dagtaak aan heeft. Daar tussenin ligt de gulden middenweg en is het zaak om elke maand of elk kwartaal enkele vaste zaken te meten. Dat hoeft niet veel tijd te kosten als je de juiste tools gebruikt.

Wat zou je dan moeten meten? Opnieuw hangt het af van je doelstellingen, maar kijk in ieder geval naar de volgende twee zaken:

 

1. Bezoekers naar je website

Welke bijdrage leveren social media aan het verkeer naar je site? Welk kanaal werkt het best?
Kijk niet alleen naar vluchtige bezoekers kort blijven, maar kijk zeker ook naar bezoekers die meerdere pagina’s bezoeken, een (lead)formulier invullen of aan het eind naar de contactpagina gaan. Idealiter heb je doelpagina’s in Google Analytics ingevoerd en meet je voor deze pagina’s welk platform daar resultaat oplevert.

 

2. Bereik en interactie per platform

Het gaat niet om het aantal volgers of fans van je account of pagina. Het draait wél om het bereik van de berichten en de interactie die deze opleveren.

Contentmarketing KPI's wat gemeten wordt, wordt gemanaged.

 

Tip 3: plaats berichten opnieuw, opnieuw en opnieuw

Nieuwe content krijgt meestal maar een weekje promotie aandacht. Dat betekent meestal dat het die week gedeeld wordt op social media, op blogs en fora en in een of meer nieuwsbrieven. En dat was het dan. Maar je haalt meer uit je content als je deze consistent herhaalt. Daarvoor gebruik je een planningstool als Buffer zodat je goed kunt doseren en zeker weet dat al je content de aandacht krijgt die het verdient. Gedurende een jaar of zelfs langer. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de tips over content hergebruiken.

 

Tip 4: adverteer!

Veel bedrijven vinden het heel gewoon om via Google Ads te adverteren en daarmee richt je sterk op mensen die een bepaalde zoekterm googelen. Maar met social media advertenties kun je mensen bereiken die misschien nog niet heel specifiek op zoek zijn maar wel interesse hebben. Daarnaast is het goed voor je naamsbekendheid. Social media bieden je het grote voordeel dat je je advertenties goed kunt richten op mensen met specifieke kenmerken en interesses.

 

Tip 5: een call-to-action in je bio

Elk social media profiel heeft ergens een bio. Vaak met een link en die verwijst bij vrijwel alle bedrijven naar een homepage. Gemiste kans!

Laat deze link nou eens verwijzen naar een plek of service waar je de meeste leads realiseert. Dat kan je nieuwsbrief zijn, maar ook een YouTube kanaal met vlogs/webinars of een download van een waardevol rapport of weggever.

insta bio met lead magnet

Meer B2B social media tips